VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:15

Jolliegirl schreef:
Ik wil wel even zeggen dat ik in Spanje echt geweldige ritten heb gemaakt met paarden welke echt gewoon doodnormaal gereden werden...bitloos..boomloos... überhaupt zadelloos... Ik heb ervan genoten en de paarden met mij...

Het kan écht wel.

Zeker weten! :j Men is er altijd heel negatief over, en dat snap ik want je ziet er veel oliebol vandaan komen en die paarden zijn inderdaad vaak niet heel goed behandeld, maar het is niet alleen maar pure ellende.

Hannanas

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:22

Fijn dat ze negatief is!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:45

Captain schreef:
Ik denk dat ik wel enigszins kan inschatten wat normaal en vriendelijk is. :+ Kan het filmpje niet meer vinden maar hij liep gewoon oortjes erop, alert, met licht contact in een bak. Was echt niets op aan te merken.

Edit: ik zie dat TS het filmpje op privé heeft gezet. :+ Ik weet natuurlijk niet waarom, maar daarop was te zien dat het paard gewoon echt vriendelijk gereden werd.

En ik denk dat ik ook wel weet dat paarden in Spanje niet al te vriendelijk behandeld worden, ik denk wel dat het stickertje 'trauma' er snel opgeplakt wordt omdat het zeer gevoelige paarden zijn. Ik denk dat veel mensen die van mij ook het stickertje 'trauma' zouden hebben gegeven, ik kon hem toen ik hem kreeg amper aaien. Maar ze zijn gewoon extreem gevoelig en hebben lang de tijd nodig om te settelen. Reacties zijn vaak groot, want zo zijn ze gefokt.

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat deze drie een heel ander verhaal zijn, maar ik kan me voorstellen dat men het soms met een korreltje zout neemt gezien de eerdere topics.

Ik heb dat filmpje ook gezien en daar werd ie met een flinke stang gereden. Natuurlijk ziet het er dan al gauw braaf uit.

Of het stempel trauma er snel opgeplakt wordt of niet..vaak als ze de littekens van de serreta op de neus hebben staan (zoals de twee ruinen) zegt dat een boel.

Spaans trauma is niet voor niks een begrip helaas. [VSW] spaans trauma? wat houd dit in?

Natuurlijk zijn het ook gevoelige paarden, maar heb er inmiddels meerdere gehad en gekend waarbij er een duidelijk verschil was tussen gevoelig of niet goed behandeld. En die laatsten waren extreem bang.

Bij mijn huidige paard die onbeleerd uit Spanje is gekomen waren de hoefsmid, DA en andere behandelaar juist zo verbaasd dat die niet bang was. Maar heb bewust een onbeleerde gekocht en zou zelf ook nooit in een Spanje beleerd dier kopen.

En natuurlijk zijn er ook plekken in Spanje waar ze wel goed met de paarden omgaan. Het is alleen echt geen land waar paard vriendelijkheid over het algemeen voorop staat.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:01

Elisa2 schreef:
Zeggen dat tienermeisjes bijzondere verhalen kunnen verzinnen...

En dan glashard zeggen dat er nooit gezegd is dat tienermeisjes bijzondere verhalen kunnen verzinnen. 8)7

FH, het is zeker geen pest gedrag als iemand gewoon vaker reageert zoals jij doet. Misschien is het handig om eens naar jezelf te kijken aangezien je hier al vaker op aangesproken bent door verschillende mensen in verschillende topics.
Waarbij je zelf de keuze maakt om het op de man ipv de bal te spelen.

Verder eens met Gulpje.

