Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:59

Zammie schreef:
@Abeltje, een paard kan wel gedood worden bij een slachter, zonder dat het verder wordt geslacht voor consumptie. Het paard wordt dan inderdaad gewoon door Rendac opgehaald. Dus ook in dit verhaal ben jij dan nog steeds degene die beslist en niet een slachter. Weet dat er ook noodslachtingen worden verricht, dus misschien ook wel op ieder moment van de dag, maar weet dat niet zeker...

Ja, het eerste deel weet ik, dat je die keus hebt. Het is al vrij laat dus misschien snap ik daarom niet waar je opmerking vandaan komt? :o? :o

Mocht Abel ooit naar de slacht gaan dan mag hij van mij voor consumptie gaan. Tenzij hij natuurlijk onder de medicatie zit, dan gaat het gewoon niet. Liever dat hij nog nuttig gebruikt wordt, maar gaat het niet dan gaat het niet.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:07

Ik vraag me altijd wel af waarom er bij paarden een keus gemaakt moet worden tussen inslapen of slager, terwijl dit bij honden en katten totaal niet aan de orde is als je het mij vraagt.
Tuurlijk is het lastiger ivm het staan van het dier e.d. maar kan het bij katten en honden dus ook voorkomen dat ze tegenstribbelen bij inslapen? En waarom kan er bij die dieren dan niet in sommige gevallen voor schieten gekozen worden?
Of heb ik gewoon iets gemist en kan dit tegenwoordig ook, ben wel benieuwd ivm eigen huisdieren. ;)

Verder... Ik denk dat het per paard verschilt en per situatie, ik heb (nog) geen eigen paardje maar ik zou het nu zo ook niet weten wat ik zou doen.... Heb niet perse een voorkeur denk ik, ik zou naar de situatie kijken en dan in proberen te schatten wat voor hem/haar de minste stressvolle optie zal zijn waarbij het paard ook zo min mogelijk van het hele gebeuren mee krijgt.
Wel lijkt het me een natuurlijke/"fijne" gedachte als de kudde afscheid kan nemen van het dier en weet wat er aan de hand is, maar ook dit geldt voor mij alleen als het dier in een vaste kudde staat waar het echt een hechte band mee heeft....En dan de vraag of paarden dit ook daadwerkelijk begrijpen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:12

@ Abeltje, maar je denkt wel al over zo'n scenario na. Mocht het dan zover zijn, dan weet je wel wat je wilt.
Ik denk, dat het inderdaad voor mensen die graag willen, dat hun paard voor consumptie geschikt is, het anders kan gaan als gepland. Maar je wilt niet weten hoeveel paarden er nog op transport gaan met een gebroken been. En ook vrolijk nog ergens geplaatst worden om hun lichaam schoon te krijgen van bijv. dat wormkuurtje. Zie hier in de omgeving helaas nog deze "gevalletjes" die allang afgemaakt hadden behoren te worden, maar verstopt (poging tot) nog even wat langer mogen lijden, omdat het dan een paar centjes opbrengt.. Ik hoef daar gelukkig niet over na te denken. Mijn paarden eindigen niet in een frikandel of een salami ;)

Ik meende dat je bedoelde, dat een paard niet gedood kan worden door een slachter, als er voor de slachter geen bruikbaar vlees is..
Dus geen verwijt of zo, maar gewoon, dat dit wel mogelijk is en dat je als je dit graag zou willen misschien eens zo'n slachter zou kunnen opbellen en vragen wat de mogelijkheden precies zijn. Ik kwam er ok pas na mijn telefoontje met Rendac achter, dat je paard apart en dezelfde dag/avond in ons geval, kan worden opgehaald en dat er dus een andere verwerking mogelijk is. Vandaar dat ik daar dus over begin. Ik had wel goed nagedacht over het hoe, maar het verloop was jaren terug inderdaad anders. Paard moest dan aan de weg liggen (hoeft nu ook niet meer, als het terrein maar goed berrijdbaar is voor de vrachtwagen) en kon een paar dagen duren, voordat het werd opgehaald. Nu rijden ze elke doordeweekse dag en kan het paard dus ook apart met een trailer worden opgehaald. Mijn paard is gestorven in de paddock en is niet verplaatst. Dus dat is ook niet altijd nodig!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:12

OM die reden heb ik zelf een keer een rotweiler doodgeschoten. Ja, ik weet dat het niet mag. De vorige rende nog een dik kwartier met een spuit in zijn lichaam door de spreekkamer van de dierenarts.

