Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:43

En met de nek als hoogste punt kun je je paard gewoon niet voldoende gymnasticeren,...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:33

Anoukie schreef:
En met de nek als hoogste punt kun je je paard gewoon niet voldoende gymnasticeren,...

Het hoogste punt hoeft niet per se het meetkundige hoogste punt te zijn. Een paard dat dragend voorwaarts neerwaarts wordt gereden, heeft ook de nek als hoogste punt alhoewel de nek dichter bij de grond is dan de schoft bijvoorbeeld. Het gaat ook om het actief dragen van de hals.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 17:31

Aqua8horse schreef:
Hoe meer je aan de voorkant zit, hoe meer je een paard stoort in zijn balans. Dat gaat altijd ten koste van de prestaties.
En om een paard goed door zijn of haar lichaam te laten lopen, zou je in mij ogen helemaal geen LDR voor nodig moeten zijn. Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft. Rijkunst zit niet in je handen of aan de voorkant. De rijkunst is gebaseersd op dat de motor van achteren zit, daarom is het LDR systeem zo tegestrijdig aan het doel wat men daarmee voor ogen heeft, vind ik.

Beste Aqua, hoe je jezelf hier nu verwoord maakt voor mij helemaal duidelijk waarom je zo ontzettend tegen het dieper doorstellen bent.
Wanneer je inderdaad het idee hebt dat iemand die z'n paard diep rijdt alleen maar aan de voorkant zit te trekken, de achterhand compleet vergeet en z'n paard een uur lang met z'n kop tussen de knieën trekt en verder niets doet dan heb je:
a: niet begrepen hoe iemand in het LDR systeem rijdt
b: een compleet verkeerde voorstelling van het systeem.

Conclusie: deze hele discussie is overbodig omdat je niet weet hoe het werkelijk in elkaar zit.

De schets die jij hier maakt (inderdaad die ruiter die alleen maar aan de kop kan trekken en het verder niet boeit hoe z'n paard loopt) is namelijk die van een slechte ruiter, ongeacht in welk systeem deze rijdt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 18:12

Jantien, dat heb ik ook al eerder gezegd (maar jij zegt het weer wat mooier met opsomming Haha!), maar aqua schijnt dit niet te willen inzien.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:50

Dat heet geloof ik: "niet gehinderd door enige kennis van zaken"

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:04

Na 26 bladzijden ben ik maar gestopt, wordt er erg moe van.
Ik, als beginner wil toch nog even een vraag stellen aan aqua, misschien is de vraag eerder gestelt, maar heb ik hem gemist.
Jij beweert dat LDR slecht voor paarden (best mogelijk, maar daar heb ik me persoonlijk niet in verdiept), maar jou methode zou compleet nieuw zijn, hoe kun je dan zeker weten dat deze nieuwe methode niet schadelijk is op de langere duur?
Dan wil ik nog 1 opmerking maken over de scherpere hoek die er zou zijn bij het lager instellen (de foto's van samsam), maar ik heb het even opgemeten met m'n geodriehoek, en de hoeken zijn gelijk, verder zeg ik er niks of het goed of slecht is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:19

Vraagje aan Jantien: op welke manier zou het wél schadelijk kunnen zijn? Ik hoor fysiotherapeuten altijd over problemen met de aanhechtingspees van de brachiocephalicus, daar schijnen diep gereden paarden redelijk snel problemen te krijgen. Heb je daar al iets over vernomen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:25

Wat we denk ik ook niet moeten vergeten dat trainen met de LDR methode (in elk geval wat ik er van weet) niet betekend dat de paarden elke dag een uur gereden worden op de manier dat Sjef dat deed op Tv of de foto's van Anky die ik hier heb zien langskomen. Maar er wordt op verschillende "niveau's" van instellen en doorvragen gereden. Dat is imo LDR dat het paard zo los is dat je hem zo diep ingesteld en zo hoog opgericht kunt rijden, omdat alles soepel is en nergens blokkades zitten!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:09

Aqua8horse"]
[quote="gijsenkim schreef:
denk het wel, want dat is namelijk al eeuwen zo.

