Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:47

Tja volgens mij is een passade gewoon de voorbereiding op iedere oefening die je rijdt. Maar ik gebruikte dat woord nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:50

Volgens mij kun je vanaf de grond verschillende dingen met je paard doen, ten eerste opvoeden, dat gaat volgens mij het meeste mis. Daarnaast kun je je paard vanaf de grond onwijs veel leren waar je later onder het zadel of voor de kar heel veel baat bij hebt. Het is een andere manier van samenwerken omdat je elkaar anders ziet (letterlijk). Met grondwerk (en NHS zo u wilt) kan ontzettend veel misgaan in de communicatie omdat er vaak ten onrechte wordt gedacht dat alles maar aardig en vriendelijk en geduldig moet; er zijn paarden die daar graag gebruik van maken en hun eigen plan trekken. Eigenlijk dankzij onzekerheid bij degene op de grond.
Bovenstaande is dus niet van toepassing op africhters als Janssen of Hinneman, die gebruiken het grondwerk als aanvulling op het werk onder de man om het paard iets duidelijk te maken. Vanaf de grond zijn sommige zaken makkelijker waarneembaar dan vanaf de grond en dat beperkt weer het aantal mogelijke storingen in de communicatie, vandaar hun keuze.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:51

lis schreef:
Ik denk dat een paard teveel zelfvertrouwen krijgt en daardoor moeilijker in te rijden is. Geef hem het gevoel dat jij het allemaal wel weet en ga er gewoon opzitten. Als die dan zadelmak is, kan je gaan 'tutten en frutten'. Dat lijkt mij de juiste volgorde.

Ik denk wel dat het aan het paard ligt. Eén die erg angstig is kan van dat getut soms een heel eind opknappen waardoor het zadelmak maken weer gemakkelijker gaat. Maar een brutale wordt er niet beter van. Een kwestie van inschatten en ervaring.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:59

Lovely"]
[quote="astridh schreef:
Waarom spreken we niet een keer wat af met bokkers die op RT en aanverwante topics het hoogste woord hebben, kunnen we elkaar zien rijden en nog interessanter, elkaars paarden rijden. Dat zegt veel meer wat mij betreft. Ik heb niet zo vaak het hoogste woord geloof ik maar zoiets lijkt me wel leuk en leerzaam.

Katja, het was niet mijn idee, maar dat van astridh Verward.
[/quote]

klopt, was het idee v. astridh en ik was degene die 'spijkers met koppen' wilde slaan & heb ook de accomodatie hiervoor 'aangeboden'

maareh.... NOG EEN KEER DAN :

zal het ietwat concreter gaan maken.... Schijnheilig

is de maand maart een optie ?
en dan op een zaterdag?

wie durft... Knipoog en graag wil ik (wat astridh ook schrijft) óók degene zien, die hier idd 'veel' & theoretisch goed onderbouwde berichtjes plaatst, want die moet toch wel heel goed zijn Verward
(nu moet ik waarschijnlijk straks ook nog namen gaan noemen zeker...) Haha!

groetjes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:02

Zeg maar wanneer ik er moet zijn. Neem ik wel een paard mee en dan kan ik mijn visie laten zien.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:05

Er worden nu wel grote namen genoemd voor het grondwerk e.d. maar je moet wel in de gaten houden dat bijna niemand die kundigheid heeft zodat ze een paard zo kunenn bewerken als de genoemde personen. Dat kan ik niet, en dat kunnen de meeste mensen hier ook niet lijkt mij zo.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:07

Katja"]
[quote="lis schreef:
Ik denk dat een paard teveel zelfvertrouwen krijgt en daardoor moeilijker in te rijden is. Geef hem het gevoel dat jij het allemaal wel weet en ga er gewoon opzitten. Als die dan zadelmak is, kan je gaan 'tutten en frutten'. Dat lijkt mij de juiste volgorde.

Ik denk wel dat het aan het paard ligt. Eén die erg angstig is kan van dat getut soms een heel eind opknappen waardoor het zadelmak maken weer gemakkelijker gaat. Maar een brutale wordt er niet beter van. Een kwestie van inschatten en ervaring.
[/quote]

Ja, dat klopt in dit geval wel. Het is een ontzettend brutaal paard. Maar is dit nu ondanks, of dankzij het getut en gefrut?
Het probleem met het gemiddelde getut en gefrut is, dat men één keer een boek heeft gelezen of een clinic van Emile Voest heeft bijgewoond en het licht heeft gezien.