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:17

Zó, dat zou ik dan weer niet durven :o ;) .. denk dat het voor ons ook geen optie wordt, beesten zijn van het gezin en we hebben niet het idee dat onze typetjes tegen gaan stribbelen... Hond heeft epylepsie en is wel een beetje een apart gevalletje qua gedrag maar denk dat het bij ons gewoon "standaard" wordt over hopelijk nog vele jaren....
Vroeg me af of het kon, maar schijnt dus waarschijnlijk echt niet te kunnen... Toch wel apart dat men een paard meerdere opties geeft dan een kleiner huisdier wat net zo goed kan tegenstribbelen... :o

moonvw

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 00:05

Dankjewel abeltje 77 dat is wat ik bedoel.
En Zammie voor mij is het vanzelfsprekend dat een paard niet pijn mag lijden. Helaas zijn er nog genoeg mensen die dat wel doen om de nodige kilo's voor consumptie eraan te krijgen. En begrijp me niet verkeerd. Consumptie vind ik ook iets wat ieder voor zich moet weten en zal ik niet over oordelen of veroodelen.

Paard waar ikhet over had liep anders als voorgenomen. Behandeling leek perfect aan te slaan maar sloeg als een blad om. Veel pijn en uiteindelijk dus stoppen met behandelen en dus keuze inslapen. Niet leuk en ook niet iets waar je een paar dagen over kon nadenken!!

Wat betreft ophalen door Rendac kan in geval van een bedrijf met andere dieren alleen aan de straat of je moet een erfcontract hebben. Dit vanuit hygiene oogpunt en dus het voorkomen van ziekteuitbraken zowel op je erf als eventueel daarbuiten. Hoefde ook niet een paar dagen te liggen. sávonds gebeld en de volgende dag opgehaald.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 03:10

Bij castratie is het toch zo dat ze het paard versuffen sederen en daarna een spierverslappend middel toedienen als het in het land gebeurd? Met een spierverslappend middel kan een paard volgens mij niet echt sputteren tegen het door de knieen gaan en vallen. Heb 3 dagen geleden mijn 3 jarige hengst laten castreren en dat ging heel soepel en geleidelijk. Hij krijgt dat plaatselijke verdoving rond de ballen waardoor hij weinig van de operatie voelt. Een paard onde narcose brengen is heel wat anders volgens mij. Dan moet ook ademhaling en hartslag gecheckt worden.

Het enige wat mij tegenstaat aan ALLES wat een paard door de benen doet zakken is het feit dat ze vluchtdieren zijn en dus weg willen rennen. Dat kunnen ze niet als ze platgespoten worden maar is liggende castratie dan niet net zo zielig? Of is dat dan weer recht te praten met het feit dat het nodig is en ze wel weer beter worden? Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Nou had ik bij mijn paardje eigenlijk het idee dat hij het wel prima vond. Hij wilde ook niet zo graag snel weer opstaan terwijl hij maar spul voor 400 kilo had gekregen. Hij lang wel lekker. Bovendien blijft hij wel vaker liggen als ik eraan kom... hij vlucht niet zo snel voor me ;)

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:14

rooz_89 schreef:
Ik vraag me altijd wel af waarom er bij paarden een keus gemaakt moet worden tussen inslapen of slager, terwijl dit bij honden en katten totaal niet aan de orde is als je het mij vraagt.
Tuurlijk is het lastiger ivm het staan van het dier e.d. maar kan het bij katten en honden dus ook voorkomen dat ze tegenstribbelen bij inslapen? En waarom kan er bij die dieren dan niet in sommige gevallen voor schieten gekozen worden?
Of heb ik gewoon iets gemist en kan dit tegenwoordig ook, ben wel benieuwd ivm eigen huisdieren. ;)

Paarden vallen of in ieder geval hebben altijd onder de noemer vee gevallen. In bepaalde gevallen worden ze gezien als huisdieren. Hoe het precies zit weet ik niet ivm enige wijzigingen maar dit is wel een van de redenen dat je die keus hebt. Daarnaast wordt er natuurlijk paardenvlees gegeten en geen katten/honden vlees.

