Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:52

moniek21 schreef:
Ik ben gisteren bij Haydn geweest, hij is vooruit gegaan. Maar ik heb toch voor 95% besloten dat hij weggaat, hij zal dit schieterige altijd houden, ik wil niet elke keer als ik erop zit ( Haydn zal toch ook hierdoor vaker gereden moeten worden dan een andere 3 jarige ) m'n volle 100% verstand en concentratie nodig moeten hebben omdat hij zo vreselijk vlug is, dat als ik bv een keer moet niezen ik niet afgeschoten ga worden, dat ik ook normaal een keer m'n jas uit zou kunnen trekken... Haydn is een paard dat naar iemand moet die er meerdere op een dag rijdt en niet zoals ik voor m'n hobby... Heb het best moeilijk met deze beslissing maar ik moet wel realistisch blijven ... 10 jaar geleden had ik er niet over na gedacht... Maar nu met m'n dochtertje en m'n werk... |( morgen maar even bellen met de kliniek voor een keuring, hopen dat hij goed is, en anders blijft ie en zien we wel :(:)

Jeetje Moniek wat een moeilijke beslissing. Misschien kun je er iemand voor vinden die hem nog wat langer doorrijdt en dan kijken hoe het uitpakt? Hij is nog maar net ohz en vaak gaat dat schieterige er toch een heel stuk nog vanaf.
Aan de andere kant kan ik het me voorstellen hoor. Zeker met een kindje en werk kun je je niet permitteren om iedere x in de kreukels te liggen.

Boston: Leuk paard heb je daar en mooi kleurtje. Ik zie er een beetje Akhal Theke in (zo aan het hoofd te zien) klopt dat? En een mooie tinker van CHayenne. :D :D
Mooi momentje Lindy :D :D

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:22

Ja babootje zeker een moeilijke beslissing.. Maar het is niet anders .
Morgen wordt hij gekeurd, heb op de stal een ander op het oog een 3 jarige Cachet L die is vreselijk braaf ... Maar wel pit ;)
We gaan morgen duimen, als hij niet goed is bekijken we het weer verder.
Weet je babootje als ik hem daar door laat rijden kost dat me steeds 700 euro .. Dat heb ik gewoon niet over in de maand zeg maar :+ anders had ik hem rustig nog een half jaar laten staan ;)

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:45

boston...welkom, knappe valk heb je daar!
Cheyenne...welkom! Leuke tinker heb je!
polo...gelukkig dat er geen schade is met die wielrenner, zo een hekel aan wielrenners heb ik!
moniek....moeilijk maar snap je besluit zeker!

Hier vandaag weer op hummie gereden, even gelongeerd en daarna even een rondje aan de lijn gestapt in de binnenbak en toen gelijk maar los gegaan. Super super gereden, heb kunnen stappen en draven en galopperen op beenhulpen en zelfs wat figuren kunnen sturen al. Ze leert zo ontzettend snel, ga morgen longeren en dan rondje wandelen in de binnenbak en dan erop. Voor het eerst zelf alles regelen zonder grond hulp, wel rijd me vriendin erbij in de bak. Daarna krijg ze even een weekje rust.

Heb besloten dat als ze zich zo blijft ontwikkelen dat we dan in oktober de Noord Holland cup voor 3 jarige paarden gaan mee doen ter voorbereiding aan de IBOP in november.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:02

Hier ook een flink paard! :D
Vandaag voor de tweede keer paar galopjes gedaan en wat doet ze het flink!
Ik kan ze zelf ook gelijk in galop zetten en ook weer terug rijden op mijn zit.
Volgens mij zat ik er zo op, {:} :D

Zijn er hier trouwens nog paarden die het bit niet zo fijn vinden?
Danica vindt normaal contact niet zo erg, maar als je een (kleine!) ophouding maakt of wat duidelijker wil sturen, trekt ze echt tegen op het bit. Zit nu een sprenger turnado bitje in.. Misschien ene Nathe ongebroken proberen?
Gelukkig kan ik ze wel steeds terugrijden op zit en stem, maar ze aanvaardt het contact dus ook redelijk moeilijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:39

