De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:15

Dat is het probleem. De moeder is nooit volledig uitgegroeid voor ze ingeslapen werd. Ze was 4 jaar en toen was ze 1m45/46
Vader is tot op heden nog steeds onbekend. Al zijn er enkelen die zeggen dat hij op nakomelingen van Oosterbroek françois lijkt. Wat ik ook heb opgezocht en ook helemaal klopt. Er is zelfs een nakomeling van François waar Harley 100% op lijkt.
Eigenaar van dit paard was: Balou_k
het paard waar harley heel erg op lijkt: (ook ingeslapen helaas)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 21-12-15 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:21

Hallo iedereen!!! *\o/*

Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaresse van een 2013-veulen, dus ik kom me ook even melden.
Ik ben Carolien, en mijn nieuwste aanwinst heet PPA Glorious Bastard, Basje voor de vrienden. Het is een Quarab, hij is nu 2,5 (geboren 12 juni 2013) en pas enkele weken geleden gecastreerd. Daarom staat hij nu nog apart van de andere paarden (in het aangrenzende land). Normaal zou hij deze week bij de anderen mogen maar dat ligt nog in twijfel (zie topic bij Paardengedrag).

Bas doet het heel erg goed. Hij is niet bang maar vooral nieuwsgierig. De eerste weken heb ik met hem in de wei en thuis geoefend: meelopen aan het halster, vast staan, voetjes geven, borstelen, de spuitbus leren kennen, volgen en stoppen, nog eens in en uit de trailer, dekje op zijn rug gelegd en daar wat mee gestapt ... Dat doet hij allemaal heel erg goed. Gisteren zijn we voor de eerste keer "buiten" geweest, we zijn blokje om gaan stappen. Hierbij zijn we ook langs de rijvereniging gewandeld waar hij super flink over een balkje, langs al die enge hindernissen (waar mijn 16-jarige nog altijd bang van is...) en door de waterbak (weliswaar zonder water) stapte. Maakte hem allemaal niets uit, hij wou gewoon heel erg goed kijken wat dat allemaal was.

Het enige waar hij wat op reageerde waren plastic flessen in de kant en paarden die door het weiland liepen als we passeerden. Hij gaat dan wat trippelen maar met een lichte druk op het touw kalmeert hij alweer en stapt hij flink mee. Voorlopig doet hij het dus prima! Het stukje Arab zorgt voor soms schrikkerige reacties, maar maakt ook dat hij ongelooflijk nieuwsgierig is en dus alles wilt weten. Zeer handig...

Hierbij nog enkele foto's van mijn baby!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes van ons!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:22

JustLizz schreef:
@No no: wat bedoel je precies met onder zijn vacht? Qua vetjes bedoel je? Je voelt en ziet geen ribben en langzaam beginnen de puntige vormen allemaal weer wat ronder te worden.

Dat bedoel ik ja :D

Hymalahja liksteen blijkt niet volledig te zijn toch? Niet alle mineralen zouden er in zitten.

170 :oo

Ik moest Eston even zoeken op de foto met zijn moeder :+ hij heeft de hoogte dus al behoorlijk ingehaald!!

Hi Carolien!!
Welkom! Ik ga nu je verhaaltje even lezen :o

:wow: wat een plaatje heb je zeg!!
Laatst bijgewerkt door No_No op 21-12-15 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:24

Welkom, gaaf dier!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:29

Bedankt!!!

Over die grootte: mijn andere paard (Willow) is 1.83 dus ik vind alles klein. Ik vind Bas bv ook een echte pony, hij is nu zo'n 1.53 gok ik. Hij wordt verwacht te eindigen rond 1.60. Ik vind dat hij al best groot toont en ik heb de indruk dat hij al gegroeid is tussen de dag dat ik hem kocht (11 november) en nu. Maar dat kan inbeelding zijn :+

Mijne heeft een Himalaya liksteen en een "gewone", zo'n baksteen model? Ik heb standaard zo'n baksteen in elke stal, maar Bas kreeg bij zijn aankomst een Himalaya als welkomstcadeau van een vriendin. Heb ik dus ook maar opgehangen. Hij gebruikt ze allebei... Maar niet zo heel vaak.

Wat doen jullie allemaal al met jullie jonkies?

En wat voeren jullie? Bas krijgt een handje Pavo Podo Grow 's ochtends en 's avonds met een wortel, onbeperkt hooi en hij kan 24/7 in het weiland, staat best nog veel gras want heeft sinds maart geen paard meer op gestaan. Vinden jullie het nodig om bij te voeren? Bas krijgt vooral uit het oogpunt dat de anderen ook brok bij krijgen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:34

Wauw Carolien wat een gaave Quarab.

