Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:58

Oh nooit over nagedacht capriootje. Ik vind plots snel groeien overigens ook best eng met ocd e.d. Dus hoop dat het lekker langzaam blijft gaan bij haar := een volwassen dier heeft ook z’n charmes. Mijn bijrijdpaard staat zo lekker geduldig op de spuitplaats terwijl ik me uitleef met allerhande borstels. Ik betwijfel of hij ook geniet van zo’n tutsessie maar hij ondergaat alles perfect. Dat kan met Pankina nog niet.

Het is zo onbevangen allemaal met die jonge dieren. In die zin heeft me echt veel gepassioneerder gemaakt nog. Het neigt met een ouder dier al snel naar enkel rijden en soms vergeten we soms dat elk dier unieke trekjes heeft. Hier word ik gedwongen haar heel goed te leren en allemaal “gezellige” dingen te ondernemen. Gisteravond zijn we voor het eerst een rondje door de binnenbak gestapt met alle felle lampen. Deed ze heel stoer! Spuitplaats gaat ook steeds beter. Wil zo graag haar staart wassen en lekker tutten _O-
Sneu dat je laatste dier zo plots je heeft verlaten.. hopelijk nog velen jaren met je lange gup!

AlwaysH

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:03

Dat probleem hadden wij vorig jaar ook, Danique, dus komt vast goed. Nobli staat nu gerust een uur op de spuitplaats of poetsplaats en bouwt ook vrijwel geen spanning meer op. Alleen als we vervelende dingen moeten doen (zoals wond uitspoelen). En wat ik lees is dat OCD voornamelijk bij dieren onder de 2 jaar wordt gecheckt?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:16

Die van mij was vorige zomer rond de 1.53 toen was ze net 2. Zag gisteren al wel dat haar achterhand weer wat hoger is. Ben benieuwd waar die van mij eindigt :+ .

Ik vind met mijn jonkie zo fijn om te zien hoe ze in omgang ook is gegroeid. In het begin kon ze amper 5 minuten concentreren en nu al veel langer. Ook meelopen, halt houden en achterwaarts gaan doet ze al zo braaf. Ben heel benieuwd hoe ze de rest gaat oppakken.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:59

Danique_G schreef:
Dat meen je niet AlwaysH! Wat een pechvogel. Snap wel dat hij goed stram is ook. Hoe lang verwacht je nog onderweg te zijn?

Wat leuk Furioso, weer een jonkie extra erbij :j die van is van 7 juni 2020 dus bijna even oud. Vind het wel grappig, op sommige foto’s toont ze ouder en soms zie ik echt er ene gupje nog in. Heb ik bij de mijne soms. Maar als je dan terug kijkt naar oude foto’s dan zie je echt dat ze groeien! Hoe groot wordt ze?

Vind dat het bij Luminosa meevalt het jonkie zijn en ze vrij volwassen al toont qua bouw.
Jaa vind het heel leuk om terug te kijken!
Zeker bij Lumi is er enorm kleurverschil en waren haar benen gewoon eenkleurig en komt het zwarte er daarna pas door
Heel leuk om te zien :D

Ik zou ze nog is moeten meten om exact te zijn maar haar achterhand staat al hoger dan mijn andalusier en die is 1.60 :=
Sowieso is ze ook groter dan de pony die erbij staat en die is 1.47 dusja ergens in de 1.50 gok ik zo :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:23

AlwaysH schreef:
Dat probleem hadden wij vorig jaar ook, Danique, dus komt vast goed. Nobli staat nu gerust een uur op de spuitplaats of poetsplaats en bouwt ook vrijwel geen spanning meer op. Alleen als we vervelende dingen moeten doen (zoals wond uitspoelen). En wat ik lees is dat OCD voornamelijk bij dieren onder de 2 jaar wordt gecheckt?

Klopt! Maar heb ook wel eens gezien dat dieren na hun 4e nog ocd hebben ontwikkeld omdat ze plots echt 7 cm in een jaar waren gegroeid nog. Die zat in haar hals onder de fragmenten en dat kwam ook nooit meer goed helaas.

Ben uiterst voorzichtig met overvoeren ook en heb haar liever wat te dun dan te dik.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:46

Oh Nobli is gewoon gegroeid op hooi en wat grasbrok. Die krijgt niks bij. :+ Dit heeft ‘ie zelf gedaan.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:57

Gho hier krijgt Lumi onbeperkt voordrooghooi.
Ik kan geen gewoon hooi geven want mijn andalusier hoest daarop.
Verder nog een veulen/jonge paarden brok en dan eventueel nog pavo vital, lijnzaad voor de vacht en dan ook nog een supplementje om haar manen beter te laten groeien (kan even niet op de naam komen :+ )
Voor mij moet ze echt niet groter worden dan 1.65 hoor maar hoor al van veel mensen dat ze waarschijnlijk groter gaat worden :=
De mama is 1.63 en de papa 1.67

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:52

Vind 6 cm in 16 maanden ook nog niet echt in de categorie “schokkend ” vallen. Deze was echt binnen een jaar enorm rap gegroeid en daar ging me toch een flinke partij voer in.

