Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:54

Mocht je je echt zorgen maken, zou je nog een wildopvang of dierenambu kunnen benaderen.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:57

https://www.wolfsmonitoring.com/monitor ... tierrisse/

Was deze hier al is gedeeld? Dit gaat dan alleen over 1 deelstaat in Duitsland. In de Nutztierschadetabelle zie je hoeveel van welke dieren gepakt zijn. Behalve schapen, ook veel runderen en af en toe een paard. Zie ook de grote stijging maar ja dat is ook logisch met de toename van het aantal wolven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:50

DubbelFun schreef:
Áls die mensen hem willen voeren kan dat gewoon met honden- of kattenvoer en een bakje water.

De bak kattenvoer staat ook onder die carport, maar hij wil alleen maar slapen het sukkeltje.
Ze sms'te mij zonet dat de poes even ging kijken wat voor 'n dikke vreemde kat er op haar terrein lag :D

Muze heb ik inderdaad afgesproken met de wildlife rescue dat we terug contact opnemen als ie slechter wordt.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:17

Trieneke schreef:
Was deze hier al is gedeeld? Dit gaat dan alleen over 1 deelstaat in Duitsland. In de Nutztierschadetabelle zie je hoeveel van welke dieren gepakt zijn. Behalve schapen, ook veel runderen en af en toe een paard. Zie ook de grote stijging maar ja dat is ook logisch met de toename van het aantal wolven.

Af en toe??? -O- Me dunkt, afgelopen jaar zijn ze best tekeer gegaan in de deelstaat Nedersaksen... Toch? :=

Wolf en Paard op FB https://www.facebook.com/groups/994653607546091/permalink/1331510830527032/ schreef:
DEELSTAAT NEDERSAKSEN (grenzend aan Groningen-Drenthe)
Aanvals-lijst vanaf 01 januari 2020 met daarop:
19 gemelde paarden tot nu :
-> Wolf wel door DNA bewezen: 6 paarden dood, 4 paarden gewond
-> Wolf niet door DNA aantoonbaar: 3 paarden dood, 6 gewond
(Aanvalsnummer- datum- regio - plaats- PAARDEN- dood/gewond. Bijgewerkt:
1402 25.09.2020 Peine Edermissen Pferd 1 dood (Wolf)
1360 02.09.2020 Cloppenburg Friesoythe Pferd 1 gewond (Wolf)
1346 25.08.2020 Lüneburg Häcklingen Pferd 1 dood 1 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1343 20.08.2020 Hannover Uetze Pferd 1 dood 1 gewond (Wolf)
1321 19.07.2020 Hannover Burgdorf Pferd 1 gewond (Wolf)
1320 24.07.2020 Rotenburg (Wümme Oerel Pferd 2 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1316 12.07.2020 Osnabrück Berge Grafeld Pferd 1 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1301 25.06.2020 Hannover Immensen Pferd 1 dood (Wolf)
1295 16.06.2020 Nienburg/Weser Steimbke Pferd 3 dood (Wolf)
1284 27.05.2020 Harburg Schneverdingen Pferd 1 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1281 25.05.2020 Osterholz Osterholz-Scharmbeck Pferd 1 gewond (Wolf)
1275 18.05.2020 Heidekreis Schneverdingen Pferd 1 dood (wolf niet aantoonbaar)
Zie hier die lijst: https://www.umweltkarten-niedersachsen. ... ztiersch...

W&P =>NB: Na 25-09-2020 zijn er geen paarden/pony's meer gemeld in Nedersaksen. Volgens inwoners van Nedersaksen, is de paardenhouderij namelijk drastisch gewijzigd nu. De meeste paarden worden inmiddels opgestald; ook paarden die voorheen 24/7 buiten stonden. En doorgaans gaan paarden/pony's alléén nog maar overdag en/of onder toezicht naar buiten.>>

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:32

Hasjam_Poe schreef:
Trieneke schreef:

Af en toe??? -O- Me dunkt, afgelopen jaar zijn ze best tekeer gegaan in de deelstaat Nedersaksen... Toch? :=

