Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Hebben jullie maar echt 1 baaltje per week nodig?
Ik heb het vandaag in de stal gegooid (nu uiteraard meer) maar kan me niet voorstellen dat ik het ga halen met 1 baaltje
runningkawa schreef:Staat je paard ook ooit op stal![]()
JessiiCaa schreef:PhiaBink schreef:
Ik ga ook over naar vlas. Ik heb zitten rekenen dat het heel wat scheelt per maand.
Elke maand wordt bij mij de mestput geleegd. Dat is 59.50 per keer x11 = 654.50 alleen voor het afvoeren. Met vlas moet de put misschien 1 of 2 x per jaar geleegd worden. Dat wordt per keer 85 euro. 654.50 - 170 = 484.50 bespaart op jaar basis.
2 grote balen stro a 45 euro = 90 per maand
16 balen vlas a 4.95 = 79.20 per maand
verschil 10.80 x 12 = 129.60 bespaart per jaar
Afvoer mest 484.50 bespaart per jaar
Ongeveer bespaart op jaar basis 4 stallen 614.10
Met al die bezuinigingen moet je op de kleintjes gaan letten.
ik weet dat dit wel heel heel erg laat gereageerd is
maar dan mag ik de baas van de pensionstalling dit wel even laten lezen haha gaat hij ook meteen over op dat spul denk ik haha
runningkawa schreef:Maar jullie halen het nat er 1x per 4 weken uit?
Of vaker?
Ik ben nu met zaagsel (beukenzaagsel wat weer anders werkt dan gewoon)
gewend om dat natte er elke keer uit ta helen al ik merk dat het wat koekt.
En ik denk dat ik dat met vlas af moet gaan leren
Ik ben zo benieuwd hoe het me gaat bevallen
Pellie schreef:runningkawa schreef:Maar jullie halen het nat er 1x per 4 weken uit?
Of vaker?
Ik ben nu met zaagsel (beukenzaagsel wat weer anders werkt dan gewoon)
gewend om dat natte er elke keer uit ta helen al ik merk dat het wat koekt.
En ik denk dat ik dat met vlas af moet gaan leren
Ik ben zo benieuwd hoe het me gaat bevallen
dat was mijn probleem juist met vlas, het koekte niet lekker aan. het werd te snel één grote sopzooi.
als begin heb ik 4 baal in een box gedaan en dat iedere keer aangevuld.
met rapsodie kan ik zuiniger zijn, daar snuffelen en eten ze niet in zoals ze wel bij de ecolit deden. dus het stonk hier ook nog eens naar ammoniak.
PhiaBink schreef:Ik haal 1 x per week de sopplekken eruit. Dus eruit halen als je het echt hoort soppen. Dan bijvullen wat ik er uit heb gehaald. De paarden staan er nu een jaar op en ik heb nog geen 1 x de stal leeg gehaald. Lijkt mij ook verspilling van toch nog goed vlas.
Pellie schreef:te weinig...mwoah vond dat er wel een aardig dik bed in lag, maar 25 cm dik haalde ik niet nee. hier gingen ze er ook van eten en het bed lag niet stevig vast, dus met snuffelen en opstaan nadat er in gelegen was, werd er van alles omgeploegd.
maar ik zie wel dat ik een van de weinigen ben die er niet tevreden over was
Pellie schreef:te weinig...mwoah vond dat er wel een aardig dik bed in lag, maar 25 cm dik haalde ik niet nee. hier gingen ze er ook van eten en het bed lag niet stevig vast, dus met snuffelen en opstaan nadat er in gelegen was, werd er van alles omgeploegd.
maar ik zie wel dat ik een van de weinigen ben die er niet tevreden over was