Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:20

Art het kan ook zijn dat Limo nog niet helemaal bewust is van zijn lichaam. Wij kunnen met onze handen onze benen, buik, rug en eigenlijk alles aanraken. Paard kan dat niet zo goed dus voelt zichzelf vrijwel nooit. Wat bij Estrella heeft geholpen is met een zweepje heel rusig elk lichaamsdeel aaien. Heeft bij haar voor veel lichaamsbewustzijn gezorgd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:33

Maar ik kan hem overal aaien als hij geen deken om heeft. Dat is geen probleem.
Met het fleecedeken en eczeemdeken was dat ook geen probleem.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:53

die van mij vond het geluid wat van de deken kwam vooral spannend art.
Misschien dat dat het wel gewoon is, kwestie van gewenning

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:39

Ja denk idd het geluid. Maar het regendeken is van ander materiaal ben wel nieuwsgierig hoe hij daarop gaat reageren aangezien hij zijn eerste regendeken in maart total loss gemaakt heeft.
Lag in de wei met een scheur over de gehele rug, buiksingels gescheurd.
Kennis had al wel gemeld (te laat wel) dat de buiksingel los was maar limo zich niet liet pakken.
Ik denk dat hij er toen op is gaan staan in paniek gaan rennen en zodoende het deken gescheurd geraakt is.

Inmiddels is hij wel minder paniekerig gelukkig. :) dus hoop wel dat het nieuwe regendeken gewoon heel blijft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:05

Wou gisteravond een regendeken passen die ik van de decathlon meegebracht had. Doe dat zoals altijd in de stal. Vliegt hij naar voren helemaal tegen de muur op en dikke hals opzetten.

Deken is te groot dus met afdoen ook weer dezelfde reactie, vliegt naar voren tegen de muur op. :(

Snap er niks van nu wil ik het doen zonder poespas/koetjiekoetjie vooraf en dan gaat het zo mis.

Oh en de maten van decathlon zijn zo verwarrend. Had rugmaat 135 omdat fleecedeken 125 is (volgens etiket). Maar fleece is tz kort vandaar dat ik 135 nam.
Wat blijkt na deze domper dat die te groot is.... de ruglengte is idd 135 máár na het nameten van de fleece kwamen we maar op 115 uit, verkeerde informatie op het etiket vermeld.
Ik ga de 135 ruilen voor 125 en hoop dat die wel past.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:11

Ik weet niet hoe je de deken om doet, maar bij een paard dat angst ervoor heeft doe ik het meestal zo dat iemand anders hem even aan halster en touw vasthoudt in de stal, zodat er geen ongelukken gebeuren. Dan paard rustig aan de deken laten snuffelen en als de spanning zakt zelf de deken wat bewegen zodat hij het geluid ervan hoort. Als de spanning weer zakt, dan in een rustige beweging de deken op zijn rug leggen. Gaat eigenlijk altijd goed zo.

Volgens mij is Veronia begonnen met het wisselen van haar kiesjes! Eergisteren viel me ineens op dat ze zat te kieskauwen in haar hooi. Beetje overtollig schuim aan haar mond en duidelijk wat bezwaard ermee. gisterochtend bleek ook dat ze flink wat hooit had verknoeid in plaats van opgegeten. Omdat ik meteen dacht aan wisselen, niet gelijk aan de bel getrokken, maar even afgewacht (brokjes en wortels gingen er ook verder wel goed in en ze was in haar verdere doen en laten ook kwiek). Gisteravond op stal begon ze weer eerst met dat gekieskauw en opeens was het afgelopen daarmee en ging het weer als vanouds. Ik kon ook merken dat ze wel hongerig was want ze was erin aan het schransen opeens :D . Ik ben de kies niet tegengekomen helaas, maar ik ben ervan overtuigd dat er eentje uit is nu.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:25

Dát is het probleem. De spanning zakt niét weg zolang het deken in de buurt is.

Ook dinsdag gedaan met twee personen maar hij liep bijna over de tweede persoon heen voor het deken af te doen. Is geen simpel paardje.
Hij zou right brain extrovert zijn volgens de parellicirkel. Mijn nieuwe grondwerktrainer zei dat ook meteen de eerste dag adhv al mijn uitleg en wat ze gelezen heeft over Limoncello.

