Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:42

Ik vermoed dat je het teveel als kritiek opvat Zertab, ik zie het meer als "waarschuwingen", dat je niet van een koude kermis thuiskomt.

Vandaag Vossie maar weer meegenomen. Bewust even niet op moment dat de buurpaarden naar binnen gaan. Om de rust te bewaren. En minder negatieve ervaringen.

Rustig aan de hand begonnen, wat sv en travers aan de hand, beetje wijken en appuyement. Om en in. Dat doet ze allemaal prima. Toen werd 1 van de paarden uit de paddock gehaald en ging de energie omhoog. Heb vooral op mijn energie gelet en uiteindelijk kreeg ik vos weer in mijn bubbel. Dus trots op ons.

Daarna weer geprobeerd op een voltetje te laten lopen. Bewust heel veel stap en halt, zodat ze terug oploste ipv naar voren / omhoog. Dat kostte wel moeite hoor. Zeker als ik drafje vroeg. Dan blokkeerde ze (zowel links als rechtsom) in de richting van de uitgang: rug rond en willen bokken. Ze leert heel snel dus ik zal dat vast ergens weer aangeleerd hebben. Pfffff

Uiteindelijk kon ze netjes linksom en rechtsom stappen en draven en een galopje. Zo lastig dit. Want ze kent echt al vanalles maar als er paar keer stress is geweest, ben ik weet 678908 stappen terug.

Komt wel goed, maar word er zo onzeker van.

Zolang ik dat blokkerende en bokkige er niet uit krijg (lees, wat ik verkeerd doe) ga ik er echt niet op...

Ik vermoed dat ze momenteel gewoon veel vaker in het werk moet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:52

Art_Ificious schreef:
Wat jammer dat je thuis of bij vrienden je verhaal niet echt kwijt kan.

Ik vind het juist leuk om ieders verhaal hier te lezen. Of dat nu negatieve ervaringen bevat of niet, je leert alleen maar uit die "oeps-momentjes".

Ik heb voorheen ook al wel eens dingen gekocht voor anderen hun paarden omdat ik ze reed. Alleen dierenarts of hoefsmid betaalde ik niet voor hun paarden.

Ohja dat van halster in de mond nemen herken ik ook wel bij Baron :+

Ja ik ook! Heb bijvoorbeeld veel geleerd hier toen hij mij trapte. Dat het vanuit overprikkeling kon komen en hoe ik ermee om kan gaan.

Ik hoef niets te betalen voor Pharon. En dat is best luxe.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:27

Ik bedoelde het inderdaad goed zonder oordeel of iets erin.

Maar ik ga vanaf nu alleen eigen voortgang met Fier delen dan kan ook niks onbedoeld verkeerd worden opgevat. Of kruip onder de meeleessteen want ik vind het leuk jullie voortgang te volgen.

Rocamor, lijkt me heel lastig een paard dat zo snel heen en weer schiet in energie. Maar jullie gaan goed vooruit!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:58

Nee moet je niet doen. Ik ga wel weg uit het topic.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:17

Zertab schreef:
Nee moet je niet doen. Ik ga wel weg uit het topic.

Ik vind het juist leuk om jullie ook te volgen Zertab.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:23

Ik lees vooral mee nu omdat er bij mij toch niet veel te beleven is, maar ik zou je er ook graag bij houden zertab en het zou mooi zijn als men elkaar in elkaars waarde laat. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:54

Ik lees ook veel mee, weinig te beleven nog bij ons.
Na 10 minuten is t koppie al vol dus we maken baby stapjes.... en dat is helemaal prima.
Tijd zat..... guppekind is 2 jaar en 8 maanden

Vooral lekker blijven posten zertab.
Ik vind het iig erg leuk om alle updates te lezen van iedereen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:09

Ik lees ook vooral mee op het moment omdat mijn gupje nog niet zo veel doet.
Denk idd dat we vooral elkaar in waarde moeten laten, ook als iemand iets anders doet dan je zelf zou doen. Volgens mij houden de meesten niet van ongevraagd advies. :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:14

+1 hier ook niks te beleven want hij staat nog steeds een uur verderop... Iedereen doet het op zijn/haar eigen manier toch?
Ik heb die van mij wel zelf gefokt en het hele veulen ABC geleerd... Maar dat betekent niet dat hij normaal doet bij de smid als ik er niet bij ben (of als dus de smid zijn voeten optilt en niet ik). 8 januari ga ik het meemaken want dan komt de smid voor hem, en dat is de eerste keer sinds het wegbrengen dat ik er zelf weer bij ben. :')

