Elisa2 schreef:Zeggen dat tienermeisjes bijzondere verhalen kunnen verzinnen...En dan glashard zeggen dat er nooit gezegd is dat tienermeisjes bijzondere verhalen kunnen verzinnen.

FH, het is zeker geen pest gedrag als iemand gewoon vaker reageert zoals jij doet. Misschien is het handig om eens naar jezelf te kijken aangezien je hier al vaker op aangesproken bent door verschillende mensen in verschillende topics.
Waarbij je zelf de keuze maakt om het op de man ipv de bal te spelen.
Verder eens met Gulpje.
Dus er mag gepest worden zolang jij degene die gepest wordt niet aardig vindt, is dat wat je nu zegt? De rest laat ik voor wat het is
Maar om het volledig op de bal te houden - ik vind het geen bewijs van trauma dat een paard aggressief reageert in een situatie zoals te zien op de filmpjes. Paard is opgesloten en kan daardoor niet vluchten terwijl die geconfronteerd wordt met een voorwerp en prikkels die in het ergste geval als traumatisch worden ervaren (uitgaande van mishandeling in Spanje - stok of zweep zorgt dan per definitie voor stress) en in het beste geval nog onbekend zijn (en daardoor eng) plus een signaal zijn om te wijken voor druk - maar het paard kan nergens heen. Daarbovenop is het paard ook nog op een nieuwe plek en met mensen die hij op dat moment nog niet kent of vertrouwt. Agressie is hartstikke logisch en zou ik ook verwachten bij een doodgewoon Nederlands paard dat nooit wat vervelends heeft meegemaakt maar in deze situatie wordt geplaatst.
Op de beelden van een rustig "getraind" paard zie je weer menselijk contact wat op een totaal andere manier wordt aangepakt door TS. Prikkels waar het paard zo heftig op reageerde zijn er dan ook niet. Iets wat vaker terugkeert in die filmpjes.
Ik heb dan toch echt moeite met de manier waarop TS haar werk met die paarden probeert te framen zeker gezien er een financieel belang bij is. Er lijkt obv beeldmateriaal intentie te zijn om bewust heftige reacties uit te lokken, wat imo niet in het belang van het paard is.
Filmpje van Risueno in Spanje die op een vriendelijke manier wordt behandeld en gereden stond trouwens eergisteren (?) nog openbaar op yt, nu is het prive.
Elisa2 schreef:Ik heb dat filmpje ook gezien en daar werd ie met een flinke stang gereden. Natuurlijk ziet het er dan al gauw braaf uit.
Of het stempel trauma er snel opgeplakt wordt of niet..vaak als ze de littekens van de serreta op de neus hebben staan (zoals de twee ruinen) zegt dat een boel.
Paard werd op dat filmpje niet met een stang of welk hefboombit dan ook gereden.
"Serreta-wonden" waren ook schaafwonden voor zover ik me het kan herinneren.