Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:36

JoellaLoves schreef:
Ik weet niet wat jou budget is, maar hou op instagram/facebook horaciohippique eens in de gaten! Zij hebben leuke paarden waar ze veel mee buiten rijden. Ze maken veel filmpjes waardoor je heel goed kan zien hoe ze op dingen reageren. Hun paarden liggen tussen de 4500,- en 7500,- ! Deze site hou ik ook heel goed in de gaten voor als mijn perfecte match voorbij komt. Ze is wel een "handelaar" maar ze doet het heel leuk in mijn ogen, ze kan je volgens mij prima begeleiden. Ze heeft van warmbloed tot koudbloed rond scharrelen.

Top, dankjewel. Misschien toch m’n oude FB account dan maar eens afstoffen of Insta joinen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:48

MO_horse schreef:
Mijn zoektocht is naar een paard voor recreatief ‘gebruik’ (buitenritten, veel grondwerk, veel gewoon samen zijn; de band met het paard is me veel belangrijker dan erop zitten en heb 0 sportambities) met de volgende voorwaarden. Vraag ik teveel?

Beleerd, km’s onder het zadel gemaakt, min. B
Niet te voorwaarts, liever de aan- dan de uitknop moeten zoeken
Kan een beginnende ruiter hebben
Min. 5 jaar oud leeftijd zegt maar beperkt wat dus zeer beperkt relevant
Ruin Dan wordt het al heel lastig. Verstandige mensen stellen hier geen eisen!
Geen blessure
Braaf, kalm, aardig, aanhankelijk, nieuwsgierig
Sociaal naar andere dieren, paarden en honden o.a.
Verkeersmak, bombproof, niet ril, maakt zich niet sterk
Kan alleen op buitenrit
Min. 1m63 Zinloze eis. Maat zegt helemaal niks.
Kan 1m86 en 81 kg hebben Dat kan vrijwel elk gezond paard hebben; alleen sukkels vinden iets van "verhoudingen"
Geen stalgebreken
Geen handelaar die dier nauwelijks kent
Niet absurd geprijsd

Nice to have’s:
Klinisch en rontgenologisch gekeurd
Bekend met NH, bitloos rijden, vrijheidsdressuur
P.R.E., Cruzado, schimmel

Mijn commentaar, mede aan de hand van de opmerkingen van lies, in de context van jouw vraag.

Dat je een gezond paard wil maar een schimmel "nice to have" vindt, is tegenstrijdig. Heel veel schimmels ontwikkelen melanomen en dat kan lang goed gaan maar ook heel snel fout. Dat valt dus buiten de categorie "gezond".

Luie, niet iebelige Spanjaarden ben ik nog nooit tegen gekomen in jouw context. Kortom, je begint met al je "nice to haves" te schrappen want dat kans dat je een spelt in een hooiberg vindt is groter dan een Spanjaard die past in jouw beschrijving.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:59

MO_horse schreef:
Nee, zo streng ben ik niet . Ik houd zelfs van lekker breed, en idd is de schofthoogte dan flexibel. Net zoals ik niet bij voorbaat nee zou zeggen tegen een merrie als ze de meeste andere hokjes afvinkt. 4 Jaar is zeker ook mogelijk als hij of zij rustig in het koppie is. Ik was al verliefd op een 4-jarige P.R.E., maar die had het spronggewricht probleem. Misschien moet ik het richtlijnen noemen ipv voorwaarden, maar ik heb mezelf wel beloofd niet op bezoek te gaan bij paarden die te sterk afwijken van deze lijst, anders maak ik het mezelf alleen maar moeilijk...

Ik denk juist dat je het jezelf makkelijker maakt, door sommige eisen/richtlijnen te laten gaan. Ik had mijn huidige paard waarschijnlijk overgeslagen als ik haar eerder in mijn zoektocht was tegengekomen, vanwege het voor mij onbekende ras en haar leeftijd.

