Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:23

jobamara schreef:
Prima maarkijk is goed naar de 3e foto van je, zie net dat je in een ander topic dezelfde reaktie krijgt is maar een tiphoor ik laat het hierbij.

Suikermeisje gaatniet om het wennen, de broek heeft een funktie

Ik weet wat functie van een broek is... heb ik geleerd bij koetsiersbewijs. En bij tuig mak maken heeft die niet eens een functie zou die er af kunnen. Maar ik zorg dat hij wel een functie heeft om Bailey er te aan laten wennen dat ze de broek voelt. Alvast voor het werken voor de kar.

Vergeet niet dat dit allemaal moment opnamens zijn. En Bailey op de foto's al ruim loopt. Want wanneer ze stil stond of aan stappen was hingen de broek riemen slap.

Is alleen jammer dat mensen hier op bokt altijd denken dat ze aan moment opnamen kunnen zien wat er aan de hand is.

darkadia

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:56

Wat een leuke dieren komen hier voorbij! Broek oogt idd wat strak in draf, maar idd beter dat ze het gevoel maar vast kennen voor de toekomst :)

Wij hebben afgelopen weekend schriktraining gedaan. In eerste instantie was rondlopen in de bak met de obstakels al too much en trok ze zich achterin de bak los om hard terug te galopperen naar de ingang. Ze had toen wel meteen alles even gezien :+
Liet zich wel weer pakken, dus rustig even wat gehoorzaamheids en focus oefeningen gedaan en weer verder gaan oefenen. De eerste keer over het zeil schrok ze van zichzelf dus nog een keer los, maar daarna is ze er aantal keren braaf overheen geweest. Ook geoefend met de smalle doorgang en een boog met rood-witte lintjes. Als t van de week weer beter weer is zeker nog eens met wat losse onderdelen aan de slag.
Ook weer keer een training besteeds aan het afspuiten, minder paniek dan vorige keer, maar nog steeds erg eng. Had even andere spuitkop erop zodat ik beter kon timen met druk weghalen en dat hielp wel. Uiteindelijk met hulp van stalgenootje mochten we haar voorbeen afspoelen. Nog te fris om haar er vol onder te kunnen zetten.

Op dit moment is de bak te nat, dus weer beetje uit de running. Wel lekker poetsen want ze verhaard nu echt als een gek! Nog geen fijn huisje gevonden, maar wel enkele geinteresseerden, dus hopelijk komt daar wat uit.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:55

Weer een beetje opgeknapt Kimmie?
Lijkt me logisch dat de broek strak zit zo, aan het borsttuig vastgemaakt. Dat is toch een andere situatie dan voor de wagen. Nu weet ze in elk geval dat ie er zit ;)

Jullie nog (over)last van de wind? Mijn meiden waren super skittish. Stonden in de schuilstal toen ik kwam, daar staan ze echt nooit. Ik heb ze daar ook hooi gevoerd, maar ze leken niet erg op hun gemak. Eenmaal thuis dacht ik natuurlijk; had ik ze niet toch beter buiten kunnen voeren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:32

[***] heeft in de binnen paddock gestaan en verder vrij... vind het heulemaal niks die wind. :')

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:25

Afgelopen week voor het eerst gelongeerd. Hij was een beetje aan het uitproberen en had wat bevestiging nodig. Al met al ben ik erg tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heeft hij zichzelf een leuk trucje aangeleerd :+ . Hij neemt zichzelf mee aan het halstertouw hihi :P :

Afbeelding

Ik las trouwens dat een aantal hier bitloos inrijden. Zou iemand daar iets over kunnen vertellen? Hoe doen jullie dat, want wat als het paard een loopje met je neemt? Heb je dan nog wel genoeg controle?

Verder even bijgelezen :Y) .

Kimmiee_D schreef:

Wat een leuke pony :+: .

suikermeisje schreef:
Mijne laat ik momenteel uit aan een bitje omdat ik anders bang ben dat hij zich een keer lostrekt als hij gaat steigeren. Tot nu toe is ie wel weer erg braaf. Bitje wordt nu ook al gewoon voor hem, hij leert wel een hoop zo. Over twee maandjes erop *\o/*

ah leuk, loop je met hem in het bos ofzo of gewoon in de bak?

eline1991 schreef:
Ik zou stijgeren op commando ook wat eng vinden, inderdaad met het idee van stel dat ze het misbruiken.. Maar aan de andere kant snap ik het wel. Mijn vorige merrie gaf kusjes op commando en deed dat ook echt alleen als ik het vroeg.

