[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:21

Cayenne schreef:
Een dier heeft ook de tijd nodig om te wennen natuurlijk. Dan is 5 dagen echt helemaal niets.
Maar goed, het is Blub z'n keus en ik denk dat een ouder leerpaard voor hem ook de beste keus is.

6 weken, komt meer in de richting...

En inderdaad, ik sluit mij aan bij Cayenne en de rest, een ouder leerpaard, zal wellicht een betere keuze zijn. En daar zit toch genoeg leuk spul tussen?

Dan kun je na een paar jaar altijd besluiten weer wat bloederiger en jonger te gaan...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:23

@Suelza, idd. Een paard en zeker een jong dier heeft tijd nodig om indrukken te verwerken.

Ik ben ook met een ouder leerpaard toen begonnen. Die dieren zijn ontzettend waardevol. Je leert zoveel van ze. Ik heb er echt een schat aan ervaring aan opgedaan. Die van mij was trouwens zeventien toen ik hem kocht. Heb er nooit een seconde spijt van gehad! (ook al was het wel een zorgenkindje, maar dat kan ook met een jong paard gebeuren).

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:55

Als n paard je echt een heel naar gevoel geeft dan wordt het natuurlijk lastig.
Ik heb met mijn jonkie ook wel 5-6 mnd over gedaan voordat we vertrouwen hadden in elkaar.
Daarna waren we echt maatjes, wat een heerlijk dier was dat.
Maar in het begin heb ik serieus afgevraagd waar ik in godsnaam aan begonnen was, nu onwijs blij dat ik in ieder geval 1,5 jaar met hem heb mogen werken en ondanks alles toch enorm van hem heb genoten. Hij is echt mijn leermeester geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:16

Tja, en ik reed de tweede dag zonder zadel op een halsterje-met-touw door het bos, niks aan het handje. En nee, die van mij is geen dooie kapotte. Ik ben er vrij zeker van dat ie verschillende mensen hier flink de wind in de broek kan blazen.

Maar als je er geen goed gevoel bij hebt en de verkopende partij wil hem terug nemen, groot gelijk dat je het doet. Ik ken er teveel die maar blijven doormodderen omdat ze "opgeven" als een zwaktebod zien of omdat "het gevoel nog wel komt". Hoe moeilijk kun je het jezelf maken......
Er zijn bosjes goede, leuke en vooral passende paarden te koop maar je moet er oog voor hebben en hoofdzaken van bijzaken kunnen onderscheiden.

Needje

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:34

Ik zie het niet zozeer als opgeven hoor.
Maar ik ben zélf van mening dat het soms even tijd nodig heeft.
Maar als ik er geen plezier in blijf houden of bang zou blijven zal ook hier uiteindelijk gewoon de knoop doorgehakt worden.
Maar bij mij zou die knoop niet in de eerste week al zijn.
Dat zal bij iedereen anders zijn. En is ook helemaal geen aanval op Blub.
Ik vind het alleen zo jammer. Hij was zo weg van m.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 11:52

Ik snap Blub goed, als je zelf weet dat je het als ruiter niet gaat redden dan kan je door zetten maar je eerste gevoel blijft. Zelf ben ik een handige ruiter en heb jaren beleerd vooral de lastigste dieren en ik heb ook wel eens een paard gehad waarvan ik het gevoel had dat dat niet goed zou gaan. Ookal was het paard zelf braaf ergens had ik dat dit is niet goed gevoel dus die heb ik verkocht, dier heeft zich de binnen de eerste 4 maanden bij de nieuwe eigenaren op een bak paal geworpen met longeren. Ik ga graag op mn gevoel af is die niet goed kan ik maar beter luisteren, de laatste keer dat ik dat niet deed kon ik 6 maanden revalideren en heb ik nog steeds problemen met pezen en spieren :=

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:22

wel jammer blub maar wel een verstandige keus als je nu al door heb dat dit niet ging werken.
en dan moet je gewoon weer verder kijken.
maar als je weet dat dit te on ervaren is dan had ik echter wel naar een paard gekeken met veel ervaring of een leuke leermeester waar je nog mooi een paar jaar mee door kan dat je weer meer ervaring hebt op gedaan en dan kun je altijd nog je droom paard kopen :) maar ja er zijn ook super leuke leermeesters

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:25

Blub ik heb een filmpje gezien van je rijden, maar ik zou ook een braaf leerpaard nemen met niet teveel beweging,
zodat je je paard makkelijk kan volgen, dus een waar je uit balans kan raken en daarop niet of nauwelijks reageerd...
Een echte schoolmaster zou natuurlijk ideaal zijn, kun je later als je zelf meer ervaring hebt nog altijd een jonge knappe en pittigere nemen!

Staat hieronder niet iets voor je bij?
En Persoonlijk zou ik niet te streng kijken naar kleine bemerkingen, zeker niet als een paard al op leeftijd is en nooit iets gemankeerd heeft...

