Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:12

@ anneve: om in paardentaal te blijven: hou lekker je oogkleppen op, blijf vooral met je blik op oneindig achter Anky aanlopen!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:13

Nogmaals: een foto is een momentopname, daarop kun je geen beweging zien. Op een foto kun je het verschil tussen begrenzen en trekken niet zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:14

In antwoord op de TS:
niets.

De KNHS heeft belang bij de hoge scores van de NL ruiterij, zowel direct in naam en faam als indirect bij de omzet.
Het huidige gedrag wordt beloond en dat zal dus niet veranderd worden.
Niet zo lang de Partij voor Dieren of de publieke opinie daartoe geen noodzaak geven.

hc

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:15

maar wanneer vind jij (anneve) iets dan wel trekken?? het filmpje is voor mij duidelijk trekken, waarom is dat het voor jou niet?? ik zie toch echt een terugwerkende hand, geen hand die op de plaats blijft...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:16

Angela: Ter info: ik les bij Ulrike Thiel, zij heeft die nare filmpjes als eerste geplaatst.
Dus wie heeft hier oogkleppen????
Je kent mij duidelijk niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:16

Lekker belangerijk.
Kijk naar wat je ziet en trek je conclusies, Anneve.Ongeacht hoe lang een foto, filmpje of weet-ik-veel duurt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:17

Ik weet alleen dat ik dit niet mooi en vriendelijk vindt tonen.
Ze mag dan 100* een topruiter zijn, mijn manier van rijden is het niet en ik vindt het echt dieronvriendelijk.

HC ik zit ook niet echt op de partij voor de dieren te wachten hoor Bloos .

Angela, het viel mij ook tegen hoe stil haar hand was,om het netjes te zeggen Knipoog

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:18

Precies, kijken, goed kijken, blijven kijken, overal kijken en niet polariseren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:19

Rhodos schreef:
Volgens mij moeten jullie een wedstrijdje uitschrijven.. wie vind de meest dramatische filmpjes/foto's... en dan maar lekker hakketakken...

Is inderdaad volldig irrelevant.

De basisvraag is of de kopstukken met hun ´hoogopgeleide´ paard(en) op marktdag een brood in het dorp kunnen gaan kopen Haha!

Of ze dat liever met de auto doen is de vraag niet.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:25

Dat zou de paarden weer wat leed besparen, is ook leuke invalshoek, die auto. Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:34

anneve schreef:
Precies, kijken, goed kijken, blijven kijken, overal kijken en niet polariseren.

En dat is kijken naar wat je goed vind, en naar wat je NIET goed vind.
Praat ook niet goed wat fout is.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:44

Precies angela, en praat niet fout wat goed is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:47

en dat is precies de discussie... ik snap niet hoe je dit goed kunt praten... Anky kan goed rijden, maar maakt ook zeker erg vaak fouten, en die fouten verschijnen vaak op internet. Meestal zijn dit fouten waarbij het paard zelfs aangeeft het er niet mee eens te zijn. En dat is degene die het op dat moment ondergaat en het dus ALTIJD bij het juiste eind heeft!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:47

Huertecilla schreef:
Rhodos schreef:
Volgens mij moeten jullie een wedstrijdje uitschrijven.. wie vind de meest dramatische filmpjes/foto's... en dan maar lekker hakketakken...

Is inderdaad volldig irrelevant.

De basisvraag is of de kopstukken met hun ´hoogopgeleide´ paard(en) op marktdag een brood in het dorp kunnen gaan kopen Haha!

Of ze dat liever met de auto doen is de vraag niet.

hc

Of mijn opmerking wel of niet relevant is... . Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dit een kinderachtige discussie is die nergens toe leidt. De Anky-fan mag geen Anky-fan zijn en de anti-Anky loopt alleen maar te kraken en meningen te basseren op foto's Verward

Als ik nu 1 foto plaats van een goed gereden paard maakt het die ruiter dan een ruiter die zijn paarden goed rijdt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:51

nee, een foto maakt van een slechte ruiter geen goede ruiter door een goede foto, en van een goede ruiter geen slechte ruiter door een slechte foto. Als er echter steeds vaker foto's en filmpjes verschijnen die iemand in een kwaad daglicht stellen, dan moet je gaan bedenken of de goede ruiter nog wel zo goed bezig is...
Laatst bijgewerkt door Angela op 10-10-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:51

Er is zzzzzzzzzoooooooooveeeel materiaal van Anky te vinden op internet, ze rijdt wel eens op t.v., geeft clinics, een vriendin van me heeft er gewerkt, dus er zijn legio aan informatiebronnen. Door je zo bloot te stellen in de media loop je altijd het risico op kritiek.

Kinderachtig misschien, maar wel iets wat een hoop losmaakt en een beld geeft van wat het losmaakt bij kijkers en lezers. helemaal zinloos? Nee...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:53

En zou het ook zo kunnen zijn dat er anti-anky's zijn die bewust veel materiaal verspreiden om het beeld zo slecht mogelijk te maken?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:55

Leuk joh paardrijden...

Angela

dan is het aan de pro-anky's om te laten zien dat ze ook super kan losrijden...

natuurlijk kan het beeld van iemand gemakkelijk onderuit gehaald worden als er maar genoeg tegenstanders zijn. Zorg dan dat er niet veel is om negatief in beeld te brengen.. foto's kun je niet voorkomen, maar minuten lange filmpjes wel...

anneve

Mooi gezegd Rhodos. De foto's zetten haar niet in een kwaad daglicht. Een aantal bokkers doet dat.
Zie foto's van gisteren en zaterdag op de Anky site.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:58

Geen idee.
Misschien wel. mocht dat zo zijn, dan vraag ik me werkelijk af of dat dan te maken zou kunnen hebben met een stukje jaloezie.
Ben persoonlijk niet gecharmeerd vanhet rolkurrijden maar Anky zal ongetwijfeld een hoop dingen goed doen.
Dat wil echter niet zeggen dat ik het stijlvol vind dat er zo op dat nivo (ook zij) met de paarden omgegaan wordt!
het beeld oogt vaak verkrampt, met dwang en paarden aan een longeerlijn ahw uitlaten twee keer per dag vind ik echt niet kunnen.

heb al eerder gerefereerd naar een Zwitserse Amazone (haar naam staat pagina;s terug, ben 'm weer kwijt), en die heeft echt indruk op me gemaakt met beeld, fotmateriaal en interviews. Toch heel anders ziet dat eruit, alsof er veel meer harmonie is en het paard zich meer draagt en meer vrijheid en ontspanning laat zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:59

GvdT schreef:
HC ik zit ook niet echt op de partij voor de dieren te wachten hoor Bloos .

Daar zit niemand die paardrijdt op te wachten omdat dit op zích ethisch al niet te verantwoorden is, laat staan als je dat ook nog eens op basis van dwang gaat doen.
Het trieste is dat de ruiterij aandacht van die partij op de huidige weg zál vinden.

Het ´succesvolle´ van de Nederlandse School doet niets af aan het controversiële ervan en het controversiële geeft aan dat er een ethisch probleem mee is. Daar hoeft niemand omheen te draaien, dát is helder.

De discussie over of het goed paardrijden is en of het tot ontspanning leidt is eigenlijk irrelevant, net als de behaalde medailles.
In de Nederlandse School zit een groot element van afdwingen, van onvrijwilligheid bij het paard. Dat is niet in lijn met het denken over dierenwelzijn in de 21ste eeuw.
Daar mág de ruiterij eigenlijk niet eens een woord over reppen, want ´het´ is niet paardgericht, maar mensgericht.

Even als perspectief. De PvD heeft serieus onderzoek gedaan naar het welzijn van honden bij behendigheidssport. projecteer dát eens op ringdressuur.
Probeer eens zonder vooroordeel van de eigen betrokkenheid te kijken naar wat je achter en voor de schermen van een wedstrijd in klassieke ringdressuur ziet. Hoe zou een ethisch integer diergericht persoon dat ervaren?

Zoals ik het zie is het erg eenvoudig. Óf de ruiterij steekt de hand in eigen boezem mbt niet paardgerichte methodes van beleren en rijden onafhankelijk van of daar medailles mee te scoren zijn óf de maatschappelijke ontwikkeling welke haar allang heeft ingehaald legt het op.
De paardenwereld heeft een economisch belang doch ze moet zichzelf niet overschatten. Dat economisch belang is vooral in haar eígen belang. Voor de nederlandse economie is het geen factor van betekenis en de publieke opinie heeft polittiek een véél zwaarder gewicht. Het maatschappelijk draagvlak is niet pro-ruiterij.
Ruiterij, hoedt op uw saeck.

hc

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:06

Een paard weegt 600 kg. Is wel handig als het een beetje respect voor je heeft. De klassieke dressuur is niet minder afdwingend. Heb het boek: das Gymnasium des Pferdes niet kunnen uitlezen omdat ik er misselijk van werd. Daarin wordt gewoon geadviseerd om het dier pijn te doen. Anky hanteeert het principe: wijken voor druk, zoals de naturals het doen. Ik vind dat dus minder dwingend dan klassiek, want de truc zit hem in het direct loslaten. Los, teugels los, teugels los, ik heb het op de clinics honderden keren gehoord. Waar waren jullie???
Ik werd ook misselijk van de foto's van P&P, want die kon niet losgelaten worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:19

HC het gaat mij er meer om dat ze eventing af willen schaffen Knipoog , maar dat is compleet off-topic.

Als Anky alleen maar slecht deed zou ze niet zo ver gekomen zijn, hoewel ik laatst wel van iemand hoorde dat alle dressuurpaarden dom zijn om dit te accepteren Lips are sealed
Maar als we nou zonder aanziens des persoons naar de foto's kijken moet je toegeven dat het er niet echt lekker uitziet. Er zal gerust een deel jaloezie bij zijn ook, maar dan nog vindt ik dit geen fijne foto's.

En erger is nog wat voor effect heeft het voor andere paarden. Kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het ook gaan proberen en hun paard helemaal naar de kl o te helpen door hun onkunde. Als het maar lijt zoals op de foto's
Laatst bijgewerkt door gr_roos op 10-10-07 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:21

Fijne foto's zijn te zien op de Anky site.