Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:20

Gentle, fijn dat het wegbrengen goed ging! Ben benieuwd hoe het straks met hem gaat!

Granoek gaaf dier erbij!

Leuk topic over Prazani!

Ik heb gister weer even wat gereden in de longeerbak. Koda is nog steeds superbraaf als ik erop zit. Na mijn vakantie ergens op zoek naar een zadel, ben heel benieuwd hoe hij dan gaat zijn, hij kan soms ook echt een draak zijn }:)

Granoek

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 15:53

Haha dat ken ik, soms draken. Hier vooral heel braaf met nieuwe dingen en heel vervelend met dingen die hij kent. En vooral als hij weet hoe hij kan gaan draken bij die dingen:+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:56

Puddle, de klep is ook best steil dus knap!
Aan de binnenkant van de deken is het wel handig dat het niet schuurt, zelf naai ik er altijd een lapje over, dat is het stevigste.

Hopelijk gaat Koda niet draken dan met een nieuw zadel! :P

Gister had ik een zeiltje neergelegd, ging hij erop graven en zodra het bij zijn achterbenen terecht kwam ging hij het zeiltje doodmaken, meppen en vertrappelen, mafketel. :')

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:14

Granoek schreef:
Haha dat ken ik, soms draken. Hier vooral heel braaf met nieuwe dingen en heel vervelend met dingen die hij kent. En vooral als hij weet hoe hij kan gaan draken bij die dingen:+

Haha precies dat! Voordeel is wel dat hij tot nu toe op vreemd terrein altijd superlief is, daardoor hebben mensen een goed beeld van hem (en hij ziet er gewoon enorm schattig uit). Maar thuis heeft hij soms van die buien.... ;) Achja ik wilde eentje met karakter en dat heeft hij :D

Gelukkig was het maar een zeiltje :p

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:07

Zeiltjes-moord :') :))

Fijn dat Koda het goed doet! Wat voor zadel ga je zoeken denk je?

Dat is fijne hulp Phuddle!

Leuk topic Prazani :)

Ik ben op bezoek geweest bij Pinda, de grote dame doet het heel goed! Is erg braaf in het werk, ze zijn al met zadel op aan het longeren en ze geeft er geen kik op. Brave muppet! :+: Overmorgen ga ik heel Penny heen met een rugzakje vol borstels om mijn pooooownie te gaan poetsen :Y)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:09

Koda lijkt op mijn shet, die ziet er zo schattig uit en kan heel charmant zijn maar zooveel attitude.. _O-

Super dat Pinda het braaf oppakt!

Ja Malik heeft wel echt dat killer instinct.. zolang het maar bij plastic dingen blijft is het toegestaan. :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 00:01

Ohh leuke pinda update, wat goed!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 04:55

Fijn dat Pinda zo goed gaat!

Qua zadel beetje wat ik kan vinden (hij heeft een ontzettend korte rug, weinig schoft en aardig buik). Het liefst een westernzadel, maar spring/vzh is ook prima, op termijn wil ik toch allebei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:27

Oh, super dat Pinda het zo goed doet!
Hier komt 4 februari ook dichtbij. De stress begint te komen. Hoop maar dat Quick zich laat laden en braaf is tijdens de rit.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:28

1 <3
Afbeelding

2 !!!! *\%/*
Afbeelding

Kunnen hangen bij Vin en met Duke het eerste ritje gemaakt!! :D :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:07

Wat braaf Granoek *\o/* Zo leuk die puntige oortjes tussen al die manen :D

Spannend SRVL! Ook aan het oefenen met laden dan?

Korte rug is zo lastig he :\ Passier is qua 'gewone' zadels wel fijn kort, wie weet heb je er wat aan :)

Ja ik ben zo trots op mijn gup <3 Hopelijk blijft ze het zo goed doen! Morgen iig lekker gaan poetsen en knuffelen :+:

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:28

Update van ons :D
La Vina is eindelijk naar de smid geweest dus nu kunnen we echt beginnen met het longeerwerk. Stap, draf, galop al bijna volledig op stem commando *\o/* ze is ontzettend leergierig en slim.
Hoofdstelletje gepast, word ze direct wat volwassener van /3
En eindelijk de voetjes opgeschoren, was echt moeilijk om die harige pootjes steeds aan te zien :') als ze de zomervacht heeft maar wat strakker opscheren, maar dit scheelt al

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:03

Wat een knappe paardjes allemaal!