Gewoon lekker blijven posten hoor Zertab... Jij hebt gewoon met nog heel wat extra dingen rekening te houden (en dan is het begrijpelijk dat je niet alles kunt doen zoals je het zou doen als dat het paard 100% van jou is), voor ons is het vooral lekker makkelijk. Maar uiteindelijk is het alleen maar leuk dat je de mogelijkheid hebt om te doen wat je doet, toch?!

edit:
ongevraagd advies blijf ik trouwens ook wel een ding vinden... Uiteindelijk weet je niet wat iemand z'n ervaring is, en ik denk dat we allemaal bij kunnen leren (ik tenminste wel... ik maak al jaren zadelmak, maar doe het tegenwoordig toch heel anders dan een aantal jaar geleden). Het geven van tips of een andere denkwijze moet naar mijn gevoel gewoon mogelijk zijn. Of iemand er dan vervolgens wat mee doet, dat is dan aan die persoon en dat moet je dan ook gewoon los kunnen laten dat 't gebeurd zoals het gebeurd vind ik.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:19

DreamGuide schreef:
Volgens mij houden de meesten niet van ongevraagd advies. :)

Ik denk dat de spijker op zijn kop is!

Advies en tips zijn super fijn maar meestal worden die wel gevraagd als we denken ze nodig te hebben.... Als we zelf niet denken advies nodig te hebben dan komen de ongevraagde adviezen niet altijd even lekker aan. Hoe goed die dan ook bedoelt mogen zijn.
Ik vind het ook leuk als iedereen gewoon blijft mee kletsen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:26

Hier nog iemand die vnml meeleest, want het beleren ligt hier nog even stil. :=

Tips zijn altijd welkom, zolang dit op respecvolle manier gebracht wordt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:30

Ach Zertab, hier zeggen we regelmatig: inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht. Het zou zonde zijn als we jullie progressie niet meer kunnen volgen omdat er wat raak geroepen wordt. Ik hoop dat er steeds meer mensen durven te delen waar ze staan met hun paard, hoe ver dat ook moge zijn.

Vandaag kwam mijn vriend kijken en die heeft wat met een aardappel gefilmd tijdens het longeren. Ik had voor de eerste keer druk op de neus tijdens het longeren, dat vond hij in het begin raar. Ik vind het nog steeds ontzettend knap dat meneer zo kan zakken in draf en galop, hij kan echt het zand verschuiven af en toe. Het komt straks vast wel goed met de verticale balans, laat hem nog maar even zijn weg vinden op de voorhand. :D

Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:44

Lees ik dat goed, met een aardappel gefilmd? :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:52

Art_Ificious schreef:
Lees ik dat goed, met een aardappel gefilmd? :+

Ja, als in de kwaliteit is wel zo waardeloos dat dit nooit met een camera/telefoon gedaan kan zijn. :') hier zeggen we dan met een aardappel/baksteen gefilmd :Y)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 03:07

Sababber schreef:
Libera schreef:
Vraag me eigenlijk wel af hoe jullie paarden oud genoeg zijn om te beleren maar nog geen voetjes kunnen geven… hoe worden ze bekapt dan? :?

Snap je het wel als een paard nog geen twee weken bij je op stal staat en je zelf die basis belangrijk vindt dus je daar begint? Hij is de tweede dag dat hij hier was bekapt, voor mijn hoefsmid was dat geen feestje. Paard was vrij braaf, maar vond het duidelijk nog erg moeilijk. Paard is als zadelmak verkocht, maar duidelijk omgang nog niet zo ver als ik ze wil hebben. Dus ja, hij is beleerd, had ik hem zelf verder op de grond opgeleid willen zien, ja. Ga ik daar dan zelf eerst de focus op leggen, ja. Gaat hij daarom nu niet meer onder het zadel, nee.

Even voor de duidelijkheid, dit was geen kritiek! En al helemaal niet gericht op een persoon…

Dit was een oprechte vraag… in het algemeen. Als in….een paard dat elke 8 tot 12 weken bekapt word dan zou ik verwachten dat ie tegen de tijd dat ie 3 of 4 jaar oud is toch wel een voetje kan geven. Of worden ze dan gewoon niet bekapt tot ze 3 zijn?

Maar volgens mij vatten mensen het en persoonlijk en totaal verkeerd op, dus sorry en ik hou mijn vragen voortaan voor me :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:46

Libera als je gewoon had gevraagd "hoe doen jullie het dan met bekappen als je paard nog geen voetjes kan geven?" Had je waarschijnlijk gewoon antwoord op je vraag gehad. Het is denk ik de inleiding naar je vraag toe waar mensen over vallen.

