Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:46

Ohja, jullie waren met z'n 2en op zoek. Wat een mooie foto! :D
Welke ben jij nu van de twee?

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:04

ja dat klopt ik ben degene met de robby spullen aan en de cap op :P

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:26

Oh okee, dacht ik al :P

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:12

Jippie, paardje mag in de verzekering :)
ze belde net (DA) en was ook zeer tevreden,
ze vertelde dat ze de foto's nog een keer bekeken had en ze zei;
ik verwacht jullie de eerste komende jaren echt niet te zien alleen voor de entingen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:20

Siddieqje schreef:
Ik zou ook nooit een paard kopen waarvan keuren voor koper. Ik ben niet het OCMW. Ik ga geen 2000 € betalen aan 4 afgekeurde paarden. Als de verkopern niet wil betalen voor afkeuren (wat me normaal lijkt. Als je een auto verkoopt moet die ook gekeurd worden door verkoper en dat vindt iedereen normaal) dan moet hij het maar verkopen aan iemand anders.

Ehm, in NL hoeft een auto niet gekeurd te zijn, dat is dus een slechte vergelijking!
Waarom is het bij paarden wel normaal dat de verkoper op moet draaien voor een ongewenst advies, waar dat voor elke andere situatie niet zo is?

Even voor de duidelijkheid: een paard wordt niet afgekeurd; het is slechts een negatief aankoopadvies!
Ik zie dus nog steeds niet waarom een verkoper moet opdraaien voor de kosten van een koper die niet weet wat ie zoekt. Je zult 5 van die kopers treffen; ben je de beoogde opbrengst al kwijt voordat het paard van de dam is! Dat is dan maar wel normaal??

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:36

@ Ikke : hier in België dus wel. En alle bemerkingen komen op de fiche en dan bepaal je zelf nog of je hem koopt of niet. Dus als je hem niet koopt is de verkoper ook zijn geld kwijt.

Ik weet heel goed wat ik zoek. Een gezond paard. En als dat niet zo is ben ik dan ook niet verder geïnteresseerd. En dan heb ik het niet over muggenzifterij. Mijn paard heeft achteraan ook 2 bultjes waar op de foto's niets van te zien was, dus heb ik haar gewoon gekocht. Ik heb duidelijk gezegd dat ik ze enkel ging kopen als ze goedgekeurd was voor de sport, zowel dressuur als springen en daarop heeft de dierenarts advies gegeven. Moest ze nu gewoon voor recreatie zijn en ze is goedgekeurd voor recreatie maar neit voor de sport had ik ze ook gekocht. Ik zie het probleem niet. Swat, elk zijn mening. Ik koop niet als het neit bij afkeuren kosten verkoper is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:43

Siddieqje schreef:
@ Ikke : hier in België dus wel. En alle bemerkingen komen op de fiche en dan bepaal je zelf nog of je hem koopt of niet. Dus als je hem niet koopt is de verkoper ook zijn geld kwijt.

Ik weet heel goed wat ik zoek. Een gezond paard. En als dat niet zo is ben ik dan ook niet verder geïnteresseerd. En dan heb ik het niet over muggenzifterij. Mijn paard heeft achteraan ook 2 bultjes waar op de foto's niets van te zien was, dus heb ik haar gewoon gekocht. Ik heb duidelijk gezegd dat ik ze enkel ging kopen als ze goedgekeurd was voor de sport, zowel dressuur als springen en daarop heeft de dierenarts advies gegeven. Moest ze nu gewoon voor recreatie zijn en ze is goedgekeurd voor recreatie maar neit voor de sport had ik ze ook gekocht. Ik zie het probleem niet. Swat, elk zijn mening. Ik koop niet als het neit bij afkeuren kosten verkoper is.

Maar kun je met die afspraak ook terecht bij een handelsstal? Ik ken geen handelsstallen die dat doen.
Kijk, ik wil best de afspraak maken dat de kosten bij afkeur voor mij zijn; gaat de vraagprijs gewoon met 3000 euri's omhoog.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:50

Ik heb mijn paard gekocht bij een trainings/handelsstal in Nederland. Toen ik vroeg voor de keuring zei ze uit zichzelf dat bij afkeuring kosten voor hen waren (waarschijnlijk wel doorgerekend naar de eigenaar van het paard ) en ze hebben zelf mijn paard gratis vervoerd naar kliniek en terug. Ze had ook al gehoord dat veel mensen nu bij afkeuring ook kosten koper laten maar vond dit ook niet kunnen.

Dus ja handelsstallen doen dit ook.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:51

Maandag ga ik trouwens nog een pony kijken. Vosbont, 1m15 , 12 jaar. Ik vind ze niet supermooi, maar ze loopt ponylesjes mee met zeer kleine kindjes dus de braafheid zou moeten in orde zijn.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 22:56

@ikke
handelsstallen doen dit ook ja. Heb ook idd vaak gehoord kosten bij afkeuring gewoon voor de verkoper onder het mom van "dat hoort zo", en dat kwam gewoon van verkopers kant. Ligt er ook aan in welke prijsklasse je zoekt. Ik kan je wel uit meerdere eigen ervaringen vertellen dat er ook een groot verschil in mentaliteit zit ;) In de prijsklasse waar wij uiteindelijk in belandt zijn werd ons zelfs door de verkopers zelf (en dat dus ook bij allemaal handelsstallen) geadviseerd om klinisch, benen, rug en hals te laten keuren. Tja, gewoon fijn en eerlijk. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 23:11

