Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:07

Oooh die babyfoto’s, heeerlijk! Ik vind het altijd zo fascinerend om ze te zien opgroeien

Vis als baby
Afbeelding

Een paar maanden
Afbeelding

2,5 jaar
Afbeelding

Hij spendeert zijn leven graag zij aan zij met mooie merries :+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:32

ElinaSK schreef:
Ik heb een klein vraagje voor de mensen hier. Mijn merrie vindt aansingelen heel spannend, geen pijnsignalen oid maar gewoon spanning, ik heb voor mezelf wel een beetje in mijn hoofd hoe ik het wil gaan oplossen. Maar ben benieuwd hoe anderen hier het aanpakken. De druk van de singel is overigens geen probleem. Het maakt niet uit waar de singel aan vast zit, momenteel werken we alleen nog met een longeersingel dus het zadel kan niet het probleem van de spanning zijn. Het is sowieso een merrie die snel dingen spannend vindt hoor. Maar ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. :o

Ik zou beginnen met gewoon gaatje, gaat dat goed, gaatje erbij. Belonen bij ontspanning singel weer af. Dat zou de echte beloning moeten zijn: laat je paard spanning afvloeien? dan dat "enge" ding weg.
Dus paard zakt wat met het hoofd, smakken of likken etc

De mijne vind het ene rete spannend(zo heftig dat soms hij stil gaat staan en als een rietje gaat trillen het arme schaap) , het andere weer totaal niet....(bv hij had nog nooit een koe gezien in zn leven, 1e keer een koe zien in de wei naast de bak op stal, meneer stond door het het het beest zn neus af te likken :') )

Nou heeft hij ondertussen wel door dat niets wat ik hem vraag hem echt zal vermoorden, dus hij is steeds dapperder aan het worden zolang ik erbij ben :+

Denk dat het echt kilometers maken is ben ik bang, veel herhalen maar houd de sessies kort. Liever keer singel op, goede reactie, singel weer af. ff kriebelen, poetsen en 5 min later nog eens singel op doen op zelfde gaatje en dan klaar.
Ipv mooi gaat het goed? ok dan gaan we zonder tussen pauze meteen 2 gaatjes strakker. En dan er 1 hebben die staat te stuiteren ;)
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 06-03-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:33

Wat leuk die foto's van jong tot oud. Ik verbaas mij er vooral over hoe erg hij sinds ik hem heb, in de 2,5 jaar is veranderd. Ben blij dat ik gewacht heb tot hij 4 is met inrijden.

Veulen

Afbeelding
Afbeelding

2,5 jaar oud

Afbeelding
Afbeelding

3 jaar oud

Afbeelding

4 jaar oud

Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:11

dieseltje09 schreef:
ElinaSK schreef:
Ik heb een klein vraagje voor de mensen hier. Mijn merrie vindt aansingelen heel spannend, geen pijnsignalen oid maar gewoon spanning, ik heb voor mezelf wel een beetje in mijn hoofd hoe ik het wil gaan oplossen. Maar ben benieuwd hoe anderen hier het aanpakken. De druk van de singel is overigens geen probleem. Het maakt niet uit waar de singel aan vast zit, momenteel werken we alleen nog met een longeersingel dus het zadel kan niet het probleem van de spanning zijn. Het is sowieso een merrie die snel dingen spannend vindt hoor. Maar ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken. :o

Ik zou beginnen met gewoon gaatje, gaat dat goed, gaatje erbij. Belonen bij ontspanning singel weer af. Dat zou de echte beloning moeten zijn: laat je paard spanning afvloeien? dan dat "enge" ding weg.
Dus paard zakt wat met het hoofd, smakken of likken etc

De mijne vind het ene rete spannend(zo heftig dat soms hij stil gaat staan en als een rietje gaat trillen het arme schaap) , het andere weer totaal niet....(bv hij had nog nooit een koe gezien in zn leven, 1e keer een koe zien in de wei naast de bak op stal, meneer stond door het het het beest zn neus af te likken :') )

