Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:43

Merci voor de felicitaties, kramer was indd wel een succes :D

Ai jammer van je val waidida.

Boedjang hopelijk gaat het je wat!

Hier een druk weekend achter de rug, mn ouders gingen verhuizen. Ik voel m’n lijf niet meer.

Maar vandaag wel tijd gemaakt om wat leuk te doen met Illustro.

Ik had zo een bouncy dingetje gekocht met het idee dat hij er mee ging spelen maar na 2 x snorken, 10 x erop stampen was meneer al verveeld en liet hij alles toe

Afbeelding

Afbeelding

Verder had ik hem al amper aan het werk gezet mede dankzij vermoeden van “last van zijn tanden “ maar vandaag ook bevestiging gehad dat zijn voortand op uitvallen staat.

Afbeelding

En dan had ik hem ook nog opgemeten en de vermoeden hier ook bevestigd.. hij was 1 cm in de hoogte gegaan. En staat de teller op 1.57cm

Afbeelding

Voorlopig ga ik er ook geen bit meer insteken tot het wat gestabiliseerd is en ik merk dat hij geen last meer heeft.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 22:48

Furst, herkenbaar hoor, die momenten hebben we allemaal wel eens. En vervolgens staan ze je aan te kijken met die grote bruine kijkers en dan ben je weer om. Dat heb ik althans wel.

Waidida, helemaal logisch. 3 vooruit en 2 achteruit toch. Gewoon domme pech en met weer wat kilometers slijt dat gevoel ook wel. Geef het even de tijd.

Trt gebruik ik niet. Hoor er wel positieve berichten over. Ik ben van de logisch nadenken en verplaatsen in het dier-afdeling. Blijkbaar kom ik dan een heel end. :+
Vind trt overigens wel interessant, wel eens een paar dingen van gezien dat ik dacht, ohhhja, das een goede insteek!

Nina, wat goed! En braaf genoeg om even zon foto te schieten ;)

Hier had ik vandaag geen handje voor Joep, maar ik dacht, veel te mooi weer, ik kruip er gewoon op. Even kort aan de lijn en toen erop. Super braaf! Langzaamaan beginnen kwartjes iets te vallen bij hem. Wel duidelijk is dit een flegmatieke, en dan is een beetje aansporing vanaf de grond wel handig. Maargoed zo komen we er ook wel, is de weg net even langer. So be it. Filmpje hieronder, heeft mijn dochtertje gefilmd.

https://youtube.com/shorts/ujMTX7oq4OQ? ... wvW0y9d8-A

Haf_Woezel

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 06:02

Fijn filmpje mellosan

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 06:17

Haf_woezel verhuizing zit erop, en mooi maatje is hij nu.
Mellosan ziet er fijn uit hoor

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 07:39

Mellamoshan,ziet er goed uit hoor!
Leuk filmpje!
Dat trage herken ik wel, dat heb ik met Toto ook, ik hoop en verwacht dat dat wel beter gaat worden als we wat verder zijn.

Haf woezel, druk weekend zeg, lekker dat de verhuizing nu klaar is!
Haha, grappige foto’s met die skippy op zijn rug!
Trevo speelt er wel echt mee, hij pakt ‘m echt op en gaat ermee staan slingeren, Toto doet er weinig mee.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:10

Ik had gehoopt dat hij daar ook extra speeltijd mee had, want hij is heel speels maar dit dan weer niet helaas.. verder zoeken :)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 12:49

Prachtige maat Woezel en wat lekker dat het zo’n coole kikker is. Alleen maar profijt van.

Boedjang hoe gaat het met je voet? Nog veel last? En hoelang ben je zoet met herstel?

Nouvel, ja klopt ik maak me er niet druk om. Het is even omschakelen voor mij. Maar als hij eenmaal een beetje bevestigd is dan kunnen we wel aan been=voorwaarts gaan werken, maar dat is gewoon nog niet aan de orde. Stapje voor stapje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 14:34

Vandaag even een moment dat de bak helemaal leeg was toen ik op stal was, voor de 3e x zadeltje erop gelegd en rond gestapt , heel braaf . Ook aan de lijn even laten draven en rondje galop , ook heel braaf !