Wolf en Paard op FB https://www.facebook.com/groups/994653607546091/permalink/1331510830527032/ schreef:
DEELSTAAT NEDERSAKSEN (grenzend aan Groningen-Drenthe)
Aanvals-lijst vanaf 01 januari 2020 met daarop:
19 gemelde paarden tot nu :
-> Wolf wel door DNA bewezen: 6 paarden dood, 4 paarden gewond
-> Wolf niet door DNA aantoonbaar: 3 paarden dood, 6 gewond
(Aanvalsnummer- datum- regio - plaats- PAARDEN- dood/gewond. Bijgewerkt:
1402 25.09.2020 Peine Edermissen Pferd 1 dood (Wolf)
1360 02.09.2020 Cloppenburg Friesoythe Pferd 1 gewond (Wolf)
1346 25.08.2020 Lüneburg Häcklingen Pferd 1 dood 1 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1343 20.08.2020 Hannover Uetze Pferd 1 dood 1 gewond (Wolf)
1321 19.07.2020 Hannover Burgdorf Pferd 1 gewond (Wolf)
1320 24.07.2020 Rotenburg (Wümme Oerel Pferd 2 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1316 12.07.2020 Osnabrück Berge Grafeld Pferd 1 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1301 25.06.2020 Hannover Immensen Pferd 1 dood (Wolf)
1295 16.06.2020 Nienburg/Weser Steimbke Pferd 3 dood (Wolf)
1284 27.05.2020 Harburg Schneverdingen Pferd 1 gewond (wolf niet aantoonbaar)
1281 25.05.2020 Osterholz Osterholz-Scharmbeck Pferd 1 gewond (Wolf)
1275 18.05.2020 Heidekreis Schneverdingen Pferd 1 dood (wolf niet aantoonbaar)
Zie hier die lijst: https://www.umweltkarten-niedersachsen. ... ztiersch...

W&P =>NB: Na 25-09-2020 zijn er geen paarden/pony's meer gemeld in Nedersaksen. Volgens inwoners van Nedersaksen, is de paardenhouderij namelijk drastisch gewijzigd nu. De meeste paarden worden inmiddels opgestald; ook paarden die voorheen 24/7 buiten stonden. En doorgaans gaan paarden/pony's alléén nog maar overdag en/of onder toezicht naar buiten.>>

En dan snappen die pro wolvers serieus niet dat er vergunningen worden afgegegen om op wolven te schieten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:51

Fuchs-update : hij/zij was weg vanmorgen en er was in elk geval gesnoept uit de bak kattenvoer.
Hopelijk redt hij het en zien we hem ooit nog een keer terug in betere omstandigheden.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:50

Begrijp mij niet verkeerd. Elk,niet wild, dier is er 1 teveel maar in verhouding zijn het dus veel schapen en runderen. Wil niet zeggen dat ik mij geen zorgen maak over mijn paarden die nu nog lekker dag en nacht buiten lopen. Mijn merrie wordt al chagrijnig als ze tijdens weide-onderhoud een tijdje alleen de paddock tot haar beschikking heeft. Dus opsluiten in een stal, die ik dan eerst moet bouwen, lijkt mij ook niet bevoordelijk voor haar gezondheid.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 15:41

Trieneke, de pony's en paarden gaan bijna allemaal voor de nacht naar binnen in Duitsland, is ook advies om op te stallen. Voor schapen is dat veel lastiger, te warm met de dikke vacht en lopen vaak verder van huis. De paardenmensen passen zich aan om leed te voorkomen
Neem wolf Billy, geboren in de Herzelaken roedel, waar nu dus 1 wolvin legaal van geschoten is. Deze roedel en ook sommige andere pakken juist grotere hoefdieren.
Billy heeft op zijn tocht door Duitsland, Nederland, België en Frankrijk meerdere schapen, koeien, paarden gedood. In Frankrijk is hij afgeschoten, legaal.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:50

Ja ik weet, ik volg het allemaal zo veel mogelijk. Ik woon zelf in Niedersachsen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:53

Pandora2 schreef:
Fuchs-update : hij/zij was weg vanmorgen en er was in elk geval gesnoept uit de bak kattenvoer.
Hopelijk redt hij het en zien we hem ooit nog een keer terug in betere omstandigheden.