Ik heb meegemaakt dat een kat ging tegenstribbelen, ze had een tumor in het hoofd was dus eigenlijk lichamelijk nog gezond. Het was verschrikkelijk om te zien hoe deze kat er tegen in ging omdat ze door der tumor ook de kluts een beetje kwijt was.

soentjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:08

Ik denk dat het nooit een leuke beslissing is om je paard "in te laten slapen of afmaken"
Bij ons op stal moest een jong paard ingeslapen worden. Ik was er bij en het was een vreselijk gezicht. De hele tijd probeerde hij op te staan en viel hij weer neer, zo ging dat best een tijdje door. ;( Het was echt geen leuk gezicht,hij bleef er alleen maar tegen vechten. Was toen opgelucht toen het eenmaal over was, echt erg.

Toen mijn paard ernstige spat bleek te hebben en veel pijn dat na een jaar nog helemaal niet beter was geworden heb ik ook zo'n beslissing moeten maken. hij was 8, super fit en ik kon het echt niet hebben om hem in zo'n strijd te zien, daarom heb ik er voor gekozen om hem naar de slager te brengen. Het ging allemaal zo snel, hij werk heel rustis naar binnen gestapt en de deur ging dicht en het was eigenlijk meteen al gedaan. Ik heb er niet naar kunnen kijken, wel achter hem aangelopen want ik mocht het zien maar halverwege ben ik jankend terug naar de auto gelopen.
Wat wel heel fijn was, is dat ik zeker weet dat hij geen pijn heeft gehad en dat het meteen over was.

naja dit is mijn verhaal :o
Ik denk dat als je een ouder paard hebt, die gewoon "op" is een spuitje misschien fijner is omdat die zich gewoon toegeeft?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:06

Princesj schreef:
als ik ooit voor de keuze zou staan: Afmaken (mits het natuurlijk verantwoord en diervriendelijk is hem nog te laden)

Ik ben er zelf vanuit school een keer bij het slachten geweest en ik denk dat een prettigere manier niet bestaat. Paard komt niets vermoedend binnnen (onzin dus dat een paard dood kan ruiken, dit paard stond op de trailer nog net niet te slapen terwijl ze al een tijdje daar stonden) pin door zn hoofd en einde oefening. Geen gevecht, geen angst, gewoon niks.

Helemaal mee eens! en bij de slacht gaat het zo snel voor je het weet is het al voorbij.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:02

Op de fimpjes (van de excursie) zag je ook zo de stuiptrekkingen nog als het paard al dood was.. Wat is dit juist, voelen ze dit nog?

Toen mijn paardje ingeslapen werd heeft is die ook zo beginnen schokken, is dit hetzelfde? voelen ze dit?

Dankzij dit topic ben ik heel anders over de slacht gaan denken, bedankt mensen!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:12

@Sharitje, ik heb er geen verstand van of ervaring mee maar wat ik weet van verhalen en als je logisch nadenkt gaat het zo:
Het paard word door zijn hoofd geschoten waardoor hij per direct hersendood is. Bewustzijn, gevoel, instincten etc komen vanuit de hersenen. Technisch gezien klopt het hart nog even door en omdat deze uiteraard bestuurd wordt vanuit de hersenen stopt die ook heel snel. Die bewegingen die je ziet zijn willekeurige stuiptrekkingen van de spieren. Die worden absoluut niet gestuurd vanuit de hersenen en daarom maakt het paard daar helemaal niets meer van mee.

Bij in laten slapen gebruiken ze een middel dat het hart laat stoppen met kloppen. Als ik daar logisch over nadenk stoppen de hersenen (en daarmee het bewustzijn, gevoel en instincten) pas nadat het hart gestopt is. Dit puur omdat de zuurstoftoevoer naar de hersenen stopt. Omdat het paard eerst in slaap wordt gespoten merken ze hier ook weinig tot niets van, maar de volgorde is gewoon anders.

Een dier en ook een mens maakt na zijn dood altijd nog willekeurige bewegingen, dat heeft weer iets te maken met iets dat nog in de spieren zit (zuurstof???) maar dat weet ik niet precies want ik ben geen anatonoom of geneeskundige. Er is vast iemand die dat weet.

