Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:10

nikilover schreef:
Dan zou ik eerst de ambu bellen, evt omstanders vragen om bij de fietser te blijven.
Zijn die er, ga ik opzoek naar mijn paard!
Zijn die er niet, blijf ik er bij tot er omstanders komen en ga dan opzoek naar het paard.
Ondertussen zal ik dan wel de staleigenaar, ouders, mensen die ik ken en kunnen zoeken opbellen.

en dit is mijn ogen een zeer correcte manier van handelen :)[/quote]

Jup daar ben ik het mee eens +:)+ Het voorbeeld wat je noemt met de auto, is inderdaad een wat heftiger voorbeeld :Y) ik zou niet durven zeggen wat ik in z'n situatie zou doen. Waarschijnlijk op mijn paard afrennen en de abulace bellen voor de automobilist! Maar ik ben bang dat ik op z'n moment niet voor mezelf in sta! Ongeacht wie er de grootste schult heeft aan het ongeluk...
Laatst bijgewerkt door Noissue op 03-08-12 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:11

Noissue schreef:
nikilover schreef:
Dan zou ik eerst de ambu bellen, evt omstanders vragen om bij de fietser te blijven.
Zijn die er, ga ik opzoek naar mijn paard!
Zijn die er niet, blijf ik er bij tot er omstanders komen en ga dan opzoek naar het paard.
Ondertussen zal ik dan wel de staleigenaar, ouders, mensen die ik ken en kunnen zoeken opbellen.

en dit is mijn ogen een zeer correcte manier van handelen :)

Jup daar ben ik het mee eens +:)+ Het voorbeeld wat je noemt met de auto, is inderdaad een wat heftiger voorbeeld :Y) ik zou niet durven zeggen wat ik in z'n situatie zou doen. Waarschijnlijk op mijn paard afrennen en de abulace bellen voor de automobilist! ongeacht wie er de grootste schult heeft aan het ongeluk...[/quote]

Precies maar zo'n situatie bedoelde ik ook..
natuurlijk zou ik in bovenstaande situatie voor de persoon kiezen..

Maar bij mijn voorbeeld.. zou ik als eerste naar mn paard gaan, gewoon uit reflex denk ik.. hoe slecht het volgens sommigen ook moge zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:13

Met de auto zou ik naar het paard gaan, ondertussen de ambu bellen. Daarna de veearts.
En gewoon bestuurder en paard in de gaten houden, en weer: als er eventuele omstanders zijn om hulp vragen (vooral voor de bestuurder) zodat ik iig bij mn paardje kan blijven.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:15

amykimmie schreef:
Met de auto zou ik naar het paard gaan, ondertussen de ambu bellen. Daarna de veearts.
En gewoon bestuurder en paard in de gaten houden, en weer: als er eventuele omstanders zijn om hulp vragen (vooral voor de bestuurder) zodat ik iig bij mn paardje kan blijven.

Als je zo'n situatie nog helder kan denken...
kan me goed voorstellen dat je ook helemaal gek kan worden.. niet meer wetend wat je moet doen..

het is altijd moeilijk in te schatten hoe je reageerd in een situatie

Anoniem

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:17

Klopt, net als je wel eens denkt wat moet ik doen als er brand uitbreekt, dat soort dingen.
Als er niets aan de hand is weet je precies wat je zou doen, maar is het moment daar dan gaat het toch anders door de paniek.
Maar toch, al zou ik in paniek zijn, dan nog zou ik 112 bellen en de veearts!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:34

amykimmie schreef:
Wat ik er mee wil zeggen, is dat een mensenleven imo net zo veel waard is als een dierenleven.

Dan is het voor de mensen maar te hopen dat je vegetariër bent :D :D :D

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:36

Karl66 schreef:
amykimmie schreef:
Wat ik er mee wil zeggen, is dat een mensenleven imo net zo veel waard is als een dierenleven.

Nope dat houd in dat een mens zo cru is een dier te slachten en het op te eten, terwijl deze dieren dat niet met ons doen :)

:P

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:38

nikilover schreef:
amykimmie schreef:

Nope dat houd in dat een mens zo cru is een dier te slachten en het op te eten, terwijl deze dieren dat niet met ons doen :)

:P[/quote]
Denk dat als sommige dieren de kans hadden ze het zeker gedaan hadden? Dan heb ik het over carnivoren :)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:38

:P[/quote]
Denk dat als sommige dieren de kans hadden ze het zeker gedaan hadden? Dan heb ik het over carnivoren :)[/quote]

daarom zeg ik erbij, DEZE dieren :) heb nog nooit een paard,koe,varken, konijn e.d een mens zien slachten en opeten namelijk :')

edit: jij hebt het over carnivoren, daar had ik het niet over haha

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:40

Misschien komt dat omdat ik in Noorwegen woon :') maar hier eten we niet alleen paard kip koe of konijn :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:43

Huertecilla schreef:
maura schreef:
Maar de nieuwsgierigheid wint het van de angst. Waar haal je toch dat gedogen van paarden in de berm vandaan? Voor zover ik weet bestaat de openbare weg waarop je je te paard als bestuurder mag begeven uit alles van berm tot en met berm. Ongeacht of tussen die bermen ruiterpaden, rijbanen, fietspaden, -suggestiestroken of wat voor wegdelen dan ook liggen.