Ik zou adviseren, bekijk iedere advertentie goed die maar een beetje in de buurt komt van jouw wensen en weeg dan af of het de moeite waard is om te gaan kijken. Zoek niet op ras, leeftijd, geslacht. In jouw geval zou ik voornamelijk zoeken op africhtingsniveau. Een paard van 5 is overigens vaker niet dan wel geschikt voor beginners.

Dan als laatste; een 5 jarige die meer aan- dan uitknop nodig heeft, zou ik laten staan. Ik denk dat die (uitzonderingen daargelaten) wat mankeren.

MO_horse

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:12

Dankjewel, Lies, daar kan ik wat mee. Het paard dat niet door de buigproef kwam was een 5-jarige Spaanse ruin, die elk hokje afvinkte.....

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:14

Ikke, ook bedankt voor je bijdrage.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:19

MO_horse schreef:
Dankjewel, Lies, daar kan ik wat mee. Het paard dat niet door de buigproef kwam was een 5-jarige Spaanse ruin, die elk hokje afvinkte.....

Maar blijkbaar stuk op 4 benen?
Er komt veel rommel uit Spanje nu ze de rommel niet meer in GB e Ierland kunnen halen.
Als je niet heel goed weet waar je over praat en weet waar je op moet letten, pluk je de pareltjes niet uit die berg rommel.

Of trof je zo'n dierenarts die z'n verantwoording niet nam en 'm erdoor getrokken heeft? Je krijgt elk paard afgekeurd op buigproeven maar om dat te herkennen, moet je wel weten waar je op moet letten.

MO_horse schreef:
Ikke, ook bedankt voor je bijdrage.

Graag gedaan.

Enne, nee, ik ben niet aardig. Die intentie heb ik ook niet want ik zie liever dat je door mijn onaardige berichten getriggerd wordt en een gezond paard koopt dan dat ik je over een poosje tegen kom in het volgende aankoop-ellende-topic. Daar zijn er helaas al te veel van.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:34

Even ter aanvulling, ik heb op een stal gereden waar ze 15 PRE's hadden staan, 2 daarvan waren lui (maar wel klinisch ok!). Dus het kan wel, maar is idd toch eerder uitzondering dan de regel denk ik. Voor mij net een reden om júist naar PRE's te kijken, hou wel van dat sensibele en die go :D

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:49

@ikke. Ik waardeer je intentie! De da handelde denk ik correct. Daarnaast heb ik een schoonzus, die al haar hele leven in de paarden zit evenals haar echtgenoot, een stalhoudster en een PRE-kenner die met me meekijken, want ik weet dat ik zelf de juiste kennis niet heb.

@kiwiaa Ik heb op een 4-jarige PRE gezeten die ‘lui’ was (spronggewricht niet goed) en een 12-jarige die ‘go’ had, maar wel zelfs door mij goed terug te nemen was. Helaas had ik met hem niet echt dè klik. Ook een 4-jarige die er wel vandoor ging en sloeg toen ik z’n achtervoet optilde (vóór ging goed) en die ik te spannend De buigproef Spanjaard was dan weer ‘lui’. Twee om twee dus totnutoe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:01

@MO_Horse, vanaf welke prijsklasse vind jij het absurd?

Als ik het goed begrijp, heb je klinisch gekeurd en nog foto's gemaakt of zaten er al foto's bij?

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:15

Dat verschilt natuurlijk van paard tot paard, maar neem de ‘luie’ 5-jarige Spanjaard, die vond ik met €11.500 flink aan de prijs. Nog een beetje meer en ik was niet gaan kijken.

Friezen zijn al helemaal niet te betalen op het moment, vind ik.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:16

Ik miste je 2e vraag: ik heb zowel klinisch laten keuren als foto’s laten maken. Nog zoiets in de huidige markt: kosten delen bij afkeuring kun je ook vergeten....

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:17

Het paard was nog nooit gekeurd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:23

Even een tip hoor, maar je kunt je net getypte bericht wijzigen, als je nog iets wilt toevoegen. Dat voorkomt 3 berichten onder elkaar als zijnde monoloog.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:28

MO_horse schreef:
Het paard was nog nooit gekeurd.