Nou heeft hij ondertussen wel door dat niets wat ik hem vraag hem echt zal vermoorden, dus hij is steeds dapperder aan het worden zolang ik erbij ben :+

Denk dat het echt kilometers maken is ben ik bang, veel herhalen maar houd de sessies kort. Liever keer singel op, goede reactie, singel weer af. ff kriebelen, poetsen en 5 min later nog eens singel op doen op zelfde gaatje en dan klaar.
Ipv mooi gaat het goed? ok dan gaan we zonder tussen pauze meteen 2 gaatjes strakker. En dan er 1 hebben die staat te stuiteren ;)

Dankje, komt wel een beetje overeen met hoe ik het aanpak en wil blijven doen inderdaad. Ze loopt graag als ze spanning heeft. Tot nu toe vond ik dat prima. Maar heb geprobeerd haar nu als ze vast staat aan te singelen, dat vindt ze blijkbaar toch nog niet ok. Dus even een stapje terug. Ze slaakt ook letterlijk een zucht van opluchting als de singel eenmaal vast zit, dat vind ik dan sneu dat ze zo gespannen is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:16

@ElinaSK

Ik sluit me aan bij dieseltje09. Volgens mij is het uiteindelijk de bedoeling dat ze daarmee zelf leren ontspannen bij "spannende" dingen.
Ontspannen = eng iets weg :D

Zijn er mensen die via de TRT methode werken? Dat vind ik ook wel een interessante "techniek".
Zelf pluk ik overal dingen vandaan waarvan ik denk dat dat voor ons werkt. Ik ben nogal hak op de tak, dus vind het sowieso knap dat hij mij bij kan houden :')

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:10

Ik heb alle modules gekocht van trt. Heb er veel aan! Al vergeet ik nog wel veel, dan kijk ik een filmpje. Kom ik op stal, en dan toch weer het filmpje erbij pakken van oh ja zo moest het :')

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:32

Wat leuk alle babyfoto's, verbaas me toch elke keer weer hoeveel ze veranderen in zo'n korte tijd!

Pari als veulen met moeders

Afbeelding

En vorige week

Afbeelding

Ze is inmiddels officieel de 1.60 m voorbij, ik heb haar afgelopen weekend gemeten op ongeveer 1,62 m *\o/*

Grappig hoe ze op sommige momenten al heel volwassen kan ogen en het volgende moment weer enorm puppy :')

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:56

Ik gebruik ook de TRT method grotendeels. Ik denk dat ik gewoon iets te snel ben gegaan en ze de singel nu even een stom iets vindt. Ze ontspant al een stuk beter dan een half jaar geleden. Misschien moet ik niet zo ongeduldig zijn af en toe :o :o

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:16

Escada schreef:
Ik heb alle modules gekocht van trt. Heb er veel aan! Al vergeet ik nog wel veel, dan kijk ik een filmpje. Kom ik op stal, en dan toch weer het filmpje erbij pakken van oh ja zo moest het :')

Ik heb een tijd geleden een keer zo'n 7 dagen gratis trail gedaan. Was inderdaad echt wel leerzaam en interessant. Bij hem lijkt het zo makkelijk allemaal! Als ik dan bijv. de achterhand omzetten wilde proberen, dan zag dat er bij hem zo logisch uit. Stip vouwde gewoon zn nek dubbel en "beet" me in mn kont. Die ging echt niet lopen. :')

Gelukkig heb ik geen "probleempaard", dus zal vast goedkomen haha!