Ik heb overigens niet veel ervaring met het inrijden van paarden, maar die paar gevallen was het wel; rondslingeren zonder, daarna met zadel en daarna erop. Daar geef ik toch de voorkeur aan, vooral na dit paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:07

Steef, dat klopt, maar ik denk dat niemand hier iets net zo goed kan als de grote namen Knipoog. Je moet ergens beginnen en dat doe je niet door iets maar af te wijzen denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:11

In veel gevallen (en lees nu niet dat ik nu zeg dat dat hier ook is!!)
Maar in veel gevallen is het getut en gefrut er omdat mensen niet goed durven om op het paard te stappen. Dus dan maar wat frutten om zelfvertrouwen te kweken

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:13

Maar ik denk dat ik (en wel meer mensen neem ik aan) meer kunnen als ze erop zitten dan als ze ernaast staan en hem aan de lijnen hebben, simpel omdat je dan meer invloed hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:19

Ik ben het daar absoluut mee eens, de meeste zijn handiger op een paard, dan met grondwerk, en zeker op het nivo van de grote namen eerder genoemd. Daarom ben ik er niet zo voor

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:37

Pipo en Steef, er zitten meer trutters in het zadel dan er vanaf de grond werken. Blijf consequent in je eigen lijn van beredenering en adviseer dus dat niemand plaats moet nemen in het zadel *LOL*

Een jonge brutale dominante hengst kan prima aan de hand of van de grond opgevoed worden. Sterker nog, ik zou er niet op gaan zitten als die opvoeding overgeslagen is.

Willen jullie nu eindelijk eens ter zake komen en je punt maken?

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:41

Hoeveel mensen ken jij die handig zijn in het grondwerk in verhouding tot mensen die goed kunnen rijden? Ik denk dat er meer mensen handig in het zadel zijn dan aan de lijnen.
Opvoeding hoort er toch gewoon bij? Simpele dingen als stilstaan, omgaan, voetje geven; kortom gewoon netjes in de hand staan hoort er gewoon bij, daar heb je helemaal geen NH voor nodig.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:49

Ok Steef, bedankt, dan weet jij dus als geen ander dat vanaf de grond werken niks met truttigheid te maken hoeft te hebben. Wat is nou jullie punt? Dat er een hoop tuttebollen hun pony teveel verwennen en er een monster van maken vind ik nog steeds geen steekhoudend argument om voor een jong of revaliderend patient-paard een slechte zit te promoten boven werk aan de hand. Want daar is dit hele gedoe tenslotte mee begonnen. Pipo..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:51

Citaat:
Aella schreef:
Pipo en Steef, er zitten meer trutters in het zadel dan er vanaf de grond werken. Blijf consequent in je eigen lijn van beredenering en adviseer dus dat niemand plaats moet nemen in het zadel *LOL*

Ten eerste ben jij niet degene die mij moet vertellen wat ik wel of niet mag zeggen! Ten tweede zijn we hier aan het discusseren over de verschillende mogelijkheden. En ik vind sowieso dat prutsers geen jonge paarden moeten rijden!! En helemaal geen prutsers die aan de hand het werk gaan doen!! Daarbij is bij de meeste mensen veel meer kennis over het rijden, dan over handwerk.

Citaat:
Een jonge brutale dominante hengst kan prima aan de hand of van de grond opgevoed worden. Sterker nog, ik zou er niet op gaan zitten als die opvoeding overgeslagen is.

Volgens mij heb jij het hier over de normale opvoeding die ieder paard krijgt. Voor mij is dat een gewoonte, ik denk daar niet eens over na. Ik denk dat voor velen de normale opvoeding een gewoonte is. Voor jou misschien iets heel speciaals.

En heb je het nu over aan de hand werken voor het zadelmak maken, of over het werkelijke scholen aan de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:54

Aella schreef:
vind ik nog steeds geen steekhoudend argument om voor een jong of revaliderend patient-paard een slechte zit te promoten boven werk aan de hand. Want daar is dit hele gedoe tenslotte mee begonnen. Pipo..?

Jij bent lekker in het verdraaien van woorden he!! als je nou je bril even op zet, en leest wat ik al MEERDERE keren heb gezegd!! dan zie je dat ik geplaatst heb, dat een revaliderend paard daar best gebaat bij is. En geen een paard kan een slechte zit hebben!! Dus dat is pure onzin wat je uitkraamt hier. Ik heb nergens gepromoot dat je beter met een slechte zit op een jong paard kunt gaan zitten dan aan de hand werken. Met een slechte zit moet je niet eens met een jong paard bezig zijn.

En verder, wat ik al eerder zei: al die dingen die Steef opnoemt zijn voor mij een gewoonte!