Dus er mag gepest worden zolang jij degene die gepest wordt niet aardig vindt, is dat wat je nu zegt? De rest laat ik voor wat het is

Maar om het volledig op de bal te houden - ik vind het geen bewijs van trauma dat een paard aggressief reageert in een situatie zoals te zien op de filmpjes. Paard is opgesloten en kan daardoor niet vluchten terwijl die geconfronteerd wordt met een voorwerp en prikkels die in het ergste geval als traumatisch worden ervaren (uitgaande van mishandeling in Spanje - stok of zweep zorgt dan per definitie voor stress) en in het beste geval nog onbekend zijn (en daardoor eng) plus een signaal zijn om te wijken voor druk - maar het paard kan nergens heen. Daarbovenop is het paard ook nog op een nieuwe plek en met mensen die hij op dat moment nog niet kent of vertrouwt. Agressie is hartstikke logisch en zou ik ook verwachten bij een doodgewoon Nederlands paard dat nooit wat vervelends heeft meegemaakt maar in deze situatie wordt geplaatst.

Op de beelden van een rustig "getraind" paard zie je weer menselijk contact wat op een totaal andere manier wordt aangepakt door TS. Prikkels waar het paard zo heftig op reageerde zijn er dan ook niet. Iets wat vaker terugkeert in die filmpjes.

Ik heb dan toch echt moeite met de manier waarop TS haar werk met die paarden probeert te framen zeker gezien er een financieel belang bij is. Er lijkt obv beeldmateriaal intentie te zijn om bewust heftige reacties uit te lokken, wat imo niet in het belang van het paard is.

Filmpje van Risueno in Spanje die op een vriendelijke manier wordt behandeld en gereden stond trouwens eergisteren (?) nog openbaar op yt, nu is het prive.

Elisa2 schreef:
Ik heb dat filmpje ook gezien en daar werd ie met een flinke stang gereden. Natuurlijk ziet het er dan al gauw braaf uit.

Of het stempel trauma er snel opgeplakt wordt of niet..vaak als ze de littekens van de serreta op de neus hebben staan (zoals de twee ruinen) zegt dat een boel.

Paard werd op dat filmpje niet met een stang of welk hefboombit dan ook gereden.

"Serreta-wonden" waren ook schaafwonden voor zover ik me het kan herinneren.
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 30-01-25 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:07

Gulpje schreef:
superpony schreef:
Maar ik vond de opmerking van FH niet zo raar. Het ging mij er ook om dat als 1 bokker begint, er als domino een rist over iemand heen vallen en er zelfs andere topics bij gehaald worden.
Ze had gewoon een goed punt, maar bracht het wat hard. Maar wat heb je aan een mooie verpakking?

En het is het nadeel van een openbaar discussie forum. Iedereen kan meekijken en reageren. Er zijn ook zat adviezen en reacties gegeven van mensen die vooral zichzelf als expert zien, maar daarvan weet je ook niet of ze werkelijk kennis en kunde bezitten.

Ik denk ook dat het komt omdat je er heel erg alleen in staat. Zou je thuis of in je omgeving back up hebben, denk ik ook dat mensen zich zorgen maken vanaf een afstand.

Overigens zie ik op het filmpje in de stal niet per se iets vreemds. Een wild paard alleen en dan in beperkte ruimte vraagt om die reactie. Daarbij had ze een veulen, dus dan is het sws het enige dat ze kon doen.
Had je zonder de regels haar gelijk in een kudde kunnen laten lopen, was het misschien weer anders gelopen.

Ik denk dat ze echt heel blij gaat zijn als ze naar buiten mag en andere paarden ziet. Ze zal eerst nog beschermend zijn misschien, maar haar instinct zal er naartoe willen.

als jij dit normaal communiceren vindt ligt dat denk ik meer aan jou :knuffel:

TS; wat een fijne berichten, ik hoop op vele van dit soort berichten en uiteindelijk fotos van dikke paarden!

Citaat:
Wat kunnen ze leren, dat tienermeisjes bijzondere verhalen kunnen verzinnen? :')

Paard is halve Europa zonder problemen vervoerd en er is geen bewijs dat er ooit iets aan de hand is geweest behalve een filmpje waarop het dier enigszins zenuwachtig reageert op iemand die bij hem op stal met een longeerzweep staat te zwaaien, doe het eens bij je eigen paard en vertel hoe het beviel :=

Die schimmels van TS waren ook zgn wild en getraumatiseerd, behalve dat er een filmpje uit Spanje is waarop het allemaal super relaxed gaat met rijden. Sorry maar hoezo is dit nog geloofwaardig :?

