Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paljaslaura

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:35

Onni eet nu met Mickey (21 jarige ppider) mee met de Equifyt Gold. Vind dit sowieso een fijn merk die laag in zetmeel en suikers zit wat ik nodig heb voor Mick en wat voor Onni ook niet slecht is. Hij moet wat bijkomen dus hij kan zo mooi mee eten met mijn oudere paard :)

Vandaag heeft ie voor het eerst beschermers omgehad. Nadat ie ermee mocht spelen vond ie dat wel prima <3
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:50

Maartje_M schreef:
Maar ik denk dat mijn hooi niet toereikend is, en dat alleen een vitamine brokje het niet recht trekt. Voor een paard dat nu in training gaat (en voor de anderen misschien ook wel) wil ik dat wel goed kunnen opvangen

Ja tuurlijk, ik bedoelde het absoluut niet als advies. Je vroeg wat andere mensen voeren, vandaar. En ik houd hem in de gaten. Zodra het nodig is, gaat er extra eiwit in hoor.

Dat doet hij goed, paljaslaura. Kunnen ze soms zo raar over doen, dingen aan hun benen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:40

sorry, zo was mijn reactie ook niet bedoeld :) Meer van: ik zou het normaal ook niet doen, maar denk dat ik nu wel moet :+
Ze krijgen nu vitalbix en ik geef Florian ruwvoer bij, maar dat voer ik eigenlijk maar een handje zodat ze niet alles naar binnen schrokken (Lissy eet echt zo snel als ze alleen maar brok krijgt, dat ze er koliekerig van wordt). Ik heb laatst al wel geprobeerd meer ruwvoermix te geven, maar dan laat ze het liggen, de diva _-:(

Wat braaf met die beschermers!
Equifyt klinkt ook wel interessant. Ik wil wel alle 3 mijn paarden op hetzelfde voer kunnen hebben, dus moet altijd goed opletten dat mijn hb-gevoelige-dikke-Welsh pony er ook op kan :=

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:47

Maartje_M schreef:
sorry, zo was mijn reactie ook niet bedoeld :) Meer van: ik zou het normaal ook niet doen, maar denk dat ik nu wel moet :+
Ze krijgen nu vitalbix en ik geef Florian ruwvoer bij, maar dat voer ik eigenlijk maar een handje zodat ze niet alles naar binnen schrokken (Lissy eet echt zo snel als ze alleen maar brok krijgt, dat ze er koliekerig van wordt). Ik heb laatst al wel geprobeerd meer ruwvoermix te geven, maar dan laat ze het liggen, de diva _-:(

Wat braaf met die beschermers!
Equifyt klinkt ook wel interessant. Ik wil wel alle 3 mijn paarden op hetzelfde voer kunnen hebben, dus moet altijd goed opletten dat mijn hb-gevoelige-dikke-Welsh pony er ook op kan :=

Snap ik hoor, vatte het ook niet verkeerd op. Ik ben continu in twijfel wat ik moet voeren, hoe ik moet voeren, is het goed, teveel, te weinig, krijgt hij de juiste voedingsstoffen binnen... Hij is dik zat, maar nog niet voldoende bespierd. Daar train ik op, maar moet er inderdaad op letten dat het voer ook klopt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:53

Zelfde hier, al is het nu mijn oudje er niet meer is wel iets makkelijker, want dat was een moeilijke eter die alleen maar aan het afvallen was. Maar zou de dames graag wat beter in de spieren zien, en ik snap dat dat een deel training is, maar dan moeten ze wel voldoende binnenkrijgen idd :=

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:13

Hier gelukkig nog steeds voldoende aan een vitamine brokje. Helaas een dikke buik maar die hoop ik nu met rijden eraf te krijgen. Spieren heeft hij gelukkig goed.