De mensen die hun paard hebben weggebracht om te beleren, met welke reden hebben jullie dat gedaan? Vooralsnog wil ik het met Fey zelf doen, maar ben wel benieuwd naar jullie redenen :j

Wij hebben vandaag ook niet stil gezeten! Feyre kreeg voor het eerst een zadel op.

En daar reageerde ze volslagen... des Feyre op _O-

Afbeelding
'Huh?'

Afbeelding
Je ziet haar denkhoofd :))

Nou dat was het dus. Daarna nog even in de bak gestapt, zodat ze ook kan wennen aan het gevoel en de bewegingen van het zadel.
Afbeelding

Knap, knap blondje :+: Ze hoeft voorlopig echt nog niet volop onder het zadel aan de slag, maar dan hebben we dit maar eens gehad :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:50

Granoek, zag het op fb, helemaal super!!

La Vina opgeknapt en het hoofdstel erbij, netjes hoor!

Fey is zadelmak geboren, lekker hoor!

Malik is vandaag precies twee jaar bij me! :))

Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:13

De mijne heb ik weggebracht voor training, beleren alsin zadel en ruitermak hebben we zelf gedaan....

Echter liep ik tegen n lading spanning aan waarvan ik dacht dat dat van mij was maar nu dat Gentle n paar dagen in training staat (en dus woe,don en vrij gewerkt heeft) komen we erachter dat hij onzeker is, ik dit opgepikt heb en zelf dat gezien heb als spanning van mezelf waardoor ik niet door durfde te pakken... tja, dat werkt dus niet ;)

Verder ben ik helaas geen 18 meer, heb ik een behoorlijk slecht gesteld (met name mijn rug is bagger) en tja, dan is wegbrengen voor training gewoon makkelijker en uiteindelijk ook beter voor hem want nu leert hij dingen die wij waarschijnlijk pas veel later mee zouden hebben gepakt.

Gelukkig vind mn trainster hem leuk en doet hij het supergoed, hij vind het moeilijk en dat resulteert bij het aangalopperen in n bokje omdat hij dan dus in de knoei met zn achterbenen komt, wil wisselen en het dan niet meer weet _O- geeft wel hele leuke taferelen :D

Mijn knapperd vrijdag:
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:38

Niet te druk maken hoor Phuddle! De verhuizing gaat vast goed.

Wat fijn dat Pinda het zo goed doet! Morgen lekker poetsen!

Gaaf Granoek! *\o/*

Feyre, dacht vast wat heb ik nou om mij heen hangen? Braaf hoor!

Gefeliciteerd, MirandaFuego! Op naar de volgende 22 jaar!

Fijn dat de trainster de cirkel doorbreekt en hopelijk is Gentle straks meer zelfverzekerd!

Vandaag ben ik zonder hulp op- en afgestapt in de binnenbak. Daarna hebben we samen een paar aarzelende stappen gezet. Ze was weer heel ontspannen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 01:28

Vet braaf zo die Feyre :D

Fijn dat ze Gentle zo kunnen waarderen bij de trainer! :)

Gefeliciteerd MirandaFuego!

Ik heb Pinda zelf tot aan het daadwerkelijke hangen/erop zitten beleerd. Vroeger heb ik veel paarden zadelmak gemaakt en doorgereden, maar na een jaar of 10 alleen maar volleerde paarden gereden te hebben en een fiks ongeluk te hebben gehad merk ik dat ik de routine en het vertrouwen mis om haar als vanzelfsprekend op te pakken. Ik twijfel te veel, Penny er te veel mee en daardoor merk ik dat alles (ook omdat ze zo braaf is) te 'vrijblijvend' blijft. En zeker aangezien ik wel wat verwacht van Pinda qua straks wedstrijden en dergelijke wil ik dat het inrijden gewoon goed en professioneel gebeurt. Ik kan haar dat laatste vind ik nu niet (meer) bieden, dus vandaar dat ze naar een professional is gegaan om haar een stevige, fijne basis onder het zadel mee te geven.

Waar ik niet aan gedacht had maar wat ik nu na een weekje wel echt als een voordeel ervaar, is dat ze nu echt in een andere omgeving staat met nieuwe ervaringen, andere routine etc. Ze pakt dat heel braaf en nuchter op, wat ik heel fijn vind voor later meerdaagse wedstrijden en weekendjes weg / vakanties. Ook een waardevolle ervaring zo :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:51

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb mijn vorige paard ook zelf zadel- en ruitermak gemaakt. Dat is best heel goed gelukt vind ik, hij was een enorm betrouwbaar, blij en fijn te rijden paard. Alleen andere ruiters op hem snapte hij gewoon écht niet := :') Hij was wat dat betreft echt wel wel mijn paard.

Feyre is al meer gewend aan andere mensen, ze wordt natuurlijk door veel verschillende mensen buitengezet en weer binnen in de winter. Ze zoekt iedereen ook bewust op in de paddock, ze is heel open en vriendelijk naar iedereen.

Maar ja, Flynn is ondertussen ook alweer.. 8? jaar geleden en ik ben er niet jonger maar ook vooral niet dapperder :o op geworden. Wel heb ik een hele fijne instructrice, die mij ook gaat begeleiden in het hele proces straks. Mogelijk dat ik Feyre eventueel daar ook in training kan zetten, als ik zelf merk dat ik de ballen er niet meer voor heb. Wat dat betreft herken ik dus zeker wat in jullie ervaringen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:07

Het hangt er bij mij een beetje vanaf hoeveel vertrouwen ik erin heb. Paarden die in het beleerproces toch soms wel onverwachte reacties geven ga ik liever niet zelf als eerste op. Dan doe ik het zadelmak maken wel zelf, en het hangen, maar het been erover heen slaan en het echte ruitermak maken huur ik iemand voor in. Maar als ik er eentje heb die ik wel vertrouw dan doe ik dat ook gerust zelf.

En het hangt er ook vanaf hoeveel zin ik er in heb. Vorig jaar heb ik er 3 zadelmak gemaakt, dit jaar heb ik er 4 en volgend jaar waarschijnlijk ook weer 3, en op een gegeven moment ben ik er ook wel klaar mee _O- Ik vind het proces best leuk, maar ik vind het echte doorrijden veel leuker. Dus waarschijnlijk zal ik er dit jaar een aantal uit handen geven (of nog niet zadelmak maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:52

Tof dat de paardjes in opleiding het zo goed doen.

Ik heb stress om mijn vent weg te brengen, net omdat ik het trailer laden niet kan oefenen. Ben mijn jonkie 4 jaar geleden in Duitsland gaan ophalen en dat was zijn eerste keer op een trailer. Sindsdien heeft hij er niet meer opgestaan. Hij gaat wel vervoerd worden met een 3 paard trailer, lekker ruim dus. Ik hoop dat die extra ruimte het wat makkelijker maakt.

Mijn jonkie gaat in training, omdat hij een gangenpaard is en hij ook mijn eerste gangenpaard is. Ik krijg de extra gang er onder het zadel wel uit, maar krijg geen zuivere draf. Extra hulp van een professional is dan ook nodig om mij en mijn jonkie te leren om al zijn gangen netjes te scheiden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:18

Ik meld me ook als dat mag!

Heb alleen de laatste pagina's gelezen tot nu toe. Leuk om te lezen wat jullie overwegingen zijn om het zelf te doen of te laten doen.

Ik doe het zelf. Wellicht dat ik hem bij het leren springen ook soms laat rijden door mijn instructeur.

Heb een 3.5 jarige springer. Al bijna een maand en ook sinds die maand ruin. Stond al een maand op stal bij fokker maar nog bang, niet halstermak etc. Dus ik dacht dit gaat lang duren!

Maar inmiddels is het gelukkig al een normaal paard te noemen en wordt hij ook al door anderen buiten gezet. Geen getrap en geslaan meer van zijn kant :+
Heb ik er al opgezeten en een heel klein drafje gemaakt. Oh en heb mijm vriend erop gezet _O-

Ik doe alles in mijn eentje. Veel via Warwick Schillers methode. Veel grondwerk en met heel veel rust. Beetje western methode.

Voor ik hem echt ga rijden wil ik hem eerst dressuurmatig aan de longe wat getraind hebben. Tot nu toe alles aan het halster gedaan, dus hij moet eerst nog aan het bit wennen. Maar we hebben de tijd. Het proces zelf vind ik al leuk! En hij is al 1.70m nu dus hij heeft ook gewoon tijd nodig. :P

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:14

Wij zijn ook al vanaf april 2019 bezig, in Juli had hij voor het eerst iemand (zijnde mijn man ;) ) op zijn rug en ik heb hem dus afgelopen dinsdag weggebracht omdat n professionele western ruiter er gewoon makkelijker de knoppen op weet te zetten als ik. Ik kan best n partij rijden (rij al 31 jaar) en heb er meer dan genoeg zadelmak gemaakt maar ik zit met n lijf wat bijv n fikse bok al niet leuk vind....

Ga dus daarom geen onnodige risico's meer lopen en straks n reiner met iig de basis knoppen erop terug thuis te hebben staan is ook wel fijn. Heb gewoon genoeg ellende gehad de afgelopen maanden waardoor ik nu sowieso mn plezier in de paarden wat kwijt ben dus ben erg blij dat ik nu alweer wat kan genieten als ik mn trainster met Gentle bezig zie want eerlijk gezegd stond ik op het punt om al mn paarden eruit te doen en helemaal te stoppen (heb er 3, 12 jarige merrie (moeder van mn beide andere paarden) die letterlijk op haar laatste benen loopt (stuk op alle 4), Gentle en Frosty).

Normaal breng ik ze echt niet weg, dit is de allereerste die ik weggebracht heb en moet zeggen dat ik nu al weet dat wanneer mijn jonkie (word in mei 1) naar huis komt deze ook braaf naar deze trainster gaat want ik ben fan :)

Kwa trailerladen had ik ook wel even de bibbers, vorig jaar Gentle opgehaald in Duitsland (opfok) en hij wilde gewoon niet de vrachtwagen op, uiteindelijk gelukt dmv de trailer en dan via de voorklep naar de vrachtwagen maar daarna moest hij van de kliniek nog naar huis en dat werd toch echt n trailerrit.... half uur in de regen gestaan voordat meneer bedacht dat t mischien toch wel fijn was in de trailer.

Dus ik zag de bui wel hangen.... loop naar de trailer, hij stopt, snurkt en kijkt mij aan om vervolgens gewoon de trailer in te wandelen. Ik wist even niet waar ik moest kijken want ik had echt niet verwacht dat hij zo snel en braaf de trailer op zou wandelen _O-

De hele weg (1u rijden) hem niet gehoord of gevoeld dus kan wel zeggen dat hij braaf is op de trailer.

Ga morgen maar weer een afspraak maken om volgende week te gaan kijken... is wel erg leuk om je egen gefokte puppypaard te zien groeien en leren, stond vrijdag echt even met de tranen in mn ogen te kijken hoe braaf hij zijn rondjes liep <3

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:56

Ginny wordt op mijn huidige stal beleerd. Ik ben gewoon te onzeker en mijn man te onervaren.

Vandaag zelf gegrondwerkt. Ging op zich best goed.. tot ze door kreeg dat ik niet heel vast op mijn benen stond. Ik heb (vermoedelijk) last van BPPD, positie duizeligheid. Maar omdat ik onvast op mijn benen stond was ik een fractie te laat met reageren, en vervolgens vind ik het toch wel spannend om streng te zijn. Maar volgende week gaan we weer oefenen. En hopelijk ben ik snel van de BPPD af. Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:41

Tot nu toe doe ik het beleren zelf en zelfs veel alleen. Dit was altijd al mijn idee maar als ze in het voortraject heel lastig zou zijn geweest had ik haar misschien wel weggebracht.
Grote probleem is dan dat ik niet zou weten naar welke stal.. Er is weinig wat mij aanspreekt maar heb mij er ook niet echt in verdiept.

Maar het gaat nu gewoon goed. Op haar rug zitten voelde meteen heel vertrouwd, ben sowieso angstig. Voor het aanleren van de basis heb ik kennis genoeg en ik heb ook nog gewoon les dus dat is prima.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 00:02

Hier ook alles zelf en alleen, heb gewoon niemand die kan helpen dus dan word je creatief :+ had ik gemerkt dat het niet zou lukken had ik wel wat anders gezocht maar het lijkt aardig goed te gaan tot nu toe