Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:12

@ pinda dipje, ja in de perfecte wereld zou dat zo zijn, maar die bestaat niet en de meeste paarden worden daarom nog gewoon zadelmak gemaakt door een gewone ruiter met iets meer lef dan een normale ruiter.
Ik investeer nu veel in hulp en lessen omdat ik het heel leuk vind om zo samen verder te komen. Dat geld wat er nu inzit had ik ook een kunnen kopen die verder klaar was maar dat is een keuze die iedereen zelf maakt.

Geloof dat ik mijn punt wel gemaakt heb, de waarschuwing naar haar is duidelijk (niet iedere ruiter is geschikt een jong paar op te leiden en door te rijden) maar vanachter een pc scherm kunnen wij niet zien hoe zij rijdt en met paarden omgaat. Dus een no go vind ik te ver gaan... Goed bedoeld advies niet, daar is dit topic immers voor!

@romanoff; precies en die was al wel zadelmak.. Zulke dingen gebeuren nou eenmaal en dan ben je toch uiteindelijk blij dat je zo een hebt gekocht en niet een top brave? Des te meer eer heb je van je werk imo.

Romanoff

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:37

@ nellekee; nee. Eigenlijk niet. Ik had liever die topbrave gehad haha!
Mn volgende paard mocht die er komen dan zal ik het heel anders doen.
Maar ik ben nog erg blij met mn puber en ben erg wijs met hem hoor!!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:38

@ haha oke een dure wijze les dus, zo kan het dus ook..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:40

een beleerde van 4/5 jaar kost veel geld ja, maar ik ben van plan rond 5000 euro te besteden in het traject van zadelmak tot doorrijden. op bokt loopt iedereen mensen aan te smeren je moet zadelmak echt met pro's doen. ik ben dat zeker van plan, en dan is het nog niet goed. ik wil geen jong paard om daar eerst een goeie band mee op te bouwen als hoofdfunctie van het kopen van een jong paard, nee ik wil het meegemaakt hebben. veel mensen, en bijna iedereen die in de paardenwereld zit zal vast ook wel een jong groen paard kopen, om het meegemaakt te hebben. dit is wat ik wil, en als het fout gaat oké daar heb ik dan mooi van geleerd. iedereen zegt nu dat het een verschrikkelijke fout zal zijn en ik denk dat overdrijven ook een vak is. zoals iemand zei, jullie kennen mij niet. ik koop niet zomaar een jong paard, ik heb er veel voor over om deze goed opgevoed te krijgen. jullie weten niet hoe ik het ga doen. straks gaat het nog beter dan verwacht. je moet alles proberen. je moet dingen uitproberen in het leven en niet alleen maar op safe blijven, vind ik.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:43

Je moet alleen wel veel geluk hebben dat zo'n ruwe diamant een brave is van nature ;) Dan is het te doen met veel begeleiding. Maar als het een dominante is die niet zo vergevingsgezind is, heb je een probleem.

Los daarvan; ik begrijp het 'doen' om het 'meegemaakt te hebben' echt niet. Als je van plan bent om zoveel geld te gaan uitgeven aan hulp, daar kun je echt een heel leuk wat ouder paard van kopen! En een goedkope aanschaffen, zodat je er vervolgens 5000 in kan gaan pompen (investeren in een paard met weinig kwaliteit..??) aan begeleiding, nee dat snap ik niet zo.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 02-07-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:44

Dat ben ik met je eens. Vind alleen ook dat er meer paarden wel dan niet de dupe van dat probeergedrag zijn. Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar helaas meestal niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:45

en een dominante is niet te doen door een prof? waarom niet? die moeten toch alle soorten en maten aankunnen, ze doen het toch niet voor niks?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:46

Maar als je het enkel mee wil maken kan je toch makkelijker vragen of je kan mee helpen en leren bij een goede beleer stal?

