Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:11

Onderhandelen lijkt me zelf heel lastig, dus dat laat ik m'n man wel doen.
Niet dat ik duizenden euro's onder de vraagprijs zou bieden, maar net bv 500 euro minder is nooit vervelend als het je eerste paard is en je zelfs nog een hoevenkrabber moet kopen. Al zou ik niet bij paarden boven m'n budget gaan kijken zodat ik afhankelijk ben van het onderhandelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:59

CalipsoLover schreef:
Seven, ik kende mijn eerste paard ook al dus ik had ook het geluk dat ik daar al meer dan 10x op gereden had. Maar wel fijn dat je je de hele geschiedenis kent. Ga je ook RX keuren?

Welkom Mistral!

De prijs van het paard, dingen jullie die nog af of niet? Hoe doe je zoiets?

Laat je niet opjagen. Als dit paard voor jou bestemd is dan krijg je haar ook, en anders was het niet voorbestemd. Afdingen is mij nog nooit gelukt. daar heb ik geen talent voor vrees ik. Maar ik ga alleen kijken als het paard binnen mijn budget valt .

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:17

Ik heb er eentje tegengekomen dat helemaal aan mijn eisen voldoet, ook binnen het budget zit, behalve.......het is een merrie :\ En ik wil een ruin. Omdat mijn 4 andere paarden ook ruinen zijn die het best goed met elkaar kunnen vinden, en ik schrik heb dat een merrie claimgedrag gaat veroorzaken (en dus de ruinen weleens kunnen gaan ambras maken onderling). Plus dat mijn oudste paard vroeger op de merrie sprong als hij erbij in de wei stond (was nochtans vroeg gecastreerd), en dat heb ik liever niet natuurlijk. Hij is wel al 27 dus weet niet of die oude knookjes nog omhoog geraken en of de goesting er nog is op die leeftijd :D Van die anderen weet ik het niet.
Is een merrie echt een no go, of kan dat wel eens meevallen? Het jammere is dat je het waarschijnlijk enkel weet door te testen, en dan is het te laat natuurlijk. Dilemma's....
Laatst bijgewerkt door miezelke op 28-01-20 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:48

Onderhandelen kun je altijd proberen. Ik doe ze zelfs op afbetaling verkopen als het budget en vraagprijs ver uit elkaar liggen. Proberen kun je altijd doen, je hoeft niet gelijk een tegenbod te doen; je kunt ook gewoon vragen of er ruimte is om te onderhandelen. Je merkt het snel genoeg aan de verkoper denk ik.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:49

Ik zou zelf niet snel een merrie tussen meerdere ruinen zetten tenzij het een dier is die de kudde bewezen in het gareel houd maar dat weet je ook niet van een nieuw paard.
Nu ligt het aan je ruinen maar als ik dat zo lees lijkt me dat niet handig :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:12

Eén merrie met een kudde(tje) ruinen zou ik niet doen. Andersom wel, maar daar heb je niks aan in dit geval ;)

Qua onderhandelen heb ik het niet direct gehad over de verkoopprijs, maar er 'diensten/zaken' bij gevraagd. De keuring op kosten verkoper (incl regelen) bijvoorbeeld.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:17

anjali schreef:
CalipsoLover schreef:
Seven, ik kende mijn eerste paard ook al dus ik had ook het geluk dat ik daar al meer dan 10x op gereden had. Maar wel fijn dat je je de hele geschiedenis kent. Ga je ook RX keuren?

Welkom Mistral!

Laat je niet opjagen. Als dit paard voor jou bestemd is dan krijg je haar ook, en anders was het niet voorbestemd. Afdingen is mij nog nooit gelukt. daar heb ik geen talent voor vrees ik. Maar ik ga alleen kijken als het paard binnen mijn budget valt .

Ik hou (gelukkig) zelfs nog een smak van mijn budget over. Dus ze valt er heel mooi in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:25

miezelke schreef:
Ik heb er eentje tegengekomen dat helemaal aan mijn eisen voldoet, ook binnen het budget zit, behalve.......het is een merrie : En ik wil een ruin. Omdat mijn 4 andere paarden ook ruinen zijn die het best goed met elkaar kunnen vinden, en ik schrik heb dat een merrie claimgedrag gaat veroorzaken (en dus de ruinen weleens kunnen gaan ambras maken onderling). Plus dat mijn oudste paard vroeger op de merrie sprong als hij erbij in de wei stond (was nochtans vroeg gecastreerd), en dat heb ik liever niet natuurlijk. Hij is wel al 27 dus weet niet of die oude knookjes nog omhoog geraken en of de goesting er nog is op die leeftijd :D Van die anderen weet ik het niet.
Is een merrie echt een no go, of kan dat wel eens meevallen? Het jammere is dat je het waarschijnlijk enkel weet door te testen, en dan is het te laat natuurlijk. Dilemma's....

