[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 13:48

Vanmorgen -als uitloper van de nacht - een vevelende druilerige miezerregen.

Dus niet longeren, want a. het gras is nat (uitglijders van jonge merrie) en b. de wei mag in geen geval stukgelopen worden, wat met natte grond natuurlijk al gauw gebeurt.

Bovendien mochten meneer en mevrouw een klein strookje gras bij dan konden ze al kauwend eens even de gebeurtenissen van de afgelopen 2 dagen laten bezinken. Dat is namelijk ook heel belangrijk voor het leerproces. Jaopie was weer uiterst beleefd in de wei, dus probeerde niet me van de sokken te lopen tijdens het verzetten van de prikpaaltjes. Dat mag in de krant! Ieder ander verzet die paaltjes altijd vanaf de andere kant om J. niet in je nek te krijgen.... het feit dat ikzelf daar al zolang aan gewend ben geeft eigenlijk al aan wat voor 'n onopgevoede en brutale hork het op de wei/aan de hand is....Hij was echt altijd een onberekenbaar sujet wat dat betreft.
Mijn eigen schuld, zonder meer, door nooit grond/opvoedkundig werk met hem gedaan te hebben, terwijl het van jongs af aan bij hem al wel duidelijk was dat het intimiderend gedrag hem in 't karakter zat.

Khavanna is altijd beleefd, zij het soms wat jolig (bokkesprongen, maar niet op jou gericht). Als je HEY! roept schrikt ze eigenlijk al weer van haar eigen gedrag. Heeft 'n goed karakter, die merrie.

Zal morgenochtend weer verder kijken, er is dan een hoop regen voorspeld, maar of dat HIER valt staat nog te bezien. Even buienradar in de gaten houden.

Vrijdagochtend komt de hoefsmid dus dan gaat het spul (J en Kh.) weer naar voren naar de poetsplaats.

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 15:12

Het verschil in reactiepatronen tussen Jaopie en Khavanna merk je vooral op typerende wijze bij achteruit moeten gaan:

Jaopie: je wijst naar zijn borst, rammelt wat met de longelijn, en zegt TERUG.
Jaopie kijkt je eerst aan (ja hij kijkt je tenminste wel met twee ogen aan) alsof je niet wijs
bent (Wijzen? naar MIJ?), en na het gerammel met de longelijn wil hij een stap naar VOREN
doen (als hij een slechte zin heeft, een run ipv een stap), maar doordat ik vrij scherp TERUG
word ik niet alsnog geplet; uiteraard moet hij dan wel subiet een stap of 10 terug, niet 1 of 2

Khava: zelfde commando-reeks, alleen moet ik beslist niet met de longelijn gaan rommelen of
rammelen ( vind ik sowieso een vrij onvriendelijk manier om TERUG te vragen) want die
komt meteen omhoog, zij mag op TERUG wel gewoon 1 tot 3 stapjes doen, ze is nog lerende

Conclusie: Jaopie heeft vooral een gebrek aan respect, Khava vooral aan vertrouwen.

Ik realiseer me dat ik het met Jaopie gewoonweg net iets te vaak "op een accoordje heb gegooid", en simpelweg een soort compromis heb gemaakt.
Hij kent het allemaal wel, maar het is hem op een halfbakken manier bijgebracht, waardoor en stukken in die basis zitten die hij zelf maar zo'n beetje heeft ingevuld.
Herstel: die ik hem heb láten invullen.

Bij Khavanna moet ik opletten dat ik haar niet op dezelfde correctieve (dus nét wat strictere) wijze benader als ik hem doe, want dan schrikt ze, en zou ik het zo wankele vertrouwen weer beschadigen.

Bij Jaopie moet ik me beslist niet in de luren laten leggen (ook niet door mezelf) want dan veegt-ie de vloer met me aan.

Bij Khava is het respect er wel, maar het vertrouwen nog uiterst breekbaar.

Daarom ga ik ze niet meer tegelijk, maar op afwisselende dagen trainen, de omschakeling in je eigen intentie en fysiek is té groot om dat bij deze zo verschillende paarden na elkaar te kunnen inzetten.

Hopelijk regent het morgenochtend niet te bar, want dan "grijp" ik Khava weer bij de luren, ik heb er ontzettend veel lol in, dat werken met ze, wat idioot egenlijk dat ik na al die paardenjaren eigenlijk altijd zó weinig met grondwerk met mijn eigen paarden heb gedaan.... terwijl je juist dán heel goed kunt waarneen, hoe het karakter, de fysiek en het reactiepatroon is...

Nou ja, nooit te oud om te leren, zullen we maar zeggen (hoor je dat, Jaopie...?)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:37

Fantastisch weer, je laatste paar posten. En ook heel herkenbaar ...