Wat jij wil.

Ik zeg niet dat ik het een normale manier van communiceren vind. Dat maak jij ervan om te laten zien dat jij ook 1 van die goede bokkers bent. Prima, zit ik niet mee.

Ik vind het overdreven om zo te reageren op wat FH zegt. Ze heeft gewoon een goed punt en mag haar mening geven.

Het is dan ook een beetje zielig dat een aantal bokkers zich altijd heel sterk voelen om samen iemand aan te vallen. En nog erger; iemands reacties uit andere topics erbij moet halen.

Iedereen roept dat het over TS en haar paarden moet gaan, maar ze zijn zelf zo op FH gesprongen. Had het gelaten en het was niemand per se opgevallen. En het is zeer selectief reageren. Wel haar aanvallen op dat kleine stukje, maar nu mag er niks meer gezegd worden.

Je eigen reactie is nu ook een beetje zielig hoor, dus voor je wat over anderen zegt.................

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:10

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:

En dan glashard zeggen dat er nooit gezegd is dat tienermeisjes bijzondere verhalen kunnen verzinnen. 8)7

FH, het is zeker geen pest gedrag als iemand gewoon vaker reageert zoals jij doet. Misschien is het handig om eens naar jezelf te kijken aangezien je hier al vaker op aangesproken bent door verschillende mensen in verschillende topics.

Verder eens met Gulpje.

Dus er mag gepest worden zolang jij degene die gepest wordt niet aardig vindt, is dat wat je nu zegt? De rest laat ik voor wat het is

Maar om het volledig op de bal te houden - ik vind het geen bewijs van trauma dat een paard aggressief reageert in een situatie zoals te zien op de filmpjes. Paard is opgesloten en kan daardoor niet vluchten terwijl die geconfronteerd wordt met een voorwerp en prikkels die in het ergste geval als traumatisch worden ervaren (uitgaande van mishandeling in Spanje - stok of zweep zorgt dan per definitie voor stress) en in het beste geval nog onbekend zijn (en daardoor eng) plus een signaal zijn om te wijken voor druk - maar het paard kan nergens heen. Daarbovenop is het paard ook nog op een nieuwe plek en met mensen die hij op dat moment nog niet kent of vertrouwt. Agressie is hartstikke logisch en zou ik ook verwachten bij een doodgewoon Nederlands paard dat nooit wat vervelends heeft meegemaakt maar in deze situatie wordt geplaatst.

Op de beelden van een rustig "getraind" paard zie je weer menselijk contact wat op een totaal andere manier wordt aangepakt door TS. Prikkels waar het paard zo heftig op reageerde zijn er dan ook niet. Iets wat vaker terugkeert in die filmpjes.

Ik heb dan toch echt moeite met de manier waarop TS haar werk met die paarden probeert te framen zeker gezien er een financieel belang bij is. Er lijkt obv beeldmateriaal intentie te zijn om bewust heftige reacties uit te lokken, wat imo niet in het belang van het paard is.

Filmpje van Risueno in Spanje die op een vriendelijke manier wordt behandeld en gereden stond trouwens eergisteren (?) nog openbaar op yt, nu is het prive.

Elisa2 schreef:

Paard werd op dat filmpje niet met een stang of welk hefboombit dan ook gereden.

Ze heeft nergens gezegd dat Aurora getraumatiseerd is. Alleen erg wild en daardoor erg paards. Die andere twee (de ruinen) hebben de littekens van de serreta nog op de neus staan..zegt genoeg. En IEDER paard wordt in Spanje met stang gereden. Als het al niet stang en seretta is.

En nee, wat ik zeg is dat als JIJ er voor kiest om op die manier in verschillende topics op te duiken. Dat dit dan de reactie is van mensen die je kan verwachten en niemand pest jou dus kruip aub uit die slachtoffer rol.