ElinaSK schreef:
Ik gebruik ook de TRT method grotendeels. Ik denk dat ik gewoon iets te snel ben gegaan en ze de singel nu even een stom iets vindt. Ze ontspant al een stuk beter dan een half jaar geleden. Misschien moet ik niet zo ongeduldig zijn af en toe :o :o

Soms is het even met rust laten ook de oplossing. Misschien als je het over een week of zo weer eens probeert, er niks meer aan de hand!
Ze hebben net als kinderen volgens mij ook last van "sprongetjes". Dan zijn ze ff een week of wat niet te genieten en daarna kunnen ze ook opeens weer meer. Alsof alles even verwerkt moet worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:29

Leedebee schreef:
Ik heb een tijd geleden een keer zo'n 7 dagen gratis trail gedaan. Was inderdaad echt wel leerzaam en interessant. Bij hem lijkt het zo makkelijk allemaal! Als ik dan bijv. de achterhand omzetten wilde proberen, dan zag dat er bij hem zo logisch uit. Stip vouwde gewoon zn nek dubbel en "beet" me in mn kont. Die ging echt niet lopen. :')

Gelukkig heb ik geen "probleempaard", dus zal vast goedkomen haha!

ElinaSK schreef:

Soms is het even met rust laten ook de oplossing. Misschien als je het over een week of zo weer eens probeert, er niks meer aan de hand!
Ze hebben net als kinderen volgens mij ook last van "sprongetjes". Dan zijn ze ff een week of wat niet te genieten en daarna kunnen ze ook opeens weer meer. Alsof alles even verwerkt moet worden.

Dat herken ik enorm. Hier doen we meestal herhaling, stukje nieuw en 3 dagen rust. Daarna herhaling en is het nieuwe opeens normaal haha. Wij konden de eerste vele weken ook maar 10 minuten 'werken' en dan was duidelijk hoofd vol en kon niets meer. Heerlijk zo'n puberbrein. Na die 10 minuten deed ik altijd heerlijke massage

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:00

Ik trainde ook 99% van de tijd los met hem zodat hij altijd even kon weglopen als het te veel werd. Dan kwam hij na n paar minuten weer terug en konden we verder. Of hij bleef weg en dan waren we klaar :D

Ik ken mezelf en ben dan veel te enthousiast als iets goed gaat. Zo kon ik hem daartegen beschermen. Dat heeft altijd goed gewerkt en zo bleef het voor hem ook leuk.

Hier was hij net 1 jaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 06:43

Inmiddels lees ik ook hier mee. Wij zijn druk ons jonge trekpaard aan het beleren. Nou ja..druk...hij vind alles helemaal oke. Wel zat hij uiteraard snel vol de eerste maanden dus korte sessies gedaan van zo'n 10 minuten. We merken de laatste tijd dat hij inmiddels zo oke is dat een uur ook geen probleem meer is. Langer werken we eigenlijk zelden met de paarden en hooguit 3x per week maar meestal 2x. Hij is afgelopen zomer bij ons gekomen als 3 jarige uit natuurgebied. Wel met fijne basis want in de wintermaanden stond hij op druk bedrijf.
Eind september 2022 begonnen met sleepwerk naast lange lijnen en vlot daarna enkelspan meters gemaakt. Hij vond het allemaal prima. Het fijne is dat hij al.erg goed verkeersmak was. Eind november zadel erop en inmiddels 10 a 20x onder het zadel geweest. Hij loopt keurig in evenwicht en afgelopen zaterdag zelfs de strao mee gereden. Zo gigantisch trots op hem! Inmiddels aan het beleren in 2 span. Wij doen alles zelf aan leren ontzettend fijn dat dit zo kan! Dit jaar ga ik voor mijn koetsiersbewijs. Het paardrijden is niet zo mijn ding maar uiteindelijk wil ik hem ook zelf af en toe wel kunnen rijden. Ik ben echter beginner dus voorlopig laat ik dat over aan mijn bijrijdster. Ik doe graag grondwerk en lange lijnen dus pak hier leuke oefeningen mee uit dit topic.
Onderstaande foto zijn onze paarden. De achterste is de jongste
Afbeelding

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:44

Wat een leukerd(s)! Hoe oud is hij nu? Heerlijk als ze zo braaf zijn!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:57