Hier trouwens een gekke week op stal, oudje van de stalbaas overleden als gevolg van koliek, ander paard aan de koliek, knor het stalvarken verdronken in de sloot en nu weer een koliek. Dierenarts gaf aan dat het best kan komen door de schommelingen in het weer.
Vond het toch wat eng en mijn jonkie verhaart al zo dat er bijna geen wintervacht meer over is dat ik haar toch onder een 200 grams deken heb gezet ondanks dat ze tot nu toe zonder stond.. ze stond er vandaag ook niet gek warm onder dus die houd ze met de kou maar mooi op :P

Agossie was een nare periode!

MoriYT schreef:
Mijn vlekje had vandaag voor de 2e keer een zadel op... wat ze ervan vond was duidelijk, toch? :')

[ Afbeelding ]

Hahaha briljant!

@Suikermeisje jemig wat een abces heeft je paardje. Gaat gelukkig al wel een stuk beter.

Klijntje schreef:
Ik ben ook trots <3
[ [url=m/NjQq4T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het eerst écht met Jet gereden vandaag, beetje door de wei gestuurd en geoefend met halthouden en aanstappen. Geen stap verkeerd gezet :)
Jammer genoeg wel de DA moeten bellen voor Jula, die stond met een heel dik oog wat ze niet meer opendeed. Waarschijnlijk gestoten, helder traanvocht, geen zichtbaar letsel aan de oogleden en een minuscuul krasje op het oog zelf. Dus zalf en pijnstiller gekregen.

:+: :+:

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 00:47

Stephanie schreef:
Afgelopen week voor het eerst gelongeerd. Hij was een beetje aan het uitproberen en had wat bevestiging nodig. Al met al ben ik erg tevreden.

[ [url=m/z4YCLk.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qvj4BQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook heeft hij zichzelf een leuk trucje aangeleerd :+ . Hij neemt zichzelf mee aan het halstertouw hihi :P :

[ [url=m/PKSO4W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik las trouwens dat een aantal hier bitloos inrijden. Zou iemand daar iets over kunnen vertellen? Hoe doen jullie dat, want wat als het paard een loopje met je neemt? Heb je dan nog wel genoeg controle?

Leuk dier! En wat deed hij dan qua uitproberen? Snapte hij wel wat je wilde?
Mijn projectje draaide in het begin steeds om als ze rechtsom moest, puur omdat dit haar lastigere kant is. Zijn die kant nu langzaam aan wat aan het stretchen en ze draait nu eigenlijk niet meer om, tenzij ik zelf verkeerd sta. En met de galop soms nog, maar ook daar geldt weer dat ze dat nog lastig vindt.

Betreft het bitloos, als je alles goed aanleert heb je met bit net zoveel te vertellen als zonder bit. Er zijn zelfs paarden die zonder beter te controleren zijn dan met, maar ook andersom. Hier doe ik het grondwerk allemaal al met touwhalster en een kaptoom, dus de eerste keren rijden doe ik ook op touwhalster of kaptoom. Simpelweg: die hulpen kennen ze al vanaf de grond, en daarbij als ze wel iets geks doen, kan ik ook niet per ongeluk in de mond trekken en zo een slechte ervaring veroorzaken.

@ Klijntje Ik woon in het deel waar de storm het heftigste was vandaag (Ijmuiden), dus niet gewerkt met t jonkie. Ze heeft wel gewoon aantal uurtjes buiten gestaan. Mn andere paardje staat in een kleine uitloop en stond ook binnen te schuilen. Even kwartiertje gewandeld met hem (hij staat met blessure, dus mag weinig).