Hoop dat ik je vraag zo beantwoord heb.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:20

De paarden die ik geeuthaniseerrd heb zien worden waren binnen 30 seconde hartstikke dood, en zonder stuiptrekkingen o.i.d. Kan geluk zijn, kan ook de (in mijn ogen goede) manier van werken van de DA zijn.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:27

Mijn paard is snel gestrest in een vreemde omgeving vandaar ik denk dat mijn paard, wanneer de tijd gekomen is ingeslapen wordt. Het transport en aankomst bij de slager zou een vreselijk gestrest paard opleveren.
Wanneer ik een ander, wat minder snel gestrest paard zou hebben zou ik kiezen voor de slacht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:41

@Nien1984. Mijn DA deed er eerst een spuit in om te kalmeren. Daarna een spuit met narcosemiddel. Dit middel wordt in zo'n hoeveelheid gegeven dat het paard al hersendood is voordat het de grond raakt. (Dit is duidelijk te zien, want het oog/pupil reageert niet meer op licht/donker en dat is het teken dat het paard helemaal weg is) Dan pas komt de laatste spuit erin die het hart versneld doet stoppen. Ik denk dus dat het hart bij slachten langer doorgaat, aangezien bij beide methodes de paarden al hersendood zijn en bij slachten wordt er dan niets meer aan gedaan. Dus niet eerst hart stil en dan pas hersendood!

Mijn paard had geen sluiptrekkingen. Vind het nog steeds heel raar, dat er zoveel mensen zeggen, dat er zoveel gevechten bij inslapen voorkomt. Lijkt mij, dat het ook bij het slachten geregeld mis gaat, maar daar lopen de mensen bij weg, want dat willen ze dan niet zien. Ook bij slachten zou ik er tot het eind bij willen zijn, om er zeker van te zijn, dat het goed gaat.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:27

@zammie
Mijn paardje is op de weide ingeslapen. Ik ben er bij gebleven maar eigenlijk niet echt op gelet (was volledig in schok, hij was mijn alles) hoeveel spuitjes hij kreeg. volgens mij was er eerst een spuitje om te kalmeren en dan heeft de arts het 'dodend' middel ingespoten. Er was even paniek omdat hij geen goede ader meer vond (paard had al wat meegemaakt in zijn leven maar kom, is het juiste topic hier niet voor...)
toen hij er wel een vond, het middel ingespoten maar toen heeft ook die ader het begeven, er is dus eigenlijk te weinig spul ingegaan. paard is wel onmiddellijk beginnen schokken (echt hard zoals stuiptrekkingen). Ik vroeg me af of hij dit nog geweten/gevoeld heeft??

Ik heb een goede veearts, hij had ook eerst al een pijnstillend middel gekregen (open-been breuk) terwijl ik onderweg was... dus niets over die man aub! dat mijn paard zijn aders kapot waren is omdat ze letterlijk kapotgespoten waren door wat ze vroeger met hem hadden gedaan. (nog niet bij mij)

Tsunami_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:42

Gewoon laten inslapen.
Heb het al een paar keer eerder moeten doen en het is altijd goed en snel gegaan, zonder onnodig ongemak bij het paard

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:15

@Sharitje, ik begrijp dat als het je zo overkomt, je niet alles meer meemaakt zoals ik wel heb kunnen meemaken. Bij de mijne ging er een infuusnaald in de ader en via die weg gingen dus de 2 laatste middelen erin. Mij DA (zij heeft een paar jaar terug nog op dat paard gereden, wat ze heeft ingeslapen) heeft mij alles heel duidelijk uitgelegd. Ik had het voorheen er ook al eens met haar over gehad en zij behandeld alleen maar paarden en heeft nog nooit meegemaakt, dat een paard begon tegen te stribbelen. Ik denk dus dat er verschillende manieren (blijkbaar) zijn en dat ik omdat ik nou eenmaal altijd alles wil weten me er jaren terug dus in heb verdiept en dus weet hoe het normaal gesproken behoort te verlopen.

Bij kapotte aders kan het dus best zijn, dat het middel buiten de bloedbaan is terecht gekomen.

Het lijkt me echt vreselijk als je mee moet maken, dat je paard tijdens dit gebeuren lijdt en dat dat misschien niet nodig zou zijn, als de DA wel de juiste middelen en de juiste methode toepast.
Ik ben dus blij, dat dit topic er is en dat er dus meerdere mensen zijn, die zich (gaan) verdiepen in dit alles. Hoe je het laat doen is persoonlijk en vind ik ook niet van belang. Wel dat je als je een manier hebt gekozen je je er ook in verdiept en eventueel overleg hierover pleegt met je DA.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:54

@zammie, onze Trammelant vocht niet tegen 'de dood', die vocht tegen het omvallen na het narcosemiddel, en dat is echt - helaas - geen onbekend verschijnsel, ook als het volgens de regelen der kunst gebeurt.
Ik zou trouwens wel een voorstander zijn van eht laten inslapen op de kliniek, waar ze niet heoven te vallen. Maar dan moet je paard dus nog vervoerd kunnen worden, en dan is de slacht ook weer een optie.

