Het grote working equitation topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 13:32

Mee eens BrankaZ,
Ik heb de online enquête ook ingevuld en had dezelfde gedachte bij de vraag "bent u geïnteresseerd als de knhs WE wedstrijden gaat organiseren" en de vraag of het interesse had dat zij WE instructeurs opleiden. Nou doei, schoenmaker blijf bij je leest, laat WE lekker bij de WE profs

lletam

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:11

Mijn punt is juist dat het proefje nog steeds dressuur rijden in een kale bak is met verplichte oefeningen die je moet uitvoeren (al dan niet op de letter).
De trail kun je alleen correct uitvoeren als je je paard goed voor elkaar hebt. En dat is voor mij juist de grap. Ik vind dressuur rijden heel leuk alleen rijd ik liever een volte om een ton dan bij E ;)

Inmiddels al wat clinics en lesjes gereden en wedstrijdjes bekeken dus heb wel een beetje een idee denk ik.

Dat er twee organisaties zijn vind ik wel verwarrend, laatst reed ik een keer onder trec-regels en dat is toch wel aardig anders dan weh.
Bij beide kun je overigens wel degelijk uitgebeld worden als je een regel overtreedt dus zo vrijblijvend is het nou ook weer niet (niks mis mee trouwens).

Ik zoek trouwens nog steeds een instructeur om voor langere termijn bij te kunnen ook oefenen. Liefst iemand met een eigen locatie en dus obstakels.
Clinics zijn leuk maar daar bouw je geen routine mee op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:31

Waar zijn de datums van Onstwedde te vinden?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:47

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:19

lletam schreef:
Mijn punt is juist dat het proefje nog steeds dressuur rijden in een kale bak is met verplichte oefeningen die je moet uitvoeren (al dan niet op de letter).
De trail kun je alleen correct uitvoeren als je je paard goed voor elkaar hebt. En dat is voor mij juist de grap. Ik vind dressuur rijden heel leuk alleen rijd ik liever een volte om een ton dan bij E ;)

Dat heb ik ook. Dat ik niet eens door heb dat ik aan het dressuren ben. En paard ook niet, want die vindt dressuur best stom. Als ik een paar obstakels en hindernissen neerzet, heeft hij niets in de gaten en staat veel meer aan. Uiteraard heeft dit ook te maken met mijn tekortkomingen als ruiter, maar een trail (en springen trouwens ook) maakt ons beiden actiever.

Onstwedde is niet bepaald naast de deur, maar ga de agenda eens doorpluizen, wil wel eens gaan kijken bij een wedstrijd. En dan juist niet het hoogste niveau, maar de gewone stervelingen zoals ik. Hoop heel erg dit voorjaar / zomer weer een paar clinics te kunnen volgen, mits paard vlot en betrouwbaar de trailer op gaat. We waren een heel eind, maar het ligt nu even stil wegens geen oefentrailer bij de hand.

Tegelijk staan we op de wachtlijst voor omscholen naar western, dat hoop ik te kunnen combineren met WE, en ook de western ranch trail lijkt me dan echt iets voor ons. En sprongetjes blijven maken ... ik wil eigenlijk altijd alles!
Laatst bijgewerkt door miereneter op 29-01-25 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:22

Er zijn nog een paar plekken voor les van Ton van Duivenvoorden in Waddixveen zag ik! Het is bij Paard en Inspiratie

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:57

Runder clinic lijkt me ook heel gaaf! Ik zal de agenda in de gaten houden of er eentje in de buurt komt. Helaas geen fb.

Vraagje aan de creatievelingen hier: hoe kun je zelf een ring voor het ringsteken fabriceren?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:59

lletam schreef:
Runder clinic lijkt me ook heel gaaf! Ik zal de agenda in de gaten houden of er eentje in de buurt komt. Helaas geen fb.

Vraagje aan de creatievelingen hier: hoe kun je zelf een ring voor het ringsteken fabriceren?

Ik heb een stuk oude tuinslang afgeknipt, de uiteindes samen met een drevel en dan daarop het oude magneetje van een kast vijzen. En zo aan mijn springstaander

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:43

lletam schreef:

Tuinslang met een deurmagneetje, en andere kant magneetje aan hetgene waar je hem af wil steken :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:54

Odetje92 schreef:
Mee eens BrankaZ,
Ik heb de online enquête ook ingevuld en had dezelfde gedachte bij de vraag "bent u geïnteresseerd als de knhs WE wedstrijden gaat organiseren" en de vraag of het interesse had dat zij WE instructeurs opleiden. Nou doei, schoenmaker blijf bij je leest, laat WE lekker bij de WE profs

Heb je het idee wel eens overwogen dat het juist de WE organisaties zijn die samen willen werken met de KNHS?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:41

Viennanova schreef:
Odetje92 schreef:
Mee eens BrankaZ,

Heb je het idee wel eens overwogen dat het juist de WE organisaties zijn die samen willen werken met de KNHS?

Nee, scherp van je, zou natuurlijk ook kunnen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:42

Viennanova schreef:
Odetje92 schreef:
Mee eens BrankaZ,

Als ik de reacties van mensen die wedstrijden organiseren lees dan betwijfel ik dat.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:20

lletam schreef:

Ik heb op van die plastic ringen van een ringwerp kinderspel magneetjes gelijmd.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:17

lletam schreef:

Hier sluit ik mij bij aan. Ik ben een aantal jaren geleden juist gestopt met dressuurwedstrijden omdat ik het echt niks aan vond. Dat is bij de WE niet anders. Ik snap wel dat het een voorbereiding op de oefeningen in de trail is hoor, maar ik vind het toch echt heel iets anders. Ik vind het hek bijvoorbeeld veel makkelijker dan een 1/4 keertwending in een lege bak rijden. Dat hek gaat prima, die keertwending (nog) niet. Nu heb ik ook nog niet echt goed geoefend hoor, ik zag die nieuwe proeven er dit weekend op staan en heb alleen maandag een poging gedaan.