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 09:58

Ik wil ook bitloos beginnen. Werk net als Darkadia met touwhalster en kaptoom (vooral met touwhalster). Ga binnenkort met dubbele lange lijnen beginnen en zeker de eerste keren zal dat met touwhalster zijn. Ik wil overigens wel dat hij ook het bit leert kennen hoor! Heeft nu wel paar keer bit in gehad, maar dan had ik er steeds het halster overheen, zodat er geen druk op bit kan komen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:49

darkadia schreef:
Leuk dier! En wat deed hij dan qua uitproberen? Snapte hij wel wat je wilde?
Mijn projectje draaide in het begin steeds om als ze rechtsom moest, puur omdat dit haar lastigere kant is. Zijn die kant nu langzaam aan wat aan het stretchen en ze draait nu eigenlijk niet meer om, tenzij ik zelf verkeerd sta. En met de galop soms nog, maar ook daar geldt weer dat ze dat nog lastig vindt.

Betreft het bitloos, als je alles goed aanleert heb je met bit net zoveel te vertellen als zonder bit. Er zijn zelfs paarden die zonder beter te controleren zijn dan met, maar ook andersom. Hier doe ik het grondwerk allemaal al met touwhalster en een kaptoom, dus de eerste keren rijden doe ik ook op touwhalster of kaptoom. Simpelweg: die hulpen kennen ze al vanaf de grond, en daarbij als ze wel iets geks doen, kan ik ook niet per ongeluk in de mond trekken en zo een slechte ervaring veroorzaken.

Bij de vorige eigenaar heeft hij een aantal keren aan de longe gelopen. Ik wilde eerst wat grondwerk doen en vertrouwen tussen ons krijgen voor ik daar mee ging beginnen.

Hij heeft het redelijk door maar zoekt af en toe even de bevestiging of hij door moet lopen inplaats van stil staan en omdraaien. Ik vind het erg knap dat hij al zo makkelijk door loopt :j .

Betreft het uitproberen hij bokte een paar keer naar binnen toe. Dat vind ik niet zon fijn idee. Het is een heel vrolijk paard en hij mag graag even wat jolig doen, maar naar binnen schoppen aan de longe dat moeten we niet hebben :Y) .

Oke interessant. De mijne heeft 1 keer een bit in gehad met een halster er over. Maar rijden met bit is voor mij geen must. Dus ik zou best wel eens naar een andere manier willen kijken. En de laatste jaren zie ik toch een steeds grotere groep die bitloos gaan rijden. Dat maakt toch wel nieuwsgierig naar de voor en nadelen.

@josjed Waarom geef je de voorkeur aan een touwhalster boven een normaal halster?

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 15:30

@josjed Waarom geef je de voorkeur aan een touwhalster boven een normaal halster?[/quote]

Andere drukverdeling en betere release. Dus hulpen komen beter door. Heb ook les in grondwerk en daar maken we ook gebruik van het touwhalster. En ook vorige eigenaresse werkte met hem met touwhalster.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:19

Mijn vorige twee ponys heb ik inderdaad ook bitloos beleerd. Vond het wel een fijn idee dat als ze gek deden dat je niet in hun bek trok. Ik ben nog aan het twijfelen wat ik met coos doe.

Vandaag voor het eerst gehangen en wat een makke merrie, helemaal geen reactie! Beleren word op deze manier een eitje!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:13

suikermeisje schreef:
Leuk dier zeg en grappig met dat touw.

Ik liep langs de weg. Hebben helaa geen bos.

Ah oke, hij is al verkeersmak? Dat is super fijn!

eline1991 schreef:
Mijn vorige twee ponys heb ik inderdaad ook bitloos beleerd. Vond het wel een fijn idee dat als ze gek deden dat je niet in hun bek trok. Ik ben nog aan het twijfelen wat ik met coos doe.

Vandaag voor het eerst gehangen en wat een makke merrie, helemaal geen reactie! Beleren word op deze manier een eitje!

Dat klinkt goed! Waarom twijfel je bij Coos?

Ja niet in de mond zitten vind ik ook wel fijn. Helemaal met het oog op wisselen enzo.

@josjedz, Ah op die manier, duidelijk :j . Wat doe je tijdens een grondwerk les? Ik kan mij er niet zo veel bin voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:47

@Stephanie, misschien zou je de bak kunnen afzetten zodat hij minder ruimte heeft ? Dit maakt het allemaal extra moeilijk voor hem natuurlijk.