Wel de eerste keer zand gehapt vanuit m'n jonkie :+
Hij werd moe (onze bak is helaas tijdelijk erg mul) en we wilde eigenlijk bijna afsluiten. Hij negeerde mijn beenhulpe dus mijn lesgeefster gaf een hulp vanuit de grond, negeerde hij ook. Toen gaf zij een grote hulp vanuit de grond (ofwel het omhoog bewegen van de zweep) en toen sprong hij aan in galop (doen we nog niet onder het zadel). Toen kwam er rodeo achteraan omdat het zijn moeilijke hand was (doet hij ook af en toe aan de longeerlijn met aan springen). Toen kwam het het heeeel dichtbij dus toen zette hij een noodstop in :+. Net niet in of over het hek gelukkig. Daarna er weer op braaf afgesloten. Twee keer daarna gereden en toen was ie gewoon braaf :D

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:49

Hoi, mag ik me hier ook melden? Heb vannacht alvast het hele topic doorgelezen, leuk om te volgen hoe jullie processen en avonturen gaan. :D

Ik heb zelf een 4 jarige van een handelaar gekocht die al wel stap-draf-galop onder het zadel kent. Onder de longe kent hij weinig commando's, leert wel heel snel. Dus we doen het nu rustig aan, 3x per week voornamelijk stap onder het zadel. Hij heeft zowel last van weinig conditie als het liever-lui-dan-moe-syndroom, maar ergens ook wel fijn.

Hieronder de schat in kwestie, eerste foto is toen ik hem net een dag had en tweede foto is nu ruim zeven weken later. Hij krijgt onbeperkt kuil en ongeveer 1/3ekg sportbrok. Ik weet even nog niet zo goed wat ik hem verder wil bijvoeren..

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:41

Aha Blaze, dan kunnen wij elkaar de hand schudden, met voor het eerst zandhappen. Fijn dat het daarna weer gewoon goed ging. Ze moeten natuurlijk nog hun draai en balans vinden met zo'n mens op hun rug.

Hij is mooi aangekomen, Myka.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:47

Ik zou zeggen dat hij er op die eerste foto al geweldig uitziet. Mooie conditie. Iets schraal maar veel liever dat dan te dik. Ik denk dat je hem zat voert nu en misschien zelfs op moet gaan passen dat hij van het onbeperkte kuil niet gaat vervetten.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:11

Malenka schreef:
Ik zou zeggen dat hij er op die eerste foto al geweldig uitziet. Mooie conditie. Iets schraal maar veel liever dat dan te dik. Ik denk dat je hem zat voert nu en misschien zelfs op moet gaan passen dat hij van het onbeperkte kuil niet gaat vervetten.

Thanks voor je mening :D . Ik vind hem voor nu prima omdat hij toch in het werk gaat, en voor de winter heb ik hem liever iets dikker dan te dun, hij komt uit Spanje dus even kijken of hij de Nederlandse winter aan kan. :knuffel:
Maar ik snap wat je bedoelt, zeker iets om in de gaten te houden. Wil hem ook niet ongezond hebben!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:51

Dat lijkt me een prima overweging. Het was ook niet bedoeld als persoonlijk commentaar op jouw situatie. Wel merk ik dat veel mensen te vette paarden als paarden in goede conditie zien. Ik hoop dat door te benoemen dat paarden zoals die van jou er goed uitzien ik een hele kleine bijdrage kan leveren aan het normaliseren van het gezond slanke paard. :)

En naast dat hij er goed uitziet heeft hij ook echt een lieve uitstraling. Ik ben benieuwd hoe hij onder het zadel ontwikkeld.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:35

Die ‘schrale’ van jou valt in het niets als je die van mij ziet. Maargoed, daar kan die van mij ook niet zoveel aan doen. :o

Ik merk sowieso dat 2-6 jarigen zó divers in conditie zijn. Nu is dat geen grote wiskunde natuurlijk, maar het neemt wel met zich mee dat we ze gewoon allemaal compleet anders zijn.

Wij wandelen ondertussen verder, gaat echt super goed. Hoop dat hij later dit jaar geen terugval krijgt als ze de paddock op gaan, al mag hij gewoon met hooi.

Ook overwegen we om hem eigen hooi standaard te voeren als het hooi slecht is. Het is echt afhankelijk van hoe het seizoen is geweest en ik wil niet dat onze ukkepuk daar onder lijdt. :=
Hij eet ook (nog) niet zoveel als andere paarden omdat hij het langzamer weg krijgt. Dus liever dan goed hooi wat hij goed kauwt, geen fermentatie tussen de kiezen veroorzaakt en wat hij dan dus überhaupt alsnog meer binnen gaat krijgen..

Fotospam:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:21

Wel een knappe hoor! Hoe groot meet hij ondertussen?