@No_No: Nouja Harley heeft al eens zo'n rode liksteen gehad maar daar maakte hij quasi geen gebruik van.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:34

Leuk beest. :)

Als je je zorgen maak om Harley zou ik gewoon eens contact opnemen met de DA, bloed laten prikken is op zich niet heel spannend bijvoorbeeld.

Impala ben ik een beetje aan het longeren, maar die krijgt in januari weer vrij. We zijn het huis ook aan het verbouwen, maar als het puin een beetje weg is wil ik ook eens met hem de straat op. Alles wat hij nu ziet is mooi meegenomen voor later.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:02

@ Art_Ificious: bedankt!!
In verband met jouw paard ben ik het met Nies_ eens: ik zou mss eens een keertje bloed laten prikken en overleggen met de DA. Dan ben je vast gerustgesteld én weet je zeker dat ie geen tekorten heeft. Sommige mensen groeien ook sneller als anderen, toch?

@Nies_ : heb je Impala al een bitje in? Hoe pakt ie het longeren op? Dat wil ik binnenkort ook weleens proberen... paar rondjes... en klaar ;-) En van dat zien, zo redeneer ik dus ook :+

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:21

Art_Ificious schreef:
Justlitz ziet er op de foto idd goed uit.

Haha ja als Harley iets mag onderzoeken zal hij dat doen ook. ;)
Zo ook in de piste, hierin staan 2 stoelen en hij gooit deze ook altijd omver als hij de kans krijgt. Of hij saboteert de hindernis die klaarstaat voor een les door de balken eraf te duwen }:)

Harley is 1m38 en ook zeer traag groeiend. Heb de indruk dat hij eerder in de breedte groeit. Ruinen groeien normaal toch eerst in de hoogte? En hengsten meer in de breedte?

Ik zou voor je eigen gevoel gewoon een keer bloed prikken om te zien of hij tekorten heeft. En niet te vaak meten :D Daar gaat hij namelijk niet harder van groeien. Hij ziet er verder topfit uit, dus ik zou het lekker afwachten. Charlie, een halve Forester, is van de zomer ook echt niet zo hard gegroeid. Hooguit een paar cm. Tussen september en mei vorig jaar is hij wel behoorlijk gegroeid (ong. 5 cm in de hoogte en enorm in de breedte). Hij lijkt nu ook weer wat te groeien. Hij was recht, en nu is hij weer volledig overbouwd. Hij is nu rond de 1,45, en zijn ouders waren 1,48 en boven de 1,50. Ik zie wel hoe ver hij komt.

Die pony's groeien volgens mij ook gewoon wat gestager dan een flinke kwpn-er. Langzaamaan komt er steeds een centimeter bij, maar ze vliegen niet ineens in één zomer 8-10 cm omhoog.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:22

Memuska, wat een plaatje!!!!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:25

Maar het is helaas wel zo dat Harley al 2,5 is en dus zeker geen 10cm meer gaat bijgroeien.
1m40 zou ideaal zijn (dus nog 2cm erbij) maar 1m45 nog idealer voor het mooie plaatje.

Bloedonderzoek doe ik sowieso nog in Januari ;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:28

Goh... Ik heb vorig jaar een paard gereden voor een zwangere vriendin, die was bij aanvang 1.64 en laatst toch 1.72 gemeten. Dus of je het écht kan voorspellen?

@pairadice: bedankt! Ik ben er zelf uiteraard ook heel blij mee :-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:30

Art_Ificious schreef:
Maar het is helaas wel zo dat Harley al 2,5 is en dus zeker geen 10cm meer gaat bijgroeien.
1m40 zou ideaal zijn (dus nog 2cm erbij) maar 1m45 nog idealer voor het mooie plaatje.

Die 2cm zou ik niet bang voor zijn dat komt wel.

Bloedonderzoek werd mij af geraden door mijn dierenarts. 3x prikken in 3 weken om een beetje een compleet beeld te krijgen en dan nog is het maar een momentopname. Ze zei dat ik beter gwwoon goed brok kon voeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:38

oh, nouja ik wou eigenlijk 1 of 2x per jaar een bloedonderzoek laten doen. Mijn kennis doet dat met haar paarden ook. De Haflinger heeft namelijk regelmatig bloedarmoede en de fjord heeft een leverprobleem. En enkel met bloedonderzoek kun je die waardes zien.

Die 1m40 zal harley wel halen. Maar hij oogt eigenlijk al af maar dan zonder bespiering XD

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:39

Art_Ificious schreef:

De kans dat een pony nog 10 cm de lucht in gaat is wel klein inderdaad, maar een paar cm er bij gaat echt nog wel lukken hoor! En hij had een achterstand toch als veulen? Dan heb je sowieso kans dat hij later nog een beetje bij groeit. Ze groeien ook na hun derde nog wel wat door. Echt, 1,40 moet hij gemakkelijk kunnen halen!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:54

Ik heb een nrps pony gehad, 1.48m als 3 jarige. als 5 jarige 1.49m en toen is hij in het voorjaar voor 6 maanden het land op gegaan omdat ik op stage ging naar het buitenland. Toen ik terugkwam leek hij me wat gegroeid, maar ach, was ook wat breder geworden van het land :+ een 5 jarige zou toch niet meer zoveel groeien.... toch maar eens gemeten en bleek hij 1.55m te zijn :=

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:59

Memuska. Chameur is nu 2 jaar 9 maanden en 21 dagen. Ik gooi hem af en toe in de longeercirkel en probeer dan de stemhulpen er in te krijgen. Zadel en hoofdstel kent hij sinds kort en heb een aantal keer over hem heen gehangen. Dit accepteerd hij allemaal keurig zonder spanning. Ook doe ik grondwerk met hem zoals wijken voor druk zijwaarts achterwaarts op stem. Voorwaarts en halthouden op stem.en ben nu bezig met buigen en flemen wat hij schijnbaar geweldig vind om te doen.... Alles op zijn tempo en rustig aan zodat hij de tijd heeft om alles te verwerken

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:16

Ik hoop echt dat Ivy stopt met groeien nu, ik schat ze iets boven de 1m70, maar in de breedte komt ze echt niets bij. Bij geboorte was Ivy al 1m15. Zij krijgt nu wel 2 scheppen podo grow en 2 scheppen onderhoudskorrel, daarbij nog wortelen en hooi..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:17

Memuska schreef:
@Nies_ : heb je Impala al een bitje in? Hoe pakt ie het longeren op? Dat wil ik binnenkort ook weleens proberen... paar rondjes... en klaar ;-) En van dat zien, zo redeneer ik dus ook :+

Bit heeft hij nu 3 keer in gehad. Het longeren pakt hij heel makkelijk op, maar de galop doe ik nog niet omdat de bak pas van het voorjaar wordt aangelegd en ik het nu dus op gras doe. Ik ben per keer zo'n 5 minuten bezig en dat heb ik beide kanten al gehad.

Had ook al iemand voorgesteld om mee naar de manege te rijden met hem, is misschien ook wel goed voor hem. Mijn fjord rij ik daar ook omdat ik nu dus nog zonder bak zit.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:18

Hier onbeperkt hooi en een mineralen blok (24/7 buiten).
Verder de tijd niet om ook maar iets met hem te doen (en de fysieke toestand momenteel ook niet).

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:21

Ik heb wel het voordeel dat de rijvereniging op wandelafstand zit: kleine 10 minuutjes door een bospaadje (als hij niet zou gapen 5 minuten, tenminste met m'n andere paard toch) en ik ben er. 3 buitenbakken, binnenbak, crossparcours, springparcours... Heeft hij veel te gapen.

Mijn vriend doet aanleg van gazon en sportvelden. Bas leert dus ook de gekste machines eerst kennen. Dat vindt hij vooral interessant. Neus over het hek, briesen maar wel meelopen en proberen het aan te raken. Mafketel... ;-)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:29

Shym krijgt nog heel veel maar dat gaat vanaf kerst anders worden omdat hij nu goed op gewicht is.
Hij krijgt nu nog 750 gram pulp (halve emmer geweekt), 1,5 kg ponybrok, 1,5 schep zemelen en ongeveer een halve emmer luzerne.
Na de kerst gaan we kijken hoe hij het op de ponybrok doet met mijten Quattro, onbeperkt voordroog en overdag nog het land op (die is zo goed als kaal inmiddels)

Memuska, dat klinkt erg geweldig!! Die van jou zal goed mak zijn en anders wel worden!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:32

Ik voer mijn beide paarden hooi, wat bietenpulp voor de darmen en 200 gram Vitalbix. Doen ze het prima op voor zover ik kan zeggen dat het aan het voer ligt. Vind de Vitalbix fijn omdat ik maar zo weinig hoef te voeren om de vitamines te voldoen en er zit geen graan of suiker in.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:40

Wauw Harley krijgt alleen hooi en 1x per dag bietenpulp ('s avonds dus weet niet hoeveel exact aangezien de stalbaas dit geeft)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:54

Imagine en Iris krijgen zowel 's ochtends als 's avonds 1/2 schep seniores priores en 1/3 schep merriebrok. verder krijgen ze onbeperkt voordroog