Hier ook een eigenaar van twee paarden, twee merries, met een heel eigen karakter, waarbij de haflinger een beetje "whatever"-mentaliteit heeft en nog net wat strikter mag worden opgevoed. Daar ben ik recentelijk dus maar eens mee begonnen, na een jaar of 9. De arabier is eigenlijk heel timide en strikt opgevoed maar nu de slechte kunst afkijkt van de haflinger en probeert hoe ver ze kan gaan. Zij laat zich nog wel de goede richting uitduwen maar bij allebei is consequent zijn belangrijk. Ik ben er daarbij nog niet altijd over uit of ik de nieuwe, bravere, versie van de haflinger eigenlijk wel leuk vind. Een beetje karakter mag best, zoals Jaopie, maar het werkt zo veel fijner als de regels duidelijk zijn en worden nageleefd ...

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:26

Fijne updates, TS! Joapie en Khavanna zouden zo de hoofdpersonen van een stripverhaal/cartoon kunnen zijn, met hun karaktertjes en alle 'avonturen' die jullie meemaken! :D

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:29

Terpentijn en zijn paardjes in de Penny!! *\o/* *\o/* :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:31

Waar is Lusitana? Misschien kan ze nog iets schrijven :+

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:28

Ga zo door, kan ik ook blijven genieten van het topic
Cowboy terpentijn springt gewoon even op zijn Khava

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 12:06

Vanmorgen hoefsmid voor bekappen.

Buurman van de Arabo-Friezen kwam even helpen om een van de twee paarden naar voren te helpen halen en binnen op stal te zetten, want bekapper wil natuurlijk niet in de regen gaan staan bekappen.

Automatisch reikte ik al naar Jaopie z'n hoofdstel en hengstenketting (zo haal ik 'm altijd uit de wei) tot ik opeens bedacht: ja, dat moet nu ook maar eens afgelopen zijn, die onzin, hij loopt maar gewoon mee aan een halster. Wel had ik hengstenketting mee, en om neusriem gedraaid. En zweepje voor blokkade aan voorkant. Maar het ging van een leien dakje.
Verder ging ook alles voorbeeldig: rustig, kalm, Khava liep voorop met Arabo-buurman aan 'n los lijntje, Jaopie er achteraan zonder raar gedrag zoals er langs willen stormen of geruk omdat-ie gras wilde vreten. Bij Khava geen hengstenketting gebruikt, hing er wel aan, maar is nog nooit nodig geweest.

Ze hadden beiden gewone halsters aan, natuurlijk geen touwhalsters, omdat wellicht de smid het buiten aan de stang zou willen doen (gebeurde toch op stal, want het begon intussen te regenen). Geen goed idee, paarden vastzetten aan touwhalster.

Op stal viel het op dat Khava veel rustiger was dan vorige malen: ze was niet kijkerig en begon meteen aan het door mij van tevoren klaarlegde hooi. Ook draaide ze niet steeds rondjes, maar keek kalm om zich heen. Jaopie stort zich altijd meteen op het vreten, dus dat was niks nieuws.

Bekappen en vijlen is nooit een probleem, zijn ze niet moeilijk mee. Ik was dik tevreden. Nu moeten ze 15 december weer (en mijn 2 Shetten-aan-huis ook).

Ze staan weer mooi op de voeten, als het weer morgenochtend kalm (droog) is gaan we weer verder met de training.

Het lijkt er op dat de training merkbaar resultaten af begint te werpen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 21-10-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:31

Khavanna wordt volwassen. <3
In combinatie met jouw training natuurlijk. :j
Fijn dat je nu zulke enorme stappen vooruit maakt met beide paarden!
Kun je het vorige hoofdstuk eindelijk afsluiten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 12:46

Nou... nou... enorme stappen zijn het natuurlijk niet, maar het is bouwen aan een gezonde(re) verstandhouding met beide paarden.
ECHT vooruit vind ik: Jaopie weer rijden, Khava op d'r eentje de wei uit kunnen halen.
Maar het is natuurlijk bijzonder leuk om te merken dat het grondwerken zo veel verschil kan maken, zowel bij jezelf als bij twee zo verschillende paarden.
Dacht werkelijk niet dat ik het zó leuk zou gaan vinden om op zo'n manier met ze bezig te zijn.
Het is écht verrijkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:52

Vergeleken met hoe het eerst ging, vind ik het echt wel behoorlijke stappen hoor, je hebt er zelfs weer op gezeten!
Niet alleen fysiek grote stappen, maar vooral mentaal, voor zowel jou als de paarden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 13:00

Ja mentaal zijn we alledrie erg aan het veranderen, afzonderlijk, maar ook naar elkaar toe. Het ene lokt het andere ook uit, gaat het lekker, dan heb je ook meteen nog meer zelfvertrouwen en zin (want dat was beiden vollédig de bodem in geslagen) om verder door te oefenen.
Nu opletten dat ik bij een onverhoopte tegenslag zelf niet weer 'terugval" maar gewoon denk "ach at, nieuwe ronden, nieuwe kansen". Ik probeer ook wat minder na te denken en te analyseren (valt niet mee voor een tiep als ik), maar gewoon te doen.
Dat blijkt in elk geval beter te werken, want dat nadenken en analyseren doe ik maar lekker nádat ik met ze bezig ben geweest, niet tijdens.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:50

Alleen al het feit hoe je nu nadenkt over het uit de wei halen (hoofdstel én hengstenketting en nu halster) is al een hele ommezwaai. Ik heb 800 kilo paard (en hij weet dondersgoed z'n eigen grootte), maar daarmee kan ik een 6-jarige en met niet meer dan een halster langs de weg sturen. Laat staan dat ik hem uit de wei zou moeten halen met hoofdstel én ketting... Maar als je dat al zo lang doet, en het zit er zo ingesleten.. dan is het best een stap (en wat voor één!) om te gaan omdenken en het anders te doen.

