Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:27

Nies_ schreef:
Ik hoop dat je beter weer hebt op vakantie, Linda?

Heerlijk met 28 graden in de tuin gezeten! Het was wat bewolkt maar dat was fijn!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 00:20

Laat ik hier ook maar wat posten. Haflinger van een kennis moest eraan geloven. Dier is denk ik zadelmak geboren. Staat hier nu een dikke week en doet het super. 2e dag gelongeerd. Pakte ze makkelijk op. 3e dag ook aan de longe. Kon zo verder borduren op de vorige dag. 4e dag een hoofdstel op en een simpele elastische dekensingel. Ook geen stap verkeerd. 6e dag zadel op en gelongeerd. Weer braaf. 7e dag gehangen en op en afstappen geoefend. Weer braaf. 8e dag aan de longe gereden. 10e dag eerst aan de longe en daarna even los in de bak. Nog geen stuur maar wel gas en rem. 11e dag (vandaag) gewoon opgestapt en met een extra teugel aan de neusriem gereden om er een stuur op te krijgen. Springzweepje mee om gas wat sneller te krijgen. Balkje op de grond was ook leuk. Zondag weer lekker sturen en een stukje in het bos uitstappen. Morgen misschien even losspringen. Dinsdag mee naar de rijvereniging voor een kwartiertje. Over 3 weken een fantastische sporthaflinger te koop waar je zo de ring mee in kan.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:31

_O- hoe je dat verteld Anne, geniaal!! Heerlijk zo een die t allemaal best vind :D
Hier de heren nog niet verhuisd helaas, Naf durfde toch echt die klep nog niet op.
Dus eerst ff kijken naar een trailer lenen en oefenen, hopelijk dan snel over zn angst heen :)
(5 jarige Binky stond de hele tijd braaf in de trailer, dus die heeft zn opfriscursus wel gehad :') )

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:34

Fijn dat ie zo braaf is Anne_GTI.
Ik ben er zelf altijd wel bang voor dat je zo'n paard overvraagt, dus wat mij betreft: neem de tijd, ook al is hij heel braaf.

Hoe gaan jullie trouwens verder als je kunt op- en afstijgen en aan de hand mee wandelen met ruiter er op? Aan de longeerlijn? En dan stap en draf een beetje en dan los?

Nies_

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:44

Fijn dat hij zo braaf is, Anne.

Ik heb er inderdaad eerst een keer met longeerlijn op gezeten in stap en draf, Chanel. Tweede keer gelijk los, ik pak hem maar een minuut of 10 per keer anders had hij de 1e keer al even los gemogen. Maar ik zou gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ben je bang dat je met de longeerlijn in de knoop komt haal je hem er af en vind je het prettig om hem er aan te hebben hou je hem er nog aan. Zo heel veel maakt dat allemaal niet uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:27

Hoe nu verder? Gewoon 2 dagen rijden (max 15 minuten) 3e dag vrij. Zorgen dat er niet teveel spanning op komt en bij ontspanning stoppen. De hemel in prijzen als ie zijn best doet en foutjes negeren en dom door doen tot je weer kan belonen. Niet boos worden als ie niet doet wat je vraagt maar de vraag duidelijk herhalen tot je de juiste reactie krijgt. En alleen dingen vragen die hij zeker kan.

Overigens bepaald uiteindelijk het paard wel het tempo. Als ze zich gaan vervelen en een oefening 2x achter elkaar probleemloos doen wordt het tijd voor een nieuwe uitdaging. Elke keer klein stapje erbij.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 02-07-16 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:00

Inderdaad doen waar je je goed em veilig bij voelt. Ik ga erna aan de longeerlijn in stap en draf. Als ie gewend is een ruiter op zn rug, dan los en beginnen met sturen etc.

Zou wel eerst (als je dat niet al gedaan hebt) het paard laten wennen aan een bungelende longeerlijn achter hem aan, tegen zijn benen etc. Voor als de lijn los raakt.