Maar de vraag is prima, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:21

Hier ook vooral een meelezer. Het weer laat werken gewoon niet altijd toe. En ik ben ziek geweest, dus het ligt weer even op zijn gat. Longeren is hier ook geen succes momenteel, veel stress en rennen, dus we moeten weer even tig stappen terug. Grondwerk gaat wel prima, dus dat wordt weer ons vertrekpunt.

Voetjes geven heb ik van jongs af aan gedaan. En een bekapper gezocht die de rust had om ook gewoon een voetje neer te zetten en even te wachten als dat nodig was. Hier dus geen probleem met bekappen. Tenzij mevrouw er een mening over heeft. Maar dan moet ik vooral haar hoofd (met name de tanden) uit de buurt van de bekapper houden :=

En wat betreft adviezen en discussie: er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik kan advies wel waarderen. Maar kan het ook prima naast me neerleggen als het niet past. We hebben allemaal het beste met onze dieren voor, in verschillende stadia van training en met verschillende karakters. Zolang we dat van elkaar respecteren en met respect naar elkaar blijven reageren, hoeft er toch niemand weg uit het topic?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:27

Jongens wat een lange tenen allemaal, rustig aan zeg 8)7 Volgens mij is de conclusie dat iedereen alles goed bedoelt, nou zand erover en weer genieten van de jonge beestjes.

@Sababber, aardappel of niet, toch wel te zien hoe lekker hij aan het lopen is! Ben ik wel jaloers op hoor!

Ik heb gisteren (nu wel met begeleiding) weer een op Sires rug gezeten en een paar stapjes gestapt. Vond hij allemaal wel gezellig. Maar we hebben hem ook even aan de longe gehad en dan blijkt toch maar weer hoe moeilijk hij dat nog vindt. Niet het longeren an sich maar wel zijn balans op de cirkel in de draf. En bij het nabespreken stond hij vrijwel op mijn voet :')

Dus ga mezelf streng toespreken om geen stapjes meer over te willen slaan omdat het zo gezellig is op zijn rug, en de komende maanden eerst dat grondwerk en werken aan de hand beter te bevestigen... Hij luistert prima naar de hulpen, maar hij moet echt nog wel iets handiger en sterker worden met zijn lijf.

Zoals jij ook mee bezig met @Rocamor, knap hoor. Heel andere uitdaging hè. Dat jij zijgangen aan de hand kan klinkt voor mij dan al zó vergevorderd, maar dat bokkige zou mijn koudbloed dan weer niet snel doen. Snap wel dat je dat eerst aan de hand wil oplossen. Goed bezig hoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:01

Libera,
Op zich geen verkeerde vraag.
Ik vraag me ook af hoe dat gaat in grote opfokbedrijven of fokkerijen (met name melkerijen) als de smid komt.
Ik heb namelijk 1x een paardje gehad die als de dood voor de smid was. Smid moest maar naar z'n benen wijzen en het dier flipte helemaal, zelfs na sedatie voor 1200kg trok hij zich nog in paniek los. Dus er moet dan toch ooit een zeer slechte ervaring geweest zijn. De vorige eigenaar heeft hem 1x laten bekappen, ging ook heel moeilijk zei ze. En zij had hem rechtstreeks van de fokker (een melkerij) als 2 jarige gekocht maar het was toen al een angstig dier zei ze.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-12-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:01

in begrijp dat bij veel opfok stallen de paarden gesedeerd worden bij de smid

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:06

Libera schreef:
Libera schreef:
Vraag me eigenlijk wel af hoe jullie paarden oud genoeg zijn om te beleren maar nog geen voetjes kunnen geven… hoe worden ze bekapt dan? :?

Even voor de duidelijkheid, dit was geen kritiek! En al helemaal niet gericht op een persoon…

Dit was een oprechte vraag… in het algemeen. Als in….een paard dat elke 8 tot 12 weken bekapt word dan zou ik verwachten dat ie tegen de tijd dat ie 3 of 4 jaar oud is toch wel een voetje kan geven. Of worden ze dan gewoon niet bekapt tot ze 3 zijn?