Heb van vorige pony harley of limo ook geen tanden. Vind dat best jammer. Schijnt dat ze die ook gewoon inslikken soms.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 10:04

Ik herken zo erg mijn Fin erin dat ik wel moet reageren!
DOE NOU TOCH EENS NIET ALLES TEGELIJK!
Dit is niet wat je wilt horen, maar mijn angstige veulen is nu een zelfverzekerde 3 jarige, omdat hij de kans heeft gekregen om de dingen te ontdekken op zijn tempo.
Van de week een deken uit een plastic zak gehaald in de box...gevolg de wind kreeg vat op het plastic en Fin stond achterin zijn box. Ik ben tegen hem gaan praten en zelf naar de plastic zak gegaan....hij volgde me en kon even snuffelen en het was goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:03

kking schreef:
Ik herken zo erg mijn Fin erin dat ik wel moet reageren!
DOE NOU TOCH EENS NIET ALLES TEGELIJK!
Dit is niet wat je wilt horen, maar mijn angstige veulen is nu een zelfverzekerde 3 jarige, omdat hij de kans heeft gekregen om de dingen te ontdekken op zijn tempo.
Van de week een deken uit een plastic zak gehaald in de box...gevolg de wind kreeg vat op het plastic en Fin stond achterin zijn box. Ik ben tegen hem gaan praten en zelf naar de plastic zak gegaan....hij volgde me en kon even snuffelen en het was goed.

Nou heb wat vetgedrukt gezet. Dat is dus niet in limo zijn geval.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:20

Het deken? Is dat Vlaams ofzo?

Ik heb niet echt meer tips oid over de deken. Er is al zoveel over gezegd.

@Murosch; wat leuk dat ze is begonnen te wisselen :D Zou leuk zijn als je ze kon vinden. Ik heb 5 tanden/kiezen van mijn 4 jarige Shet. Toch best leuk om te bewaren.

@Nynkster; wat gaat dat hard hé met dat haar.. Heb je ook zon hekel aan scheren?

@Jazzie; wat fijn dat je wandeling goed ging +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:11

Het deken is idd vlaams. Als je de deken zegt/noteert op een Nederlandse proef op school krijg je er punten voor afgetrokken omdat je "de" zegt ipv "het", "de" wordt wel gebruikt bij het meervoud "de dekens".

Sorry ben altijd ontzettend goed geweest in Nederlands op school. :D

Bij Limo zit er een snijtand erg los maar ik durf die niet zelf uittrekken. Bang dat het gaat bloeden, anderzijds zou ik dan wél een tand van hem hebben.

Oh en kking, zovéél doe ik nou ook weer niet.
De laatste weken heb ik amper iets gedaan met hem. Deze week enkel dinsdag heel even aan de longe gehad, deken afgedaan, en voor de rest vanvan de week alleen maar gaan kijken bij hem.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:19

Ik heb laatst een snijtand uit de mond van onze 4-jarige gehaald. Was echt het prototype wiebeltand, zat nog aan een draadje vast. Ik geloof een druppeltje bloed, dus dat viel reuze mee. Een week later vonden we een kies op de grond. Mazzel!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:20

Maar ‘het deken’ is niet Nederlands.. Dus hoezo trekken ze dan punten af als je ‘ de deken’ neerzet bij een Nederlandse toets? := Want in het Nederlands klopt dat niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:27

Het is beide correct maar in België is "het deken" het meest voorkomende . Denk dat er daarom punten voor afgetrokken werden. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:18

Heb het vandaag wat anders gedaan.

Heb hem een lange poetsbeurt gegeven waar hij echt van genoot :D

En heb zijn staldeken nu aan de staldeur hangen. Kan hij zelf kiezen wat hij doet.
En jawel hij overwint zichzelf...
Zit er met zijn lippen over te wrijven waardoor er ook dat wrijving geluid ontstaat.
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:23

Vandaag een longeersingel gekocht en kan het echte werk langzaam gaan beginnen :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:40

xApple schreef:
Het deken? Is dat Vlaams ofzo?