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 16:36

Wat mooi dat zadel bij trevo. Hij loopt er fijn mee weg
Mellamoshan, vandaag voor controle in ziekenhuis geweest.
As vrijdag operatie herstel banden en intern platen en schroeven puzzel.
Dan 6 weken gips dan daarna nog heel lang opnieuw lopen. Ik Neem de tijd Maar.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:58

Bedankt voor de leuke reacties op de foto. Het is echt zó leuk met hem <3

mellamoshan schreef:
Nina, wat goed! En braaf genoeg om even zon foto te schieten ;)
(quote ingekort)
Ja als je het zo zegt haha! Ik vergeet misschien af en toe dat dat niet zomaar 'normaal' is. Hij vind het echt allemaal prima O:)

Haf_Woezel, wel goed teken dat hij zijn speeltje zo snel oke vond haha!

Nouvel, lekker rustig beeld. En prachtig dekje!

Waidida, je moet maar zo zien: nu groeien jullie samen. Zoals je zegt, als je hem ergens anders had gebracht zou je er waarschijnlijk op een ander punt tegenaan lopen. Zie het als een kans om elkaar stapje voor stapje te leren begrijpen, en soms horen daar gewoon stappen terug bij. Zijn alleen maar leermomenten!

-

TRT gebruik ik ook! Ik moet wel zeggen dat ik pas een klein deel van de video's heb gekeken, straks maar er weer even bijpakken. Maar zelfs van die paar video's echt al veel kunnen gebruiken!
Ik gebruik methode van TRT, beetje featherlight en natuurlijk ook eigen ervaring. Ik ben ook rustig aan het kijken naar instructrice, liefst een die les geef in grondwerk én rijden. Maar tot die tijd zijn we nog spelenderwijs aan het leren van elkaar.

Vandaag eerst serieus grondwerk, daarna lekker spelen. Even een screenshot uit een video van een van de gekke sprongen. Wanneer hij om mij heen 'longeert' kan ik hem makkelijk die gekke sprongen laten maken. Wanneer ik hem achter mij aan laat rennen, rent hij als een brave puppy achter mij aan. Ik kan dan echt zo hard proberen om hem 'gek' te laten doen, met sprongen of bokken.. Maar dan gebeurt er niets, alsof hij heel voorzichtig dan met mij is.
Afbeelding

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 22:45

Zo, ik moest even 11 pagina's bijlezen :o Privé even een hoop aan mn hoofd (gehad)

Boedjang, jeetje wat een heftig ongeluk zeg! Veel succes vrijdag en veel beterschap gewenst!

Haf_Woezel (en Furst), beetje spuit11 maar ik ga met de rest mee. Idd kleine stapjes en de ene dag soms wat meer dan de andere. Ik heb er daarom wel zelf voor gekozen de eerste keren erop door iemand anders te laten doen en zelf de grondpersoon te zijn. Dat heeft toen wel geholpen. En waarschijnlijk dat ik dat, als we weer zover zijn, de eerste keren weer zo doe. Angst is echt heel rot. En even een gekke zijsprong, maar evt. er eens met een psycholoog oid over praten? Ik volg zelf therapie voor iets anders (maar kwam er gaandeweg achter dat aan heel veel problemen onbewust ook angst ten grondslag lag :') ) en heb wel het idee dat dat ook een positieve invloed op mn omgang met de paarden heeft. Heb laatst voor het eerst sinds mn operatie weer op een paard gezeten en ik was verbaasd over hoe weinig angst ik voelde. Ik weet dat hier in de buurt ook een sportpsycholoog zit die zich specifiek richt op angstklachten bij ruiters.

Welkom Anoushka!

Ik heb ook een hoop leuke fotos en filmpjes gezien van mensen die voor het eerst (los) op hun paarden hebben gezeten, wat superleuk! :D *\o/*

Hier heb ik ook TRT maar ik doe er momenteel niet zoveel mee. En ben ook wel voorstander van gebruiken wat voor je paard werkt, ipv 100% 1 methode volgen. Mijn instructrice is opgeleid volgens Chris Irwin dus dat is nu de methode die wel volgen.

Ergens halverwege januari zijn we overgestapt naar les in de longeerton. We boeken echt super progressie maar het was de eerste les de eerste 10 minuten net alsof ik een paard had dat nog nooit bij de kudde weggeweest was -O- Alleen maar rennen en de eerste minuten hinneken, zo sneu... Instructrice heeft haar ook de eerste 2 lessen gepakt om de scherpste randjes eraf te halen

Les 5 even een kleine terugval ivm de harde wind die dag, les 6 ging alweer een heel stuk beter, en les 7 helemaal geen geren gehad en ook nog een hele tijd in vrijheid kunnen werken *\o/*

Uiteindelijk gisteren heel spontaan met de trailer weggeweest naar 45min verderop om foto's te maken bij de bloesem. Ik was even zenuwachtig voor hoe ze zou reageren en heb dr thuis eerst nog even in de ton gehad voor we weg gingen. Ze was nog wel iets gespannen maar vooral het gras was interessant dus geen gekkigheid gehad met willen wegrennen etc *\o/* Hebben de laatste weken/maanden voor mn gevoel echt zoveel hobbels overwonnen. Als iemand me dit 2 maanden terug verteld had, dan had ik je vierkant uitgelachen :')

Afbeelding
(WhatsApp kwaliteit :o )

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 05:32

Ninaphilo wat fijn dat hij ook rekening houdt met jou
Blacky94 pittig genoeg masr ook geel braaf zo te zien, ze reageren ook allemaal anders he.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:43

Mooie foto blacky

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:46

Ninaphilo, hoe ervaar jij de TRT methode?

Iedereen is wel weer goed bezig heb ik het idee! We mogen allemaal trots zijn op onszelf.

Na mijn dip van eergisteren, voelde ik mennog altijd niet 100%. Maar Willeke heeft toch iets speciaal.. ik heb vandaag los op haar wat gestapt. Echt niet lang. Maar ze deed het super. En toen ben ik in huilen uitgebarsten van alle emoties. Ben wel benieuwd, tijdens het grondwerken heeft ze nogal de neiging te steigeren. Maar ik weet niet zo goed precies waarom. Het billen wegkijken of het wegvragen van de achterhand vind ze sowieso niet zo leuk. Maar van die steigers.. die zijn wel gigantisch. :’)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:51

Ah snap ik steigers zijn niet zo leuk. En jammer dat ze zo met die voor haar vervelende druk om gaat.
Misschien kijken wat er aan vooraf gaat, Misschien zijn de hulpen te groot of niet duidelijk, dan gewoon 2 stappen terug doen,en vanuit de basis weer oppakken. Zou ik doen

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 14:19

Nouvel , wat een prachtig paard heb je ook. Mooi om te zien dat hij er zo relaxt onder is.

Ninaphilo : heerlijk dat hij zo relaxt is , heel leuk hoe jullie samen bezig zijn!

Furst: heel lastig dat ze steigeren geeft als reactie. Ik ga mee wat boedjang zegt , wellicht kijken wat er aan vooraf gaat?

Blacky94: wat een prachtige foto :D

Hier wat bezig geweest met het uitbreiden van het tuig. Een eerste galopje gemaakt met de singel. Lichtogen er aan gezet , dat klappert. En ook de staartriem geïntroduceerd. Gisteren ook gaan wandelen en wat geoefend vanuit de driving zone.

Zolang ik hem tijd geef om na te denken doet hij het allemaal braaf.

Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 15:00

Ninaphilo, wat een stoer plaatje zo, lekker spelen!