Ik snap iets niet in de volgorde. En klinisch afgekeurd en foto's
Ik laat altijd eerst klinisch keuren en als het paard niet door de buigproef komt, dan doe ik al geen RX keuring meer.
Want wat het ook is (een probleem in de weke delen of een probleem op de foto's) In beide gevallen laat ik het paard staan. Als een paard klinisch goed is maar slechte foto's heeft laat ik m ook staan. Een kleine bemerking kan, maar dat is een afweging.

Bijna 12.000 is toch een aardige prijs. Daar moet je wel wat voor kunnen vinden.
1 Tip ga naar paarden kijken waar de RX foto's al bij zitten. Liefst wel recente foto's van max een half jaar oud.
Dan weet je er al iets van. De klinische keuring is altijd maatgevend natuurlijk, maar dan kom je ook niet in verleiding om nog foto's te maken als hij klinisch niet goed is. Als hij klinisch wel goed is, is het toch verstandig om opnieuw RX te doen, maar de kans dat er toch wat zit is klein.

Voor een dergelijke prijs vind ik het normaal dat de verkoper de keuring betaalt bij een negatief advies. Dat is iets dat ik altijd afspreek en dat lukt nog steeds. Maar dat moet je wel van tevoren afspreken.
Als er al foto's bij zitten die recent zijn, betaal ik de RX keuring zelf.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:11

Nog even een aanvulling, wel opletten met die RX foto's die al gemaakt zijn, zéker bij PRE's.. Net nog een bericht gelezen in een PRE groep op fb van iemand die opgelicht is bij een NL stal. Brave PRE gekocht, bleek valse papieren en dus ook valse RX-foto's te hebben. Gelukkig laat je je wel omringen door wat mensen met verstand, maar pas dus zeker op bij de handelsstallen ;) Als je wat zoekt op bokt hier kom je meteen uit bij de stallen waar je moet opletten voor zulke praktijken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:41

Ik vind 11.500 voor een PRE die (bijna) niks kent wel absurd hoor..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:42

Groot deel van de PRE's die ik heb gezien zijn echt totaal niet geschikt voor wat jij zoekt :o . Soms lijken ze dat en zijn ze gewoon afgestompt/afgesloten. Beetje datzelfde verhaal met van die import tinkers die braaf lijken maar gewoon dood zijn van binnen de eerste maand :o .

En dan komen ze bij een iets onzekere eigenaar en breekt de hell los, heb het hier al meerdere keren gezien :o

Maar hey, ik heb alleen het 'recreatiemateriaal' gezien, mijn beeld is niet van de hogere prijsklasse/betere PRE's, dus het is niet reëel daar een heel ras op af te keuren.

Verder eens met Babootje betreft de volgorde van keuring.

Daarnaast: wat jij zoekt, dat zoekt wel half Nederland denk ik :o . Ik vind het een aardige eisenlijst, niet in de zin van dat je veel eist, maar wel dat ik denk dat het iets is wat veel mensen zoeken :o

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:45

ruitje schreef:
Daarnaast: wat jij zoekt, dat zoekt wel half Nederland denk ik :o . Ik vind het een aardige eisenlijst, niet in de zin van dat je veel eist, maar wel dat ik denk dat het iets is wat veel mensen zoeken :o

Ja, dat ook nog eens. Je concurreert met de helft van de zoekers momenteel.. dus je hebt totaal geen onderhandelingspositie, je betaalt gewoon wat de verkoper vraagt. Voor 11500 zou je toch een leuke 10 jarige brave kwpn'er moeten kunnen kopen die weinig sportpotentie heeft, maar voor een recreatieruiter supergeschikt is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:49

ruitje schreef:
Groot deel van de PRE's die ik heb gezien zijn echt totaal niet geschikt voor wat jij zoekt :o . Soms lijken ze dat en zijn ze gewoon afgestompt/afgesloten. Beetje datzelfde verhaal met van die import tinkers die braaf lijken maar gewoon dood zijn van binnen de eerste maand :o .