Dat denk ik ook Furioso! Die gaat de 165 wel aantikken hoor :j

Ik voer ook wel wat bij, maar meer voor haar maag- darmsysteem. Meid is erg gevoelig voor maagzweren en zwelt zo enorm op.
Dat was helemaal weg na wat probiotica maar komt zo net spontaan weer opzetten… moet nog wat puzzelen met het voer denk ik..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:56

Ik vind het wel schokkend, maar hoor niet zo vaak dat ze zoveel groeien. Had het iig niet zó verwacht.

Wel mooi maatje voor een anda! Vind het juist zo jammer dat ze zo klein zijn.

Hier ook mega-super gevoelig voor maagproblemen. EV’s he…. Toevallig is onze probiotica kuur nog niet afgerond. Maar hij heeft bijna geen last gehad ondanks flinke ab! Wel last gehad van paar dagen mestwater. Maargoed, heb liever een vieze staart dan dat hij buikpijn heeft….

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:04

De mama is een belgisch warmbloed
Haar moeder en oma waren wel groot en richting 1.70 of groter dus ik ga het zitten hebben vrees ik :')

Tegenwoordig fokken ze de anda’s groter en heb je er ook al tussen zitten van boven 1.70

Hier had Lumi vorige zomer last van eczeem/jeuk?
Daardoor heb ik de manen eraf gehaald zodat het weer mooi kan groeien en beter behandelen
Ik hoop dat ze nu niet meer gaat krabben
Zou het jammer vinden als ik haar altijd onder een deken moet houden :\

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:10

Haha furioso _O-

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:19

.
Laatst bijgewerkt door divided op 19-06-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:21

Aaaah, wat een leukerd! Wat tof dat ze samen mogen blijven <3

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:39

Aaaahh wat een dropje <3
Van harte gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat je die niet kon laten staan!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:05

Hiep hiep hoera! Nobli 5(!!!) jaar! :wow: Y)(^) *\%/*

Uiteraard tijd voor taart! :9
Afbeelding

En weer de eerste training gehad. Begon heel stroef, zat nog flink wat spierpijn in, maar hij liet goed los en uiteindelijk had mijn moeder een voorwaarts en losgelaten paardje. Dat was het doel. Knappe kerel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is echt geen gupje meer.. :o :knuffel:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:31

Hij ziet er echt goed uit <3

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:57

Gefeliciteerd!
Hij ziet er inderdaad goed uit en fijn dat de training een positief resultaat had!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:43

Gefeliciteerd! Ziet er al goed uit hoor :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:47

Dankjullie, we zijn ook wel heel trots op onze gup hoor. <3
Instructrice zei ook dat hij duidelijk ook weer wat aan de rust van afgelopen weken heeft gehad. Hij was wel stijf van de spierpijn, maar zijn lichaamsgebruik vond ze heel goed. Hij had even wat rust gekregen. Dus we gaan toch af en toe na paar weken trainen een weekje vrij.
Afgelopen zomer heeft hij ook vrij gehad en dat deed hem super goed. Dan zie je dat lichaam opeens groeien. Mocht iemand nog wat aan die tip hebben. :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 17:20

Gefeliciteerd!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:47

Wat een leukerd Lunareclipse, gefeliciteerd <3

Gefeliciteerd met Nobli, alwaysH! Hij ziet er goed uit

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:13

Mijn moeder haar PRE is ook 1,66 en werd 'groot' genoemd. Wel mega gaaf dier *D

Wat een leukerd LunarEclipse! Heel veel plezier ermee!
Mijn twee jarige en 'zijn' shetlander zijn ook super leuk samen en helemaal gek van elkaar. Was ook een jonge hengst toen hij kwam, nu ruin en bijna 3.

Gefeliciteerd AlwaysH! Hij ziet er super goed uit <3

Hier mijn stel plotseling verhuisd binnen de eigen stal (aan huis). Een gezin met twee ijslanders hier in pension moesten er 1 onverwacht laten inslapen woensdag en de andere bleef dan alleen achter. Dus een andere paddock en 2 boxen (3,5 x 3,5) in orde gemaakt en daar lopen ze nu met zijn drieën. Gaat gelukkig super goed, ze spelen en zijn lief voor elkaar dus ook heel fijn voor de ijslander dat hij wat afleiding en nieuwe vriendjes heeft.

Ik had nog een gesprek/discussie met mijn moeder over enten en ben wel benieuwd naar jullie mening.
Begin april komt de tandarts en dan krijgt alles direct de entingen dus mijn moeder ging ervanuit dat Frits ook zou gaan. Ik vind het nog lang niet nodig om nu al de basis enting te geven maar ik twijfel toch een klein beetje nu. Dus brand los :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:18

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:51

Ah wat sneu voor de pensionklanten hun IJslander moesten inslapen, fijn dat de andere bij jouw paarden kan.
Laatst bijgewerkt door divided op 19-06-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:43

Nee hij is nog hengst. Goede van de castratie dan inderdaad, zal toch maar even overleggen met de dierenarts. Dankjewel!