Hoop het, de temperatuur werkt in elk geval mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:52

Trieneke schreef:
Ja ik weet, ik volg het allemaal zo veel mogelijk. Ik woon zelf in Niedersachsen.

Kun je daar nog wel alleen op buitenrit dan of is dat echt onmogelijk geworden?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:06

Ik woon ook in Niedersachsen en heb er best veel zorgen om. Deze zomer zijn de schapen die ons Tierpark normaal in een stuk bos achter ons huis laat lopen ook weg gehaald omdat er wolven actief waren en meerdere schapen + runderen zijn aangevallen. Mijn paarden lopen 24/7 buiten en ik heb nu om het gehele perceel ijzeren stroomdraden in 5 rijen (laagste op 20cm en hoogste op ongeveer 1.60 meter), en doe de paarden snachts in de paddock direct aan het huis, met een houten omheining en 2 stroomdraden + camerabewaking. Ik slaap dan met het raam aan hun kant open zodat ik hoop wakker te worden van eventueel tumult.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 09:47

Let op!! Afdruk gevonden, De foto is van vandaag. Genomen in de gem Beekdaelen, tussen Nuth, Schinnen en Nagelbeek. Particuliere grond.

We horen graag als iemand nog iets waarneemt in de buurt. Is dicht bij Duitsland.

Trieneke en Kyno, kan me voorstellen dat jullie zorgen groot zijn.
Kyno zou bv een opritverklikker langs je paddock nog een extra mogelijkheid zijn?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:11

Nou, mijn 2 camera’s zit een alarm functie op (beweging), maar die gaan dus ook af door de paarden zelf. Heb die functie dus uitgeschakeld. Ook hebben we het huis en paddock al volop in het (LED)licht. Hoop dat dat ook helpt. :)
Beetje sneu gezegd (schaam me dit te typen) maar ik geloof dat als ik zo om mij heen kijk, er bij omliggende huizen makkelijkere prooien te vinden zijn. :(:)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 20:24

Kyno, snap je helemaal, is ook wel de reden dat ik dit topic geopend heb, volgens mij onderschatten heel veel (paarden) mensen de komst vd wolf. Geen tijd om zich er in te verdiepen of denken dat het zo'n vaart niet zal lopen. Maar met 2000 wolven in Duitsland waarvan nu ongeveer de jongen op zoek gaan naar eigen Territoria kunnen we heel wat verwachten. Als je de afstanden ziet die ze op hun tocht afleggen.....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:29

jobamara schreef:
Kyno, snap je helemaal, is ook wel de reden dat ik dit topic geopend heb, volgens mij onderschatten heel veel (paarden) mensen de komst vd wolf. Geen tijd om zich er in te verdiepen of denken dat het zo'n vaart niet zal lopen. Maar met 2000 wolven in Duitsland waarvan nu ongeveer de jongen op zoek gaan naar eigen Territoria kunnen we heel wat verwachten. Als je de afstanden ziet die ze op hun tocht afleggen.....

Dat is mij ook heel erg opgevallen. Mensen weten echt niet wat het betekend om maar lukraak wolven los te laten lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 20:32

jobamara schreef:

Helemaal eens.
Mensen zien het als een vosje of zo.
En denken ook, zoals je wat gaas om je kippenren zet, zo bescherm je ook wel tegen de wolf.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:52

Maar wat wil je dan, de zwervende wolf verbodbord voor de neus houden.
Stop Grens Nederland omdraaien.
Er is geen eenduidige oplossing.
De wolven gedijen in de "nieuwe" natuur.
Dan maar allemaal uitmoorden over heel Europa?
Sorry maar dat gaat me toch echt te ver

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:04

Kyno schreef:
Beetje sneu gezegd (schaam me dit te typen) maar ik geloof dat als ik zo om mij heen kijk, er bij omliggende huizen makkelijkere prooien te vinden zijn. :(:)

Ik heb precies hetzelfde, hier ook vijf draden, helaas nog aan drie in plaats van vier kanten. Maar toch, twee/driehonderd meter verderop staan paarden volledig onbeschermd. Die zijn gemakkelijker, denk ik. Al moet ik er niet aan denken dat de volledige roedel daar verschijnt. Eentje liep er laatst langs, zonder interesse, dus dat is hoopvol.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:28

jobamara schreef:
Let op!! Afdruk gevonden, De foto is van vandaag. Genomen in de gem Beekdaelen, tussen Nuth, Schinnen en Nagelbeek. Particuliere grond.