Oh klinkt goed hoor Siddiegje! :)
Vind het altijd superknap van die paardjes dat ze zo braaf zijn bij van die kleine kindjes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:10

@Ikke: je hebt het steeds over mensen die niet weten wat ze zoeken en zo maar laten afkeuren/negatief koopadvies. Ik denk dat ik voor de meeste hier spreek dat wanneer een DA een negatief koopadvies geeft, zij hun paard zien als afgekeurd. Dan gaat het dus niet om kleine dingen, maar om bijv. artrose, spat en what so ever waardoor een paard niet meer in de topsport kan lopen.
Als jij een paard verkoopt voor de hogere sport, dan bepaal je daarop ook je vp. Op het moment dat een DA een negatief advies geeft ivm een bijzondere bemerking, dan klopt je VP bijv. ook al niet meer.

Als koper laat je een paard keuren omdat je hem wil 'gebruiken' voor een bepaald doeleinde, een DA kan dmv keuren bekijken of jou potentiele paard daar geschikt voor is.
Ik neem aan dat als jij een paard verkoopt, dat je ook wil weten wat je verkoopt en of zijn/haar nieuwe eigenaar er mee kan doen wat hij/zij wil.. En jij als verkoper kan dat van de buitenkant ook niet zien.

Maar goed, als je het niet van beide kant wil bekijken is dit gewoon een irritante discussie.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:28

Ik snap ook niet wat je bedoelt dat de kopers niet weten wat ze willen..
Volgens mij júíst wel, een paard die van binnen en buiten geen mankementen heeft.
Ik wist heel goed wat ik wou, dus daarom de 1ste 2 paarden laten gaan..
Ik zou niet met een chipje zitten, maar als iemand daar wel mee zit is dat zijn goed recht! Als diegene bijvoorbeeld nare ervaringen met chipjes heeft in zn omgeving kan die nog weleens van zo'n paard afzien, net zoals ik nare ervaringen heb gezien met KS.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:30

Siddieqje, succes maandag, klinkt op het moment goed.

Over het keuren, Heb er nu pas 1 gekeurd en die is afgekeurd.
Ik zie liever niet dat die was afgekeurd.
En ik weet wat ik zoek, een maatje.

Zoektocht staat op een laag pitje op het moment. Zag een mooie pony hier, maar is een d.
Heb idee dat die iets te klein is voor mij.
verder kijk ik rustig rond.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:34

Ik had voor Beau een E en achteraf gezien was dit toch wel 10 cm te klein. Nu 1m63, geen hoogtevrees (want zet mij niet op één van 1m70) en veel mooier en makkelijker te rijden.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:46

het is idd heerlijk als je paard echt past qua grootte. Ik reed altijd op een merrie van 1.58, maar dat was veel moeilijker been geven! Bij Courage hoef ik enkel mn kuit aan te leggen. :)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:57

Ben kwa maat aan het rondkijken wat het best past, ben 1.70.
Maar wil geen groot paard, liever een pony :P

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:01

Ik zou het liefst een paard hebben rond de 1m65, omdat dat ook mooi bij mijn lengte past (1m70), toch echt wel 'paard' is
maar nog gemakkelijk bij elkaar te rijden :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:07

Ik wou inderdaad ook het liefst een rond de 165, ben zelf ook 165. :)

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:15

Ik ben 1m70 en paard van 1m63 -65 past perfect. Zie profiel voor verhoudingen.

Dus ik zou toch die richting op zoeken tenzij het paard veel breder is, dan scheelt het ook weer.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:21

haha, jullie allemaal rond 1,65. Dit is best grappig. :D

Stevige, brede pony is voor mij prefect.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:59

Ik ben ook 1.65 en Jairo is in 1.62, vind het heerlijk rijden. Het is echt makkelijker dan een groter paard. De vorige paarden waren altijd groter, kan nu voor t eerst over een paardenrug heen kijken en poetsen gaat lekker snel :).
Vind de hoofdjes van kleinere paarden ook veel mooier dan die van een paard van 1.70!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:00

Dat vind ik inderdaad ook, de hoofden zijn mooier! :j

Ik ga morgen weer rijden op Comique, eindelijk! :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:02

@ Ikke; Je zegt nu bijna dat bijna iedereen voor de grap maar een paard laat keuren.. :S
Tja ik heb er inmiddels 3 laten keuren ja.. maar goed als een DA tegen mij zegt; Nee meid, dit kan ik niet goedkeuren voor de doeleinden waarvoor je hem wil kopen. Dan koop ik dat paard dus niet. Nogal logisch.

Bij mij moeten de paarden juist >1.65 zijn. Staat met mijn lange benen een stuk mooier :D Paard wat ik nu wss ga kopen is 1.68, mooi maatje :D

@ lauste; Leuk! Hoe is het nu met je arm?

@ Safire ; TIs lastig he :(!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 19:04

Is ook een mooi maatje, je moet gewoon kijken wat het beste bij je eigen lengte past. :j

Het gaat nu best goed met mijn arm en is nu volop aan het genezen.
Kan hem weer helemaal strekken en kan er eigenlijk alles weer mee, ben nog wel wat voorzichtig met sommige dingen.
Scheelt dat je bij paardrijden niet constant je armen hoeft te strekken ofzo. :)