Wij hebben vanavond ons eerste les, ben heel erg benieuwd. Al is hij na een kwartiertje moe dan zij het maar zo. :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:26

Hij was 1.57 laatst. Verwachting is wel 1.67+ maar dat gaan we merken. Hij heeft nog vier jaar voor de hoogte wat mij betreft. :+

Heb je les ohz?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:29

Hij is 2,5 toch? Dan gaat hij de 1.67 niet halen, ik gok hooguit 1.63.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:48

Dat denk ik wel. En rest met mij overigens. Hij heeft echt een stel lompe benen. Hij is van mei. Nobli is na zijn derde ook nog 6+ cm gegroeid en dat hadden we ook niet verwacht. :P

Maar dat gaan we zien. 1.63+ gaat het écht wel worden hoor. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:39

Ja, ik heb hem niet IRL gezien he :D

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:02

Mijn puppy had vandaag weer een training op de planning staan. Hij heeft vier weken vrij gehad, vakantie van instructeur en mijzelf, en mocht gisteren ook even aan de longe. Nou, hij was nog net zo woest op het zadel als voor de vakantie. Heeft zichzelf hierbij flink aangetikt, dus als dat wondje genezen is, voortaan maar met peesbeschermers aan de longe.

Gelukkig was hij wel rad, dus hij mocht vandaag weer even aan de longe met een longeersingeltje. Ook hier was ie niet helemaal gelukkig mee, maar gaf nu niet zo’n extreme reactie en liep al snel braaf rond. Na afloop nog even onder de douche geweest. Weer een hoop geleerd vandaag.

Het is zo leuk om het proces zo mee te maken. Echt stap voor stap, je ziet hem nadenken en ontspannen als ie het snapt.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:10

En hij heeft geen last toch dat ie zo heftig reageert/niet happy is met en singel om?

Onni is nu 3x aan de lijn geweest en begint de stemhulp voor de draf en ho wel iets te snappen. Al is het vooral nog hollen of stoppen hahaha. Hij heeft wel humor en is erg lief dus dat is fijn om mee te werken. Ook dagelijks aan het oefenen met voeten oppakken want dat kan ie nog niet zo goed :+

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:22

Ik vermoed dat ie de druk van de singel gewoon gek vindt. Zou niet weten waar ie last van moet hebben, je kunt met je handen gewoon druk uitoefenen op zijn rug en onder buik mag je ook al overal aankomen. Hij heeft nu een keer of vier/vijf een zadel opgehad en vandaag dan voor het eerst alleen een singeltje. We gaan gewoon rustig verder. Vermoed dat het gewoon een kwestie van wennen is. Het is ook niet dat hij de hele training maf loopt te doen, het is even en dan kalmeert ie en doet braaf wat er gevraagd wordt (voor zover hij het snapt natuurlijk).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:55

Ga nu inmiddels 2 keer in de week 5 minuutjes op mijn gup zitten.
Ze is vreselijk makkelijk en is toch handiger met de verkoop als ze al wat kent :o

Inmiddels kan ik los door de wei stappen, als ze schrikt stuitert ze 4 of 5 keer wat (prima uit te zitten) en dan is het ook goed. Dan laat ik haar even denken en kunnen we weer verder. Heel fijn paardje. Enorm jammer dat mijn leven anders heeft besloten, ookal zijn de andere dingen die gaande zijn ook veel belovend..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:18

Staat ze te koop Azmay? Je hebt haar toch nog maar net?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:22

Maartje_M schreef:
Staat ze te koop Azmay? Je hebt haar toch nog maar net?

Klopt, mijn leven is redelijk overhoop gegaan sindsdien.

Was enorm blij mijn huidige plekje te vinden want ik leek haar gewoon te kunnen houden tussen de situaties door maar dat bleek te mooi om waar te zijn.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:45

Balen Azmay...

Ik heb 2 vragen voor jullie, ik wil even sparren/horen wat anderen doen:
1. longeren: hoe lang en hoe met een jonkie? Lis is in juni 3 geworden en we zijn een basis gaan leggen voor ik op vakantie ging. Daar was het doel zeg maar 3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom zonder stil te vallen of naar binnen te komen. Ik wil haar nu wat meer gaan oppakken, maar hoe lang/veel longeren jullie dan? Gezien de belasting op de cirkel en jonge botjes en gewrichten etc

2. Ik wil bitloos beleren. Begin ik beste gewoon met een sidepull dan? We zijn nog niet zo ver, maar ik zoek vast naar kerstcadeautjes O:)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:15

Ik probeer hem 2/3 per week 10min aan de lijn te pakken. In en uitstappen doe ik aan de hand in de bak