Vanmorgen hoefsmid voor bekappen.
Buurman van de Arabo-Friezen kwam even helpen om een van de twee paarden naar voren te helpen halen en binnen op stal te zetten, want bekapper wil natuurlijk niet in de regen gaan staan bekappen.
Automatisch reikte ik al naar Jaopie z'n hoofdstel en hengstenketting (zo haal ik 'm altijd uit de wei) tot ik opeens bedacht: ja, dat moet nu ook maar eens afgelopen zijn, die onzin, hij loopt maar gewoon mee aan een halster. Wel had ik hengstenketting mee, en om neusriem gedraaid. En zweepje voor blokkade aan voorkant. Maar het ging van een leien dakje.
Verder ging ook alles voorbeeldig: rustig, kalm, Khava liep voorop met Arabo-buurman aan 'n los lijntje, Jaopie er achteraan zonder raar gedrag zoals er langs willen stormen of geruk omdat-ie gras wilde vreten. Bij Khava geen hengstenketting gebruikt, hing er wel aan, maar is nog nooit nodig geweest.
Ze hadden beiden gewone halsters aan, natuurlijk geen touwhalsters, omdat wellicht de smid het buiten aan de stang zou willen doen (gebeurde toch op stal, want het begon intussen te regenen). Geen goed idee, paarden vastzetten aan touwhalster.
Op stal viel het op dat Khava veel rustiger was dan vorige malen: ze was niet kijkerig en begon meteen aan het door mij van tevoren klaarlegde hooi. Ook draaide ze niet steeds rondjes, maar keek kalm om zich heen. Jaopie stort zich altijd meteen op het vreten, dus dat was niks nieuws.
Bekappen en vijlen is nooit een probleem, zijn ze niet moeilijk mee. Ik was dik tevreden. Nu moeten ze 15 december weer (en mijn 2 Shetten-aan-huis ook).
Ze staan weer mooi op de voeten, als het weer morgenochtend kalm (droog) is gaan we weer verder met de training.
Het lijkt er op dat de training merkbaar resultaten af begint te werpen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-10-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt