Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoukie schreef:En met de nek als hoogste punt kun je je paard gewoon niet voldoende gymnasticeren,...
Aqua8horse schreef:Hoe meer je aan de voorkant zit, hoe meer je een paard stoort in zijn balans. Dat gaat altijd ten koste van de prestaties.
En om een paard goed door zijn of haar lichaam te laten lopen, zou je in mij ogen helemaal geen LDR voor nodig moeten zijn. Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft. Rijkunst zit niet in je handen of aan de voorkant. De rijkunst is gebaseersd op dat de motor van achteren zit, daarom is het LDR systeem zo tegestrijdig aan het doel wat men daarmee voor ogen heeft, vind ik.
Aqua8horse"]
[quote="gijsenkim schreef:denk het wel, want dat is namelijk al eeuwen zo.
Citaat:Maar de S vorm is een natuurlijke lijn, en die bolle vorm dus niet! Dus is het niet echt natuurlijk om het paard in zo zware gebolde vorm te laten lopen.
Esther"]
[quote="Aqua8horse"][quote="gijsenkim schreef:denk het wel, want dat is namelijk al eeuwen zo.
Lielle"]
[quote="Aqua8horse schreef:Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft.
gijsenkim schreef:Ik denk dat aqua het over wedstrijden B, L niveau heeft.......
Aqua8horse schreef:Rijd je de wedstrijd klassiek(zoals dat hoort) en train je LDR dan heb je nooit een mooi paard dat uit een geheel bestaat. Dat kan namelijk niet omdat het dier dan 2 verschillende balansen heeft. Dat werkt niet optimaal.
Citaat:Iemand die zijn mening nooit wil bijstellen, heeft nooit iets geleerd
Pipo schreef:Weet je wat mij de beste conclusie lijkt. Degene die LDR willen rijden, blijven dat lekker doen. Degene die klassiek willen rijden doen dat ook.
En degene die er tussenin zitten blijven ook gewoon lekker doorsturen. Iedereen blij
Aqua8horse"]
[quote="Lielle"][quote="Aqua8horse schreef:Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft.
Promptertje"]
Vraagje aan Jantien: op welke manier zou het wél schadelijk kunnen zijn? Ik hoor fysiotherapeuten altijd over problemen met de aanhechtingspees van de brachiocephalicus, daar schijnen diep gereden paarden redelijk snel problemen te krijgen. Heb je daar al iets over vernomen?
[/quote]
De manieren waarop je een paard in de vernieling rijdt zijn legio.
De brachiocephalicus loopt van de zijkant van het achterhoofd (proc. mastoideus) naar het bovenbeen. De functie is dus: het buigen van het hoofd (mn opzij) en het naar voren brengen van het voorbeen.
Je krijgt problemen bij het achterhoofd (aanhechting lig nuchae, aanhechting brachiocephalicus) wanneer je een paard ineens lang en zwaar aan het werk zet en veel statisch werk laat verrichten.
Een goed voorbeeld daarvan is veel longeerwerk met een strak bijgezet paard.
Ook voor deze opmerking geldt (voor mij) weer: het is net zo hard van toepassing op een paard dat klassiek geschoold wordt als op een die volgens LDR getraind wordt.
[quote="aqua8horse schreef:Als je dus klassiek traint heb je een mooi rond paard wat een geheel vormt.
Rijd je de wedstrijd klassiek(zoals dat hoort) en train je LDR dan heb je nooit een mooi paard dat uit een geheel bestaat. Dat kan namelijk niet omdat het dier dan 2 verschillende balansen heeft. Dat werkt niet optimaal.