Ik stel voor dat je de verkeersregel wat beter bestudeerd.
Je hoeft eigenlijk niet eens verder dan dit onderwerp te kijken.

Dank voor je voorstel. Wellicht heb je niet stilgestaan bij de mogelijkheid dat de vraagsteller de betreffende regels reeds had bestudeerd op het moment dat de vraag gesteld werd. Je voorstel als antwoord volstaat dan ook niet, doch versterkt juist de indruk dat van ons beiden jijzelf juist degene bent die er goed aan zou doen de (Nederlandse) verkeersregels beter te bestuderen. Tenzij jij het - zoals anderen in het topic - niet onlogisch vindt om een discussie omtrent verkeersgedrag in Nederland te voeden met regelgeving die in Nederland niet van toepassing is. Mocht je een wettelijke bron kunnen aandragen waaruit blijkt dat het gebruik van de berm door ruiters slechts wordt gedoogd dan zou ik daar - zoals eerder gevraagd - zeer geïnteresseerd in zijn. Mocht je dat niet kunnen dan is het misschien zinvoller om de discussie verder te baseren op feitelijke en wettelijk geldende informatie. Al zou het in mijn ogen nog veel zinvoller zijn om met deze hele als discussie vermomde veldslag tussen stokpaardjes te stoppen, maar goed, blijkbaar zijn er meer mensen die wat afwisseling nodig hebben om door de vrijdagmiddag heen te komen.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:47

maura schreef:
Huertecilla schreef:
"Al zou het in mijn ogen nog veel zinvoller zijn om met deze hele als discussie vermomde veldslag tussen stokpaardjes te stoppen, maar goed, blijkbaar zijn er meer mensen die wat afwisseling nodig hebben om door de vrijdagmiddag heen te komen."

Idd! Ik denk niet dat de TS dit slagveld had overzien toen ze het topic starte ;)

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:59

Dank voor je voorstel. Wellicht heb je niet stilgestaan bij de mogelijkheid dat de vraagsteller de betreffende regels reeds had bestudeerd op het moment dat de vraag gesteld werd. Je voorstel als antwoord volstaat dan ook niet, doch versterkt juist de indruk dat van ons beiden jijzelf juist degene bent die er goed aan zou doen de (Nederlandse) verkeersregels beter te bestuderen. Tenzij jij het - zoals anderen in het topic - niet onlogisch vindt om een discussie omtrent verkeersgedrag in Nederland te voeden met regelgeving die in Nederland niet van toepassing is. Mocht je een wettelijke bron kunnen aandragen waaruit blijkt dat het gebruik van de berm door ruiters slechts wordt gedoogd dan zou ik daar - zoals eerder gevraagd - zeer geïnteresseerd in zijn. Mocht je dat niet kunnen dan is het misschien zinvoller om de discussie verder te baseren op feitelijke en wettelijk geldende informatie. Al zou het in mijn ogen nog veel zinvoller zijn om met deze hele als discussie vermomde veldslag tussen stokpaardjes te stoppen, maar goed, blijkbaar zijn er meer mensen die wat afwisseling nodig hebben om door de vrijdagmiddag heen te komen.[/quote]

wow :oo wou dat ik dit antwoord had kunnen geven... :o

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:13

De berm van de weg is deel van de weg en daar mag je als ruiter dus rijden. De berm van een fietspad is onderdeel van dat fietspad en daar mag je als ruiter dus eigenlijk ook niet rijden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:23

Bij het ruiterbewijs heb ik geleerd dat de plaats van de bestuurder (dat ben je op of naast je paard) gebruik moet maken van het ruiterpad. Als er geen ruiterpad is maak je gebruik van de rijbaan. Je mag dus niet op het fietspad. Als er dus een 80km weg is met daarnaast een fietspad, mag je dus in principe alleen in de berm tussen deze wegen in rijden, in de berm van de 80km weg.