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:09

Pipo, ik weet niet wat jij onder normale opvoeding verstaat dus kan niet beoordelen of ik dat iets speciaals vind. Voor mij is normaal dat je zover doorgaat dat je zonder rodeo in rust en ontspanning het paard vol vertrouwen naar het gewone werk kunt leiden. Hij is 'in de hand', kent de stemcommando's stap draf halt galop, hij wil steeds op jou gericht zijn om te horen wat je van hem verlangt waardoor je met kleine signalen kunt volstaan en hij vindt het de normaalste zaak van de wereld dat je een zadel en jezelf op zijn rug hijst en aan het werk gaat en ook daarbij moeten dan kleine signalen volstaan zodat je niets hoeft te doen dat je in een later stadium van zijn carriere ook niet zou willen doen. Als iets daarin niet voorbereid is, geef ik liever Steef een tientje en zet ik de cam aan Lachen

Aan de hand kan overal nuttig voor zijn. Ter voorbereiding (van het eerste op elkaar afstemmen, wijken voor druk, sb, travers, appuyement tot piaffe passage ev) of aanvulling en afwisseling in het weekprogramma maar ook voor revalidatie wanneer berijden door omstandigheden niet wenselijk is. Hoe vaak wil je dat ik dit nog herhaal?

Je blijft je adviezen baseren op je eigen referentiekader dat vooral uit prutsers bestaat. Als iedereen dat zou doen zou er nooit enige rijles gegeven worden of boek geschreven zijn... want het is toch maar parels voor de zwijnen... En zelfs jouw beredenering volgende klopt het niet. Je kunt zijnde een prutser minder schade vanaf de grond aanrichten dan vanaf de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:26

Aella schreef:
.. En zelfs jouw beredenering volgende klopt het niet. Je kunt zijnde een prutser minder schade vanaf de grond aanrichten dan vanaf de rug.

*zucht*

Waar zeg ik dat? Want je bent de woorden weer flink aan het verdraaien, of je kunt niet lezen.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:31

mensenlief heee.... kunnen bepaalde dingen niet beter per pb uitgevochten worden... Lips are sealed
voegt niets toe aan de discussie Gaaaap
Hoe kun je nu op papier uitleggen hoe iemand goed/slecht is.. en/of 'iets' speciaal vindt of niet.... Frusty
Komt op hetzelfde neer als ik zou zeggen; ik rij western, maar ik rij zo met een Z-paard weg... wie gelooft dat nu, op papier
'easier said than done' Haha!

laten we gewoon eens met z'n allen gaan rijden, kun je het 'laten zien' , zonder woorden Knipoog

groetjes

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:37

Pipo, we zijn het wel min of meer met elkaar eens. Prutsers geven niet het goede voorbeeld. Oftewel: laten we de niet-prutsende ruiters en handwerkers maar als uitgangspunt nemen ... Net zoals je een kloppend been of saaie hand niet verbetert met een spoor of scherper bit dus.

Moet ik nog al die pagina's terugzoeken? Verward Ergens daar waar je getrut in de discussie bracht in relatie tot arbeid aan de hand. Dat was misschien verwarrend.

Hebben we het gefrut met borstels al afgehandeld? Is in Wenen ook een discipline en wordt daar zeer serieus mee omgegaan omdat het bij de basisopleiding van het paard hoort. Zin in, Pipo? Clown

Gut hoe fietsen we De Bodt er nou toch in? Lovely waar zijn je aantekeningen Verward Knipoog
Laatst bijgewerkt door Aella op 02-02-03 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:42

en heeft iemand nog tips voor mij, op mijn serieuze vraag 1 of inmiddels 2 pagina's hiervoor?
een vraag die betrekking had op het topic, nl. Adb.

kom ik vol verwachting binnen , lees ik nog steeds dat gekissebis Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:45

Jos schreef:
en heeft iemand nog tips voor mij, op mijn serieuze vraag 1 of inmiddels 2 pagina's hiervoor?
een vraag die betrekking had op het topic, nl. Adb.

kom ik vol verwachting binnen , lees ik nog steeds dat gekissebis Huilen

Kom maar op Jos, want sommige mensen verdraaien je woorden zo, daar besteed ik geen aandacht meer aan.

Maar ik weet alleen je vraag niet meer Haha!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:46

[quote="Pipo"]
Nope ben geen stalruiter en wordt het nooit, wel is het zo dat ik paarden voor een fokker rijdt, zeer goede paarden wel te verstaan.

Ik heb nooit beweerd stalruiter te zijn ergens, dat maakte jij ervan.