Heb je alternatieven qua huisvesting?

Aan de ene kant zou ik er een merrie niet op laten staan, maar dan moet je wel enig beeld hebben bij zowel het gedrag van de merrie als je ruinen.
Dus ja, wel overwegen maar ook: goed afwegen. Hoewel ik het in de basis niet eens ben met bovenstaande negatieve adviezen, begrijp ik wel waar het vandaan komt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:36

Dank je!

anjali schreef:
CalipsoLover schreef:

Welkom Mistral!

Gaat wel hard, als je wat wilt moet je er ook bij zijn anders zijn ze alweer verkocht. Niet de "probleem" gevallen maar wel de relatief gunstig geprijsde paarden.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:28

ikke schreef:
miezelke schreef:
Ik heb er eentje tegengekomen dat helemaal aan mijn eisen voldoet, ook binnen het budget zit, behalve.......het is een merrie : En ik wil een ruin. Omdat mijn 4 andere paarden ook ruinen zijn die het best goed met elkaar kunnen vinden, en ik schrik heb dat een merrie claimgedrag gaat veroorzaken (en dus de ruinen weleens kunnen gaan ambras maken onderling). Plus dat mijn oudste paard vroeger op de merrie sprong als hij erbij in de wei stond (was nochtans vroeg gecastreerd), en dat heb ik liever niet natuurlijk. Hij is wel al 27 dus weet niet of die oude knookjes nog omhoog geraken en of de goesting er nog is op die leeftijd :D Van die anderen weet ik het niet.

Heb je alternatieven qua huisvesting?

Aan de ene kant zou ik er een merrie niet op laten staan, maar dan moet je wel enig beeld hebben bij zowel het gedrag van de merrie als je ruinen.
Dus ja, wel overwegen maar ook: goed afwegen. Hoewel ik het in de basis niet eens ben met bovenstaande negatieve adviezen, begrijp ik wel waar het vandaan komt.

Huisvesting: ze staan aan huis, en ik zou het liefste mijn paarden in 1 kudde samen laten lopen ipv te gaan opsplitsen in groepjes.
Beeld: dat kan je hebben, maar dan nog is het geen zekerheid. Je weet nooit op voorhand hoe ze zich t.o.v. elkaar gaan gedragen; dat weet je pas als je ze effectief samenzet.
Misschien gaat het goed, misschien niet. Maar dat kan je met ruinen of merries onderling ook voorhebben natuurlijk. Pfffff, lastig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 13:08

Is er iemand die ik nog een pb kan sturen ivm (röntgen) keuren?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:41

Over 3 uur is de keuring, knap bijna uit elkaar van de spanning :=

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:00

Ah dat is inderdaad spannend zeg! Ik ga voor je duimen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 15:08

StonedRomy schreef:
Over 3 uur is de keuring, knap bijna uit elkaar van de spanning :=

Succes!

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:57

heel veel succes, toen ik Ali liet keuren vandaag alweer 2 weken geleden was ik ook onwijs zenuwachtig bijna misselijk en was ik 3 kg afgevallen in 4 dagen, oepsie

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:08

CalipsoLover schreef:

Ik heb geen ervaring met röntgen keuren maar wil je het hier niet delen. Misschien ook leuk en leerzaam voor de anderen?

Stonedromy al iets bekend?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:45

Paard is goedgekeurd met een bemerking. Had wat slijtage aan de kogels, maar niet meer als wat gewoon is bij een 17 jarig paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:24

MISTRAL94 schreef:
CalipsoLover schreef:

Ik heb geen ervaring met röntgen keuren maar wil je het hier niet delen. Misschien ook leuk en leerzaam voor de anderen?

Stonedromy al iets bekend?

Ik heb gewoon wat vragen, zelf ook geen ervaring.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:52

Ik heb mijn paard 2 weken geleden röntgenlogisch gekeurd. Ik weet niet of ik je vragen kan beantwoorden

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:41

Ik mag morgen vroeg spannend zeker omdat we net 1 van onze veulens zijn verloren wel wat rare week zo ;(

Heb je pb gedaan heb ruim ervaring met keuren

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:54

Stonedromy koop gaat wel door?

Succes calipsolover heb je 1 op het oog?

Seven ook succes en wat sneu voor je veulen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 11:28

Ja, zondag hebben we een tweede afspraak en deze namiddag ga ik nog een andere zien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:41

Spannend veel plezier!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:42

Wij zijn thuis met onze nieuwe merrie
Ze staat al lekker buiten en heeft zich top gedragen <3

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:44

Seven schreef:
Wij zijn thuis met onze nieuwe merrie
Ze staat al lekker buiten en heeft zich top gedragen <3

Wat gaaf! gefeliciteerd! :D Foto? <<)