Tot vanavond was alles goed. Gaat super met rijden, voelt zich goed, had zich vandaag weer helemaal volgegeten in het gras. Ik haalde hem uit de wei, hij draafde vrolijk met mij mee. Daarna ging ik eten en vervolgens ging ik hem opzadelen voor de clubles. Ik had geen licht aan in de stallen en ik dacht dat hij een klomp modder aan zijn achterbeen had zitten. Bleek het een heel stuk vlees te zijn.... Ik een hartverzakking. Helemaal de verkeerde plaats. Peesschede, bot. Meteen de dierenarts gebeld dat het foute boel was en dat ik niet wist of er nog wat aan te redden viel. Ik dacht op dat moment dat ik binnen een uur naast een dood paard zou zitten.
Mijn voormalig buurman kwam. Hij kent Frum vanaf de geboorte en wist uiteraard van zijn ataxie. Hij zei meteen al dat het heel spannend zou zijn of de peesschede beschadigd zou zijn. Een operatie was dan nog zijn enige kans. Eerst maar eens schoonmaken. Frum heeft een veulenverdoving gekregen in plaats van een dubbele dosering voor een volwassen paard. Zwaar onderverdoofd dus, maar bijverdoven kan en ongedaan maken niet, dus we wilden het eerst zo proberen. Nou, zo lief! Schoonmaken en wegsnijden allemaal op de minimale verdoving. En dat nog wel op zijn meest kramperige been. Moeilijker kon het niet zijn voor Frums. 
Helaas was niet te zeggen in hoeverre zijn peesschede is aangetast. Dat kon alleen op de kliniek in een steriele omgeving, waarbij ze gaan spuiten. Dat wordt om teveel redenen te riskant voor Frum. De dierenarts adviseerde mij het niet te doen en thuis af te wachten. Ik heb ook altijd gezegd dat ik dat zou doen, geen rare operaties of onderzoeken, geen lange boxrust, etc. Dat zou ik hem niet aandoen. Maar als je dan voor zo'n keuze staat... Ik ben dan toch geneigd om alles te gaan proberen, ook als het tegen al mijn principes ingaat.
Omdat hij niet kan lopen en hij suf is, had ik nu even geen keuze. Ik krijg hem niet eens in de trailer. Dus nu is het een paar dagen heel spannend. Het zal moeten blijken of we nog wat kunnen proberen in genezing/revalidatie of dat het toch inslapen wordt. Hij krijgt elke dag antibiotica en we moeten elke dag zijn verband verwisselen. Morgen moeten we al een betere indruk krijgen. Volgens de dierenarts wordt de wond eerst nog een stuk erger voordat het beter wordt.

Hij heeft ook een wondje op zijn hoofd. Geen idee wat er is gebeurd. Ik zie niets aan de paarden of aan de wei. Echt geen idee. Op stal ook niet.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 15-05-14 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt