[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 19:34

Heeft idd vrouwen in dienst. Ben op YouTube filmpjes aant bekijken van deze stal.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:53

Als ik de filmpjes zie van deze stal zijn de vrouwen ook aan de kleine kant, ik zie al meer kleine pony's voorbij komen namelijk. Methode ziet er ook prima uit vind ik. Zo te zien ook ervaring met niet al te makkelijke dieren :P

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 20:17

Ghostattack schreef:
Als ik de filmpjes zie van deze stal zijn de vrouwen ook aan de kleine kant, ik zie al meer kleine pony's voorbij komen namelijk. Methode ziet er ook prima uit vind ik. Zo te zien ook ervaring met niet al te makkelijke dieren :P

Welk filmpje doel je dan met die laatste zin?

Denk dat ik een.filmpje gemist heb dan?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:20

Geen idee welke het was, maar de filmpjes die op hun site stonden bij 'Over ons' volgens mij! Een paard komt recht omhoog en een ander paard komt flippend aan de longeerlijn voorbij. Daarna ook beeld van dezelfde paarden verder in het traject die heel relaxed hun rondje onder het zadel lopen.

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 20:21

Oh ok ik keek alleen op YouTube

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:40

Ghostattack schreef:
Geen idee welke het was, maar de filmpjes die op hun site stonden bij 'Over ons' volgens mij! Een paard komt recht omhoog en een ander paard komt flippend aan de longeerlijn voorbij. Daarna ook beeld van dezelfde paarden verder in het traject die heel relaxed hun rondje onder het zadel lopen.

Ik moet zeggen dat ik het er niet bepaald 'normaal' uit vind zien... Paarden die extreem zitten te bokken en half in paniek lijken en zij die er nog eens achter rennen met de zweep. Precies alsof ze er voor de eerste keer een zadel opleggen en hem op de ouderwetse manier proberen te 'breken'.

Gaat om dit filmpje trouwens; https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 0Ub6RP9GZY

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:57

Een paard gaat nou eenmaal ooit voor het eerst bewegen met een zadel.
Voor de eerste keer is dat niet perse een extreme reactie en alles wat ze doen is het paard naar voren houden.
Die van mij heeft dat achterlijk gebok een week volgehouden :=

De pony van TS is al een heel stuk verder in dat opzicht maar die heeft andere problemen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:00

Mijn paard is 12 jaar oud en presteert het aan de longeerlijn nog steeds wel eens dit soort boksessies eruit te gooien als het zadel erop ligt :') Enige oplossing is inderdaad voorwaarts houden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:02

Wauw, is dat filmpje bedoeld als reclame? :=

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:03

Dit is wat ik bedoel met impulsief handelen en van de hak op de tak springen. Vanmiddag nog had TS iemand gevonden en een afspraak mee voor vanavond en nu is het weer een compleet andere aanpak.

Als je een jong dier naar de kl*te wil helpen, moet je vooral iedere week je aanpak veranderen. En het dan gek vinden dat ie gaat vluchten :x

Ik denk dat een ervaren, bomproof paard hier nog gek van wordt met deze niet consequente en niet evenwichtige aanpak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:07

Sommige paarden die al 10 jaar zadelmak zijn reageren ook weer precies zo als je een zadel zonder dekje erop legt....
Ik heb snel afgeleerd om zadels te passen zonder dekje, weet niet hoe goed mijn verzekering dat zou dekken :')

Ik ga er vanuit dat ze met dat filmpje gewoon het impulsieve begin tot beheerst rijpaard willen tonen.
Ik zou er zelf niet voor kiezen om de vechters in promotiemateriaal te zetten, maar anderzijds zijn de meeste klanten waarschijnlijk niet die brave onverschrokken diertjes die enkel even knipperen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-04-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:08

Snap wel dat ze iemand anders wil, als je ineens meer moet betalen dan de afgesproken prijs

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:17

maikeltje schreef:
Dit is wat ik bedoel met impulsief handelen en van de hak op de tak springen. Vanmiddag nog had TS iemand gevonden en een afspraak mee voor vanavond en nu is het weer een compleet andere aanpak.

