De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:25

vlas is gewoon top, ik wou dat ik het eerder ontdekt had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:27

Hebben jullie maar echt 1 baaltje per week nodig?
Ik heb het vandaag in de stal gegooid (nu uiteraard meer) maar kan me niet voorstellen dat ik het ga halen met 1 baaltje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:37

runningkawa schreef:
Hebben jullie maar echt 1 baaltje per week nodig?
Ik heb het vandaag in de stal gegooid (nu uiteraard meer) maar kan me niet voorstellen dat ik het ga halen met 1 baaltje

ik zelfs nog minder dan 1 baal per week en de stallen zijn superschoon.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:37

Staat je paard ook ooit op stal

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:39

runningkawa schreef:
Staat je paard ook ooit op stal

haha jaja ze staan overdag buiten als t weer goed is, als t regent de hele dag binnen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:03

Ik verbruik ook 1 baaltje per stal per week. Als je een flinke laag erin heb liggen dan red je dat makkelijk.
JessiiCaa schreef:
PhiaBink schreef:
Ik ga ook over naar vlas. Ik heb zitten rekenen dat het heel wat scheelt per maand.
Elke maand wordt bij mij de mestput geleegd. Dat is 59.50 per keer x11 = 654.50 alleen voor het afvoeren. Met vlas moet de put misschien 1 of 2 x per jaar geleegd worden. Dat wordt per keer 85 euro. 654.50 - 170 = 484.50 bespaart op jaar basis.

2 grote balen stro a 45 euro = 90 per maand
16 balen vlas a 4.95 = 79.20 per maand

verschil 10.80 x 12 = 129.60 bespaart per jaar
Afvoer mest 484.50 bespaart per jaar

Ongeveer bespaart op jaar basis 4 stallen 614.10

Met al die bezuinigingen moet je op de kleintjes gaan letten.

ik weet dat dit wel heel heel erg laat gereageerd is
maar dan mag ik de baas van de pensionstalling dit wel even laten lezen haha gaat hij ook meteen over op dat spul denk ik haha

We gaan over een paar weken verhuizen naar Belgie en daar gaat alles ook weer gewoon op vlas. Het bevalt me super goed. Het is minder zwaar om te mesten en geen gesjouw met balen stro. Scheelt meer dan de helft aan afvoerkosten van de mest. De paarden liggen nu 's avonds lekker op een warm bedje van vlas. De paarden zijn ook schoner op hun lijf als met stro. Ik heb 2 schimmels en die zijn wit!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:48

Maar jullie halen het nat er 1x per 4 weken uit?
Of vaker?

Ik ben nu met zaagsel (beukenzaagsel wat weer anders werkt dan gewoon)
gewend om dat natte er elke keer uit ta helen al ik merk dat het wat koekt.
En ik denk dat ik dat met vlas af moet gaan leren

Ik ben zo benieuwd hoe het me gaat bevallen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:54

ik schep eens in de 2-3 maanden de hele stal leeg en gooi dr dan weer 3 pakken in. dan haal ik alleen de drollen er maar uit en wanneer het vlas vies begint te worden gooi ik er weer wat overheen, wat neer komt op zo'n driekwart baal per week denk ik, plakje stro erover om te knabbelen en ze staat echt superdroog.
nu heb ik het er wat langer in liggen omdat ze binnen nu en ik hoop heel snel( wanneer het weer het een beetje toelaat) 24 per dag buiten blijft en ik dan de hele stal leeghaal en uitschrob en er dáárna een verse laag ingooi, vind ik het een beetje onzin om nu al een nieuwe laag erion te gooien terwijl ze over 2 weken misschien buiten blijft, ik kijk het nog ff aan.
maar dan merk je wel dat het echt moeilijk schoon te houden is en gebruik ik zo'n 1,5 baal per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:44

mijn paarden staan er nu 1 maand op, ik ga zeker de koek er niet uithalen, dan kan ik weer overnieuw beginnen met uitzoekwerk, er is nu eindelijk een goeie koek gevormd, ik gooi ong (in de grote boxen) 1x per week een halve tot 3/4 baal, en in de kleine een halfje per week erbij. 1x in de ong 2 weken schraap ik de bovenste laag eraf zodat er een mooie egale platte koek is en daaroverheen weer nieuw vlas, ik ben zeer blij met vlas, zeker omdat ik een erg slechte rug heb.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:03

Ik haal 1 x per week de sopplekken eruit. Dus eruit halen als je het echt hoort soppen. Dan bijvullen wat ik er uit heb gehaald. De paarden staan er nu een jaar op en ik heb nog geen 1 x de stal leeg gehaald. Lijkt mij ook verspilling van toch nog goed vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:05

nu na 1 maand heb ik nog geen sopplekken ontdekt, dat zal wel wat later komen denk ik.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:25

De stallen waar ik het nu 2,5 week in heb liggen, zijn nu echt ideaal met mesten. Vis de mest er met de vork er zo uit.
De stallen die ik vorige week op vlas heb gezet, geven nog wat meer werk. Er ligt nog geen mooie vaste koek onderin dus de mest zakt nog wat tussen het vlas door.
Zeker bij de grote stal (4x5,5m), denk dat het daar ook wat langer duurt voordat de onderlaag echt stevig is.
Maar ook nu scheelt het enorm als ik het vergelijk met het mesten van de strostallen. Het kost de eerste 2 weken misschien wat meer tijd maar het werk is een stuk lichter

Ik heb nu ook een merrie met veulen op vlas staan en die staan toch wat meer op stal dan de rest. Met een stro stal kan je dan iedere dag de stal leeg trekken om ze nog een beetje schoon en droog te laten liggen maar nu haal ik 2x per dag de mest eruit en ze staan er super schoon bij. Zelfs ondanks dat zo'n veulen veel loopt te rennen en te springen in de stal...