Ik vind het wel spelen met mensen en dieren als je enkel wil proberen, Als het verkeerd gaat en ik zeg zeker niet dat, dat gebeurd maar als zit je met een dier waar een echte pro weer wat van moet maken das toch zonde. Heb je dat risico dr voor over enkel omdat jij het mee gemaakt wil hebben?
Laatst bijgewerkt door Seven op 02-07-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:46

Jij bent toch degene die er mee moet gaan rijden? Zo'n paard blijft altijd dat karakter houden hoor, op het moment dat je er zelf mee moet redden issie niet in een keer supermak..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:47

Als je het wilt doen 'om het meegemaakt te hebben', koop dan een iets simpeler type paard. Zoals een Tinker, Fries of Haflinger. Dan is het nog altijd lastig om te beleren, maar veel minder risicovol als met een hoog in het bloed staande WPN-er....
Of ga het eens meemaken ergens op een handelsstal ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:48

Pinda_Dipje schreef:
Dat ben ik met je eens. Vind alleen ook dat er meer paarden wel dan niet de dupe van dat probeergedrag zijn. Natuurlijk heb je uitzonderingen, maar helaas meestal niet.

dat is het inderdaad, het is een levend wezen, maar ik hoop de je hebt gelezen dat ik iemand ben die er veel voor over heeft om er een goed paard uit te krijgen. ik denk dat een deel die een jong paard koopt daar anders over denken, en het zelf proberen. Als het onder begeleiding op eigen stal lastig is, dan wordt hij/zij wel naar een trainingsstal gestuurd. Ik neem dan aan, dat het hun moet lukken en dat het verdere inrijden onder begeleiding op eigen stal kan gebeuren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:49

Natuurlijk heb je de beste intenties. Maar als het mislukt, zit een ander met de zooi. En daar zijn er al zoveel van..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:49

Voor het beleren van een jong rijpaard heb je bij voorkeur een binnenhal nodig. Heb jij die tot je beschikking?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:50

Seven schreef:
Maar als je het enkel mee wil maken kan je toch makkelijker vragen of je kan mee helpen en leren bij een goede beleer stal?

Ik vind het wel spelen met mensen en dieren als je enkel wil proberen, Als het verkeerd gaat en ik zeg zeker niet dat, dat gebeurd maar als zit je met een dier waar een echte pro weer wat van moet maken das toch zonde. Heb je dat risico dr voor over enkel omdat jij het mee gemaakt wil hebben?

dat risico wil ik inderdaad nemen. en het is ook de bedoeling dat ik contact neem met een beleer stal die me gaat helpen. volgensmij lezen veel mensen daar overheen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:51

Hoipiepeloii schreef:
Natuurlijk heb je de beste intenties. Maar als het mislukt, zit een ander met de zooi. En daar zijn er al zoveel van..

hoezo mislukt? Er komen professionele mensen bij die paarden zadelmak maken en dit vaak doen. Mocht het nog mislukken, dan heb ik het er voor over het paard nog weg te sturen naar een trainings stal waar het wel lukt.
Laatst bijgewerkt door Batlow op 02-07-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:51

Dees schreef:
Voor het beleren van een jong rijpaard heb je bij voorkeur een binnenhal nodig. Heb jij die tot je beschikking?

Jup.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:53

Dus dan zitten zij ermee.
Je denkt dat het beleren het is en dat is het. Maar dan ben je er nog LANG niet. Paard moet álles leren he, niet alleen een zadel op z'n rug. Ook naar buiten gaan, op vreemd terrein lopen, zelfs wassen. Ik denk dat je het erg onderschat.

En ook al zou je 'm maanden wegbrengen, als je 'm dan terug krijgt en niet een paar keer per week begeleiding hebt, komt het nog niet goed.

TENZIJ het een hele brave is. Maar dat is, zoals ik al zei, een gok. En bij een 5 jarige die al geruime tijd zadelmak is, weet je of ie braaf is. --> Dus het risico is kleiner. En dan heb je een fijn paard. Want dat is toch uiteindelijk het doel? Of is het doel 'je eigen paard opleiden'?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:57

Hoipiepeloii schreef:
Dus dan zitten zij ermee.
Je denkt dat het beleren het is en dat is het. Maar dan ben je er nog LANG niet. Paard moet álles leren he, niet alleen een zadel op z'n rug. Ook naar buiten gaan, op vreemd terrein lopen, zelfs wassen. Ik denk dat je het erg onderschat.