Dat soort dingen vind ik sowieso altijd handig.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:13

Goede tip Geryon!
Ik heb al een paar keer met dubbele lijnen gewerkt en mevrouw was not impressed :+, dus dat zit goed gelukkig.
Ben helemaal blij nu na twee keer erop te hebben gezeten. Ze geeft zo'n stabiel gevoel al.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:33

Ik heb ze zo min mogelijk aan de longe lopen. Vind het geestdodende bezigheid. Als de stemcommandos ho stap en draf erop zitten vind ik het al goed. Voor goed op en afstappen neem ik juist wel de tijd. En de eerste keren wegstappen onder het zadel gaat met een vertrouwde persoon die goed met paarden kan omgaan maar nooit los laat.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:42

Zo doe ik het inderdaad ook :j Oudere paarden longeer ik wel regelmatig, maar voor zo'n jonge inderdaad geestdodend of veel te belastend. Bijzetteugels ed kent hij dan ook niet.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:51

Onze KWPN van Burggraaf wordt op het moment beleerd door een professional, met ons samen. We hebben een tijd gelongeerd en aan gehangen en nu voor het eerst opgezeten, hij is super braaf en heeft nog geen stap verkeerd gezet!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 06:03

Anne_GTI schreef:
Ik heb ze zo min mogelijk aan de longe lopen. Vind het geestdodende bezigheid. Als de stemcommandos ho stap en draf erop zitten vind ik het al goed. Voor goed op en afstappen neem ik juist wel de tijd. En de eerste keren wegstappen onder het zadel gaat met een vertrouwde persoon die goed met paarden kan omgaan maar nooit los laat.

Dit is hoe ik het met chameur heb gedaan. Eerst via de grond de stemhulpen en toen er gelijk op en af. Dit hebben we een week of 2 gedaan. Opstappen even zitten en qeer afstappen. Toen het stappen er bij en daarna ben ik gelijk los in de longeercirkel gaan rijden. Rij nu gewoon in de bak en werken we aan tempo sturen en beenhulpen. Rij hem 1 keer in de week een half uurtje en heb ten alle tijden les als ik rij. Niet omdat chameur het niet kan maar omdat hij mijn eerste paard is dat ik zelf beleer en ik geen fouten wil maken. Sttaks ga ik 2 qeken op vakantie en mag hij lekker 2 weken niksen en alles laten bezinken.ik heb geen haast en hij pakt nu alles heel goed op dus blijf het eerst mooi zo doen tot mijn instructie anders zegt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:30

Hafje heeft de eerste buitenrit erop zitten. Eerst in de bak wat stap/draf/galop en grote voltes gereden. Daarna rondje uitstappen/draven door het bos. Vond ze leuk. Stukje bij de camping iets onzeker maar toch braaf doorgaan. Morgen vrije dag en dinsdag kwartiertje mee naar les. 1e keer met meerdere paarden.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:18

Santos 25 juni op kootwijkerzand voor een fotoshoot (3 weken zadelmak).
Ik heb nog steeds geen zadel (deze komt eind juli, wordt momenteel gemaakt door Sella).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:20

Wauw mooie foto's. Je hebt al veel vertrouwen in je paardje :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:20

wow, en dat na 3 weken.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:39

Hij is ook wel eens stout hoor! Dan wilt hij niet lopen/werken en dan gaat ie stilstaan en als een klein kind heel hard stampen en dreigen :P !

Maar dit vond hij mega leuk!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:39

Wauw Marleen, wat een onwijs gave foto's zeg.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je Sella zadel gaat bevallen. Heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar al wel eens naar gekeken.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:50

Heel gaaf Marleen! :D
Heb hetzelfde bbp voor Naf, maar dan in t grijs haha, super stoer dat je dit na 3 weken al doet met hem :j
Ben ook benieuwd naar hoe je Sella gaat bevallen, wil ik met de tijd ook laten aanmeten :)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:54

Wauw Marleen je zou niet zeggen dat hij pas 3 weken onder het zadel is! Wat doet hij het knap zeg. Echt een stoer paard om te zien. 8-)

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:07

Prachtig marleen!!! Heel jaloers dat je dat al kan zeg!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:13

Wauw gaaf al na 3 weken! Die bbp is ook leuk zeg, past goed bij hem. Welke is dat?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:15

Silversomali: FRA Macon Extra :)

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:35

Tymone schreef:
Wauw Marleen, wat een onwijs gave foto's zeg.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je Sella zadel gaat bevallen. Heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar al wel eens naar gekeken.

Het testzadel waar ik op heb gezeten zat echt heerlijk! Wel moest het zadel nog gemaakt worden, omdat ik andere kussens nodig heb en ikzelf wil andere kniewrongen. Plus het zadel wordt donkerbruin met zwarte stiksels en detail. Santos heeft een extreem korte rug, dus het zadel moest echt voor Santos gebouwd worden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:47

Ben je dan niet bang dat als je hem meer traint de rug veel veranderd dat het zadel niet meer past?