Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:44

Maar sommige mensen hebben geen hulp om ff zo’n filmpje te maken of geen verharding om huis heen. Althans ik kan dat zo thuis niet realiseren

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:54

Op een pensionstal is er altijd wel iemand die 5 min een camera vast kan houden.

En als je dat niet lukt om een of andere reden dan meldt je dat toch even?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 23:07

cissy schreef:
Over het filmpje: voordat ik 4 uur in de auto ga zitten a 2,- per liter benzine in een auto die 1 op 10 rijdt en ik zeker een halve dag tijd kwijt ben, wil ik graag weten hoe het paard op het harde loopt.
Is dat teveel gevraagd?

Dat is ook het enige filmpje dat ik vroeg, verder niks. Ze stuurde me zelf 5 filmpjes van rijden in de bak waar ik niet om had gevraagd.
Dat rijden zie ik wel als ik kom kijken. Ze reed als een krant overigens.

Jij bent niet de enige die een bepaald filmpje wil hebben wat in jouw ogen niet teveel gevraagd is. Maar je bent dus niet de enige die van alles verzint. Ik ben bijv nagenoeg altijd alleen dus als ik daar weer iemand voor op moet trommelen is het teveel gevraagd ja. Want men verwacht het ook nog dezelfde dag en de een verzint nog meer dan de ander. Ik zie ook niet in dat een rad paard rechtuit op straat ineens kats kreupel zou zijn.

Ik krijg ook nu nog onfatsoenlijke apps omdat mensen gepikeerd zijn dat ze niet konden komen kijken terwijl de pony nu dus verkocht is. Alsof we 15 man in een week kunnen laten komen kijken. Of dat er een opeisbare volgorde is. Ik bepaal toch zelf aan wie ik mn pony wil verkopen? En soms is het een overload aan berichten. Dan kan je ook zelf nog een berichtje sturen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 23:16

Filmpje op het harde is ook een beetje schijnveiligheid. Als dat filmpje 4 weken oud is heb je er ook weinig aan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 23:59

boemel schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden mijn droompaard laten staan, omdat ie niet braaf was in de hand.
Hij kwam giga hoog en maaide. En liet zich niet simpel corrigeren.

Ik durfde hem niet op een pensionstal te zetten bij de pensioneigenaar van in de 70. En een andere passende stal was ook niet voorhanden.

Heb nog geprobeerd of hij bij de eigenaar wat langer in pension kon blijven. Maar helaas, de boel was verkocht en paard moest echt weg.

Mijn vriend en ik hebben er stevig van gebaald. En zou hij nu te koop komen, dan gaan we gegarandeerd kijken :D .

Ik hoop binnenkort groen licht te krijgen van de dierenarts om mijn 4 jarige Zadelmak te laten maken.
Tot nu toe ben ik er van overtuigd dat er drakenbloed in zit. :=
[ [url=m/YUDsQi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog goede hoop dat ze me aangenaam weet te verassen. Ik weet wel dat ik een beetje klaar begin te raken met dat eindeloze grondwerk en gelongeer.

Ik houd van hete paarden, mits eerlijk. Een trapzak past me niet. Kost me echt teveel energie. :D
Omdat mijn 4 jarige echt niet lopen wou, is het nú onderdeel van de training om heel resoluut te zijn op “actie/ reactie “.
Als ze goed gereageerd heeft door netjes te vertrekken op verzoek, krijgt ze direct een beloning.

Dit lijkt nog het beste te werken tot nu toe :o

Knappe draak alleszins <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:35

mavantos schreef:
Ik heb destijds de 6 jarige Jazz van mijn moeder overgenomen toen ik 12 jaar oud was. Mijn moeder lag er vrijwel elke wedstrijd naast (M1) en ik kon er wel prima mee uit de voeten. Uiteindelijk heb ik er ZZL en junioren mee gereden. Super fijn en braaf paard. Wat kijkerig en daarin vlug, maar super eerlijk.

Ik ben geen held, nooit geweest ook. We moesten echt wel even moeten wennen aan elkaar, maar uiteindelijk voelde ik me altijd super safe op hem.

Eigenlijk zoek ik er weer zo eentje. Wel wat scherper, maar goed te remmen en niet bokken/steigeren/staken. Ik wil er niet af vallen, maar paard moet ook echt niet flegmatiek zijn. Hoe ze aan de hand zijn maakt me dan weer niet zoveel uit. Braaf onder het zadel vind ik belangrijker.

