Leukste veronderstellingen van niet-paardenmensen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Leukste veronderstellingen van niet-paardenmensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:34

Ik reed een keer een kür op muziek op een open dag van de stal waar ik stond.
Stond een man bij te kijken die zichzelf afvroeg 'hoe dat paard toch uit zijn hoofd wist wat ie moest doen, omdat hij mij geen hulpen zag geven'.
Vond ik stiekem eigenlijk een enorm compliment :D

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:26

"kijk dat paard heeft een babytje gekregen!"

Staan daar mijn kwpn RUIN en shet merrie :') .

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:14

Storm schreef:
Stond een man bij te kijken die zichzelf afvroeg 'hoe dat paard toch uit zijn hoofd wist wat ie moest doen, omdat hij mij geen hulpen zag geven'.

Dat is het zeker!! +:)+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:32

Gister toch wel een beetje moeten grinniken...
Goede vrienden van mn ouders hebben (heeeel lang geleden) jaren bij de stal van Hennie Huisman gewerkt, en je zou dus toch zeggen dat ze wel verstand van paarden hebben.
Gister waren ze hier dus ik vol trots filmpje laten zien van mn nieuwe aanwinst :D
Nou, dat was écht een Arabiertje (volgens zn papieren wel idd :+ ). Of ik m al longeerde? Uhm, nou, nee, laten we dat nog maar een paar jaar niet doen := Nu toont ie op dat filmpje idd niet echt als een veulen van een half jaar oud, maar toch, had ze hoger ingeschat :=

Oma is ook altijd zo leuk :D Hond is steevast een ''hij'' en paard is altijd een ''zij''. ''Ja oma, en ik wil hem gaan inzetten voor de dekdienst'' ''Ohhh, daar is ZE vast heel geschikt voor'' :') Altijd leuk :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:52

Ik heb met klapperende oren naar de recent gediplomeerd instructrice staan luisteren van mijn dochter van bijna 9. Die vond namelijk dat ik bij de pony van mijn dochter een sperriem om moest doen, omdat dan het bit vaster in de mond van de pony kwam te liggen... :n

Blijkbaar denkt die dat ie dat met zijn tanden dan beter kan vasthouden. :+ Een ware afknapper.

Toen ik daar in de kantine een opmerking over maakte, zat er een moeder naast me van een meisje dat al jaren rijdt. Die was stomverbaasd om te horen dat een paard idd een rij tanden mist en dat daar het bit ligt. Je zag haar echt iets ontdekken wat ze nooit had geweten. Ze vond het al raar dat ze nooit tanden voelde als ze haar vinger in zijn mond stopte. _O- Maar ze kon me daarna wel begrijpen, dat ik die sperriem kolder vond.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:24

Nou ik liet pas aan mn vriend t filmpje zien van der designer, die is verkocht voor 1,1 miljoen.
Ik zei ja wel egt veel geld he, maar hij loopt ook wel erg mooi.
Zegt hij, ja hij loopt echt precies :')

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:21

Storm schreef:

neem aan dat ie dat anders zei, iemand die niets van paarden weet heeft het nl niet over 'hulpen'

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:34

LecyTinker schreef:
wanneer ik op buitenrit ga, dan neem ik vaak een halster mee, om de laatste kilometer of wat naar huis, naast mn paard te lopen. Het zadel een paar gaatjes losser en dan mogen ze aan het halster wat gras knabbelen als beloning en er was altijd een buurman in de straat die hetzelfde riep.
"Weer al een lege tank?"

Die ga ik onthouden! Hilarisch! Die man heeft humor! Geniaal.

En die kereltjes van 8, die bang zijn voor een plassertje. Hihi. _/-\o_

Storm: Idd is dat wel een reusachtig compliment. :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:17

idefix4 schreef:
Ik heb met klapperende oren naar de recent gediplomeerd instructrice staan luisteren van mijn dochter van bijna 9. Die vond namelijk dat ik bij de pony van mijn dochter een sperriem om moest doen, omdat dan het bit vaster in de mond van de pony kwam te liggen... :n

Blijkbaar denkt die dat ie dat met zijn tanden dan beter kan vasthouden. :+ Een ware afknapper.