Leedebee schreef:

Hij is bijna 4. Absoluut heerlijk zo makkelijk! We vragen ons toch steeds af of er ooit nog eens verzet gaat komen. Het is niet niks wat we allemaal doen natuurlijk. Echter het enige wat gebeurd is dat hij enorm aanhankelijk geworden is (hij was best chagrijnig haha) en niets liever doet dan mee gaan. Het is nu echt steeds beseffen dat hij nog zo jong is en daar alles op aanpassen qua lengte en zwaarte natuurlijk. De strao was echt even een uitspatting en toch ook wel nieuwsgierigheid wat hij op zo'n dag doet. Ergens vol vertrouwen dat hij het zou doen zoals hij het gedaan heeft maar het is toch afwachten. In de komende maanden is het gewoon weer lekker thuis in de polders meters maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:07

Binnenkort gaan wij het lange lijnen oppakken met onze instructrice, ontzettend veel zin in. Kunnen we de teugelsturing ed gaan oppakken zodat dat straks een eitje is. :)
Gisteren met de les was hij super enthousiast. Zo leuk, hij was echt ontzettend werkwillig. Kwam een beetje Jazz naar boven volgens mij. _O- <3

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:46

dierenfan schreef:
Leedebee schreef:

Hij is bijna 4. Absoluut heerlijk zo makkelijk! We vragen ons toch steeds af of er ooit nog eens verzet gaat komen. Het is niet niks wat we allemaal doen natuurlijk. Echter het enige wat gebeurd is dat hij enorm aanhankelijk geworden is (hij was best chagrijnig haha) en niets liever doet dan mee gaan. Het is nu echt steeds beseffen dat hij nog zo jong is en daar alles op aanpassen qua lengte en zwaarte natuurlijk. De strao was echt even een uitspatting en toch ook wel nieuwsgierigheid wat hij op zo'n dag doet. Ergens vol vertrouwen dat hij het zou doen zoals hij het gedaan heeft maar het is toch afwachten. In de komende maanden is het gewoon weer lekker thuis in de polders meters maken.

Het lijkt er op dat hij het gewoon ook echt leuk vindt :D
Maar ik ken dat gevoel wel van dat hij toch "een keer" debiel moet gaan doen of zo. En dan heb je dat (voor je gevoel) ook maar gehad haha!

AlwaysH schreef:
Binnenkort gaan wij het lange lijnen oppakken met onze instructrice, ontzettend veel zin in. Kunnen we de teugelsturing ed gaan oppakken zodat dat straks een eitje is. :)
Gisteren met de les was hij super enthousiast. Zo leuk, hij was echt ontzettend werkwillig. Kwam een beetje Jazz naar boven volgens mij. _O- <3

Altijd leuk als ze lekker enthousiast meewerken :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:14

Leuk dierenfan, altijd fijn als ze zo makkelijk zijn.

Snap dat je daar zin in hebt AlwaysH. Ik wacht een beetje op beter weer en meer licht savonds. Dan wil ik ook weer wat grondwerk lesjes gaan doen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:13

Ff inbreken :+ ben namelijk apetrots op mijn puberpony! Ook ik heb er zojuist namelijk op “gereden” haha!
Aangezien hij veel aan mij hangt op de grond heb ik besloten de eerste paar keer juist mijn dochter erop te zetten. Die vertrouwd hij uiteraard ook maar als ik op de grond zeg het is goed dan is het sneller goed als dat het goed is als mijn dochter zegt het is goed haha.

Maar na 3 keer dochter erop en super duper braaf zijn vond ik het wel tijd om er zelf op te gaan!