*edit* aangevuld.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 30-01-25 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:11

Zullen we weer ontopic...?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:12

Elisa2 schreef:

Spaans trauma is niet voor niks een begrip helaas. [VSW] spaans trauma? wat houd dit in?

Natuurlijk zijn het ook gevoelige paarden, maar heb er inmiddels meerdere gehad en gekend waarbij er een duidelijk verschil was tussen gevoelig of niet goed behandeld. En die laatsten waren extreem bang.

Bij mijn huidige paard die onbeleerd uit Spanje is gekomen waren de hoefsmid, DA en andere behandelaar juist zo verbaasd dat die niet bang was. Maar heb bewust een onbeleerde gekocht en zou zelf ook nooit in een Spanje beleerd dier kopen.

En natuurlijk zijn er ook plekken in Spanje waar ze wel goed met de paarden omgaan. Het is alleen echt geen land waar paard vriendelijkheid over het algemeen voorop staat.

Volgens mij viel die stang wel mee? Weet ik niet meer, want staat nu op privé maar ik zag daar geen paard wat angstig was of gestresst.
Die link naar dat 'begrip' slaat natuurlijk nergens op. :+

Anyhow, ik ben blij voor TS dat Aurora en Nouri mogen blijven leven, geeft je toch weer ademruimte om dingen verder rustig op te pakken. Ben benieuwd hoe het verder gaat, Nouri is echt prachtig daar ga je makkelijk een huisje voor kunnen vinden als hij straks wat ouder is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:17

Jeetje...moet dit nu? Graag weer ontopic.....dames!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:26

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:

Verder eens met Gulpje.

Elisa2 schreef:

Dit!! Het is triest om er reacties uit andere topics bij te halen. Maar vergeet niet dat er Bokkers zijn die denken dat zij hier de boel bepalen en ook elkaar opzoeken. Ze weten dat als ze een bepaalde reactie plaatsen of op een bepaalde manier of toon, ze steun krijgen van andere Bokkers en dan kunnen ze zich weer de halve dag goed voelen. Kan je beter niks van aantrekken......

Verder met je eens dat de reacties van dit paard volkomen logisch zijn. Het paard is niet nooit in handen geweest en zonder beeldmateriaal of het verhaal van de vorige eigenaar weet je nooit wat ze wel of niet kent.

Paard is ook een behoorlijk stuk vervoerd. We weten niet precies hoe dat is gegaan, maar volgens de berichten ging dat best goed.

Dan zo een wild paard, die nog een veulen aan de voet heeft opsluiten en van buitenaf aan willen raken, geeft dit soort reacties. Ik heb daar echt medelijden met de merrie die geen kant op kan. Maar dat kon op dat moment niet anders.
Hoewel naar Zweden halen een bewuste keus is, dus je weet dat dit gaat gebeuren.

Het gaat helemaal niet om het Spaans zijn, want paarden met ernstig trauma kan je echt overal vandaan halen. Het wordt weer gebruikt als smoes. Veel mensen hebben gewoon te weinig kennis en vooral kunde en zoeken in alles een smoes. Als een paard bijt en of trapt komt het even hard aan, ongeacht ras, afkomst etc.

Ik heb helemaal niks tegen TS, maar zodra je ervoor kiest media op te zoeken, kan je niet alleen maar 100% positieve berichten krijgen.
Ze heeft veel medeleven en ook adviezen gekregen. Soms goede en soms............tja.

Je weet niet waar ze wat mee doet.TS zou minderjarig zijn. Dat zegt niks over je kunde, maar blijft wel een feit. + dat ze zegt altijd alleen te werken en veel van filmpjes te leren is toch echt wel een ding.
Mooi dat ze dit paard nu kan aanraken, maar dat zegt helemaal niks.

Niemand weet namelijk of er echt een trauma was, wat voor trauma en hoe ernstig. De filmpjes van een wild dier opgesloten in een stal zeggen daar helemaal niks over. Ook vrij snel apart van haar kind. Ik begrijp die keus, maar het is echt wel heftig voor de merrie.