Ja die was ook echt leuk, alleen jammer dat die samen met die van mij altijd de dekens sloopten op de wei :+

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:56

Hoi! Wat zouden jullie doen bij een 3-jarige die zeer braaf onder het zadel is? Hij is reeds op de benen klinisch en röntgen goedgekeurd zonder bemerking. Ivm dat ik nog studeer wil ik hem verzekeren, daarvoor moet ik nog even uitzoeken wat nodig is. Ook röntgen van de rug en hals maken? Of omdat hij onder het zadel zo braaf is dat wel geloven? En iemand ervaring met wat rug en hals enkel ongeveer kost?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:59

Earth schreef:
_Tarzan schreef:
Ik kreeg van die handelaar die ik hier noemde heel fijn een filmpje met alle 3 de gangen en een filmpje van buitenrijden met verkeer. Dat vond ikzelf heel fijn. Meer hoeft voor mij ook niet en zie je wel als je daar bent inderdaad.

Maargoed ik ben voorlopig niet meer op zoek, vind het alleen leuk om mee te lezen hier.

Hoezo is jouw zoektocht zo plots ten einde dan?

Door het verlies van mijn lieve Fuego heb ik even geen zin meer in paarden.
Koop wel een mini vriendje erbij voor m'n mini ofzo ..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:00

RedRoses schreef:
Hoi! Wat zouden jullie doen bij een 3-jarige die zeer braaf onder het zadel is? Hij is reeds op de benen klinisch en röntgen goedgekeurd zonder bemerking. Ivm dat ik nog studeer wil ik hem verzekeren, daarvoor moet ik nog even uitzoeken wat nodig is. Ook röntgen van de rug en hals maken? Of omdat hij onder het zadel zo braaf is dat wel geloven? En iemand ervaring met wat rug en hals enkel ongeveer kost?

Ik doe nek, rug en hals vaak alleen als er iets te zien of te voelen is.
Uni niet gedaan, Jam wel want die had gewoon een bijzonder ruggetje. Welke 100% goed bleek.
Cor ook gedaan, omdat die echt sterk was ohz. Was ook prima.

Phonix schreef:
Het verbaas mij wel vaak hoe nonchalant mensen kunt doen rond paarden. Ik zie zo vaak op stal dat iemand dan iets te dicht bij rijdt als jij aan het wandelen ben, of dondert door de gang terwijl jij iets staat te doen. Ik ben er altijd heel strict me. Paarden kunnen altijd gek doen.

Klopt, de mijne staat naast een dekhengst. Toevallig is dit echt de liefste hengst ter wereld. (Ondanks afstamming :P ) Maar hoe vaak mensen even snel voor hem langs lopen met een pony of merrie. Of dat wanneer je hem op de spuitplaats hebt staan ze hun paard er voor parkeren... dat je even moet zeggen "hé, kan je even doorlopen?".
Mensen denken gewoon niet na... en dan is deze echt niet reactief dus dat scheelt, hij geeft er echt helemaal niks om, staat liever met je te kroelen of te spelen, zelfs in het seizoen als hij dekt. Maar dat wil je ook zo houden en het moet ook fair blijven naar hem zelf.

Met rijden heb je vaak ook dat je wordt afgesneden oid. Eerder nooit opgevallen omdat Jam en Uni echt niet reageerden. Corrie durft best uit te halen als hij denkt dat hij klem zit. Toen is het me eigenlijk gaan opvallen hoe veel mensen niet nadenken :')

Qua afstamming is Cor best grappig... de Sorento en Jazz genen zijn er volledig uit gevallen volgens mij :+
Ik vind hem namelijk qua uiterlijk maar ook qua karakter een echte Zuidhoorn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:07

RedRoses schreef:

Kijk eerst maar wat je moet hebben voor de verzekering :j
Rug en hals alleen is niet eens heel duur

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:20

Ik doe altijd wel hals en rug. Gedrag zegt niet altijd wat. Mijne met ernstige halsproblemen werd door omstanders gewoon als rad en braaf gezien, alleen degene die hem kende toen hij gezond was zagen dat hij echt achteruit gegaan en slechter was. Maar ook degene met ernstige ks, de ene da herkende dat bij klinische keuring al, de ander die haar keurde gaf zonder twijfel positief advies. (En dat was meteen de reden dat wij heel kritisch zijn op welke da we willen laten keuren en niet zomaar elke da die dat mag voor verzekering en waarom we niet meer op proef willen haha)

