darkadia schreef:Leuk dier! En wat deed hij dan qua uitproberen? Snapte hij wel wat je wilde?
Mijn projectje draaide in het begin steeds om als ze rechtsom moest, puur omdat dit haar lastigere kant is. Zijn die kant nu langzaam aan wat aan het stretchen en ze draait nu eigenlijk niet meer om, tenzij ik zelf verkeerd sta. En met de galop soms nog, maar ook daar geldt weer dat ze dat nog lastig vindt.
Betreft het bitloos, als je alles goed aanleert heb je met bit net zoveel te vertellen als zonder bit. Er zijn zelfs paarden die zonder beter te controleren zijn dan met, maar ook andersom. Hier doe ik het grondwerk allemaal al met touwhalster en een kaptoom, dus de eerste keren rijden doe ik ook op touwhalster of kaptoom. Simpelweg: die hulpen kennen ze al vanaf de grond, en daarbij als ze wel iets geks doen, kan ik ook niet per ongeluk in de mond trekken en zo een slechte ervaring veroorzaken.
Bij de vorige eigenaar heeft hij een aantal keren aan de longe gelopen. Ik wilde eerst wat grondwerk doen en vertrouwen tussen ons krijgen voor ik daar mee ging beginnen.
Hij heeft het redelijk door maar zoekt af en toe even de bevestiging of hij door moet lopen inplaats van stil staan en omdraaien. Ik vind het erg knap dat hij al zo makkelijk door loopt
.
Betreft het uitproberen hij bokte een paar keer naar binnen toe. Dat vind ik niet zon fijn idee. Het is een heel vrolijk paard en hij mag graag even wat jolig doen, maar naar binnen schoppen aan de longe dat moeten we niet hebben
.
Oke interessant. De mijne heeft 1 keer een bit in gehad met een halster er over. Maar rijden met bit is voor mij geen must. Dus ik zou best wel eens naar een andere manier willen kijken. En de laatste jaren zie ik toch een steeds grotere groep die bitloos gaan rijden. Dat maakt toch wel nieuwsgierig naar de voor en nadelen.
@josjed Waarom geef je de voorkeur aan een touwhalster boven een normaal halster?