Die van mij is ook nog niet echt gecharmeerd van het bit. Maar heb er nog maar heel weinig mee gewerkt. Hij pakt alles in zijn mond behalve het bit :+
Dat wordt dus een appart projektje

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:09

Hallo, mag ik mij hier ook melden?
Ik ben sinds kort mijn driejarige aan het rijden, een Der Senaat 111 x Le Tot de Semilly. Wegens verhuizingen is hij al in februari zadelmak gemaakt (zo'n 8 keer erop) en daarna is hij 2 maand op weiderust gegaan. Sinds begin mei ben ik terug met hem bezig, hij komt nu zo'n 2x per week onder het zadel. Af en toe rijdt de springruiter die hem volgend jaar gaat uitbrengen, verder doen we het eigenlijk zelf. Hij is eigenlijk heel braaf, maar nu hij niet meer onder de indruk is durft ie wel eens uit te proberen of het echt wel moet.. Dus vanaf nu toch consequent 2x per week proberen te rijden zodat er wat meer routine in komt :)
Nu ga ik even teruglezen met welke paarden jullie aan de slag zijn!

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:12

Citaat:
Boston: Leuk paard heb je daar en mooi kleurtje. Ik zie er een beetje Akhal Theke in (zo aan het hoofd te zien) klopt dat?

Helaas moet ik je teleurstellen maar nee, Akhal Teke zit er niet in :D Ze heeft er wel wat van weg nu ik het zo eens bekijk... Haha en ze heeft een paar flinke oren. Mn vader vroeg al of ze daarmee ook wifi verbinding kon ontvangen :+ _O-

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:29

Hoi Julie :D
Longeer jij trouwens ook nog naast de twee keer rijden?

Ik doe nu zo'n drie keer per week erop, en daarnaast probeer ik ook nog een keer te longeren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:32

Longeren doe ik niet vaak.. Heb een paar weken 1x gereden en 1x longeren, maar ik merk dat hij meer leert onder het zadel :) Alleen was gisteren de 'vooruit'-knop ineens kapot, dus daar nu weer wat werk mee :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:37

Hahaha dat is redelijk lastig rijden dan :D
Ik heb al een vooruit-knop en terug gaat enkel op zit. Kan er vooraan niet aankomen! Soms lastig, maar gelijk reageert ze wel op zit en stem.
Vrees alleen moest ze echt eens aan de kletter gaan, dat ik absoluut niets kan doen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 12:46

@ Coberlina, hoe reageert ze op het bit als je haar longeert? Hinde was ook lastig op het bit, daarom heb ik haar vaak op de dubbele longe gepakt en was dit probleem binnen no time over, plus dat ze er lekker soepel (en recht) van worden.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:19

Hummie was in het begin ook erg gevoelig op het bit.....inderdaad veel met dubbele longe gedaan en bijzet en dan goed voorwaarts als ze er tegenin wilde. Dit uitte zich bij hum overigens in omhoog komen maar dit heeft ze nu helemaal niet meer kan nu gerust aan het bit zitten zonder gekke dingen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:18

Wat een leuke verhalen allemaal! Hier tot voor kort alleen maar aan het longeren geweest. Gisteren het zadel weer even geprobeerd en 10min later ben ik even gaan hangen.
Dit ging zo braaf dat ik meteen maar ben gaan zitten. Aangezien dit ook super ging ben ik op mijn commando gaan draven en zelfs galopperen, super trots! Mijn vriend had haar aan de longeer lijn. Binnenkort ook maar eens het stuur erbij pakken. Geweldig gevoel om op je eigen gefokte paard te zitten.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:50