Ik heb niet echt meer tips oid over de deken. Er is al zoveel over gezegd.

@Murosch; wat leuk dat ze is begonnen te wisselen :D Zou leuk zijn als je ze kon vinden. Ik heb 5 tanden/kiezen van mijn 4 jarige Shet. Toch best leuk om te bewaren.

@Nynkster; wat gaat dat hard hé met dat haar.. Heb je ook zon hekel aan scheren?

@Jazzie; wat fijn dat je wandeling goed ging +:)+

Neeee vind scheren heerlijk!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:09

Echt! Haha ik vind het vreeeeeselijk :')

Maar ik moet het wel elke maand doen bij Mn 4 jarige Haha. En volgend jaar Lars ook..

Ik heb vandaag voor het eerst gelongeerd 10 minuutjes. Ging super. Ben trots op hem.

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:38

Knappe fjord is het ook :D
Elke maand scheren :wow: dan is die wel goed scheermak haha :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:41

Jaa dat is een Shet en die blijft non stop doorgaan met haar aanmaken. Ik ben in augustus al begonnen :o Lars is ook al scheermak want ik heb afgelopen zomer zijn hanekam eraf geschoren _O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 17:58

Haha ok een shet dat verklaart al eel ja :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:43

Zo, laptop op schoot (nu ga ik bijlezen) :+

Art : Wat irritant zeg dat ze dan ineens zo omslaan in gedrag! Soms haalt ze bij mij ook echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Het ene moment rustig en als het dan de dag erna weer doe als er anderen bij de stal zijn komt ze met 4 benen tegelijk de lucht in }:0
Ik doe dat soort dekendingen eigenlijk altijd alleen. Vooral voor de veiligheid van anderen, heb liever dat ze mij platdrukt dan degene die dacht te ''helpen''. Te bedenken dat die van mij (1.20) soms iemand zo aan de kant loopt als ze schrikt. Dus doe het tegenwoordig alleen, ze weten bij mij heel goed wat wel en niet mag.

Wat ik wel altijd doe als ze wat gespannen is, leg de deken op de rug gewoon neer en ga hem dan pas uitvouwen. Dat vind ze vaak minder spannend dan dat het ''grote zwarte doek'' op haar geslingerd wordt om het zo maar te zeggen. Soms zakt ze dan een beetje door de benen maar met een ''stel je niet zo aan'' is dat vaak weer voorbij. Maar dat is ook omdat ze meer een schijterd is dan benauwd.

Ik hoop dat hij er wat aan went nu de deken in ieder geval in zijn omgeving hangt.

Murosch : Hopen dat je er straks wat in de wei vindt! Die van mij is druk bezig met de voortanden om het zo maar te zeggen. Er zijn er al weer een stuk of 3 uit maar heb er nog geen een gevonden. Ze is in februari voor het laatst nagekeken door de tandarts en toen leek het wisselen allemaal voorspoedig te gaan. Als ik straks begin met droogmennen laat ik haar nog even nakijken, toch fijn dat je zeker weet dat het goed zit als je fanatiek met bitten aan de gang gaat.

Superleuk kittydylan! Kent ze het principe al een beetje van longeren? Succes, wordt vast leuk!!

Apple : dit was de tweede keer. Vorige keer was 2 maand geleden, maar als je ziet wat er allemaal af kwam...
Shetlanders zijn echt haarballen inderdaad, dan valt die van mij nog mee.. Maar ik denk dat jouw fjord er ook wel wat van kan! Dus bereid je maar vast voor <<)
Super goed van het longeren! Het kan echt zon fijn gevoel geven als zoiets ''simpels'' gewoon goed ging, tenminste dat heb ik altijd :o

Ik heb vanmiddag na het scheren nog even rustig genoten van de ''race'' van mijn twee dames. Er kwamen flink wat mooie drafjes voorbij, als ik dat er nou uit krijg voor de wagen :# Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:02

Prachtige fjord zeg xapple. Hengst? Ik heb normaal echt niks met fjorden :o maar deze is gaaf :wow: en elke maand scheren... met zo'n grote of een tondeuse? Bij zilver scheer ik altijd de baard. Oren vind ze niet leuk. De rest vind ze prima.