Als je een jong dier naar de kl*te wil helpen, moet je vooral iedere week je aanpak veranderen. En het dan gek vinden dat ie gaat vluchten :x

Ik denk dat een ervaren, bomproof paard hier nog gek van wordt met deze niet consequente en niet evenwichtige aanpak.

Haha ja, dat zeg ik ook al een heel topic lang inderdaad. Daarom ben ik blij dat het paard naar een trainingsstal kan gaan, lekker met een routine aan het werk.

Wat het filmpje betreft... Tja met de zweep er achteraan gaan is ook gewoon het beste om te doen. Je wil echt niet meemaken dat zo'n paard (zoals die ene die effe recht omhoog gaat en net niet valt) achterover ketst en z'n rug breekt. Dus vooruit vooruit vooruit! Eveneens in de rest van het beleer-proces moet het paard altijd vooruit willen en durven natuurlijk ook. Maar daar zijn dan weer positievere methodes voor zoals belonen en motiveren. Maar in het ruwe begin is het heel normaal om de paarden vooruit te jagen, dat is voor hun eigen veiligheid. Een paard dat vooruit loopt kan geen gekke gevaarlijke dingen doen. Dus TS, laat je daar vooral niet door afschrikken, al helemaal niet omdat jouw paard al zadelmak is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 07:04

Furrow schreef:
Snap wel dat ze iemand anders wil, als je ineens meer moet betalen dan de afgesproken prijs

Hierop dus, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Als die trainer van het begin begint netjes alles duidelijk vermelde was er geen probleem. Maar als ik meld dat ik toch liever kies voor stallen bij haar gaat ze plots andere dingen zeggen over prijs en stalling (niet bij haar maar op een manege).

Tevens melde ze mij dat ze elke training filmt maar als ik vraag om beeldmateriaal van vorige trainingen ivm willen zien hoe ze werkt kan ik niks krijgen. Alleen nummers/mailadressen van vorige klanten.

Ik heb nog niks gehoord van die trainingsstal dichter bij. Maar zolang ik wacht doe ik enkel wat rechtrichten aan de hand zoals mijn Osteopaat me geleerd heeft. En wat longeerwerk.

Limo reageert idd niet meer zo wild aan de longe met zadel op. Dus dat is al geen probleem. Opstappen lukt ook, het is juist dat wegvluchten vanaf een bepaald moment.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 07:58

Moet wel eerlijk zeggen dat alle paarden op de website heel erg “overdreven” lopen in mijn ogen. Hals rond en benen er flink onder. Of ben ik dan degene die paard eerst wat losser laat zodat ie beetje leert lopen op zn benen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:43

Naar voren zetten is zeker bij paarden in protest, bokken en steigeren, een methode. Voor vluchters, meh... natuurlijk geen idee of ze het ook bij vluchters zo zouden toepassen ;) maar het vragen waard.
Nu is de ene vluchter de andere niet, maar ik zou mijn paard mentaal zwaar beschadigd en vermoedelijk met de stempel onhandelbaar terug gekregen hebben...

Asjeblieft TS, bespreek overal waar je gaat kijken heel, heel goed het beoogde traject...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:29

Wat is er nou weer zo schrikbarend aan dat filmpje? :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:43

Ik heb alleen de ApachexBurggraaf gezien, maar ik ben niet onder de indruk nee. Voorwaarts houden bij bokken of ander geklier is inderdaad het beste wat je kan doen. Maar een paard fatsoenlijk voorbereiden hoort er ook bij en als ik dit zie heb ik toch het idee dat het overdonderen is ipv voorbereiden. Beest is nog niet eens aan de singel van longeersingel gewend en er word alweer een zadel opgegooid. Stuiteren kan een karakterdingetje zijn, maar ook een teken van slechte voorbereiding.
Op een groen paard stappen met gympen aan vind ik ook niet super professioneel, maar dat doet het paard geen kwaad (zolang ze blijft zitten).