Aangezien tijden veranderd zijn en de wet toen nog niet aangepast, werd toen gezegd dat het rijden in de berm gedoogd werd, maar het in principe dus niet mocht.

Als je nu de verkeersregels naleest zie je dat ruiters zich op het ruiterpad, of op de rijbaan of in de berm mogen bevinden. Het is dus wel aangepast.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:33

Maura. Je hebt het misschien nog niet gemerkt, maar Huertacilla is gewoon een betweterige, nare oudere meneer die zich in Spanje zit te vervelen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:34

tagger schreef:
Maura. Je hebt het misschien nog niet gemerkt, maar Huertacilla is gewoon een betweterige, nare oudere meneer die zich in Spanje zit te vervelen.

Afgezien van zijn laatste reacties heeft hij in dit topic toch wel wat punten gebracht die gewoon in de wet staan. :)

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:43

En dan bedoel ik dus niet Sinterklaas, want die mag ik wel

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:44

Karl66 schreef:
De berm van de weg is deel van de weg en daar mag je als ruiter dus rijden. De berm van een fietspad is onderdeel van dat fietspad en daar mag je als ruiter dus eigenlijk ook niet rijden.

Dat klinkt simpeler dan het is (zie ook de post van Peppertree). Als er links naast het fietspad een rijbaan ligt, is er in de regel sprake van een tussenberm. De weg bestaat dan uit linkerberm, rijbaan, tussenberm, fietspad, rechterberm. Zowel de linker- als de rechterberm maken dan - net als het fietspad - deel uit van de weg. Ruiters gebruiken dan de rechterkant van de rijbaan of -als de verkeersveiligheid daarom vraagt (en nu niet in paniek raken maar gewoon even zelf nadenken en beoordelen) de rechterberm.
De berm maakt deel uit van alleen het fietspad als dat een geheel vrijliggend fietspad is. Als dat fietspad bovendien een verplicht fietspad is, dan mogen daar strikt genomen geen ruiters gebruik van maken. Meestal worden dergelijk fietspaden echter niet aangeduid met het G11 bord, juist omdat het niet bedoeld is als verplicht fietspad maar ook gebruikt mag worden door wandelaars, hardlopers, skaters en bijvoorbeeld ruiters. Zulke paden hebben soms helemaal geen aanduiding, of een bordje met de tekst 'fietspad' en zijn dan voorzien van een of meer neerklapbare paaltjes zodat er geen auto's op kunnen maar ingeval van nood (een botsing tussen een wielrenner en een paard bijvoorbeeld) wel een ambulance.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:44

Maura, nog geen wetsregel gevonden, maar wel dit:

art 8: Ruiters

Ruiters gebruiken het ruiterpad.
Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad.

bron: http://www.infopolitie.nl/verkeer/de-ve ... -op-de-weg

en omdat de berm onderdeel is van de naastgelegen weggedeelte is de berm direct gelegen aan een fietspad dus onderdeel van het fietspad :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:47

tagger schreef:

Gelukkig maar dat ik een minstens zo betweterig en naar oud (wanneer ben je oud? twintig ben ik al geweest, maar m'n pensioen is nog niet in zicht) wijf ben dat oeverloos gekibbel op Bokt graag aangrijpt om de tijd totdat het weekend is wat sneller te laten gaan :D

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:48

Verography, nog heel even verder zoeken, dan zie vind je ook de nuance die de wetgever aanbrengt tussen verplichte en onverplichte fietspaden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:49

Over HC: Vindt hem wel vaak naar en betweterig overkomen, zijn taalgebruik doet vermoeden dat hij zich hoog verheven voelt boven de rest...maar (dat is misschien nog wel het vervelendst) over het algemeen praat hij geen poep.

Het is puur dat de aangesprokene vaak geen benul heeft van welk punt hij wil maken doordat zijn taalgebruik dat soms niet toelaat voor het gemiddelde taalgevoel.

M.a.w. soms hij heeft hij gelijk, maar heeft niemand dat door omdat hij op zo'n onbegrijpelijke wijze zijn gelijk heeft behaald.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:52

En daarom zeg ik geen wielrenners maar wielerterroristen!
Een enkeling heb ik geen probleem mee, maar die groepen denken dat ze de hele baan mogen gebruiken! En dan zitten ze te klagen en te zeuren als je even toetert.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:58

Peppertree; Je hebt misschien wel gelijk. Alleen verzandt zo een discussie in eindeloos wetboek-geneuzel, terwijl het eigenlijk gewoon gaat over fatsoen en een beetje begrip voor elkaar.
Twee mensen maken voor hun hobby gebruik van hetzelfde stukje openbare weg en verdommen het om even op elkaar te wachten. Daar ging het over.