Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sanet schreef:Maar in mijn geval heb ik dus een omheining met 3 lagen lint, hoogste op 1.30/1.40m. Laagste op… 40cm van de grond? En 1 er tussenin dus. Op het buitenste deel zit ook nog een draad bovenlangs. Maar ik heb echt niet de illusie dat dat een wolf gaat tegenhouden, mijn herders springen met gemak daar overheen. Hoger kan ik niet (en mag ik wettelijk ook niet) met deze palen, dan moet ik overal de palen uit de grond en nieuwe palen kopen. Voor iets wat naar mijn idee geen nut heeft, tenzij ik palen ga halen van 4 meter.
mysa schreef:Sanet schreef:Maar in mijn geval heb ik dus een omheining met 3 lagen lint, hoogste op 1.30/1.40m. Laagste op… 40cm van de grond? En 1 er tussenin dus. Op het buitenste deel zit ook nog een draad bovenlangs. Maar ik heb echt niet de illusie dat dat een wolf gaat tegenhouden, mijn herders springen met gemak daar overheen. Hoger kan ik niet (en mag ik wettelijk ook niet) met deze palen, dan moet ik overal de palen uit de grond en nieuwe palen kopen. Voor iets wat naar mijn idee geen nut heeft, tenzij ik palen ga halen van 4 meter.
Nog een draad er onder, op 20cm ongeveer, ze gaan er liever onderdoor dan er overheen.
tamary schreef:Denk dat je dan meer aan zo iets hebt :
https://www.agrishop.nl/10x-tussen-isol ... ining.html
Daar zit een schroefdraad aan.
DuoPenotti schreef:tamary schreef:Denk dat je dan meer aan zo iets hebt :
https://www.agrishop.nl/10x-tussen-isol ... ining.html
Daar zit een schroefdraad aan.
Voor mij niet. Heb geen houten palen.
Voor andere misschien wel ja.
mysa schreef:Sanet schreef:Maar in mijn geval heb ik dus een omheining met 3 lagen lint, hoogste op 1.30/1.40m. Laagste op… 40cm van de grond? En 1 er tussenin dus. Op het buitenste deel zit ook nog een draad bovenlangs. Maar ik heb echt niet de illusie dat dat een wolf gaat tegenhouden, mijn herders springen met gemak daar overheen. Hoger kan ik niet (en mag ik wettelijk ook niet) met deze palen, dan moet ik overal de palen uit de grond en nieuwe palen kopen. Voor iets wat naar mijn idee geen nut heeft, tenzij ik palen ga halen van 4 meter.
Nog een draad er onder, op 20cm ongeveer, ze gaan er liever onderdoor dan er overheen.
DuoPenotti schreef:Zover ik weet niet.
Ik woon in Limburg en ondanks een probleem wolf op 5km waarvan zelfs een ecoloog zegt afschieten is beter. Kan ik niets vinden over subsidie.
Is dat niet alleen in Drenthe en krijg je een deel van dat schapen net vergoed?
Citaat:Schade aan bedrijfsmatig gehouden landbouwhuisdieren én aan hobbymatig gehouden hoefdieren (schaap, geit, paard/pony, rund, varken) komt in aanmerking voor taxatie en een tegemoetkoming. Dit geldt ook voor bedrijfsmatig gehouden kuddebeschermings- en hoedhonden die verwond of gedood worden. De eigenaar krijgt een tegemoetkoming in de schade wanneer bovengenoemde dieren met zekerheid of zeer waarschijnlijk zijn gedood of verwond door een wolf.
Volgens de beleidsregels van de provincie wordt door BIJ12 beoordeeld of er een tegemoetkoming wordt verleend. Bij het verlenen van een tegemoetkoming in de schade door een wolf wordt er geen eigen risico ingehouden en hoeven geen léges betaald te worden. Eventuele dierenartskosten en de voorrij- en afvoerkosten van een kadaver naar een destructiebedrijf worden vergoed. Overige indirecte kosten komen niet voor een tegemoetkoming in aanmerking.
Verwondingen
Ook als een gehouden dier gewond is en behandeld moet worden door een dierenarts, verleent BIJ12 een tegemoetkoming in de kosten. Deze tegemoetkoming bedraagt maximaal de taxatiewaarde van het dier. Als het dier na dierenartsbehandeling en aantoonbaar door toedoen van de wolf overlijdt, dan bedraagt de hoogte van de tegemoetkoming maximaal twee keer de taxatiewaarde: tegemoetkoming in de dierenartskosten plus de taxatiewaarde van het dier.
Termijn
Een uitbetaling kan 16 weken duren. Nadat BIJ12 het taxatierapport heeft ontvangen, streven we ernaar een melding binnen 10 weken af te handelen. Het taxatiebureau levert na een melding het taxatierapport binnen 6 weken op aan BIJ12. Soms duurt dit langer, bijvoorbeeld vanwege de volgende redenen:
Het taxatiebureau moet lang(er) wachten op eventuele facturen van een dierenarts of het destructiebedrijf. De facturen zijn nodig om een taxatierapport af te ronden en een tegemoetkoming te verlenen.