Blacky, mooi om te zien je filmpjes en wat een mooi verschil!
Prachtige foto ook, wat stoer met de trailer erheen!
Zover zijn wij nog niet…

Furst fijn dat je er weer los op hebt gestapt.
Lastig dat steigeren, Trevo doet dat ook als hij veel spanning heeft of de druk te groot wordt.
Bij hem heeft het vooral met andere paarden in de buurt te maken.
Wijken voor de druk vindt hij ook lastig, hij gaat er het liefst tegen in…
Dus steeds in kleine stapjes neem ik het wel iedere keer mee, een paar pasjes achterwaarts en paar pasjes schouder buiten langs de hoefslag.
Gisteren een oefening met de lijn gedaan die ik van een kennisje als tip had, lijn achterlangs buitenom doen en dan langzaam druk opbouwen, dan voel ze de druk achter en draaien ze naar je toe.
Voor jou misschien ook een mooie om te oefenen. Ik had ‘m vaker op filmpjes gezien, zal eens kijken of ik er eentje kan vinden.

Anvt, ook goed bezig zo! Fijn dat hij het goed oppakt!
Is hij nog wat schraal of lijkt dat zo op de foto’s?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 15:09

Dankje voor de hulp! In ga het inderdaad eens bekijken. Wellicht eens filmen :D

Anvt, wat goed! Hij is knap bezig zeg!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 15:16

Ik vond dit filmpje net, daar zit ook die oefening met die lijn achterlangs in maar in het filmpje wordt ook heel mooi aangegeven waar wij tegenaan lopen, het tegen de druk in gaan…
Mooi om even te kijken!

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 15:28

Nouvel : klopt , hij is wat schraal. Meneer is volop in de groei en dat kost wat energie. Langzaam de myo proteïne en eiwit muesli aan het ophogen .. dus hoop dat er gauw wat meer spek op zit. Mocht iemand nog tips hebben om een paard hier meer in te ondersteunen , graag !

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 15:43

Boedjang, ze heeft zeker wel een pittig karakter ja haha. Of althans, ze weet heel veel dingen heel goed zelf. Moet dr ook echt aan het werk houden want anders gaat ze zelf dingen verzinnen :o

Haf_Woezel, dankjewel! :D

Furst, wat fijn dat je er toch weer even los opgezeten hebt! Ik snap je emotie ook helemaal. Qua steigeren, die van mij heeft de laatste maanden ook heel veel gesteigert, terwijl ze dat voor ons DA traject eigenlijk nooit gedaan heeft. Lijkt hier ook echt wel stressgerelateerd te zijn. Al dan niet icm gebrek aan leiding/vertrouwen. Oftewel, ze vind het dan heel moeilijk en weet dan niet meer welke kant ze op moet, behalve omhoog. Heb je les van iemand die je daarbij kan helpen? En filmen is altijd een goed idee, zie je soms toch dingen die je in het moment niet opgevallen zijn.

Anvt, dankjewel! :D En wat zijn jullie ook knap bezig! Ziet er fijn uit! Toen die van mij ivm zandkoliek heel veel afgevallen was heb ik dr veel fibrebeet gegeven. Seniores zijn veel mensen ook positief over, maar geloof dat in de fibrebeet het % eiwitten hoger was. Maar is al een aantal jaar terug dat ik dat uitgezocht heb :o

Nouvel, dankjewel! :D Ik heb heel veel mazzel gehad dat ze trailermak geboren is. Ik heb dr als jaarling gekocht en zelfs toen liep ze zo de trailer in. Geloof dat ik dr bij de 4e keer op de trailer haar voor de terugweg al alleen stond te laden. Dus in dat opzicht zijn we ook echt niet gemiddeld :') En met dat ze vorig jaar veel op de trailer gestaan heeft ivm de DA is ze ook op de trailer zelf een stuk rustiger geworden. Eerder wilde ze nog wel eens flink maaien met dr voorbenen. Doet ze af en toe nog steeds wel eens maar echt al véél minder dan een paar jaar terug.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 16:42

anvt_xx schreef:
Nouvel : klopt , hij is wat schraal. Meneer is volop in de groei en dat kost wat energie. Langzaam de myo proteïne en eiwit muesli aan het ophogen .. dus hoop dat er gauw wat meer spek op zit. Mocht iemand nog tips hebben om een paard hier meer in te ondersteunen , graag !