Dat je dit nu kan, en zonder getrut en geklier geeft wel aan dat jullie onderlinge verstandhouding significant aan het veranderen en verbeteren is. En daar ga je straks onder het zadel ook enorm van profiteren.

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:31

Terpentijn, kleine stapjes mogen ook best worden gevierd! Als het bekappen zo lekker ontspannen is gegaan is toch super? Ik lees nog steeds met veel plezier je voortgang met Jaopie en Khavanna. Volgens mij ben je hartstikke lekker bezig en zit je in een goede (mind) flow.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:29

Ach, en met vele kleine stapjes kom je er ook :D.

Is toch helemaal gaaf dat je aan zoiets basaals en relatief simpels als je paard aan de hand meenemen af kunt meten welke vooruitgang er al is geboekt?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:31

Ook een paard dat zich ineens netjes gedraagt bij de smid en alles daaromheen kan veel voldoening geven. Niks mis mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 05:36

@Berdien: ja dat is best een nadeel als je al lang met een paard omgaat en je bent al wat ouder, dat je bijna zonder het in de gaten te hebben uit gewenning en deels onbewust dezelfde aanpak blijft hanteren, terwijl dat niet (meer) zinnig of nodig is.

Door het grondwerken met Khava en in het kielzog daarvan ook wat met Jaopie word je je wel veel bewúster van wát je eigenlijk doet. En waarom je dat eigenlijk doet....

Je bent echt nooit uitgeleerd als het op paarden aankomt, dat is wel het leuke er van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 12:58

Met Khavanna gaat 't uitstekend, die maakt nu grote stappen voorwaarts. Daarover later meer!

Maar Jaopie.... die stond vanmorgen kreupel op de wei...ik ben erg bezorgd, ik "hoop" dat hij zich verstapt heeft of een rare run heeft gemaakt, of uitgegeleden is.

Paardenbuurman er bij gehaald: het is duidelijk bewegingskreupelheid voor, er is verder niets te zien of te voelen (geen wondje, geen verdikking, geen warmte, niks). Ik heb zijn schouderspieren met mijn knokkels "bewerkt" om een reactie daar uit te lokken, niets, nakkes, nada. Draven aan de lijn wilde hij niet, hij staat wel in stilstand evenredig op z'n twee voorbenen (hij ontlast er niet een, bedoel ik).
Ík heb besloten het morgenochtend nog eens te bezien, en naar aanleiding daarvan te beslissen of er een paardenDA moet komen of niet....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-10-16 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:02

Hoefzweer?

sterkte voor jou en J

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:05

Aah jeetje, wat sneu zeg!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:10

' t Is ook altijd wat met die knolletjes. Ik hoop dat het meevalt met Jaopie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 13:19

Ja ik ben er ziek van, Jaopie heeft eigenlijk nog nooit wat gemankeerd.

Heb altijd de idiote bokkespringende Khava er van verdacht dat ze eens een keer met een fikse blessure op de weide zou staan, maar dat is zo'n stuk elastiek, zij stuitert en racet een eind rond dat het en aard heeft, maar 't schijnt haar natuurlijk af te gaan.
Jaopie is nooit zo druk op de weide, misschien heeft zij hem tot een rare manoeuvre verleid....aan iets ergers durf ik nu nog even niet te denken...OVERbelasting door (verkeerd of te veel) rijden kan het in elk geval niet veroorzaakt hebben.

Zij maakt overigens supergoeie vooruitgang, jammer alleen dat mijn hoofd nu niet zo naar haar staat.

Denk dat ze volgende week wel van Jaopie af kan. Ze heeft veel (zelf)vertrouwen gewonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:10

Ze kunnen rare capriolen uithalen inderdaad.
Vorige winter is [naam] ook uitgegleden, ze liep niet echt kreupel, maar ook gewoon niet goed.
Dit was na enkele weken rust wel echt helemaal over, dus ik hoop voor jou dat dat bij Jaopie ook het geval is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 14:17

Het zit echt linksvoor, want hij "valt" met knikkende hals op het rechtervoorbeen. Hij is niet katskreupel, maar toch wel zeer duidelijk.
We hebben hem nog niet op het harde geprobeerd, want ik wil hem liever eerst even met rust laten nu we niet weten wát het euvel is.

Nou ja ik hoop ook dat het door een rare sprong of zo ontstaan is, misschien wilde hij me Khava meedoen en heeft-ie een glijder gemaakt. Hij is natuurlijk niet half zo lenig als Khavanna...
Als 't maar geen artrose of zoiets is.... arghhh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:26

Daar worden ze normaal gezien niet zo plotseling kreupel van. :(:)
Ik duim voor je mee.