balance schreef:Goed zichtbare band, die tweede. Het filmpje vind ik wat vertekenend. Zeker, het houdt goed als de auto er vlak voor staat dus het zal een reikhalzend paard ook waarschijnlijk houden.
Maar wat gebeurt er als je er vanaf een grotere afstand tegenaan knalt met een flink gewicht? Paard in blinde paniek?
Ergens zal het breken. Maar waar? Op de bevestiging? Hangt het daarna los?
Zijn er filmpjes te vinden waar de band er al langer op zit en de ervaringen daarmee?
Beetje knullig om dit zo te schrijven want ik snap jouw enthousiasme wel.
Omheining blijft altijd en overal de achillespees pees in de paardenhouderij.
Ik ben altijd van het voorkomen, als dat enigszins mogelijk is. Jij ook, als ik zo jouw topic lees. Moeilijk moeilijk.
Hi Balance, wat ik denk dat er gebeurt bij 2 rijen zoals wij dat hebben, dat het paard eerst het band ver uitrekt en dat het door het uitrekken zal zakken en het paard erover heen gaat of kleinere paarden tussen de banden doorgaat. Het heeft een breekkracht van 1200 kilo meen ik, dus breken zal het niet doen. Wel zal mogelijk inderdaad het begin loslaten of de houten paal breken.
Nu is het bij ons niet bedoeld als omheining voor een weiland. Daar hebben we gewoon schriklint dat perfect werkt en goed gerespecteerd wordt, behalve die keren in het begin dat Callas naar leuke mensen heeft staan maaien en een keer of vier is blijven hangen.
Het is bedoeld voor om de rijbak/trainingsstuk. Daar wil ik geen stroom. Dan krijg ik haar nooit dicht langs de hoefslag. Daarom wil ik er ook geen wit lint zonder stroom, want dan komt ze er niet in de buurt met rijden. Nog naar andere lintopties gekeken, maar die zijn allemaal smaller en dat vind ik qua zichtbreedte weer te weinig. Nu lijkt het voor hun op een plank. Ik vind het in ieder geval een fijn idee dat áls er wat gebeurt, er geen hout kan breken en enge grote splinters kan achterlaten, dat het niet kan snijden zoals draad en lint.
Humpiedumpie schreef:Ik heb bij mijn nieuwe weide het staaldraad eraf gehaald en vervangen voor aluminium draad. Heel breekbaar, maar wel supergeleidend dus ze halen t niet in hun hoofd erbij in de buurt te komen..
Hi Humpiedumpie, Dat klinkt goed dat het zo goed geleid. Ik wil om mijn rijbak echter geen schrikdraad, ik wil daar geen elektriciteit op hebben staan, zie mijn uitleg hierboven. Ik zou ook niet weten hoe je het staaldraad uit dit band zou moeten halen, want de draden zitten ingegoten. Die kun je er niet uittrekken bij dit merk.
Morgen maar weer eens bellen met die meneer hoe het ermee staat met de vierde gewijzigde offerte.
Vandaag hebben de meisjes een nieuw stukje strookbegrazing erbij gekregen van het nieuwe land. Wat heerlijk is dat om te zien, hoe fijn ze dat vinden. Het is een wat hellender stuk en ik zag wel dat Callas haar rechtervoorbeen nog steeds regelmatig ontlast.