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:55

het ergste nat halen we der indien nodig uit
ook hier met 2 stallen 3 shetten en 1 paard op 2 baaltjes per week of eigenlijk 8 a 9 dagen

op stro was mijn anda groen geel oranje etc
maar op vlas mooi wit, heb nu geen witte paarden meer

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:57

runningkawa schreef:
Of vaker?

dat was mijn probleem juist met vlas, het koekte niet lekker aan. het werd te snel één grote sopzooi.
als begin heb ik 4 baal in een box gedaan en dat iedere keer aangevuld.
met rapsodie kan ik zuiniger zijn, daar snuffelen en eten ze niet in zoals ze wel bij de ecolit deden. dus het stonk hier ook nog eens naar ammoniak.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:28

Pellie schreef:
runningkawa schreef:
Of vaker?

dat was mijn probleem juist met vlas, het koekte niet lekker aan. het werd te snel één grote sopzooi.
als begin heb ik 4 baal in een box gedaan en dat iedere keer aangevuld.
met rapsodie kan ik zuiniger zijn, daar snuffelen en eten ze niet in zoals ze wel bij de ecolit deden. dus het stonk hier ook nog eens naar ammoniak.

Ik denk dat je er te weinig in heb gedaan. Bij mij was het in het begin ook snel soppig. Later bleek dat er te weinig in lag. Nu ik een hele dik laag erin heb, is het soppen verledentijd. Het ruikt lekker fris en ammoniak ruik ik en niet paardenmensen niet.
Mijn 2 schimmels blijven wit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:04

klopt, je moet zeker een laag van ong 25 cm erin doen in t begin, anders blijven ze t loslopen

spokey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:48

PhiaBink schreef:
Ik haal 1 x per week de sopplekken eruit. Dus eruit halen als je het echt hoort soppen. Dan bijvullen wat ik er uit heb gehaald. De paarden staan er nu een jaar op en ik heb nog geen 1 x de stal leeg gehaald. Lijkt mij ook verspilling van toch nog goed vlas.

Ik doe precies hetzelfde, soms een baaltje houtmot ipv vlas.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:29

ik haal het net met 1 baaltje per week
ik doe er 2x een halve in..
bijv. maandag de ene helft en dan donderdag/vrijdag de andere helft .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:54

te weinig... mwoah vond dat er wel een aardig dik bed in lag, maar 25 cm dik haalde ik niet nee. hier gingen ze er ook van eten en het bed lag niet stevig vast, dus met snuffelen en opstaan nadat er in gelegen was, werd er van alles omgeploegd.
maar ik zie wel dat ik een van de weinigen ben die er niet tevreden over was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:56

Pellie schreef:
te weinig... mwoah vond dat er wel een aardig dik bed in lag, maar 25 cm dik haalde ik niet nee. hier gingen ze er ook van eten en het bed lag niet stevig vast, dus met snuffelen en opstaan nadat er in gelegen was, werd er van alles omgeploegd.

wat ook wel ns wil helpen is voor je begint met nieuw vlas, de vloer goed natmaken, smorgens, en dan als de paarden de hele dag buiten hebben gestaan savonds weer binnen, dan heb je een begin gemaakt.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:44

Gewoon wat piesplekken laten liggen en dan dat verspreiden over de hele bodem. Daarop de nieuwe vlas en je heb dan zo snel een vaste laag. Als je dit volhoud, dan kan je zien dat het werkt. Bij mij duurde het ook een tijdje voordat het een vaste laag werd. Toen ik dit had gedaan werkte het. Je heb dan een hele dikke laag.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:53

dat natmaken is alleen voor het eerste laagje, ze pissen het verder wel vochtig.
eentje ligt veel in die box en bij het opstaan wordt ook veel omgewoeld. ik heb er met de rapsodie ook last van, alleen iets minder. maar ik heb daar nu ook een baal van bij gedaan, eens kijken wat voor effect dat geeft. of het nu beter is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 02:18

Pellie schreef:

misschien omdat je eerst een onderlaag moet kweken
als er ergens iets schoons ligt dat even opzij en het vuile neerleggen
ff aanstampen en je krijgt een vaste laag

daar weer schoon overheen

ik haal slechts de ergste drollen er uit en 1 x per week of indien nodig de natste plekken en 1 x per toevallig vandaag weer 1 pak op 2 stallen ..na 2 of is het ondertussen al 3 weken
paard en 3 shetters staan overdag wel buiten
toen ik een paard fulltime binnenhad staan was het een pak per week

helemaal leeghalen doe ik 1 x per jaar
in zoverre de ene stal is nu 1 x leeggehaald sinds december 2004 en de ander gaat denk ik binnenkort gebeuren

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 11:19

ik heb een baal erbij op gegooid en nu is het idd weer wat beter, wrs. wou ik te zúnig idd maar ewald is een erge smeerpoets met zijn liggen en overeind gaan, die veegt daarmee alles overhoop, daar kan je bijna niet tegen bedden en strooien

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:06

ewald is toch zeker geen fries he ?

gaat lukken , echt waar , maar eerst moet er genoeg vuil materiaal zijn om een stevige bodem te kunnen maken

ik rolde meestal eerst de volle baal ff door de hele stal heen

met het ergste nat in het midden weghalen en dan die plek weer volharken met spul wat er om heen ligt ff aantrappen en vers er over heen

te voordelig willen zijn komt duurder uit been there done that