Het zegt niks over de toekomst en als je dus en jong en nog redelijk onervaren bent en straks buiten die stal wil gaan werken, kan het alle kanten op gaan. Zonder begeleiding ook niet per se veilig. Zelfs met niet als het paard werkelijk gevaarlijk zou zijn. Wat nogmaals, nu niet te zeggen is. Ze doet gewoon wat ze moet doen.

Dat ze nu kiest om zich wel aangeraakt te laten worden, past gewoon bij paarden.

De paarden waren mager en die andere had een flinke misvorming. En in Spanje heb je grote problemen, maar je kan niet alles redden. Dat ze er daar anders in staan, kunnen wij niet begrijpen.

En het is echt niet overal zo. Het is al even mode om een Spaans paard te kopen en liefst te importeren of laten importeren en ik weet er heel veel die het gewoon prima doen. Gevoelige paarden, maar geen littekens en geen ellende.

Dan wens ik TS ook het beste, maar vooral de paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 14:50

Kunnen we dit nu laten rusten en gewoon weer ontopic gaan? Dit is gewoon niet fijn in een volgtopic over deze paarden ...

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:03

Kan het gelaten worden voor wat het is? Ieder z'n mening, maar er hoeft niet over doorgezaagd te worden!
Ik zou het erg jammer vinden als Ts hierdoor geen updates meer plaatst..
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat als ze straks lekker bij de andere naar buiten mogen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:13

FH:
Wanneer je voortaan graag bedenkingen wil delen is het wellicht goed je tekst nog eens na te kijken voordat je het deelt.
Het kan gewoon anders. Je komt lomp en beledigend binnen vallen. De inhoud mag je delen, maar de toon kan gewoon ‘normaal’. Dan krijg je ook geen defensieve reacties van mensen die vinden dat je ver gaat.
Mensen reageren vooral op je toon, niet op de inhoud.
Je kunt toch gewoon op een correcte manier vragen stellen wanneer je duidelijkheid wil?

Verder begrijp ik niets van de insinuaties.

Desensibiliseren gebeurt vaak met behulp van een ‘armverlenger’. Je wil immers niet geraakt worden.
Dit paard reageert wel degelijk buitenissig.
Verder zie ik niet wat het verdienmodel is.
Want wat zal iemand rijk worden van dergelijke projecten….. not.

Het zal met name vooral veel geld, tijd, energie en emotie kosten. Waarvoor hulde.

stefanie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:36

Kan het graag weer gewoon on topic gehouden worden voordat er weer een topic gestopt wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:15

Dames alsjeblieft zeg....
Straks moet dit topic definitief dicht...

Laat er iemand de verstandigste zijn en kappen met reageren ..

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 16:28

ik ben ook benieuwd naar de foto's en filmpjes van het samen spelen. Hij zal het vast geweldig gaan vinden.

Verder graag on topic inderdaad.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:27

Moderatoropmerking:
Bij deze het uitdrukkelijke verzoek om inderdaad om topic verder te gaan. Dit mag ook met een kritische noot maar doe dit zonder andere bokkers persoonlijk aan te vallen.

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:45

Hopelijk kom je nog met nieuwe updates Ts...

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:10

Stille meelezer wil ook graag updates blijven volgen, wat ontzettend jammer dat het topic ineens zo veranderd is .
TS ; voor mij blijf je een topper en vind ik dat je goed werk verricht voor de paarden :)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:16

Jammer... helaas verlopen alle (leuke) topics een beetje zo en stoppen de updates wat ik heel goed kan begrijpen. Ik vond het erg leuk om dit te volgen, misschien heb je een ander kanaal waar je updates geeft wat ik kan volgen?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 21:14

Ik zal absoluut blijven updaten en plaatsen hier.

Het gaat goed met ze, gebeurt veel, gelukkig allemaal positief.

Gisteren kwam de officiele melding dat Aurora en Nouri uit quarantaine zijn en de zaak gesloten is. Eindelijk...