We horen graag als iemand nog iets waarneemt in de buurt. Is dicht bij Duitsland.

Trieneke en Kyno, kan me voorstellen dat jullie zorgen groot zijn.
Kyno zou bv een opritverklikker langs je paddock nog een extra mogelijkheid zijn?

Waar zie ik die foto?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:31

esje01 schreef:
Maar wat wil je dan, de zwervende wolf verbodbord voor de neus houden.
Stop Grens Nederland omdraaien.
Er is geen eenduidige oplossing.
De wolven gedijen in de "nieuwe" natuur.
Dan maar allemaal uitmoorden over heel Europa?
Sorry maar dat gaat me toch echt te ver

Ze zouden op z'n minst een maximaal aantal wolven kunnen bepalen, en dan wat realistischer dan 60 roedels in Nederland. Bepaalde zones toewijzen. En je zou wolven die vee pakken, dichtbij bebouwing komen etc. veel eerder moeten kunnen afschieten. Het is namelijk niet zo dat een gevestigde wolf stopt met vee pakken. Dat zie je nu Duitsland, ze krijgen pups en dan heb je een hele roedel die weilanden afstruint en zelfs achter kuddes grote paarden aan gaat. Die pups gaan daarna weer zwerven etc.
Ik denk dat je nooit helemaal gaat voorkomen dat er een schaap gepakt wordt. Maar door de aantallen te beperken en door snel iets aan probleemwolven te doen, beperk je wel veel schade.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:35

FleurVP schreef:
Ik denk dat je nooit helemaal gaat voorkomen dat er een schaap gepakt wordt. Maar door de aantallen te beperken en door snel iets aan probleemwolven te doen, beperk je wel veel schade.

Het zal echt zoveel beter zijn dat het risico tot beheersbare proporties gehouden werd. In plaats van een Exponentiële groei in aantal aanvallen. Dat is dus wat je in Duitsland ziet en wat nu bij ons ook gaat gebeuren. Het is ook ongelooflijk hoe ze proberen om in Niedersachsen en fatsoenlijk beleid te dwarsbomen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 00:54

nine1987 schreef:
jobamara schreef:

Waar zie ik die foto?

Had hem even snel gekopieerd, foto staat op no wolves

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 01:00

Esje, ik zou je willen aanraden om bv is te kijken op no wolves fb, de naam is niet zo goed gekozen vind ik. Maar dan kan je zelf een mening vormen of je echt ongelimiteerd wolven wil in Nederland. Ik vind dat je dan ook de minder mooie kant van dat dier onder ogen moet krijgen.

Weet niet of ik het hier al eerder gemeld heb, maar ten oosten van Putten is in ieder geval 1 wolf

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 01:33

Loretta schreef:
Trieneke schreef:

Kun je daar nog wel alleen op buitenrit dan of is dat echt onmogelijk geworden?

Ik woon tegen de grens met oost-groningen. Hier zijn gelukkig nog niet veel wolven/wolf-aanvallen maar ze zullen vast wel komen met de aantallen die nu in de grensgebieden rond lopen. Dus we kunnen nog gerust buiten rijden maar ik wil wel graag mijn hek op orde hebben voordat ze komen. Maar ja, even om 1,5 ha een nieuw hek zetten, is ook niet zo gedaan. En wat als je zo'n hekwerk neerzet met van die ijzerdraden. Dat kan mooie verwondingen opleveren als je paard er wel inkomt. Die twee van mij hebben nagenoeg nooit in een dichte stal gestaan dus of ik dat moet gaan doen? Je ziet het, hoop twijfels waar ik dan wel goed aan zou doen. Wat mij betreft mogen de wolven echt wel heel beperkt blijven dus niet in deze aantallen.