Er zijn gewonde of vermiste dieren, waardoor het taxatiebureau een wachttijd moet inbouwen om alle informatie compleet te krijgen.
Citaat:Taxatie schade
4. De taxatiewaarde van het gedode dier is bepalend voor de hoogte van de tegemoetkoming. Als
er bijzondere factoren zijn die invloed hebben op de waardebepaling van het dier, is het aan de
aanvrager om dit aan te tonen. In de toelichting wordt nader ingegaan op de waardebepaling.
5. Aanvullend op punt 4 worden, bij schade door de wolf, ook de volgende schadeposten
meegenomen bij de taxatie en de tegemoetkoming.
a. Bij verwonde dieren. De dierenartskosten tot maximaal de taxatiewaarde van het dier.
Het betreft de kosten voor bezoek van de dierenarts, zoals voorrijkosten en behandel en/of
onderzoekskosten. Ingeval het gewonde dier na behandeling alsnog overlijdt bedraagt de
tegemoetkoming: de dierenartskosten tot maximaal de taxatiewaarde van het dier [plus]
de taxatiewaarde van het overleden dier, als in punt 4.
Het is aan de aanvrager om de dierenartskosten aan te tonen met een factuur.
b. Bij abortus. Geleden schade door het optreden van abortus bij drachtige dieren, mits de
aanvrager de dracht en het oorzakelijke verband tussen de aanval van de wolf en de
abortus aantoont dan wel aannemelijk kan maken.
Bijvoorbeeld door het gebruik van dek-blokken; het overleggen van een langjarige
administratie van verwerpingen; of een scan van het dier, welke scan binnen twee weken
na aanval van de wolf (het stressmoment) moet plaatsvinden.
c. Voorrij- en afvoerkosten van een kadaver naar Rendac.
Het is aan de aanvrager om deze kosten aan te tonen met een factuur.
6. Duidelijkheidshalve wordt hier ook vermeld, zonder uitputtend te kunnen zijn, wat niet
meegenomen wordt bij de taxatie en de tegemoetkoming. Dit betreft onder meer:
a. Materiaalschade, zijnde kosten voor herstel van door wolven of gehouden dieren
beschadigde omheiningen; (kosten materiaal en arbeidsuren plaatsen omheining).
b. De tijd (uren) die de veehouder heeft besteed aan de afhandeling van de schade.
c. Bijzondere aankoopkosten, gemaakt bij de aanschaf van dieren ter vervanging van de
gedode dieren. Denk aan, een bijzondere (waardevolle) aanschaf, importkosten,
aanvoerkosten, quarantaine en dergelijke. Bij het vaststellen van de hoogte van de
tegemoetkoming, wordt uitgegaan van de taxatiewaarde van het gedode dier in het
normaal maatschappelijk verkeer (op basis van de Tabel normwaarden van schapen
KWIN-Veehouderij en indien nodig andere marktgegevens).
d. Schade/kosten in het geval een gehouden dier, na of door de aanval van een wolf, zou
losbreken en buiten de omheining (verkeers)ongelukken zou veroorzaken.
e. Andere schade/kosten waarvan geoordeeld moet worden dat deze redelijkerwijs van ten laste van de aanvrager behoren te blijven.
Waardebepaling dieren
Het bepalen van de waarde van gedode dieren is afhankelijk van meerdere factoren, zoals
diersoort, ras, geslacht, leeftijd, dracht en stadium van de dracht, gebruiksdoel (slacht, fokkerij,
melkproductie en dergelijke), wel of niet opname in stamboek, wel of niet biologische
bedrijfsvoering, gezondheidsstatus van het bedrijf [bijvoorbeeld, bij schapen zwoegerziektevrij, CL-
vrij, scrapieresistent], of van het individuele dier [scrapieresistent met genotype ARR/ARR].
Citaat:De subsidieregeling start per 1 januari 2023 en loopt door tot en met december 2023. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 20.000,-- per dierhouder. Hiermee wil de provincie dierhouders in heel Drenthe stimuleren om hun schapen en geiten te beschermen tegen aanvallen van wolven door het plaatsen van wolfwerende afrastering. Voor houders van runderen, varkens, paarden, pony’s, ezels en alpaca’s komt in het voorjaar van 2023 ook een subsidieregeling.
Onali schreef:Subsidie omheining;
https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... dierhouder.Citaat:De subsidieregeling start per 1 januari 2023 en loopt door tot en met december 2023. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 20.000,-- per dierhouder. Hiermee wil de provincie dierhouders in heel Drenthe stimuleren om hun schapen en geiten te beschermen tegen aanvallen van wolven door het plaatsen van wolfwerende afrastering. Voor houders van runderen, varkens, paarden, pony’s, ezels en alpaca’s komt in het voorjaar van 2023 ook een subsidieregeling.