Jij beweerde dat die "20 paarden" van jou waren, dat heb je zelf per PB verteld, staat in verschillende topics, stond in je vorige profiel, dus....... Verward

Ik heb nergens gezegd of beweerd dat jij een stalruiter bent, waar haal je dat nu weer vandaan Verward Verward Verward Dat maak je er zelf nu weer van. Verward

En steef Gaaaap en verder je Lips are sealed houden

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:48

Jos schreef:
oke ik fiets AdB er weer in. Haha!

komt ie Vork
ik ben vorige week naar de clinic van AdB gegaan omdat Roel , mijn kind Lovers , een quarter heeft die op de circels in de wat snellere galop achter overkruist.

voor de duidelijkheid: dit is geen fout van ons Schijnheilig
het paard is nu 9 jaar, en de 1e eigenaar deed hem op 3jarige leeftijd weg omdat hij dit ook al had, en omdat hij moeite had met de changementen Verward Lips are sealed

de ...... tig eigenaren erna hebben dit ook niet op kunnen lossen.
vorig jaar kwam het paard bij ons. hij had toen 9 maanden stilgestaan in een stalletje en soms er uit om te dekken Huilen

roel is hem gaan rijden . het eerste wat ons opviel was ,dat hij ONTZETTEND scheef was.
na een jaar trainen is alles nu goed, behalve dat overkruisen achter.
kreupel loopt hij overigens helemaal niet.

we hebben besloten om naar een kliniek te gaan en hem na te laten kijken.
fotos gemaakt, en in zijn rechtervoor voet had hij haakjes op het straalbeen Verward
wat dat nou precies is ben ik nog niet achter. geen HKO zeiden ze.

verder is hij daar ook behandeld voor nek en rug, speciale ijzers. en gewoon weer rijden.
in maart moeten we weer terug voor controle.

inmiddels ben je toch wel ongerust geworden en ga je zoeken op internet (bokt).
daar kom je dan wat tegen van AdB. en inderdaad veel klopt , eigenlijk alles.
dus zodoende ben ik op die clinic beland, en nu in dt topic Haha!

in het jaar dat wij hem hebben hebben we veel gymnastiek oefeningen gedaan met hem.
zijgangen, travers, schouder binnen waarts, contra galop, en dan weer changeren naar de andere contra galop is geen probleem meer.

maar nog steeds dat overkruisen Verdrietig en rechtsom in galop met zijn kont naar binnen.

wij rijden western, maar ik ben van mening dat je dit toch op de dressuuur manier goed kan krijgen.

wie heeft er tips.

oja.......... ik ben een poosje weg , we moeten nog een paar paardjes rijden , want we hadden een gesprongen waterleiding. Vork lekker op zondag.
heb ik straks hoop ik wat te lezen, en morgen uitproberen.

hier is ie Haha!
ik met ff het kind voeren Vork oja en mezelf ook.
is er nog een leven naast bokt Knipoog

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:59

Jos schreef:
voor de duidelijkheid: dit is geen fout van ons Schijnheilig
het paard is nu 9 jaar, en de 1e eigenaar deed hem op 3jarige leeftijd weg omdat hij dit ook al had, en omdat hij moeite had met de changementen Verward Lips are sealed

de ...... tig eigenaren erna hebben dit ook niet op kunnen lossen.
vorig jaar kwam het paard bij ons. hij had toen 9 maanden stilgestaan in een stalletje en soms er uit om te dekken Huilen

roel is hem gaan rijden . het eerste wat ons opviel was ,dat hij ONTZETTEND scheef was.
na een jaar trainen is alles nu goed, behalve dat overkruisen achter.
kreupel loopt hij overigens helemaal niet.

maar nog steeds dat overkruisen Verdrietig en rechtsom in galop met zijn kont naar binnen.

wij rijden western, maar ik ben van mening dat je dit toch op de dressuuur manier goed kan krijgen.

wie heeft er tips.

Jos; klinkt wel herkenbaar, heb hetzelfde met Colinda
Dan te bedenken dat Colinda in training gestaan heeft (dus niet -tig eigenaren), maar wel bij iemand waarvan je zou mogen verwachten dat dit goed zou komen...
Niet dus... en ik liep tegen hetzelfde aan wat jij tegenkomt; changement de ene kant op prima... andere kant 'overkruist' Scheve mond

Je kunt dan wel heel makkelijk gaan uitleggen, dat de 'sprong' tijdens changeren niet goed genomen wordt, of je timing niet goed is, of het paard lui is... ik weet niet wat ik allemaal aan heb moeten horen, maar mijn conclusie was al; tjemig... wat is dat paard scheef Clown

maar idd... de AdB-manier is toch een hele goede manier hiervoor.
Voor het paard is het vrij 'simpel' te doen... het hele leerproces wordt vrij makkelijk (ipv rechtrichten dmv allerlei andere trucs), waardoor het paard soepeler wordt op zijn moeilijke kant.... waardoor het uiteindelijk 'makkelijker' wordt een changement goed uit te voeren, zoals ie hoort...

ben benieuwd wat je v. zijn les (Roel dan..) gaat vinden.

dusseh... tips? nee... maak het niet moeilijker dan het al is Haha!
zooo... weer ON-TOPIC

groetjes