Maar dat is dus gewoon wat je zelf wilt. Alleen klinisch en rug plus hals is niet heel duur. Voor de verzekering moet je wel kijken of de foto's van benen recent genoeg zijn. En gewoon even kliniek bellen, want de prijzen wisselen en aan ervaringen of kosten heb je alleen wat als ze recent zijn.
Wij hebben toen ook benen niet opnieuw gedaan, alleen opnieuw laten beoordelen door eigen da.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:43

c_alsemgeest schreef:
mavantos schreef:
Ik heb destijds de 6 jarige Jazz van mijn moeder overgenomen toen ik 12 jaar oud was. Mijn moeder lag er vrijwel elke wedstrijd naast (M1) en ik kon er wel prima mee uit de voeten. Uiteindelijk heb ik er ZZL en junioren mee gereden. Super fijn en braaf paard. Wat kijkerig en daarin vlug, maar super eerlijk.

Ik ben geen held, nooit geweest ook. We moesten echt wel even moeten wennen aan elkaar, maar uiteindelijk voelde ik me altijd super safe op hem.

Eigenlijk zoek ik er weer zo eentje. Wel wat scherper, maar goed te remmen en niet bokken/steigeren/staken. Ik wil er niet af vallen, maar paard moet ook echt niet flegmatiek zijn. Hoe ze aan de hand zijn maakt me dan weer niet zoveel uit. Braaf onder het zadel vind ik belangrijker.

Ja die was ook echt leuk, alleen jammer dat die samen met die van mij altijd de dekens sloopten op de wei :+

En dat die als een shetlander onder de draden door kroop en bij de buren ging gluren _O-

Ik zou hals en rug ook laten keuren trouwens. Die meerprijs valt vaak wel mee en je bent toch al bezig. Ikzelf wil ook extra halsfoto's laten maken vanuit een andere hoek van C6 en C7 als ik er eentje laat keuren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:25

Maar het kost wel rond 1000 voor een volledige keuring. Ik doe wel alles ook.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:05

cissy schreef:
Over het filmpje: voordat ik 4 uur in de auto ga zitten a 2,- per liter benzine in een auto die 1 op 10 rijdt en ik zeker een halve dag tijd kwijt ben, wil ik graag weten hoe het paard op het harde loopt.
Is dat teveel gevraagd?

Dat is ook het enige filmpje dat ik vroeg, verder niks. Ze stuurde me zelf 5 filmpjes van rijden in de bak waar ik niet om had gevraagd.
Dat rijden zie ik wel als ik kom kijken. Ze reed als een krant overigens.

Je weet dat niet iedereen die optie heeft. Ik ben altijd alleen en moet toch echt naar de weg lopen om überhaupt op het harde te komen. Een weg met veel bochten waar ze 60 mogen maar meer richting de 80 gaan hoe zie je dit voor je in je eentje?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:08

Rug en hals heb ik de laatste keer ook wel gedaan.

Maar dan moet je je van te voren ook wel goed verdiepen in wat je dáár dan weer van gaat vinden. Want ook daar komen ze vanalles tegen waarbij er veel discussie is over klinische relevantie.

Ik heb die foto's vooral als 0 meting. Dan weet ik hoe het er uit zag toen het klinisch top was. Als er dan ooit iets gaat mankeren kunnen we iets vergelijken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-06-24 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:10

Ik zie op het harde liever in real life. Dat weet ik zeker dat het goed is en niet een ouder filmpje oid. En heb je nooit de problemen dat de eigenaar alleen is. Dat is echt een ding dat ik niet hoef te zien op film en als iemand dat wel heeft wil ik het alsnog zien als we er zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:17

Ik zou dat ook nooit vragen op film. Als ik vanaf de rijvideos al zodanig twijfel dat ik denk dat ik zo'n video moet vragen ga ik niet eens kijken.

Overigens vind ik 2 uur enkele reis in de auto voor mogelijk mijn nieuwe topper geen enkel probleem, maar ik ga ook alleen kijken als de video, het contact en de advertentie me zo erg aanspreken dat ik denk dat dit 'm wel eens kan zijn.

1001 paarden kijken is niks voor mij _O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:55

Pantykous schreef:
Filmpje op het harde is ook een beetje schijnveiligheid. Als dat filmpje 4 weken oud is heb je er ook weinig aan.

Daarbij vertekenen filmpjes gruwelijk. Ik zal niet zeggen dat een kreupel paard ineens recht loopt of andersom. Maar op het harde zie ik ze het liefst met eigen ogen.