Dan zou je dus geen waarde meer hoeven hechten aan wetenschappelijke onderzoeken.

Moet je niet aan denken...alle wetenschappers werkloos! Haha!
[/quote]

Mischien wat laat, maar ik moet toch even reageren. Ook de wetenschap is dynamisch. De wetenschap ontwikkeld zich ook in de tijd. Wat vroeger bewezen is kan allang weer achterhaald zijn. Neem bijvoorbeeld het rust houden bij een blessure, vroeger moest je met de poot hoog op de stoel blijven zitten, tegenwoordig wordt aangeraden om toch wat te bewegen en te belasten om het lichaamsdeel soepel te houden en niet stijf te laten worden. Je kunt ook naar resultaten toewerken of de resultaten zo presenteren dat je datgene wat jij wil er als conclusie uit laat komen. Als je maar goede onderbouwingen hebt bij je conclusies, dan kun je daar best op promoveren.
Nu ik het terug lees komt het erg kort door de bocht over, het is niet altijd zo maar het kan voorkomen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:50

Citaat:
Maar de S vorm is een natuurlijke lijn, en die bolle vorm dus niet! Dus is het niet echt natuurlijk om het paard in zo zware gebolde vorm te laten lopen.

Al eens een paar ruinen bij een hengstige merrie in de wei gezien? Omega kan zich dan behoorlijk bol maken met zijn kin zowat op zijn borst om het andere (20 cm grotere Verward ) paard te imponeren en daarbij pasageert hij ook nog even. En nee hij wordt niet LDR getraind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 02:26

Esther"]
[quote="Aqua8horse"][quote="gijsenkim schreef:
denk het wel, want dat is namelijk al eeuwen zo.

Dan zou je dus geen waarde meer hoeven hechten aan wetenschappelijke onderzoeken.

Moet je niet aan denken...alle wetenschappers werkloos! Haha!
[/quote]

Mischien wat laat, maar ik moet toch even reageren. Ook de wetenschap is dynamisch. De wetenschap ontwikkeld zich ook in de tijd. Wat vroeger bewezen is kan allang weer achterhaald zijn. Neem bijvoorbeeld het rust houden bij een blessure, vroeger moest je met de poot hoog op de stoel blijven zitten, tegenwoordig wordt aangeraden om toch wat te bewegen en te belasten om het lichaamsdeel soepel te houden en niet stijf te laten worden. Je kunt ook naar resultaten toewerken of de resultaten zo presenteren dat je datgene wat jij wil er als conclusie uit laat komen. Als je maar goede onderbouwingen hebt bij je conclusies, dan kun je daar best op promoveren.
Nu ik het terug lees komt het erg kort door de bocht over, het is niet altijd zo maar het kan voorkomen.
[/quote]

dank je esther ikhad er geen zin meer in Scheve mond

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 02:39

Manipuleren met informatie: ‘Wie zegt wat hoe tegen wie?’

In de rechtspraak, de politiek en de krijgsmacht kan het van belang zijn om de tegenstander door manipulatie van informatie op het verkeerde been te zetten. TNO Technische Menskunde (TNO-TM) doet onderzoek naar de mogelijkheden om kritisch met de aangeboden informatie te leren omgaan.

Het onderzoek is in eerste instantie bestemd voor de krijgsmacht, maar de resultaten kunnen ook van belang zijn voor onze burgermaatschappij. Zo kun je in een contante informatiestroom naar bijvoorbeeld een commandopost bewust informatie weglaten en weghalen of misleidende informatie toevoegen. Dit kan allemaal zonder technisch het informatiesysteem aan te tasten. Volgens cognitief psycholoog dr. José Kerstholt van de afdeling Informatieverwerking van TNO-TM kan iemand daardoor verkeerde beslissingen nemen. ‘Wij onderzoeken hoe het manipuleren van informatie het denken van mensen beïnvloedt. We werken met twee verschillende modellen: het "metermodel" en het "verhalenmodel". Bij het metermodel moet je denken aan een soort metertje in ons hoofd dat voortdurend de totale, eerder ontvangen informatie in één maat samenvat, bijvoorbeeld de mate waarin je iemand schuldig acht op basis van het bewijs tot dan toe. De essentie van dit model is dat één stukje nieuwe informatie – bijvoorbeeld een nieuwe getuigenis – evenveel gewicht krijgt als de gezamenlijke eerdere bewijzen. Het gevolg is dat later binnengekomen informatie onevenredig veel invloed heeft op het uiteindelijke oordeel. Als je dus op een laat moment bewust de informatie manipuleert, heb je het meeste effect.’