Haha nynke. Nog een keer :P Lina kan echt gaaf lopen <3 Zeer krachtige galop ook zeg! Belofte voor de toekomst !

Kittydylan leuk!! Ik vind longeren echt leuk om te doen. Lange lijnen vooral.

Wat een discussie over de of het :')

Zilver wisselt nog niks :+ maar zilver is ook een laat paard. Van 24 juni 2015. Ze is nu 2 jaar en 5 maand oud. Ze word over 4 maand beleerd voor de wagen. Ietsie eerder dan 3 jaar.

Artflicious ik had ook wel verwacht dat Limo het deken niet eng vind op de stalwand. Het is meestal even hun "aanstel" periode. Ik zou hem tocg echt gewoon 24/7 omlaten. Ook al gaan ze stoeien en spelen. (Evt een deken tweedehands voor 20 euro kopen) . Niet steeds op af op af op af. Krijgt hij steeds zijn zin. En niet met zijn 2en omprutsen. Vastzetten , deken rustig omleggen en uitrollen. Vastmaken. Klaar

Kking sorry dat ik mij er mee meng.. maar ik lees nergens dat artflicious alles tegelijk doet... en ik laat zilver ook echt niet aan alles snuffelen en uitgebreid kijken :=
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-11-17 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:10

Scheren ga ik pas doen als ze echt aan het werk moet. Nu niet.
Elke maand is wel veel := Pluisjes

Lange lijnen ga ik straks ook met Fflur doen. Komt straks ook voor de kar dus handig!

Netjes geschoren!

Nee Nynke, toevallig vandaag de eerste keer gedaan :D. Minuutje of 5, maar stappen had ze niet door dus het was vooral draf en wat galop. Andere kant op vond ze niets aan, toen ging ze de lucht in (wel nog die kant op gelukt, maar moeilijker)
Zonder singel en hoofdstel. Die komen pas later er bij kijken. (Eerst een goed passend bitje vinden, die ik nu heb is net iets te groot)
Lekker afgesloten met een korte wandeling.
Ook balkjes gedraaft, maar dat snapte ze helemaal niet _O-

Dit wil ik nu 1 maal per week eens gaan doen. Verder lekker wandelen.

Gelukkig leert Fflur ontzettend snel, dus ik verwacht geen problemen.

Afbeelding

Eerste keer iets om de buik, gaf geen kik :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 19:41

Ik was iets te snel met klikken :+

Kittydylan knap! Alleen de meeste paarden beginnen pas met rodeo als ze bewegen. Zilver deed ook niks in stilstand.

Zilver doet nu niks. Vorige week ook niet. Ze heeft toch mindere weerstand. Wat snotterig en halfjes. Wratten waren wel veel minder al. Helaas wel een ontstoken oog ineens.. dus even paar weekjes lekker niks. Verder doet zilver ook niet veel. 1 keer per week longeren of lange lijnen. Doordeweeks wel eens poetsen.

Vandaag lekker gepoetst en getut.

Ze is mijn cadeautje ♡
Afbeelding
Afbeelding
We moesten wachten op de smid. Dus heb haar vastgezet. Gewoon op de spoelplaats. Aangezien het nog een half uur duurde ben ik maar alvast gaan uitmesten. Ze schraapte wat met haar voorbeen maar verder zo rustig. Niet schreeuwen naar alle paarden die al buiten stonden. Echt heel fijn. En mijn vader was druk bezig met kuilbalen lossen met veel kabaal naast de poetsplaats. Boeide haar niks.
Afbeelding
Bij de hoefsmid ging het super. Gedraagde zich voorbeeldig. Toen ik nog wachtte op de smid mocht ze even graseten langs de weg (wonen aan een doodlopend fietspad , fietspad gaat verder onder de snelweg door). Mijn moeder kwam langs met de auto. Ik verwachtte dat ze weg zou sprinten. Niks is minder waar , ze kroop er bijna in :')
Afbeelding
Afbeelding