Toen ik daar in de kantine een opmerking over maakte, zat er een moeder naast me van een meisje dat al jaren rijdt. Die was stomverbaasd om te horen dat een paard idd een rij tanden mist en dat daar het bit ligt. Je zag haar echt iets ontdekken wat ze nooit had geweten. Ze vond het al raar dat ze nooit tanden voelde als ze haar vinger in zijn mond stopte. _O- Maar ze kon me daarna wel begrijpen, dat ik die sperriem kolder vond.

Bedoelde ze met vaster niet gewoon stabieler?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:23

Nope, echt niet. En stabieler zal het ook niet worden toch? Ja, je knoopt de neus van je pony gewoon vast, dus de pony focust dan meer op de pijn om zijn neus. Volgens mij kan je die alleen maar stiller in de mond krijgen als je de sperriem door het bit haalt en de gemiddelde instructeur is daar ook geen voorstander van. Onze Dartmoor heeft een vrij kort neusje, die wordt echt gek van een sperriem. Daarom hebben we hem er afgehaald. Hij loopt rustiger zonder dat riempje.

Als je het stabieler zou willen, lijkt mij dat je een andere neusriem moet gaan gebruiken. Zo'n ouderwetse enkele neusriem, ik kan even niet op de naam komen, die ze vroeger ook altijd hadden. Ja toch? :o?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:32

Klopt helemaal Idefix4 :j Jij bedoelt denk ik een hannoveraanse neusriem (lage neusriem)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:33

idefix4 schreef:
Nope, echt niet. En stabieler zal het ook niet worden toch? Ja, je knoopt de neus van je pony gewoon vast, dus de pony focust dan meer op de pijn om zijn neus. Volgens mij kan je die alleen maar stiller in de mond krijgen als je de sperriem door het bit haalt en de gemiddelde instructeur is daar ook geen voorstander van. Onze Dartmoor heeft een vrij kort neusje, die wordt echt gek van een sperriem. Daarom hebben we hem er afgehaald. Hij loopt rustiger zonder dat riempje.

Als je het stabieler zou willen, lijkt mij dat je een andere neusriem moet gaan gebruiken. Zo'n ouderwetse enkele neusriem, ik kan even niet op de naam komen, die ze vroeger ook altijd hadden. Ja toch? :o?

Je bedoelt een 'gewone' lage neusriem denk ik?!
Ja klopt, die worden nauwelijks meer gebruikt waarschijnlijk omdat het minder mooi lijkt ofzoiets, maar ze werken wel goed. Ik wilde voor mijn shetlander ook perse een hoofdstelletje met lage neusriem (lastig te vinden..)

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:44

Ergens gehoord: Meisje longeerd haar paard. Komt er een penny heel kwaad naar haar toegerend en schreeuwend dat ze de politie ging bellen omdat ze een dierenbeul was. Longeerde haar paard namelijk met een longeerzweep

En bij de manege: 2 penny's die een wei in lopen. Ik vraag wat ze aan het doen zijn. Beginnen ze ook te schreeuwen dat ik een dierenbeul ben. Een Maflinger had een blinddoek volgens hun om. Was zo'n ding tegen de vliegen bij zijn ogen (naam kwijt).

Op dat soort momenten zijn penny's niet voor rede vatbaar.

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:08

Mijn pony stond met haar scapa deken in de stapmolen, liep er een jochie van een jaartje of 7 langs met 2 vriendjes en ze zeiden tegen elkaar: kijk dat paard krijgt ook merkkleren van zn moeder hahaha.

