[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 15:39

Goed zichtbare band, die tweede. Het filmpje vind ik wat vertekenend. Zeker, het houdt goed als de auto er vlak voor staat dus het zal een reikhalzend paard ook waarschijnlijk houden.
Maar wat gebeurt er als je er vanaf een grotere afstand tegenaan knalt met een flink gewicht? Paard in blinde paniek?

Ergens zal het breken. Maar waar? Op de bevestiging? Hangt het daarna los?
Zijn er filmpjes te vinden waar de band er al langer op zit en de ervaringen daarmee?

Beetje knullig om dit zo te schrijven want ik snap jouw enthousiasme wel.
Omheining blijft altijd en overal de achillespees pees in de paardenhouderij.
Ik ben altijd van het voorkomen, als dat enigszins mogelijk is. Jij ook, als ik zo jouw topic lees. Moeilijk moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:19

Ik heb bij mijn nieuwe weide het staaldraad eraf gehaald en vervangen voor aluminium draad. Heel breekbaar, maar wel supergeleidend dus ze halen t niet in hun hoofd erbij in de buurt te komen..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 11:53

balance schreef:
Goed zichtbare band, die tweede. Het filmpje vind ik wat vertekenend. Zeker, het houdt goed als de auto er vlak voor staat dus het zal een reikhalzend paard ook waarschijnlijk houden.
Maar wat gebeurt er als je er vanaf een grotere afstand tegenaan knalt met een flink gewicht? Paard in blinde paniek?

Ergens zal het breken. Maar waar? Op de bevestiging? Hangt het daarna los?
Zijn er filmpjes te vinden waar de band er al langer op zit en de ervaringen daarmee?

Beetje knullig om dit zo te schrijven want ik snap jouw enthousiasme wel.
Omheining blijft altijd en overal de achillespees pees in de paardenhouderij.
Ik ben altijd van het voorkomen, als dat enigszins mogelijk is. Jij ook, als ik zo jouw topic lees. Moeilijk moeilijk.

Hi Balance, wat ik denk dat er gebeurt bij 2 rijen zoals wij dat hebben, dat het paard eerst het band ver uitrekt en dat het door het uitrekken zal zakken en het paard erover heen gaat of kleinere paarden tussen de banden doorgaat. Het heeft een breekkracht van 1200 kilo meen ik, dus breken zal het niet doen. Wel zal mogelijk inderdaad het begin loslaten of de houten paal breken.

Nu is het bij ons niet bedoeld als omheining voor een weiland. Daar hebben we gewoon schriklint dat perfect werkt en goed gerespecteerd wordt, behalve die keren in het begin dat Callas naar leuke mensen heeft staan maaien en een keer of vier is blijven hangen.

Het is bedoeld voor om de rijbak/trainingsstuk. Daar wil ik geen stroom. Dan krijg ik haar nooit dicht langs de hoefslag. Daarom wil ik er ook geen wit lint zonder stroom, want dan komt ze er niet in de buurt met rijden. Nog naar andere lintopties gekeken, maar die zijn allemaal smaller en dat vind ik qua zichtbreedte weer te weinig. Nu lijkt het voor hun op een plank. Ik vind het in ieder geval een fijn idee dat áls er wat gebeurt, er geen hout kan breken en enge grote splinters kan achterlaten, dat het niet kan snijden zoals draad en lint.

Humpiedumpie schreef:
Ik heb bij mijn nieuwe weide het staaldraad eraf gehaald en vervangen voor aluminium draad. Heel breekbaar, maar wel supergeleidend dus ze halen t niet in hun hoofd erbij in de buurt te komen..

Hi Humpiedumpie, Dat klinkt goed dat het zo goed geleid. Ik wil om mijn rijbak echter geen schrikdraad, ik wil daar geen elektriciteit op hebben staan, zie mijn uitleg hierboven. Ik zou ook niet weten hoe je het staaldraad uit dit band zou moeten halen, want de draden zitten ingegoten. Die kun je er niet uittrekken bij dit merk.

Morgen maar weer eens bellen met die meneer hoe het ermee staat met de vierde gewijzigde offerte.

Vandaag hebben de meisjes een nieuw stukje strookbegrazing erbij gekregen van het nieuwe land. Wat heerlijk is dat om te zien, hoe fijn ze dat vinden. Het is een wat hellender stuk en ik zag wel dat Callas haar rechtervoorbeen nog steeds regelmatig ontlast.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:50

O wat ik ook nog wilde zeggen over de buurjongen op ons land laten werken. Waarom we hem kozen en niet de boer aan de 'overkant'. Is omdat we liever als veganisten niet meewerken aan het doden van dieren. En die boer van de overkant, teelt voornamelijk gras, mais en ander voedsel voor koeien die uiteraard weer in de worst belanden. De buurjongen gaat biograan telen voor mensenvoer. Dat vinden we een fijner idee.

p.s. voor de mensen die in Frankrijk wonen en wel bij Kramers bestellen, alleen vandaag nog 10% korting met de code SPRING22FR. Ik had eigenlijk niets nodig, maar weet dat er over een maand weer een groot tekort zal zijn aan vliegenspray, dus ik heb maar vast weer een lading besteld, anticiperend op een warme mugjesrijke lente en profiterend van veel korting.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 16:52

Voor degene die ons doen en laten volgen (wekelijks toch nog zo'n 150 mensen!!! Waarvoor dank!) een nieuwe zondagse update. Het ontdekken van de meisjes van de nieuwe wei vanmorgen staat er ook op. Ze doen niet gek, maar nog grotere verbaasde ogen kan bijna niet ;-)

https://youtu.be/zOhaWRPYhEI

Fijne zondag nog.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:04

Leuke video weer! Heerlijk om dat klussen te zien. En wat een pech tussendoor...
Gelukkig genieten de diertjes met volle teugen bij jullie <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:10

Leuk filmpje, het beestenonderdeel dan. Jammer van alle pech die jullie weer hebben gehad...
Wat is nu het plan voor de waterontharder?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 17:23

Hey Cera, dank je, we hopen met onze filmpjes anderen te inspireren, of juist te verzuchten wat ben ik blij dat ik daar niet woon, hahaha. En de dieren zijn heerlijk. Yoda is echt zoooo lief en zo schattig!

Hi Judith, en er staat maar een deel van de pech deze week op de vid. Er zijn veel dingen die niet in beeld uit te drukken zijn of we niet filmen, zoals de bank die al 10 dagen bezig is geld over te maken naar ons, vanaf onze spaarrekening, komt het je bekend voor? Het geld gaat er hier met sloten tegelijk uit, onder de drie nullen per item zitten we zowat niet. Adoucisseur ook zoiets. Hij komt aan, lijkt goed, kijken we beter is de klep gescheurd. Ok k*, maar goed dat is alleen het uiterlijk. Wel gebeld of we een nieuwe deksel konden krijgen. Nee, als we niet konden bewijzen dat het hun fout was niet. Meestal filmen we als we verpakkingen open maken, dit keer is erwin het vergeten en zag de scheuren, meervoud, in de deksel pas toen hij het ging installeren. Dus niet zo vriendelijk die lui. Toen is hij 2 dagen bezig geweest, veel gemopper, zat veel tegen je kent dat wel, en kom ik in het washok, is de vloer kleddernat. Toen bleek dus dat ze vanuit de fabriek een schroef dóór en door hebben gedaan waar uit het gigantisch lekt. Dat betekent dus dat al het zout naar de kl* is want er moet een laagje van 10cm in die bak staan en nu stond hij nokkievol. Maar ff eruit halen is niet makkelijk, want het hele ding weegt nu over de honderd kilo. Erwin is nu al twee dagen met die man bezig maar die zegt dat Erwin het zelf gedaan heeft. Dus Erwin loopt al de hele week met stoom uit zijn oren over van alles en nog wat. Nu gaat die man maandag bellen naar ons, want hij heeft nu alle foto's via de mail gehad. Dus we blijven nog in gesprek. We hebben al aangeboden om dan het doorboorde onderdeel los van hem te kopen alvast om verder te kunnen want we moeten echt aan de ontkalking. En dat we dan later garantie krijgen en geld terug voor dat onderdeel, maar daar wilde hij vooralsnog niets van hebben. Echt, ik geloof dat we een rechtsbijstandsverzekering er ondertussen al uitgehaald hadden, met al het gez* wat we de laatste maanden hebben met kapotte leveringen. Ik zei al tegen Erwin je moet eens een lijst maken...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:24

Ik snap de frustratie inderdaad! Vooral als het al zooo vaak mis is gegaan met leveringen, dan is elke keer dat het weer gebeurt gewoon te veel. Zeker als de leverancier dan ook nog eens ontkent dat het hun fout is...
Succes!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 21:08

Dank voor je succes. We gaan het wel beleven.

Ondertussen heb ik al het paardenleed van Frankrijk gezien. Wat is de wereld ellendig. Ik heb nog steeds iets van met zoveel terrein kan ik wat zielige paarden heel gelukkig maken. Erwin zou graag zonne-elektriciteit met zoveel terrein gaan produceren. We kijken beiden naar wat mogelijk is. Hij komt er lachend uit, ik zit met tranen.

Wat een droefenis. Er zijn tig paardenopvangcentra in Frankrijk. Wat doen die mensen hun best. En hoe halen andere nare mensen het in hun hoofd om nadat ze een paard 30!!!! jaar gehad hebben, dat blind is, weg te doen met "pijn in hun hart". Wat denken ze nou? Hoe kun je nu zo geen hart hebben. Ik vind er geen excuus voor bestaan, behalve dat de eigenaar dood gaat.

Maar buiten de refuges ook zoveel advertenties van mensen die hun paard ver over de 20, met pijn in hun hart (dat is wel zo het standaardzinnetje) weg moeten doen. Jaja. En zoveel zieke, kreupele en oude paarden die als weidemaatje weggegeven worden. Allemaal mensen met pijn in hun hart. Veel hartziekten zeker in Frankrijk.

Mensen realiseren zich niet dat een paard oud wordt. Heel oud kan worden. En ja, dat je iedere dag die zorg hebt. 35 jaar lang. En dat je ook 35 jaar lang die kosten hebt. En 35 jaar lang liefde er voor terugkrijgt die niet op waarde geschat wordt. Zo triest.

Als Erwin nu geld gaat verdienen met zonnepanelen, kan ik daar zielige paarden voor opvangen. Misschien een tehuis voor blinde paarden. Er zijn veel blinde paarden die een tehuis zoeken! Dat wil je niet weten.

Afijn, ik ben niet vrolijker geworden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:14

Dat pijn in het hart kan je vertalen met : heb het lef niet om hem naar de slager te brengen en de DA vindt hem te goed om in te slapen.
Niet aan beginnen, je krijgt al genoeg ellende die hulp nodig heeft aan je deur zonder dat je er naar zoekt. En constant afscheid moeten nemen van dieren kost je je ook je emotionele gezondheid, zeker lezende hier hoe hard dat allemaal bij je binnenkomt. Bescherm jezelf, anders kan je ook niet meer voor jezelf en je eigen dieren zorgen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:27

Elke zondagavond m'n favoriete momentje. Ik geniet zo van de filmpjes. Wat balen van alle pech de afgelopen week. Hopelijk komende week wat meer positieve punten!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:35

Wat toevallig dat je dit over oude paarden benoemd Monique, mijn oude merrie wordt bijna 24 en vandaag dacht ik toen ik naar haar keek, “ Ik hoop dat je minstens 37 word.”
Ik word er ook altijd verdrietig van als mensen hun oude paarden wegdoen , maar dat weet je van mij.
Het is mijn droom om oude paarden op te vangen en ze nog een fijn leven te bieden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 17:19

Als ik jouw oude merrie zie, Tamara, dan zie ik er geen 24 jaar aan af.

Dank je, Muga voor de complimentjes, de pech hield nog even aan deze week, maar genoeg daarover. Er zijn ook zoveel fijne dingen.

@Tamary, we willen graag ons land delen met mensen en dieren. Als de boer wil (nog niets gehoord) dan is dat al heel fijn. Dan blijft er nog steeds heel veel land over. Erwin wil graag zonnepanelen neerzetten en terugleveren met groene energie. Dat gaat waarschijnlijk te kostbaar worden of we moeten dan een lening nemen en officieel producteur worden. Het gaat dan echt om heul erg veul geld. Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Maar ik denk wel dat ik stichtingen die nu paarden opvangen blij kan maken met hier het land aanbieden oid.

We gaan het zien wat de toekomst gaat brengen. In ieder geval hebben we nu eindelijk een offerte naar tevredenheid van de trainingsveldmaterialen. Alleen de bank schiet niet op, nog steeds niet, het is notabene ons eigen spaargeld, wachten we al tien dagen op! Maar goed, dat zou er morgen moeten zijn. Dan kunnen we de bestelling bevestigen en zou het volgende week al aan moeten komen.

Maar ja, ik kan voorlopig niet rijden. Het gaat niet goed met Callas haar kreupelheid. Zelfs Erwin zag het vanmorgen met naar het land brengen, (ze draafde even), dat ze echt kreupel is. Er is nu geen sprake meer van niet rad, maar gewoon kreupel. De d.a. komt morgenochtend 11 uur.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:42

Oh bah toch echt kreupel. Hopelijk kan de da iets betekenen voor jullie. Ik ga iig duimen dat het allemaal mee valt.
Mooie plannen met het veld.
Qua stroom dacht ik alleen, moet er geen stroom op als ze er gewoon mogen grazen. Snap dat je er geen stroom op wil als je gaat rijden maar blijven ze binnen de omheining als er geen stroom op staat en ze er gewoon lekker mogen grazen?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:24

De grote stenen in de grond kunnen bij natte periodes zorgen voor een zoolkneuzing en hoefzweer. Aanvulling op mijn uitgebreide pb

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 18:29

Dank je, Tamara, ik las eerst je goede raad in de pb en vroeg toen de vraag waar je nu antwoord op geeft, hahaha, gekruist.

Wat het ook is, het is zielig en het maakt haar zuur. Ik had gehoopt dat ze zich verstapt heeft en dat het met rustig weidegang over zou gaan, maar het is verergerd. Morgenochtend meer nieuws als de d.a. geweest is.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 24-03-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:32

Beterschap voor Callas! Altijd vervelend om te zien dat jouw dieren pijn hebben. Hopelijk kan de DA er iets mee.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:53

Ach wat vervelend van Callas :(:)
Ik duim met jullie mee voor morgen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 20:36

We hebben haar net toch maar even laten draven. Ik vind het nog weer erger dan vanmorgen, mijn hart draait om. We hebben het gefilmd.

Ik heb voeten megagoed uitgekrabd, niets te zien. Zijn ook goed gegroeid de afgelopen weken, niet meer kort. Nog steeds vind ik LA te diep. Dat is ook de voet die ze na werken snel op rust zet. LA t.o. RV dat zou ook nog kunnen over de diagonaal. Hoeven zijn niet warm. Niet van binnen niet van buiten. Benen zijn niet dik of opgelopen. Voelen ook niet warm.

Linksom gaat nog wel. Hoewel daar waar het terrein naar beneden loopt, is maar heel weinig hoor, je het heel duidelijk ziet. Rechtsom, is drama. Ik heb het maar heel kort gedaan, vond het zo zielig. Het werd steeds erger naarmate ze meer moest bewegen. En dat ze dan zo braaf is, dat ze het door haar pijn heen toch voor je wil doen. Zo lief.

Dit is het filmpje https://youtu.be/ulUwWR0psTw
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 24-03-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:55

He verdorie, ik hoop dat de VA uitsluitsel kan geven en dat dit van tijdelijke aard is. Niet leuk om je paard kreupel te zien.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:04

Zo, die is echt goed kreupel ja... linksom is het al goed te zien, rechtsom is inderdaad echt gewoon sneu. Braaf paardje is het toch stiekem ook...
We duimen voor een goede uitkomst morgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:17

Inderdaad braaf & kreupel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:49

Jeetje Mo, dat ziet er echt naar uit! Hopelijk kan de dierenarts morgen uitvinden waar het vandaan komt en is het goed en vlot op te lossen, dit is wel heel naar om te zien! Sterkte hoor!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:07

Oh jeetje, dat ziet er idd heel naar uit. Sterkte en hopelijk morgen tips om hier mee aan de slag te kunnen voor herstel