Wat me direct opviel en dochter ook al zei, hij voelt zo vertrouwd!(heb er genoeg ingereden die zo slungelig en onzeker voelde, dat je bij minste of geringste dacht dat ie de andere kant op stuiterde ondanks zo ongeveer de zelfde voorbereiding) Daarnaast voelt hij dus erg “bodemvast” niet zo zoekende hoe hij zijn voeten moet plaatsen. Buiten feit dan dat hij met sturen nog alle kanten opgaat :+

Knappe puber pup!
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:48

Wat een super leuke foto!
Leuk hoor!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:40

Zijn die van jullie ook zo fris op het moment? Ik had vanavond weer les. Gestart met het toe werken naar werken aan de hand. Ze was echt heel fris maar moet zeggen, ze gedroeg zich wel en hield zich in. Dan vind ik het ook wel eerlijk als ze even haar ei kwijt kan dus zijn gaan longeren. Kwamen me toch een paar dikke bokken uit, dat ga ik onder het zadel nooit uitzitten := ze heeft zich ook nog eens losgetrokken aan de longe, was geen houden aan. Vervolgens liep ze rond met het touw bij zich waar ze ook weer nijdig van werd. Merrie met een mening }> wel echt een verbetering ondanks dat ze ontzettend loopkustig was, ze wordt niet meer echt boos op ons. Deze wil nog wel eens uithalen als ze het er niet mee eens is. Dat doet ze nog wel, maar niet naar ons. Daar kan ik mee leven, ze mag ook nog gewoon zich uiten. Hopelijk is ze volgende keer wel wat rustiger _O-

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:20

Hier zijn alle paardjes best fris, zelf de oma van 23 :=

Gister voor het eerst met dubbele longeerlijn geoefend. Bas was zo braaf! Hij liet mij mooi prutsen want voor mij is het ook de eerste keer :')
https://youtu.be/iyzvk-Oq6VA

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:53

Hier zijn ze juist relaxt maar ze konden heel vorige week, dit weekend en maandag een paar uur 1 van de weides op. Daar hebben ze flink gekliert haha. Gisteren voor het eerst weer hele dag paddock gehad en ze wilden duidelijk graag de weide op maar waren wel relaxt. De komende dagen hebben ze vrij gezien het weer wat ze af geven. We zoen dit weekend weer wel wat dan kan.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:48

Herkenbaar hoor dat frisse, de mijne heeft normaal zeeën van tijd met wandelen op eigen terrein (van en naar de bak en cirkel enzo) en van de week stuiterde hij ineens de bak binnen :+

Gaaf zeg dieseltje! Bijzonder als ze zo jong al zo stabiel voelen he. Ik heb het ook ooit met eentje gehad. Ondanks dat hij niks snapte voelde opstappen echt als thuis komen. Echt een fantastisch gevoel. Ben benieuwd hoe Vis gaat voelen als in er voor het eerst op stap. Al denk in dat in het nog even uit ga stellen, hij is weer enorm aan het wisselen en wordt er ook echt bozig van. Dus ik vind het niet fair naar hem toe om zo met bit te gaan beginnen, wat ik eigenlijk wel bevestigd wil hebben voor ik er op stap.. achja, alle tijd

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:56

Wat leuk hiphorse! Wat worden ze dan opeens groot zo. Ondanks dat het hoge kontje nog wel verraad dat het een jong paard is

En hele leuke foto dieseltje. Fijn als ze braaf zijn en je er zoveel vertrouwen in hebt.

Ben jaloers op al jullie brave paarden en de leuke dingen die jullie er al mee doen!

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:52

even een vraag: Doen jullie paarden ook zo ontzettend veel prutsen als ze een bit in hebben?
heb die van mij nu een keer of 5 een bit in gedaan, maar hij blijft gekke bekken trekken en schudden.
meneer let dan echt op het bit en negeert alles verder om hem heen. Dus even logeren oid met bit in is op dit moment gewoon niet mogelijk nog...

tanden zijn net gecontroleerd, bitje past en ik heb al geprobeerd met wat lekkers op het bit.
bit indoen geen probleem want hij pakt het zelf aan, maar eenmaal erin is het dus gek doen.