Aan de longe weinig problemen, alleen loopt ze eerder achter het bit, dan er naartoe.
Ze zakt wel mee met de bijzets of Pessoa, echt vw/nw, maar zodra ze het bit voelt, gaat ze wat veel nageven en dus ietwat achter het bit lopen.
Ze is ook met dubbele longe gelongeerd, en dat ging ook best goed, liet zich sturen, maar eerder op de longes die aan weerszijden richting aangaven, dan op het bit zeg maar.
Zou ik beter een nog zachter bitje proberen? Ik heb er nu een sprenger turnado in zitten. Wou ook geen te dik nemen, aangezien ze een hele kleine mond heeft. Daarom dacht ik misschien een Nathe ongebroken te proberen?

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:55

Dit jaar op mijn werk helaas geen H'tjes. Een al vroeg elders zadelmak gemaakt, vanwege hengstenshows en de andere is al verkocht. Ik vind het wel een leuk om te zien hoe alle paardjes vooruit gaan in het topic. Ik lees gezellig mee.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:18

Vandaag heb ik Takoda voor het eerst (geloof niet dat ze het ooit al eens had meegemaakt) eens gewassen en afgespoten. In het begin was ze wat voorzichtig maar al snel nam haar nieuwsgierige karakter het over. Mijn vader, geen paardenkenner, had heel handig zijn zeil en bouwmateriaal op de poetsplaats gelegd maar ook dit vond ze wel een fijne zakdoek om haar neus aan af te vegen :D Zo een onverschrokken paard heb ik nog nooit meegemaakt op zo'n jonge leeftijd. Ik heb echt geluk met haar <3

Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:14

Wat heeft ze een leuk kleur!

Vind het zelf ook heel fijn als je die evolutie zo meemaakt. Had dat met mijn andere paard ook. Ben daarmee begonnen als ze 3,5 was en nu is 13. Alles zelf geleerd en je leert elkaar door en door kennen.

Mijn jongste begint ook al heel wat meer vertrouwen te hebben en af en toe al eens wat brutaler te zijn haha. Gelukkig is ze ook erg braaf. :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:47

Haydn is voor nu ( de foto's worden nog even nader bekeken ) zover de arts kon zien goed gekeurd... Met dubbele gevoelens ben ik blij . Aan de ene kant ben ik blij dat hij goed is , het is toch altijd weer spannend maar aan de andere kant huil ik omdat ik afscheid ga nemen. Er staat nu wel een deur op doordat hij goed is .. Ik ga dinsdag een 3 jarige Cachet proberen daar op stal een heel lief dier wat even moeilijk in z'n vacht zit op het moment door de castratie en het beleren maar er weer aan het uitkomen is ( heb hem al een paar keer gezien ) het is een echte knuffel... Hou jullie op de hoogte.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:50

Heb even teruggelezen, moeilijke beslissing Moniek! Maar als je je niet goed voelt bij een paard is verkopen wellicht de beste oplossing, en dan kan je terug verder met een paard waar je wel vertrouwen in hebt. Succes met het verkopen en met de zoektocht!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:44

Dank je wel Mallootje, ze heeft een 3 jarige Cachet staan erg lief dier die ga ik dinsdag proberen, als hij leuk is en lief onder het zadel kan dat hem zomaar wezen.... ( blijf ik toch nog in het topic ;) )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:42

Succes moniek. Nare beslissing maar misschien wel verstandig.

Ik heb de eerste rondjes draf ook er op zitten vandaag. Woehoe!
Hij is moeilijk in beweging te krijgen maar als hij loopt gaat het goed. En het commando drrraf doet het gelukkig best goed.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:05

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:08

flimpje verdwijnt spoorloos als ik er op klik....

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:31

Ik heb net de link naar mijn vriend gestuurd, hij kan hem wel gewoon openen. ik weet niet wat ik nu kan doen om het wel te laten slagen...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:39

Bij mij werkt het ook gewoon goed!