Verhalen
Bij het verhalenmodel ga je ervan uit dat iemand echt probeert te begrijpen wat er aan de hand is. Je probeert snel tot een aannemelijk en kloppend verhaal te komen. Soms heb je te weinig informatie of krijg je weer tegenstrijdige informatie. Je bent continu bezig met het interpreteren van de gegevens en het opvullen van de gaten in het licht van het scenario dat je voor ogen hebt. Je neemt, juist door dat laatste, ook dingen aan die misschien niet waar zijn.
Sociaal psycholoog dr. Heather Griffioen-Young van de afdeling Groepsfunctioneren van TNO-TM noemt het voorbeeld van een vijandelijk vliegtuig op het radarscherm: ‘Als jij denkt dat het vliegtuig naar rechts afzwenkt, dan ga je alle informatie interpreteren in de richting van jouw verwachting. Je bent namelijk geneigd om díe informatie te geloven die jouw hypothese ondersteunt. Zelfs als alle gegevens erop wijzen dat het vliegtuig naar links gaat, dan ben je toch geneigd om die informatie verkeerd uit te leggen, over het hoofd te zien of bewust opzij te schuiven.’ Kerstholt: ‘In taken waarbij mensen op deze manier te werk gaan, is een goed manipulatiemoment dus ook om iemand in het begin van het verhaal op een verkeerd spoor te zetten – te "framen" heet dit in ons jargon.’

bron:
www.tno.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 02:53

Weet je wat mij de beste conclusie lijkt. Degene die LDR willen rijden, blijven dat lekker doen. Degene die klassiek willen rijden doen dat ook.

En degene die er tussenin zitten blijven ook gewoon lekker doorsturen. Iedereen blij Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 08:54

Lielle"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft.

dan zou je dus je paard permanent in oprichting met de nek het hoogste punt van de hals rijden. Al het andere (vw/nw of LDR) voldoet daar nl niet aan.
[/quote]

Je begrijpt vast wel wat ik bedoel Verward

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:00

gijsenkim schreef:
Ik denk dat aqua het over wedstrijden B, L niveau heeft.......

Ik heb het over trainingen! Als je dus klassiek traint heb je een mooi rond paard wat een geheel vormt.
Rijd je de wedstrijd klassiek(zoals dat hoort) en train je LDR dan heb je nooit een mooi paard dat uit een geheel bestaat. Dat kan namelijk niet omdat het dier dan 2 verschillende balansen heeft. Dat werkt niet optimaal.

( En denk daar aub nou eerst eens goed overna, voordat jullie meteen weer beginnen te roepen)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:30

Aqua8horse schreef:
Rijd je de wedstrijd klassiek(zoals dat hoort) en train je LDR dan heb je nooit een mooi paard dat uit een geheel bestaat. Dat kan namelijk niet omdat het dier dan 2 verschillende balansen heeft. Dat werkt niet optimaal.

Ik heb erover nagedacht (al eerder dan vandaag ) en heb besloten dat ik in mijn omgeving voldoende bewijzen zie van paarden die LDR getraint worden en volkomen in balans zijn zodra ze hoog ingesteld worden voor wedstrijden ("klassiek" zoals jij het noemt Knipoog). Maar ik heb daarnaast ook besloten ermee op te houden deze bewijzen aan jou te presenteren omdat, hoe goed het bewijs ook is, jij het niet wilt zien Aqua.

Om maar even te quoten:
Citaat:
Iemand die zijn mening nooit wil bijstellen, heeft nooit iets geleerd

Geef mij bewijzen van jouw eigen revolutie en ik ben best bereid (indien nodig) om mijn mening bij te stellen. Maar tot nu toe heb je mij geen aanleiding gegeven om dat te doen (eerder om dat absoluut niet te doen!).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:31

Pipo schreef:
Weet je wat mij de beste conclusie lijkt. Degene die LDR willen rijden, blijven dat lekker doen. Degene die klassiek willen rijden doen dat ook.