En mijn pony heeft een kap voor in de winter, ze is maanblind aan een oog en dit houdt de wind tegen. Het ziet eruit als een kap die renpaarden vaak ophebben maar dan met 1 dicht ook. Met deze kap op is het altijd 'dat ridderpaard'.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:26

Hier vond een pennymeisje onze paarden zielig dat ze in het donker op de wei stonden. Ze waren ook heel erg zielig natuurlijk... Ik moest wel een bakkie brokjes halen, om ze zo ver te krijgen om naar het hek te komen om ze binnen te kunnen zetten. Echt vreselijk zielig! (Voor mij dan... :+ Moest toch weer extra op en neer!) Maar ja, die vond het ook zielig dat ik mijn 16-jarige demente Jack niet meer onaangelijnd durf uit te laten. Dan gaat ze lopen tot ze er bij neer valt en om dat te voorkomen, wordt ze nu dus aan een riempje uitgelaten. Ze loopt dan nog behoorlijk hard voor zo'n oude dame! Dan kunnen we nog heel wat aangelijnde honden zielig vinden hè. _O- Haar hond stond op dat moment tegen het hooi van de paarden aan te pissen. :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:28

Idefix, zo raar klinkt dat niet hoor. Door een sperriem erbij te gebruiken, komt het bit idd vaster/stabieler in de mond te liggen. Dit is an sich best fijn voor het paard, zeker als je met vaste aanleuning rijd, en er vanuit gaat dat een kind van negen niet altijd perfect met de beweging mee kan gaan.

Zelf rijd ik zonder neusriem (western) omdat ik meestal met los contact rij, dan is het niet nodig. Ook zie ik zo meteen of ik te grof inwerk, dan kan paardlief haar mond opendoen en laten zien dat ze het er niet mee eens is. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:30

Leg mij dat dan eens uit? Want ik vat hem echt niet. Kijkend naar het nut van die sperriem en de anatomie van de paardenmond, krijg ik het één niet met het ander verenigd.

Ik ben zowiezo idd ook anti-sperriem. Als het even kan, rijd ik altijd zonder. Al jaren. :j Mss speelt dat ook wel een beetje mee, maar mij kreeg ze in elk geval niet overtuigd met zo'n opmerking. Mijn KWPN kan momenteel even niet zonder. Hij zit in de fase 'tong over het bit gooien'. Idd door de kaken vaster op elkaar te binden. Met sperriem lukt het beter om dat tegen te houden, maar als het even kan, gaat die riem ook bij hem losser. Een duidelijk voorbeeld dat een sperriem ook een hulpmiddel is waar het rijden ophoudt. Helemaal niet zo mijn ding. Het bit komt er echt niet stiller door in zijn mond te liggen. Ik heb het bestudeerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:45

Een goed afgestelde sperriem zou het bit stiller moeten laten liggen. Het heeft toch weer minder bewegingsuimte. Zelf rijd ik ook het liefst zonder hoor.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:01

Als ik op google een aantal afbeeldingen bekijk, ligt de sperriem altijd ruim onder het bit, dus ik kan helaas niet helemaal in je mening mee komen. ;)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:07

Kaken idd op elkaar gesloten zodat er geen grotere ruimte voor het bit bestaat wanneer het paard de kaken van elkaar plaatst. Bij juist gebruik zie ik geen problemen...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:24

Kan deze sperriem discussie misschien in een ander topic... Tx

Als we vliegendekens gebruiken hebben we volgens de gasten op de camping in de buurt paarden met een burka aan.
Mijn 1.70 hoge zweetvos moest toch echt wel haflinger in zijn bloedvoering hebben...
En volgens de mevrouw op het stand had mijn appaloosa wel een heel byzondere onderrug. ik heb maar even uitgelegd dat wij dat meestal gewoon een kont noemen.

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:28

Op het NK verleden jaar wees een man naar een klein A pony'tje en vroeg vervolgens wanneer dat nou een paard werd.. Ik heb nog nooit zo hard gelachen :=

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:35

Mijn paard is een merrie omdat hij vlechtjes heeft
(het is toch echt een hengst ;( )

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:45

Liep laatst met mijn paard, komt er een oud echtpaar langs. Goh Sint is dit jaar zijn paard vergeten mee te nemen. Arm paard het is hier veel kouder dan in Spanje, straks vat hij kou!!
Ik moest maar een goede wollen sjaal kopen voor hem (eigenlijk is het een merrie)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:52

Tijd geleden reed ik op mijn flinke bijrij Haflinger met een stalgenootje op haar Fjord.
We reden door het bos en kwamen 2 mensen tegen. We hoorde de man tegen de vrouw zeggen 'Kijk, dat zijn nou Shetlanders'.
We hebben heel hard gelachen :D