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... um=1&pos=1
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... um=1&pos=5
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... um=1&pos=6
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... um=1&pos=8
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... m=1&pos=11
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 09-12-12 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:27

Ik zeg ook nie dat blub opgeeft of snel opgeeft, maar sommige dingen hebben tijd nodig.
Maar als je gevoel zegt dit gaat m nooit worden of je vertrouwd het dier niet, ja dan is het fijn dat ie terug kan :j

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:30

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:32

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:33

Romanoff schreef:
Ik zeg ook nie dat blub opgeeft of snel opgeeft, maar sommige dingen hebben tijd nodig.
Maar als je gevoel zegt dit gaat m nooit worden of je vertrouwd het dier niet, ja dan is het fijn dat ie terug kan :j

ja daar heb je ook wel gelijk in maar als je echt al voelt dat het niet goed zit dan moet je gewoon eerlijk tegen over jezelf wezen en zeggen hij gaat weer terug.
maar goed nu hij hier achter is gekomen hoop ik ook dat hij eerlijk tegen over hem zelf is dat dit soort paarden op dit moment dan nog niet gaat werken.

je hebt er niks aan als je een heel mooi bloederig paard heb en je bent er elke keer bang op en je kan het paard niet aan.
dan heb je wel wat leuks op stal staan maar dan ben je ook niet blij.
ik had dan eerder gekozen voor een paard met goede ervaring die echt betrouwbaar is waar ik veel op kan leren maar niet de mooiste is

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:35

Is een broer van onze Jet Set D merrie.
Leuk dier! :D

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:35

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:38

Lijkt me ook een heertje, misschien iets teveel beweging voor Blub zo op de foto te zien, maar omdat te weten moet je bellen en/of gaan kijken/proberen irl :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:41

listiglistje schreef:
Lijkt me ook een heertje, misschien iets teveel beweging voor Blub zo op de foto te zien, maar omdat te weten moet je bellen en/of gaan kijken/proberen irl :)

ja dit denk ik ook.
maar als je niet probeert weet je het nooit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:43

Blub, zeer verstandig. Bij twijfel niet doen. En zeker niet doormodderen omdat een ander dan logisch vindt. Onderbuikgevoelens (ook die van mannen ;) ) hebben het vaak bij het rechte eind.
Wellicht, als je echt weinig ervaring hebt, is het wel verstandig om de eigen rijkunst en rijzekerheid wat te trainen op manegepaarden? Betere maneges hebben ook paarden die kwa rijniveau dichter bij een privé paard zitten.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:44

Afbeelding

Nou ik heb Emmi nu 1 week. Wel begrijp ik blub heel goed. Die van mij liep altijd alleen overdag in buitenbak. In 1 week rijd ze in het donker in binnenbak met vele meer paarden. Donderdag gaat ze in 1 keer steigeren zo ik schrok me rot. Maarja het weer zit ook niet mee. Nu moet ik zeggen dat ik het geluk heb dat mijn instructie om de dag komt helpen. Maar blub ik begrijp je goed hor. Ik heb ook gezegd als ze blijft steigeren gaat ze ook de deur uit.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:49

Shalot schreef:
[ Afbeelding ]

Nou ik heb Emmi nu 1 week. Wel begrijp ik blub heel goed. Die van mij liep altijd alleen overdag in buitenbak. In 1 week rijd ze in het donker in binnenbak met vele meer paarden. Donderdag gaat ze in 1 keer steigeren zo ik schrok me rot. Maarja het weer zit ook niet mee. Nu moet ik zeggen dat ik het geluk heb dat mijn instructie om de dag komt helpen. Maar blub ik begrijp je goed hor. Ik heb ook gezegd als ze blijft steigeren gaat ze ook de deur uit.

maar als een jong paard in eens bij andere paarden in loopt dat ze niet kennen kunnen ze hele rare dingen gaan doen.
ik had altijd een paard die ook niks kenden en als er dan een ander paard richting mijn paard liep in de bak ging mijn paard steigeren en draaide zich om.
maar na een tijdje ging dit goed.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:51

Hoeft idd geen gemenigheid te zijn, kan ook angst zijn voor andere paarden of onzekerheid in een andere omgeving

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:55

Snap Blub ook wel! Gewoon op zoek gaan naar een wat ouder en betrouwbaar paard, die al wat gezien heeft en verder erg constant is.
Weet dat Blub helemaal gek was van Bhas, maar dat zou dan ook wachten zijn op problemen := .

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:06

Jammer blub maar gewoon je gevoel volgen! Ben 2 jaar geleden weer begonnen met rijden na 5 jaar en kreeg direct een reus aangeboden van 1.84. nou was voor mij ook wel even wennen toen. ben ook wel eens vertrouwen kwijt geweest. Hoop dat je nu eenleuk dier vindt!

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:09

Wynton is leeeukk ! *\o/*

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 13:10

Dat is echt een geweldige aanwinst in dit topic Donja :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:12

Neem maar van mij aan dat Blub een verstandige keuze heeft gemaakt.
Het is een harde leerles geweest, maar Blub heeft inderdaad zijn eisen aangepast .

We weten allemaal hoe snel je verliefd kan worden op een paard, en in alle onervarenheid is een verkeerde keuze dan zo gemaakt.
Ik ken Blub, en heb gezien dat dit niet gaat werken, nu niet en ook in afzienbare tijd niet .
Coen is idd een leuk paard, vriendelijk , maar te onervaren.