Hier ook de Fibrebeet voor wat meer spekjes op mijn volbloed, die ook zonder werk haast meer verbrand dan dat ik er in kan stoppen :D Lijnzaad olie kan ook als dikmaker en goed voor langzaam vrijkomende energie. Verder doe ik luzerne bij de brokken, voor langzaam eten en goed kauwen en gewoon nog wat extra‘s

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 17:53

Wij hebben 2 dikkie diks :D dus niet te klagen over dikker moeten worden.
De tips die gegeven zijn zijn prima inderdaad, je kan ook nog gemicroniseerd lijnzaad erbij geven voor de vetten en de eiwitten, krijgen ze hier naast een beetje myo proteïne flakes ook een klein schepje van.
Verder krijgen ze hier de balancer van pure feed en een ruwvoermix van pure feed, hooi en een beetje voordroog omdat ze dat zo lekker vinden.

Blacky super fijn zeg, altijd makkelijk zo goed laden!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:07

Hier ook een dikkertje. Wel niet zo erg als mijn vorig paard. Deze blijft nog doenbaar zolang hij een beetje in werk blijft.

We hebben vandaag voor het eerst weer het dressuren aan de hand opgepakt. Daar waren we deze zomer mee begonnen maar eigenlijk niet verder gezet.

Was voor mij ook weer even zoeken want ik ben er niet zo´n expert in en het was alweer een tijd geleden. Maar ik hoop dat dit voor hem een fijne afwisseling wordt van het longeren. En dat we er later ook profijt aan hebben met het rijden, dan kent hij de contactteugek al goed en wat verschillende hulpen willen zeggen.

Alleen klungel ik heel erg met de zweep.ik heb hem nu nog weinig nodig en dan weet ik vaak niet goed hoe ik hem het beste houd. Meneer is er ook niet heel tolerant voor, als ik per ongeluk tegen zijn bil tik zwaait er al een been heen :+

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 20:20

@Furst ik ervaar de TRT methode erg positief! Ik ben zelf al wel redelijk handig in grondwerk, al zeg ik het zelf. Maar toch leer ik er echt nog veel van. Het zit hem voor mij ook in de kleine details/tweaks die hij benoemt tijdens de handelingen. Dat kan vaak al zo'n verschil maken, waar ik eerst niet stil bij stond. Daarbij vind ik de denkwijze dat je het paard leert zichzelf te reguleren erg mooi. Ik merk ook dat dat Sem in de tijd dat ik hem heb enorm zelfverzekerd heeft gemaakt. Ik geloof oprecht dat dit heeft bijgedragen aan dat ik alle gekkigheid kan uitvoeren als ik op zijn rug zit en dat dat hem echt niets boeit. En het is écht geen dooie, dus dat zegt echt wat. Tegenovergestelde juist haha.

@anvt_xx Sem was enorm schraal, nu nog steeds wat maar dat trekt steeds meer bij. Nu vooral focus op spieropbouw eigenlijk. Maar hij is ook nog wel echt de hoogte in gegaan, dus de meeste energie ging denk ik daarheen. Voor mij was Cavalor Wholegain echt dé oplossing. Enorm duur, maar ik gaf het tijdelijk in de winter en dat werkte super om even nét wat meer te ondersteunen en snel vetjes te kweken. Fibrebeet geef ik nu erbij tot ze op de wei met meer gras gaan staan.

@Waidida met de zweep loop ik vaak ook nog te prutsen met dressuur aan de hand..! Al scheelt het wel dat Sem er niet zo veel om geeft zolang ik geen intentie erbij heb, dus perongeluk tikjes maakt niet uit. Maar herkenbaar, ik puzzel ook nog daarmee. :')