@Kim, Brando :+: Dank je wel.

overigens was het van mijn kant niet zo zeer een emotionele als wel een geirriteerde reactie, ik laat me niet kwetsen door domme opmerkingen ;)

Brando090309Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:30

Ik durf het filmpje eerlijk gezegd niet te bekijken, maar dat heeft eerder te maken met het feit dat ik de dood van m'n ruin nog niet volledig heb verwerkt en het mij teveel aan die bewuste dag zou doen denken. Maar ik zie nu ook wel in dat slachten toch misschien helemaal niet zo'n slechte optie is en al helemaal niet dieronvriendelijk hoeft te zijn.

Ik herken ook Shari haar verhaal wel want zo ging het grotendeels ook bij mijn ruin en al lees ik hier vaak dat het misschien de DA is die het misschien niet doet zoals het hoort, heb ik wel het gevoel dat hij wel de juiste procedures heeft gevolgd. Maar ook mijn ruin begon dus vrijwel meteen te schokken als de dierenarts het laatste middel inspoot nadat hij eigenlijk al volledig onder narcose was dus ik denk dat het zoiezo geen waterdichte methode is. Ik denk dat als je dan toch zeker wil zijn dat je paard echt op slag dood is, ja dan is slacht wellicht net iets 'zekerder'...

Lielle: graag gedaan hoor, ik kan ook niet tegen zulke uitspraken, ik kon het dan ook niet laten om je even gelijk te geven :)

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:55

Brando090309 schreef:
Ik herken ook Shari haar verhaal wel want zo ging het grotendeels ook bij mijn ruin en al lees ik hier vaak dat het misschien de DA is die het misschien niet doet zoals het hoort, heb ik wel het gevoel dat hij wel de juiste procedures heeft gevolgd. Maar ook mijn ruin begon dus vrijwel meteen te schokken als de dierenarts het laatste middel inspoot nadat hij eigenlijk al volledig onder narcose was dus ik denk dat het zoiezo geen waterdichte methode is.

@Brando: inderdaad, griezelig hé. Ik heb het filmpje wel bekeken, hoewel ik ook nog niet over de dood van mijn ruintje ben, integendeel! Maar het was voor mij wel goed om te zien dat het inderdaad niet allemaal horrorverhalen zijn in het slachthuis. Ik ben er alleszins helemaal anders over gaan denken. Weet natuurlijk niet of er hier in mijn buurt ook zo "diervriendelijke", jullie begrijpen wel wat ik bedoel, slachthuizen zijn.
Ik moet zeggen bij het filmpje zie ik ook dus ongeveer dezelfde schokken alleen dat het bij mijn ruin veel erger was (toen ie ingeslapen werd), die begon echt enorm te schokken! zoals iemand die een soort epelepsie aanval krijgt (en ja, ik weet dat deze er ook zonder schokken kunnen zijn, dit is enkel ter voorbeeld!)

Ik hoop, zoals iedereen denk ik, het niet meer te moeten meemaken en dat mijn paardje gewoon van ouderdom mag sterven op de weide... (jaja, ik mag toch dromen hé ;) )

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:18

Ik zou hem zeker niet naar de slager brengen!
ik vind dat het paard eervol 'dood' moet gaan,
dit gebeurt niet als er een pistool op z'n hoofd gezet word waarna er een kogel volgt en dat je paard daarna lekker in stukjes word gehakt of weet ik veel wat en dat je het een paar dagen later misschien wel bij de slager zit liggen.
Een paard voelt de spanning die er is, en al helemaal als ie in een lange wachtrij staat om doodgeschoten te worden.
En je laat je hond of kat toch ook niet naar de slager brengen:S mijn kat vocht ook voor z'n leven toen ie een spuitje kreeg, dan ga ik toch ook niet denken. "Ik wil niet zien dat hij vecht voor z'n leven laten we hem maar naar de slager brengen'
het paard valt (meestal) na een tijdje in slaap en word niet meer wakker,
dat vind ik toch heel anders dan een kogel door de kop schieten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:29

Dan zou een paard wat bij de slager gedood wordt ook nog een poosje leven, want die schokken ook...
Niet dus, zijn gewoon de zenuwen die samentrekken. En ook dat heeft de mijne niet gedaan...