Daarvoor hadden ze al gemaild dat de quarantaine opgelift was (dezelfde dag als het test resultaat terug kwam) maar om zo officeel te horen te krijgen dat ze veilig zijn en het overheid gedoe voorbij is voelt toch heel fijn.

Nouri staat sinds dinsdag met andere paarden, drie drachtige merries en veulen Spicey. De eerste dag vond hij het nog wel heel spannend allemaal, daarna steeds minder. Hij heeft gezien nu hoe de andere paarden met mensen omgaan en sinds dat moment vindt hij mij ook niet meer eng. Ik kan hem nu gewoon normaal benanderen en kroelen. Wat een goed paardenvoorbeeld wel niet voor verschil kan maken..

Met de paarden zelf doet hij nog niets, die zijn nog te spannend. Vooral alles wat groter is vindt ie eng, Jona (merrie van 128 cm) gaat het goed mee samen, met Spicey ook.

Hij staat nu ook sinds dat moment niet meer met Aurora, 's nacht's wel nog op stal in de stal naast haar en overdag op een afgezet stukje direct naast Aurora's wei. Meestal staat hij dus nog naast haar alleen dan met een lintje ertussen. Uit zichzelf komt hij steeds losser van haar en meer geintresseerd in de andere paarden en de rest van de wereld.

We zijn rustig bezig met het veulen ABC, meelopen, basis wijken voor druk en voetjes geven. Hij is heel slim, leergierig en vriendelijk, super karaktertje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg aan het twijfelen over zijn leeftijd, nu ik hem samen met het andere veulen zie vind ik hem er eerder ouder uitzien dan 2 maanden jonger. Spicey is van half maart, Nouri is een stuk groter en qua proporties verder ontwikkeld lijkt het. Terwijl hij flink ondervoed was en een wormenbesmetting had wat meestal wel invloed heeft op de groei en ontwikkeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als hij ouder is betekent dat ook dat Aurora waarschijnlijk verder in haar dracht is.
Wat ik me goed kan voorstellen, haar buik is behoorlijk veranderd in de afgelopen dagen.
Zo was ze maandag:
Afbeelding

En zo vandaag :=

Afbeelding

Haar gedrag begint ook te veranderen, ze is moe en rustiger. Wat niet heel negatief is voor haar :P
Ze gaat binnenkort vast onder de camera 's nachts voor het geval dat..

Ik ben met haar nu ook buiten aan het trainen, vooral in positieve mensen ervaring geven en een beetje rondsturen. Doet haar erg goed, ze vindt het fijn om bezig te zijn lijkt het.

Ook met het contact in de stal lijkt ze mensen niet meer als een bedreiging te zien, ook nog niet als iets prettigs maar er een beetje tussen in. Wat al een hele stap vooruit is. Soms geniet ze stiekem toch van kroelen of ontspanning zoeken. Gaat steeds beter.

Afbeelding

Afbeelding

Andere paarden bij Aurora heb ik geprobeerd maar is ze nog niet aan toe. Ze valt onbekende paarden nog aan en is niet heel zachtzinnig. Vanuit angst weer, maar toch echt aanvallen... Zowel hoge als lage rangs paarden, dat maakt haar niet uit hoe ze reageren op haar.
Ze staat niet echt alleen, Nouri en zijn clupje staan direct naast haar weitje, ze mist paardencontact niet en lijkt haar eigen gezeldschap voor nu prima te vinden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:39

Komt misschien ook wel door de dracht dat ze even genoeg heeft aan zichzelf?
Fijn die stappen voorwaarts!
Ik vind Nouri best een buffeltje zo!

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:03

Ah fijn zo'n leuke update!!
Nouri begint echt wel een hele knappe bink te worden.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:15

Wat een mooie update!
Moet wel lachen om die oren van Spicey :') Merrie zeker?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 01:22

Fijn dat ze het zoveel beter doen, en dat gaat nog makkelijker worden nu ze uit quarantaine zijn!