En dan komen ze bij een iets onzekere eigenaar en breekt de hell los, heb het hier al meerdere keren gezien :o

Maar hey, ik heb alleen het 'recreatiemateriaal' gezien, mijn beeld is niet van de hogere prijsklasse/betere PRE's, dus het is niet reëel daar een heel ras op af te keuren.

Verder eens met Babootje betreft de volgorde van keuring.

Maar de PRE's die serieus iets voorstellen, staan zelden "zomaar" op Marktplaats & co.
Degenen die dat zoeken, kennen de weg in dat wereldje en weten bij wie ze wat moeten halen.

Als ik nu een PRE zou willen, zou ik precies een telefoontje plegen en dan komt er een PRE naar NL waar al die handelaren een puntje aan kunnen zuigen! Daar hangt ook een passend prijskaartje aan, maar dan heb je ook echt wat.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:50

lies schreef:

Ik ben momenteel al veranderd naar onbeleerd 2-3j, en zelfs dan is het lastig om een goeie PRE te vinden voor dat budget :+ maar ik wil wel eentje met potentieel voor de sport en met maat :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:53

Kiwiaa schreef:
lies schreef:

Ik ben momenteel al veranderd naar onbeleerd 2-3j, en zelfs dan is het lastig om een goeie PRE te vinden voor dat budget :+ maar ik wil wel eentje met potentieel voor de sport en met maat :o

Dan zul je 'm zelf in Spanje moeten gaan halen. Dan heb je enige kans dat je voor een acceptabel budget een goed paard vindt. In NL of Be gaat je dat alvast niet meer lukken of je moet nog een jaar of twee willen wachten.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:55

Ik ben inderdaad op zoek met een contactpersoon in Spanje, zelf contact opnemen met stallen ging stroef (ondanks dat ik al een jaar Spaans aan het leren ben speciaal daarvoor en mezelf intussen wel aardig kan redden :') ) maar ook dan weer.. heel lastig om iemand aan het werk te krijgen om serieus te zoeken voor je. Ook al denk ik dat ik geen onrealistische eisen of budget heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:59

Kiwiaa schreef:
Ik ben inderdaad op zoek met een contactpersoon in Spanje, zelf contact opnemen met stallen ging stroef (ondanks dat ik al een jaar Spaans aan het leren ben speciaal daarvoor en mezelf intussen wel aardig kan redden :') ) maar ook dan weer.. heel lastig om iemand aan het werk te krijgen om serieus te zoeken voor je. Ook al denk ik dat ik geen onrealistische eisen of budget heb.

Joh, mijn contact spreekt vloeiend Spaans en zelfs dat gaat niet altijd soepel :D

Maar goede contacten in Spanje is wel van belang als je off the beaten track wilt gaan en dat is wel nodig als je serieus spul zoekt, net als hier bij de echt goede KWPN-ers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:16

lies schreef:

Wat een paard duur maakt (zeker bij PRE's) is de graad van africhting. Dus bij een 5 jarige PRE zonder CV die ook eens niet spectaculair is in het gangwerk (dat vertaal ik maar even met lui) is 11.500 echt wel overpriced. Maar je kunt het vragen natuurlijk.

Bij mensen die zelf onervaren zijn met het kopen van een paard adviseer ik altijd: Ga naar een goed bekend staande handelaar (dus geen D*oor*stap of de "W*orld H*orses C*ompany die al drie keer van naam is veranderd) die paarden aanbieden van gemiddeld 5000,00 maar bv een Minnebo of andere trainings- of handelsstal. Je hebt dan toch meer garantie dan bij een particulier. Je kunt in veel gevallen terug als er iets is.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:26

Is er ook nog zo iets als dat er paarden nu voor minder weg gaan vanwege de winter? Jaar of 6 terug heb ik dat wel gezien maar ik gok zomaar dat dat in de huidige markt absoluut niet zo is...