Ik blijf erbij, dat een paard voordat het de grond raakt door de narcose niet meer behoort te leven en dus hersendood moet zijn. Zoniet, dan heeft de DA of het verkeerde of te weinig middel gebruikt. En dat laatste schijnt nogal eens voor te komen, omdat het dan voor de DA goedkoper is. Kostenplaatje is bij inslapen 1 bedrag, dus daar kan winst op worden gemaakt. En ik geloof inderdaad dat dat wel eens kan gebeuren. Niet dat een paard van genoeg middelen nog in leven kan zijn. Je hebt namelijk totaal geen controle over jezelf bij een narcosemiddel. Daar kan je NIET tegen vechten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:35

Ik zou nooit kiezen voor de slacht!!! Het idee dat ik zo'n band met m'n beestje heb gehad en als ie dan op is af laten schieten?!?!?!
Ga absoluut voor cremeren!! Inderdaad, kost veel meer geld, maar wanneer ie er een paar maanden langer had geweest, had je het ook kwijt geweest aan stalling/onderhoud e.d.!!!
Toen jaren terug m'n verzorgpaard naar de slacht ging (nog maar 4 jaartjes jong ;( ), heb ik zolang een beeld voor ogen gehad van hem die met z'n lange wimpers zo'n kerel van het slachthuis staat aan te kijken van 'He Hallo!'en dan ineens een kogel door z'n koppie krijgt...... Dat gaat er bij mij gewoon niet meer uit.
Inderdaad m'n beestjes zijn als mijn kinderen en die gun ik een waardig afscheidt!!!
Heb ook weleens gehoord dat die spuiten geen pretje kunnen zijn, maar ik ken ook gevallen waar het perfect is gegaan!
Het idee dat wanneer je hem thuis bijvoorbeeld in laat slapen en ie dan door zo'n vrachtwagen met kraan wordt opgetakeld en in de bak wordt gedonderd........................... daar kan ik gewoon niet mee verder.
Heb het bij de buren zien gebeuren en heb er nog weleens nachtmerries van!

Brando090309Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:08

Kentaro schreef:
Ik zou nooit kiezen voor de slacht!!! Het idee dat ik zo'n band met m'n beestje heb gehad en als ie dan op is af laten schieten?!?!?!
Ga absoluut voor cremeren!! Inderdaad, kost veel meer geld, maar wanneer ie er een paar maanden langer had geweest, had je het ook kwijt geweest aan stalling/onderhoud e.d.!!!
Toen jaren terug m'n verzorgpaard naar de slacht ging (nog maar 4 jaartjes jong ;( ), heb ik zolang een beeld voor ogen gehad van hem die met z'n lange wimpers zo'n kerel van het slachthuis staat aan te kijken van 'He Hallo!'en dan ineens een kogel door z'n koppie krijgt...... Dat gaat er bij mij gewoon niet meer uit.
Inderdaad m'n beestjes zijn als mijn kinderen en die gun ik een waardig afscheidt!!!
Heb ook weleens gehoord dat die spuiten geen pretje kunnen zijn, maar ik ken ook gevallen waar het perfect is gegaan!
Het idee dat wanneer je hem thuis bijvoorbeeld in laat slapen en ie dan door zo'n vrachtwagen met kraan wordt opgetakeld en in de bak wordt gedonderd........................... daar kan ik gewoon niet mee verder.
Heb het bij de buren zien gebeuren en heb er nog weleens nachtmerries van
!

Ik begrijp niet goed wat je hier nu zegt hoor, dus je bent zowel tegen de slacht als tegen het laten inslapen op eigen terrein? ik bedoel: cremeren, ja voor je hem cremeert moet je ze wel eerst of laten inslapen of laten slachten he, veel andere optie's zijn er toch niet??

Ik heb m'n ruin (en geloof mij, hij was voor mij ook echt ALLES!!) thuis laten inslapen, omdat ik vond dat dat voor hem een waardige dood was en ja achteraf hebben ze hem idd komen ophalen en met een kraan moet optakelen... Wij hebben echter onze buren verwittigd en gevraagd om hun kinderen die dag niet buiten te laten spelen omdat zoiets toch wel niet aangenaam is om te zien voor zo'n kind (voor niemand trouwens)...

Het is trouwens ook niet fair dat WEER zeggen dat mensen die hun paarden graag zien niet naar het slacht zouden doen want dat is zever... laten we daar nu aub voor eens en voor altijd over ophouden?