Zou dus niet mijn keuze zijn, maar een trainingsstal vinden die bij jou en je paard past is ook niet altijd makkelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:09

De andere stal (hof ter winge) kan ik limo volgende week al naartoe brengen.
Van de dressuurstal nog geen reactie gehad. Over de filmpjes kan ik zeggen... ik denk niet dat ze het zadel erop leggen vlak na de longeersingel. Op andere filmpjes zie ik ze longeren met longeersingel en bijzettouwtjes. Ik denk dat zowat ieder paard wel wat anders reageert op zadel, een zadel klappert en heeft andere drukverdeling dan een longeersingel. Limo reageerde op beide ook heel anders.
Harley ook in het begin.

Het zal dus hof ter winge worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:13

JudithGigi schreef:

De "wedstrijd klaar" filmpjes. En die van de wedstrijden.
Veel handenwerk van de ruiters, achterover hangen. Paarden lopen niet op eigen benen. Paarden zijn m.i. niet wedstrijd klaar.
De thuis filmpjes zijn minder erg dan de wedstrijd filmpjes.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:52

rien10 schreef:
JudithGigi schreef:

De "wedstrijd klaar" filmpjes. En die van de wedstrijden.
Veel handenwerk van de ruiters, achterover hangen. Paarden lopen niet op eigen benen. Paarden zijn m.i. niet wedstrijd klaar.
De thuis filmpjes zijn minder erg dan de wedstrijd filmpjes.

Oooooooh, ik dacht dat dit alleen op de thuis filmpjes sloeg :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:00

Ik vind eigenlijk het hele filmpje vrij slecht, sorry :=
Heel knullig, duidelijk geen enkele voorbereiding, beetje laten rondbokken met een zadel.
Paard ontspant niet én loopt niet netjes en gehoorzaam aan de longe, het is meer rondgeslinger. Meiden worden constant van hun plek getrokken door het paard. Spastisch achter die paarden aanrennen met de zweep.

Mijn criteria voor africhting liggen echt iets hoger :=

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:06

sanne83 schreef:
Ik vind eigenlijk het hele filmpje vrij slecht, sorry :=
Heel knullig, duidelijk geen enkele voorbereiding, beetje laten rondbokken met een zadel.
Paard ontspant niet én loopt niet netjes en gehoorzaam aan de longe, het is meer rondgeslinger. Meiden worden constant van hun plek getrokken door het paard. Spastisch achter die paarden aanrennen met de zweep.

Mijn criteria voor africhting liggen echt iets hoger :=
Dit inderdaad.
Tuurlijk is het normaal dat je een paard vooruit moet laten lopen als hij bokt, ik heb zelf ook een bokker gehad. Maar ik vind het er bij die stal eerder een zooitje ongeregeld uitzien...

Gelukkig zijn er genoeg andere trainers.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 17:24

Heb vandaag dubbele longe weer gedaan. Deze keer lijn ook achterlangs, buiten rennen en eenmaal bokje naar de lijn heeft hij niks mis gedaan. Niet zo een vluchtreactie (het rennen was zelfs rustiger dan zijn vluchtgedrag) en daarna ook kunnen overgaan naar draf en stap.

Het lijkt ook beter te gaan met minder afleiding om ons heen, dwz als er bijna niemand anders op de manege is. Dan kan hij zich precies ook beter focussen op mij.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:11

Fijn dat het zo goed gaat. Die dressuurstal was ik ook verre van onder de indruk, leek me eerder de methode van 30 jaar geleden, en veel te voorwaarts voor een paard dat een vlucht- ipv bokreflex heeft. Ook stijgen ze op vanaf de grond, en niet vanaf een opstapje, da's toch niet meer van deze tijd (of ben ik nu zo ultramodern dat ik zonder opstapje zo gek vind?).

Ik ben en blijf van mening dat het een overbodige kost is om hem in dit stadium nog weg te brengen. Gewoon verder werken met (dubbele) longe tot ie goed op de rem reageert, dan jij of iemand anders erop aan de longe, en dan stilaan overnemen naar los rijden zou mijn optie zijn.