En ook al zou je 'm maanden wegbrengen, als je 'm dan terug krijgt en niet een paar keer per week begeleiding hebt, komt het nog niet goed.

TENZIJ het een hele brave is. Maar dat is, zoals ik al zei, een gok. En bij een 5 jarige die al geruime tijd zadelmak is, weet je of ie braaf is.

pfff... Ik hoop dat je weet dat ik snap dat het een lange tijd duurt en dat het niet binnen een paar weken geklaard is.

Iedereen doet nu alsof ik het groentje der groentje ben. Alsof jullie me flink de les willen lezen. Ik wil me alleen gezellig toevoegen aan dit topic, het eerste wat er gebeurd is dat ik een dikke grote lading kritiek over mee heen krijg. Dit moet je doen, moet je niet doen, etc. Ik heb dit niet binnen 2 uur even snel bedacht. ik zir al lang na te denken over wat ik nou echt wil. En dit is het en dit is hoe ik het ga doen. Alles wordt met professionele gedaan ik doe niks alleen.

onderschatten doe ik niet. Ik ben nu bezig met een 4 jarig paard van een vriendin en die kan ook nog vrij weinig. ik doe van alles met hem. van via de grond tot op zijn rug. op vreemd terrein lopen vaak met hem gedaan, dingen waar hij bang van is expres naar toe lopen, van een sponsje over de borst kan ik hem nu volledig afspuiten. Nee, ik onderschat het niet, ik weet wat erbij komt kijken.

Misschien dat we nu op een andere manier verder kunnen praten, want de reacties die er nu staan, komen bijna allemaal op hetzelfde neer: dat ik het niet moet doen, maar daar heb ik in principe geen boodschap aan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:00

Ik geef je alleen mijn eigen bevindingen, ik verbied je niets.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:00

Ik lees niet over de profi hulp heen maar ik ken profi's en die doen het liever zelf omdat het lastig is te beleren met een groen iemand je kan een reactie van een paard niet uitleggen want dan is die dr al geweest.

Je kan wel veel leren van kijken op zo'n stal praten met iemand die weet waar die het over heeft samen langs de kant, kijk of je bevindingen juist zijn :j

Niemand geeft kritiek je moet het anders lezen, de mensen die zo reageren hebben de andere kant gezien. Ik vraag me echt af hoe jij het ziet met een profi dan zal dat paard daar moeten staan die profi moet zich aanpassen aan jou rooster ik ken geen enkel profi beleerder die daar de tijd of zin in heeft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:03

Seven schreef:
Ik lees niet over de profi hulp heen maar ik ken profi's en die doen het liever zelf omdat het lastig is te beleren met een groen iemand je kan een reactie van een paard niet uitleggen want dan is die dr al geweest.

Je kan wel veel leren van kijken op zo'n stal praten met iemand die weet waar die het over heeft samen langs de kant, kijk of je bevindingen juist zijn :j

Niemand geeft kritiek je moet het anders lezen, de mensen die zo reageren hebben de andere kant gezien. Ik vraag me echt af hoe jij het ziet met een profi dan zal dat paard daar moeten staan die profi moet zich aanpassen aan jou rooster ik ken geen enkel profi beleerder die daar de tijd of zin in heeft.

Dat snap ik, dat ik het anders moet lezen, maar jullie kunnen het ook anders typen. Het komt namelijk allemaal wel heel erg aanvallend over en dat vind ik erg jammer, alsof er niet rustig over gepraat kan worden. Ik voel me een beetje de grond in gestampt. Als de profi mijn hulp niet wilt, prima dan kijk ik toe en stel ik gewoon vragen.

De profi mag het op zijn manier doen. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik een rooster heb waar hij zich aan moet houden. Als het paard op zijn trainingsstal staat, dan moet hij het doen zoals hij het het best vind. Ik ga dat niet zelf bepalen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:06

Mijn eerste paard kocht ik zadelmak, licht doorgereden. Er zat een gas, stuur en rem op en in stap en draf deed ze het al redelijk netjes onder het zadel. Mijn nieuwe merrie is drie en was ook zadelmak en licht doorgereden toen ik haar kocht, ik heb haar nu iets meer dan acht weken :) Na een paar weken rust hebben we haar weer opgepakt, ik heb haar nu elf keer gereden.

Ik ben zelf ook geen heel handige ruiter met heel veel ervaring. Voor mij is goede begeleiding dus zeker essentieel :j Het doorrijden doe ik zelf, onder begeleiding. Ik les twee keer per week kort met mijn paard bij mijn instructeur, verder rijd ik niet. Ik rijd nu dus bewust alleen onder professionele begeleiding, omdat ik het bevestigen van een goede basis heel belangrijk vind :)

Ik vind het ontzettend leuk, zo'n jong paard :j De goede begeleiding zou ik echter niet kunnen missen :) Met mijn vorige merrie had ik ook minimaal één keer per week les van mijn instructrice, met mijn huidige, jonge merrie les ik dus wekelijks twee keer bij mijn instructeur.

Ik ben erg blij met mijn nieuwe toppertje :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:08

Yelly schreef:
Mijn eerste paard kocht ik zadelmak, licht doorgereden. Er zat een gas, stuur en rem op en in stap en draf deed ze het al redelijk netjes onder het zadel. Mijn nieuwe merrie is drie en was ook zadelmak en licht doorgereden toen ik haar kocht, ik heb haar nu iets meer dan acht weken :) Na een paar weken rust hebben we haar weer opgepakt, ik heb haar nu elf keer gereden.

Ik ben zelf ook geen heel handige ruiter met heel veel ervaring. Voor mij is goede begeleiding dus zeker essentieel :j Het doorrijden doe ik zelf, onder begeleiding. Ik les twee keer per week kort met mijn paard bij mijn instructeur, verder rijd ik niet. Ik rijd nu dus bewust alleen onder professionele begeleiding, omdat ik het bevestigen van een goede basis heel belangrijk vind :)

Ik vind het ontzettend leuk, zo'n jong paard :j De goede begeleiding zou ik echter niet kunnen missen :) Met mijn vorige merrie had ik ook minimaal één keer per week les van mijn instructrice, met mijn huidige, jonge merrie les ik dus wekelijks twee keer bij mijn instructeur.

Ik ben erg blij met mijn nieuwe toppertje :D

Hoe jij het momenteel doet (qua inrijden) wil ik ook graag zo doen. Erg leuk dat het bij jou zo goed gaat!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:19

Ik heb ook wel het geluk dat het in de omgang een vrij makkelijk dier is :j

We wandelen bijvoorbeeld veel langs de weg en ze is totaal niet onder de indruk van verkeer :n Minimaal één keer per week neem ik haar mee voor een wandelingetje, waarbij ze ook stukjes aan de hand draaft, goed voor mijn conditie :D Ook stappen we na het rijden vaak even langs de weg uit :) Verder doen wel veel aan 'schriktraining', ik laat haar aan zo veel mogelijke dingen wennen. In mijn ogen kan ze daar alleen maar makkelijker van worden :)

Buiten uitstappen:

Trail:

Afbeelding

Afbeelding

Misschien vinden sommigen het leuk om te zien :D

Even spammen!
Laatst bijgewerkt door Yelly op 02-07-12 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:20

Dat is het nadeel van typen de lezer zal er allemaal emoties in lezen die niet altijd bedoeld zijn.

Kijk zie daar is het al ik heb nergens gezegd dat je een rooster hebt kwa manier maar denk aan tijd ik ga er vanuit dat je moet werken naar school etc de profi's doen hebben schema's waarmee ze werken en zijn vaak sochtens met de dieren bezig als jij moet werken ofschool zal hij zich dus aan jou rooster aan moeten passen.
Maar daarin ligt dan ook niet wat jij wil in alles mee helpen en zelf doen.