En degene die er tussenin zitten blijven ook gewoon lekker doorsturen. Iedereen blij Haha!

Op zich een juiste conclusie, Pipo, maar wat nu als blijkt dat een methode schadelijk is voor je paard? Klassiek of LDR?
Je gaat je paard toch niet bewust de vernieling in rijden?
Jantien, misschien een idee om later op te promoveren Knipoog : een grootschalig onderzoek onder paarden die op verschillende manieren getraind worden.

Kortom: tot nu toe lijkt mij veel varieren in hoofd-halshouding de beste methode. Dan heb je niet de kans om je paard waar dan ook 'vast' te laten groeien.
Toevallig he, dat ik dit advies ook van een bekende paardenfysiotherapeute heb gekregen Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:40

HAhaha RSI Nek...... Natuurlijk is variatie altijd het beste............

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:41

Voor sommigen in dit topic lijkt dat anders niet zo natuurlijk, gijs Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:42

Tja das ook waar

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 09:59

Waarom wil je zo graag variieren in de hoofd-halshouding Fitz?
Een correct getraind paard varieert namelijk zelf, daar moet je als mens dus niet aankomen. Dat gaat namelijk ten koste van de schwung en tact.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:02

Kom dan eens met foto's, Aqua, want ik word hier nogal moe van. Een paard varieert echt niet veel in hoofd-halshouding als jij hem daar niet in begeleidt.
Nog even en ze lopen bij jou allemaal uit zichzelf GP.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:53

Aqua8horse"]
[quote="Lielle"][quote="Aqua8horse schreef:
Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft.

dan zou je dus je paard permanent in oprichting met de nek het hoogste punt van de hals rijden. Al het andere (vw/nw of LDR) voldoet daar nl niet aan.
[/quote]

Je begrijpt vast wel wat ik bedoel Verward
[/quote]
nee dus, anders vroeg ik het niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 12:47

Ik sluit me daar bij aan, ik rijd mn paard op de wedstrijden hetzelfde in als thuis maar stel m daarna anders in ivm wedstrijdhouding.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:27

Promptertje"]
Vraagje aan Jantien: op welke manier zou het wél schadelijk kunnen zijn? Ik hoor fysiotherapeuten altijd over problemen met de aanhechtingspees van de brachiocephalicus, daar schijnen diep gereden paarden redelijk snel problemen te krijgen. Heb je daar al iets over vernomen?
[/quote]

De manieren waarop je een paard in de vernieling rijdt zijn legio.
De brachiocephalicus loopt van de zijkant van het achterhoofd (proc. mastoideus) naar het bovenbeen. De functie is dus: het buigen van het hoofd (mn opzij) en het naar voren brengen van het voorbeen.

Je krijgt problemen bij het achterhoofd (aanhechting lig nuchae, aanhechting brachiocephalicus) wanneer je een paard ineens lang en zwaar aan het werk zet en veel statisch werk laat verrichten.
Een goed voorbeeld daarvan is veel longeerwerk met een strak bijgezet paard.

Ook voor deze opmerking geldt (voor mij) weer: het is net zo hard van toepassing op een paard dat klassiek geschoold wordt als op een die volgens LDR getraind wordt.

[quote="aqua8horse schreef:
Als je dus klassiek traint heb je een mooi rond paard wat een geheel vormt.

Een paard is òf in balans, òf uit balans. Wat bedoel je toch met 2 balansen Verward
Een soepel en lenig paard (dat is immers het doel van dressuur) dat goed gereden wordt is met iedere hoofd-hals-houding in balans.
Je krijgt alleen een soepel en lenig paard door te rekken en strekken (buigoefeningen).
Wanneer je altijd dezelfde beweging hebt en op dezelfde manier loopt kan je nooit soepel en lenig worden.

Edit: hiermee zijn we dus allemaal tot dezelfde conclusie gekomen........ Lachen