Ik doelde eigenlijk niet op braaf of opgevoed op de grond, maar meer op het karakter. Zoals de meeste onder het zadel een bepaald karakter zoeken, zoek ik dat altijd op de grond. Opvoeden lukt meestal wel. Meestal hè :+

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:01

Als verkoper van een paard heb ik een vraagje aan jullie .

Ik ga de advertentie van mijn 2 jarige vernieuwen (stond als jaarling al te koop, maar dat trekt natuurlijk niet). Nu hebben we nieuwe foto's en filmpjes gemaakt.
Ook wil ik hem röntgen laten keuren, maar ivm zijn leeftijd wacht ik daar persoonlijk liever nog even mee. Hij wordt sowieso niet verkocht zonder die keuring, maar zouden jullie het als potentiële kopers fijn vinden de foto's al te hebben, of juist liever dat dit nog wordt gedaan bij verkoop zodat jullie eventueel een arts kunnen kiezen daarvoor?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:06

Myrthee_ schreef:

Ik ga de advertentie van mijn 2 jarige vernieuwen (stond als jaarling al te koop, maar dat trekt natuurlijk niet). Nu hebben we nieuwe foto's en filmpjes gemaakt.
Ook wil ik hem röntgen laten keuren, maar ivm zijn leeftijd wacht ik daar persoonlijk liever nog even mee. Hij wordt sowieso niet verkocht zonder die keuring, maar zouden jullie het als potentiële kopers fijn vinden de foto's al te hebben, of juist liever dat dit nog wordt gedaan bij verkoop zodat jullie eventueel een arts kunnen kiezen daarvoor?

Ja bij 2 jarigen zonder fotos ga ik niet kijken, omdat ik er al vanuit ga, dat er al eens fotos zijn getrokken en deze niet goed zijn.
Veel tweejarigen zijn namelijk niet te koop en als wel is dat vaak omdat ze niet correct op de foto zijn.
Ik heb het dan wel over warmbloeden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:12

Cioccolato schreef:
RedRoses schreef:

Kijk eerst maar wat je moet hebben voor de verzekering :j
Rug en hals alleen is niet eens heel duur

Dat is juist wel duur. Kost 200-250 euro extra. Dat waren vorige week 9 extra foto’s bij mijn pony.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:23

Myrthee_ schreef:

Ik denk dat je het aantal geïnteresseerden ruim vergroot als hij al volledig gekeurd is en het goed is. Veel kopers kijken tegenwoordig alleen naar reeds gekeurde paarden.

Daarbij weet je het ook als verkoper meteen als er iets niet goed is, of er bv een bemerking op zit. Dan kan je het paard met een eerlijk verhaal verkopen en komen jij en de potentiële kopers niet voor verrassingen te staan tijdens de keuring.

Wel zou ik een goede keuring VA kiezen met ervaring met jonge paarden. Een kundige arts die de buigproeven e.d. uit voert is zeker met die groene paarden een stuk meer relaxed en krijg je ook geen valse waarden als de buigproef bv niet goed wordt uitgevoerd als ze meer beweeglijk zijn oid.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:20

Het zou fijn zijn als er al foto's bij een 2-jarige zitten idd.
Dat is de leeftijd waarop ODC's aan het licht komen, en je kan besluiten te opereren indien nodig. Zijn ze ruimschoots gerevalideerd voordat ze aan het werk kunnen.

Ik heb ook net een 2 jarige gekocht, die was nog niet gekeurd, dus zelf laten doen.

Als ik je was, zou ik ze als verkoper vast laten maken. Als het gedaan wordt door een bekende kliniek, doen de meeste geinteresseerden niet moeilijk. Doen ze dat wel, kunnen ze op eigen kosten nieuwe laten nemen...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:25

Bedankt voor jullie adviezen/ervaringen! Ik ga even kijken wat handig is qua arts voor mij en een afspraak maken om te keuren :D

FarjenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:32

Ik zou ook liever naar een al reeds gekeurd paard gaan kijken. Als ik dan na bezichtiging hem zou willen laten keuren, kan ik de al reeds gemaakte foto's doorsturen naar mijn eigen DA. Die kan dan beoordelen of de foto's goed genoeg zijn qua kwaliteit ed en of hij iets ziet of dat er toch een stel nieuwe foto's nodig zijn.
Bij mijn huidige paard waren de foto's 8 maanden oud en van mindere kwaliteit. (gemaakt voor het zadelmak maken/castratie) Dus gekozen voor deze opnieuw te maken incl rug en hals. Maar ik had dan wel al een pak meer zekerheid omdat de eerste set er goed uit zag.