Ik ben zelf al bij een aantal WE wedstrijden wezen kijken, heb al regelmatig les gehad en heb al een paar clinics gevolgd, dus als ik een wedstrijd zou doen, zou het niet zonder oefening zijn. ik oefen nog steeds regelmatig. Ik weet nog niet of ik een wedstrijd ga doen of niet, maar ik zat er wel even naar te kijken. Ik kijk wel even hoe het uitkomt. De oefenwedstrijden in Onstwedde zag ik ook inderdaad, ook interessant!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:10

Dat wordt knutselen met (deur-) magneetjes en tuinslangen! Of iets van een rubber/plastic ring scoren:)

Over de proefjes: ik heb er een paar doorgelezen en van de WE1 staat er een video bij. WE1 is toch wel L1/L2 niveau en de stappen per niveau vind ik wel heel groot. Je moet op de letter rijden en ook nog uit je hoofd! Dan kan ik net zo goed knhs-proefjes gaan rijden, jammer...

Bij trec begrijp ik niet zo goed hoe de proefjes werken. Moet je daar zelf je proefje samenstellen met de gevraagde onderdelen? Trec hanteert dezelfde klasses als knhs dus ook daar kom je een beetje op hetzelfde uit.

En wanneer rijd je op muziek? Dat lijkt me dan wel weer geestig

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:17

lletam schreef:
Dat wordt knutselen met (deur-) magneetjes en tuinslangen! Of iets van een rubber/plastic ring scoren:)

Over de proefjes: ik heb er een paar doorgelezen en van de WE1 staat er een video bij. WE1 is toch wel L1/L2 niveau en de stappen per niveau vind ik wel heel groot. Je moet op de letter rijden en ook nog uit je hoofd! Dan kan ik net zo goed knhs-proefjes gaan rijden, jammer...

Bij trec begrijp ik niet zo goed hoe de proefjes werken. Moet je daar zelf je proefje samenstellen met de gevraagde onderdelen? Trec hanteert dezelfde klasses als knhs dus ook daar kom je een beetje op hetzelfde uit.

TREC heeft geen proef, dat is de TWE

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:19

lletam schreef:

Ik heb zo'n plastic speel/bijtring voor honden gekocht. Perfecte maat en onverwoestbaar, kostte een paar euro.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:28

lletam schreef:

Bij TWE rij je de verplichte oefeningen in een vaste volgorde, maar je mag wel zelf beslissen waar. Ik denk dat ik nog wel wat oude proeven online heb staan.

edit, eentje maar, een oude L-proef. Inmiddels zijn de niveaus opgedeeld, destijds hadden we B, L, M, Z.

Muziek mag je bij zowel de dressuurproef, trail en speedtrail doen. Omdat de proef opbouwde van langzame naar snellere onderdelen had ik bij de dressuur muziek die ook wat opbouwde in tempo.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:55

SandraWierda schreef:
lletam schreef:

TREC heeft geen proef, dat is de TWE

Ja die bedoel ik (maar die valt onder trec toch?)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:57

TREC Club Nederland :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:58

lletam schreef:
Ja die bedoel ik (maar die valt onder trec toch?)

Wel 2 verschillende wedstrijden

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:59

WendyBZ schreef:
lletam schreef:

Bij TWE rij je de verplichte oefeningen in een vaste volgorde, maar je mag wel zelf beslissen waar. Ik denk dat ik nog wel wat oude proeven online heb staan.
[ Video ]
edit, eentje maar, een oude L-proef. Inmiddels zijn de niveaus opgedeeld, destijds hadden we B, L, M, Z.

Muziek mag je bij zowel de dressuurproef, trail en speedtrail doen. Omdat de proef opbouwde van langzame naar snellere onderdelen had ik bij de dressuur muziek die ook wat opbouwde in tempo.

Bedankt voor het delen, ziet er leuk uit! Dus als ik het goed begrijp is het nog steeds een vaste proef qua volgorde maar niet op de letter?

Trec, twe, weh... Ik heb al moeite met de afkortingen, laat staan een zelfgemaakte proefje uit m'n hoofd rijden haha

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:03

miereneter schreef:
lletam schreef:

Ik heb zo'n plastic speel/bijtring voor honden gekocht. Perfecte maat en onverwoestbaar, kostte een paar euro.

Goeie!

En dan met secondelijm (of een andere sterke lijm?) de magneet bevestigen?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:08

lletam schreef:
Bedankt voor het delen, ziet er leuk uit! Dus als ik het goed begrijp is het nog steeds een vaste proef qua volgorde maar niet op de letter?

Trec, twe, weh... Ik heb al moeite met de afkortingen, laat staan een zelfgemaakte proefje uit m'n hoofd rijden haha

Dat klopt inderdaad denk ik. Romy Huisman (snuitable op YouTube) maakt er ook af en toe vlogs over waar ze uitlegt hoe het werkt. Voor mij was dat wel handig om het te begrijpen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:21

lletam schreef:
En dan met secondelijm (of een andere sterke lijm?) de magneet bevestigen?

Had op Marktplaats een houten stierenkop gekocht, daar wilde ik twee kleine blokjes hout op schroeven om de ring in vast te zetten. Toen kwam ik op Etsy een 3D-geprinte ringhouder tegen, dus die aangeschaft, daar zit de bijtring perfect in. Deze geloof ik: https://www.etsy.com/nl/listing/1442525 ... ch_click=1

Dat was de gemakzuchtige oplossing hoor, magneetjes lijmen lijkt me ook een goeie!