Maar volgens mij vatten mensen het en persoonlijk en totaal verkeerd op, dus sorry en ik hou mijn vragen voortaan voor me :)

Dat persoonlijke opvatten komt door de “jullie”, dat is gericht op een bepaalde groep. Daarbij helpt de formulering van de vraag en de smiley ook zeer zeker niet mee in hoe het opgevat wordt. Ik vond het inderdaad op de man en niet op de bal. Ik sta open voor vragen, maar dit kwam over als een verwijt. Fijn dat je het niet zo bedoelde, ik vind het echt zonde dat mensen vertrekken uit het topic. Juist als je eigenlijk wel vragen hebt, het is mooi als we elkaar kunnen aanmoedigen en helpen met vragen. *\o/*

Ze worden bekapt, vaak minder keer per jaar, met zijn allen gesedeerd en met het risico voor smid en dierenarts om flink geblesseerd te raken. Mijn smid begint er niet meer aan. Al heeft hij heel veel rust en geduld.

Wie weet gaf mijn paard bij zijn vorige eigenaar braaf voetjes, maar ik behandel hem voor nu als een paard wat niks kent, want ik weet niet wat hij allemaal kent. Ik heb er op gereden, daarvan weet ik ongeveer wat hij snapt. Als ik er van uit ga dat hij iets kent en het blijkt niet zo te zijn, kan dat best een vervelende afloop hebben. #)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:48

Dat is voor de gemiddelde smid waarschijnlijk niet eens zo'n verkeerd idee, @ FF. Ik geef het je te doen; een kudde van die losgeslagen kleuters...

Ik heb er ook geen moeite mee als er advies gegegeven wordt (wel de manier waarop). Meerdere wegen leiden naar Rome en met een paard dat meer "trucjes" heeft dan ik oplossingen, moet ik dus ontzettend veel bij mezelf zoeken hoe het leuk is / blijft voor ons tweetjes. De vos leert snel en dus ook snel mijn verkeerde hulpen (die ik niet eens in de gaten heb).

@IngeK, vergeet niet dat mijn vos al 4.5 is he?! Toen ze met 2 bij mij kwam zat ze dusdanig onder de wormen, dat ze voor mij qua lichaam gewoon een jaar achter loopt. Vandaar dat ik er sowieso nog niet op wilde.

Bijgaand een aardappelfoto (die houden we er maar in) van Vos in een soort van appuyement (ze kan mooi scharen, zowel voor als achter): Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 18-12-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:49

Aardappelfoto :')

Maar wel super leuk, zo aan de hand werken :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:52

Mijn 2,5 jarige shet heb ik nu een jaar. Vorig jaar was zij echt drama met voetjes geven, terwijl ze netjes op haar voeten stond. En volgens haar vorige eigenaar kon ze prima voetjes geven.
Misschien door de verhuizing, nieuwe eigenaar, nieuwe kudde, dat het allemaal te spannend was voor haar. Dus het voetjes geven heb ik vanaf het begin af aan opgebouwd en dat ging vrij snel hartstikke goed.

Mijn 3,5 jarige shet heb ik 1 april van dit jaar gekocht. Haar hoeven zagen er niet uit. Echt veel te lang geen hoefsmid gezien.
Toen ik met haar ging oefenen met voetjes geven, probeerde ze steeds te bijten. En met haar achterbenen sloeg ze en liet zich vallen.
Inmiddels gaan haar voorvoeten goed, maar haar achtervoeten blijft lastig. Even uitkrabben gaat goed, maar bij langer optillen blijft ze het erg lastig vinden.
Nu zat ze ook erg vast in haar bekken, sinds ze is los gemaakt gaat het wat beter. Maar ze blijft het erg lastig vinden.

Maar ik ga wel verder met grondwerk, ook om haar sterker te maken en haar balans te verbeteren.

Dit waren haar hoeven toen ik haar net had
Afbeelding

Nu is het sowieso wel een dingetje bij shetten. Vaak worden ze de wei ingegooid en niets mee gedaan.
Olynthe is 2x naar de keuring geweest, maar ze kon niet fatsoenlijk aan een touwtje meelopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:49

In grote opfok bedrijven word er idd vaak gesedeerd, eventueel nog een praam er bij en stevig in de houdgreep houden. Maar of je dat moet willen, ik vind van niet.
En als smid doe ik ook geen opfok bedrijven, ik ben mijn leven lief.
Ik doe wel jeugd, en raad ook iedereen aan om veulens iedere keer met moeders mee te bekappen. Ook als het niet nodig is. Als ik bij een veulen alle 4 de voetjes in handen gehad heb en er een vijl langs gehaald heb reken ik een klein bedragje voor de tijd. Zowel eigenaar als ik hebben er alleen maar provijt van op lange termijn.