[***] van de week voor het eerst met longeerlijn gelongeerd, en vandaag voor het eerst een hoofdstelletje in gehad aan de lijn.
Ze vond het duidelijk niks en probeerde van alles om het eraf te krijgen.. :')
Gelukkig accepteerde ze het na een minuut of 10, even drie dagen doorpakken en dan een dagje vrij. :)

Afbeelding

Hoe veel eten en wat krijgen die van jullie trouwens?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:08

Knappe Jaja. <3

Die van mij krijgt onbeperkt hooi (ze eet ongeveer 10kg per dag op), 2x 1 schep basisbrok en 's avonds laat 1 schep bietenpulp met drie scheppen water (vrijwel een grote emmer vol als het geweekt is). Daarnaast wortelen, appels en regelmatig nog wat oud brood.

En wat ze buiten aan gras nog onder de sneeuw vandaan haalt, maar dat zal nooit heel veel zijn.

Trouwens wel een D-pony. Energie heeft ze genoeg, maar vind dat er nog wel wat meer spek op mag... Ze is absoluut niet mager of zo, maar wel duidelijk in de groei, ze werkt ook verder nog niet of zo. Gewoon lekker buiten paard wezen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:46

Gras op de wei en hooi (samen een baal per week) en verder niks ;) Maar goed, dat zijn twee sobere A-tjes die niet meer in de groei zijn en niet intensief aan de slag hoeven.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 17:45

@JosjeDZ Ik in het begin ook vooral met touwhalster. Maar voor het longeren en begin maken met sturen aan de dubbele lijnen overgestapt naar kaptoom. Grondwerken doen we nog steeds met het touwhalster.

@stephanie Nee naar binnen schoppen is inderdaad niet fijn. Klinkt alsof hij inderdaad even het leiderschap test en of je voor hem uit de weg gaat.

@suikermeisje Hier ook al langs de weg gewandeld, gezien ik daar eerst langs moet voor ik bij natuurgebied kom. Hoe gaat t met de genezing van de wond?

@eline1991 Heerlijk dier is Coos toch ook. Zou gewoon lekker bitloos beleren, en daarna pas het bit erbij pakken. Waarom anders doen als je er op die manier goede ervaringen mee hebt toch?

@bobje26 Grappig dat die van jou zo'n issue maakte van het hoofdstel. Heb ik persoonlijk nog niet veel meegemaakt met beleren. Knap koppie heeft ie iig wel!

Qua eten: D-pony, 4x daags hooi/ruwvoer, en ernaast nog dagelijks schep luzerne met vitaminebrok. Verder op dit moment niks. Energie zat, en goed in haar lijf aan het komen. Bijna 4 jaar nu. En ook nog niet intensief aan de slag, ivm weersomstandigheden steeds.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:01

Wij voeren die van mij 3x kwartje sportbrok , kilo penen en 2x per dag grote berg hooi

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:54

Is al weer een tijdje geleden dat ik heb gereageerd. Ben meestal alleen een stille meelezer.

Mijn merrie(bijna 3 jarige haflinger) gaat best fijn. Commando's zitten er aan de longe goed in en ze is braaf, ook met hoofdstel.
Van de week een zadel gekocht dus komende week voor het eerst met zadel longeren. Singel, dekje en dekens heeft ze niet echt spannend gevonden. Ze kan enorm moeilijk doen maar inmiddels gaat het longeren wel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:59

Ah oke! Goed om te lezen wat jullie voeren, dank voor jullie antwoorden!
[***] heeft namelijk onbeperkt hooi (ruif in stal, ong 40 kilo past er in en elke dag helemaal gevuld, hier eet ze de helft van denk ik) en stal voert 1/4 basis brok 3 keer per dag.
Zelf geven we nog een kilo omega musli van horsefood en een halve emmer grasmix per dag, maar vind haar soms wat matjes. Misschien is ze gewoon aan het groeien hoor.. :')

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:14

Gister even zadel op gehad bij Bailey. Zo lijkt het al een hele sportpony!

Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:25

darkadia wat fijn dat ze eruit eindelijk wel gewoon langs liep! Snap best dat het spannend is en dat ze zich dan een keer lostrekt
stephanie naar binnen bokken aan de longe is niet zo grappig nee...
bobje26 wat een lekker snoetje heeft ze zeg <3

Beetje stil geweest, jap heeft niet echt iets gedaan de afgelopen tijd behalve eten en gepoetst worden :+
Dus daar hebben we vandaag maar eens verandering in gebracht, het plan is om hem 2/3 keer per week mee te nemen om te longeren. Vandaag dus zijn 2e keer aan de longe, zó braaf... alsof hij het al maanden doet, de commando's zitten er ook al aardig op. Verbaasd me hoe snel hij dat oppikt. Dus om een beetje meer uitdaging te bieden de longeersingel erom gedaan, gaf hij ook niks om. Liep er niet anders door. Hij heeft de singel in stal wel eens omgehad maar had verwacht dat hij in beweging er toch wel even op zou reageren, braaf dier. Al was hij bij het betreden van de bak flink hengst (steigeren en maaien met zijn benen, en 1x losrukken. Flink op zn donder gegeven en toen was het klaar), de vorige keer mocht hij namelijk even los maar vandaag niet. Was hij het niet zo mee eens := .
Voor de geïnteresseerden een filmpje op mijn facebook: https://www.facebook.com/roseliek.vande ... 018302445/

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:29

Jarpur krijgt trouwens 2x een volle schep Natures best en 2x een kwart schep basis sportmuesli. Verder heeft hij onbeperkt hooi dmv een slowfeeder. Maar hij mag wel wat dikker, kan de ribben duidelijk zien...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:49

Ik heb toch zo'n enorme clown. :=
Libby had het erg warm onder haar deken (het was -3 ongeveer), dus die even lekker afgedaan. Vond ze wel even lekker! Ook flink sprintjes trekken en hárd dat ze dan gaan. :wow:

Appuyeren met genoeg lengte buiging denk ik zo. :)) Vooral ook die blik van Yaya: "uitslover". :+
Afbeelding

"De LAMA!"
Afbeelding

Hals even lekker strekken...
Afbeelding

Rollkur en piaffje even oefenen
Afbeelding

Gelukkig kan ze ook nog een beetje normaal doen. :=
Ze kan zo enorm lekker lopen, maar ze kan geen moment normaal doen...
Afbeelding
Afbeelding

De sneeuw vliegt om de oren... <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:33

Fijn dat de wond goed heelt suikermeisje. Mag je al wat met hem doen of moet hij op rust?

Mooie foto's quir! Prachtig met de sneeuw!

Wij hebben vandaag weer gelongeerd. Ging echt super goed. Weinig hangen aan het halster.

Daarna lieten we haar nog even vrijspringen. Aanstaande zaterdag doen we mee aan een vrijspringen competitie. Gewoon voor de ervaring.
Ze heeft nu goed door hoe het moet. We waren de heletijd bang dag ze over de omheining ging springen. Maar juist op het moment dat ze heel onspannen was en ik haar net wou filmen omdat ze het zo super dee spong ze over de omheining!! Heel netjes en beheerst. :')
Volgensmij had ze er geen zin meer in :evaw:

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:37

Hahaha, ze vond dat ze klaar was! Wel een hele nette sprong. :))
Maar de omheining is ook niet zo heel hoog, tenminste dat lijkt zo?

Heerlijk he, zo lekker in de sneeuw. Kan zo genieten van ze en ze zitten allebei ook echt super goed in hun vel. Heerlijk. <3

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 20:44

Quir schreef:
Hahaha, ze vond dat ze klaar was! Wel een hele nette sprong. :))
Maar de omheining is ook niet zo heel hoog, tenminste dat lijkt zo?

Heerlijk he, zo lekker in de sneeuw. Kan zo genieten van ze en ze zitten allebei ook echt super goed in hun vel. Heerlijk. <3

Hahah nee is ook zeker niet zo hoog! Maar omdat we nog geen andere locatie hebben gevonden om te oefenen dachten we; we proberen wel een paar sprongetjes thuis zodat ze er toch een beetje in komt. Maar we waren er al bang voor :Y). Gelukkig tilde ze de beentjes goed op en liet idd een beste sprong zien!

Fijn dat ze zo goed in hun vel zitten. Die van ons hebben echt wel een dipje gehad met die kou in de winter maar nu merk ik echt dat ze weer veel vrolijker zijn!

Kom maar door met die lente! {:}