Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:40

Hier staan de zenuwen van tanden er wel gedeeltelijk op.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:43

Ook alleen door de bovenste, net als bij die eerst geplaatste.

Er zijn gewoon erg weinig plaatsje van te vinden. Maar duidelijk is wel dat de zenuwen overal zijn en je bij verkeerd gebruik overal pijn veroorzaakt. Dat daarom met bit willen verbieden onzinnig is.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:29

Ik lees overal dat een bit helemaal niet tegen de lagen aan hoort te komen.. ben tegen de enkel gebroken bitten, de rest voor mijn bit komt echt niet tegen de lagen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:58

Ik word er zo moe van dat er mensen zeggen dat het cook hoofdstel aansnoert het is helemaal niet zo!
Ik heb t van de week nog geprobeert op alle plekken, mn vingers er tussen en zo hard mogelijk aan de teugels trekken niks snoerde aan hoor, t gaf slechts lichte druk!
verder ben ik t met laura eens :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:12

dan heb je beslist niet hard getrokken want ik kan zelfs op een engels hoofdstel veel druk zetten als ik de teugels er aan knoop :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:14

oh ik heb wel degelijk hard getrokken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:19

Het punt is met de Cook-hoofdstellen dat de release niet deugt, d.w.z. dat de druk niet afneemt als je de teugels weer losser laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:32

oolk dat heb ik geprobeert en dat gebeurde dus ook wel degelijk ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:37

Weet je, als je heel erg fan bent van iets, is het zeer moeilijk, misschien zelfs onmogelijk om het negatieve er van in te zien..

Toch blijf ik het vreemd vinden dat geen van de bitloze ruiters zich kan inbeelden dat, net zoals er paarden zijn die niet tegen bit kunnen, er ook paarden zijn die niet tegen bitloos kunnen. Mijn hengst bv kan absoluut geen druk op zijn neus verdragen, ik rijd hem met bit en ook met enkel een halstertouw om de hals. Maar bitloos moet ik met hem niet proberen. Net als met mijn merrie. Weinig druk is ook druk en er zijn nu eenmaal paarden die daar niet geschikt voor zijn. Als de overheid dus bitgebruik zou verbieden, zou ik idd stoppen met rijden. Ik weiger mijn paarden die absoluut niet geschikt zijn voor bitloos rijden te pijnigen met bitloze hoofdstellen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:42

Dat is idd erg lastig ja, denk dat je je dan zo vast houdt aan jouw idee dat je niet open staat voor ideeën van anderen.

Enne, ik als bitloze ruiter ben het helemaal met jou eens hoor :D er zijn paarden die er goed op zullen reageren, maar er zullen er ook genoeg zijn die niet tegen de druk op hun neus kunnen. Verschilt per paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:44

Dat heet tunnelvisie, Pharagirlke :D
Als de overheid bitgebruik gaat verbieden heb ik, nadat ik ben gearresteerd wegens toch het gebruiken van een bit, het volgende te koop:
-een kast vol hoofdstellen met bitten
-drie volwassen paarden
-twee menwagens
Verder nog allerlei lossigheden zoals een paar zadels en wat tuigmateriaal :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:45

pharagirlke schreef:
Weet je, als je heel erg fan bent van iets, is het zeer moeilijk, misschien zelfs onmogelijk om het negatieve er van in te zien..

Toch blijf ik het vreemd vinden dat geen van de bitloze ruiters zich kan inbeelden dat, net zoals er paarden zijn die niet tegen bit kunnen, er ook paarden zijn die niet tegen bitloos kunnen. Mijn hengst bv kan absoluut geen druk op zijn neus verdragen, ik rijd hem met bit en ook met enkel een halstertouw om de hals. Maar bitloos moet ik met hem niet proberen. Net als met mijn merrie. Weinig druk is ook druk en er zijn nu eenmaal paarden die daar niet geschikt voor zijn. Als de overheid dus bitgebruik zou verbieden, zou ik idd stoppen met rijden. Ik weiger mijn paarden die absoluut niet geschikt zijn voor bitloos rijden te pijnigen met bitloze hoofdstellen.

Ergens op youtube staat een filmpje van een paard met blijkbaar een gevoelig hoofd, want daar doen ze een cook-hoofdstel om en het beest wordt zowel onder de ruiter als naast de ruiter helemaal gek, schud met zijn hoofd en slaat helemaal door.. hij wordt bereden zonder spoor of zweep en de berijder doet niets bijzonders en stapt alleen wat rond. Wat mij niet zint is dus dat er nu wordt toegegeven dat er dus wel degelijk druk op de neus staat en dat sommige paarden hier niet goed op reageren. Er is dus DRUK, op mijn bit staat nooit maar dan echt nooit druk..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:10

Citaat:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Dit is wat je nu vaak ziet gebeuren.
En dan ook nog vaak bij mensen die voorheen met slecht bit gebruik te maken hebben gehad. Op plaatsen hebben gereden waar het bit niet normaal gebruikt werd, beter gezegd het hele paardrijden niet normaal werd gedaan. Dus op de laatste plaats gekeken werd hoe een bit passend is, hoe je daar mee om gaat.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:40

Joceline schreef:
pharagirlke schreef:

Ergens op youtube staat een filmpje van een paard met blijkbaar een gevoelig hoofd, want daar doen ze een cook-hoofdstel om en het beest wordt zowel onder de ruiter als naast de ruiter helemaal gek, schud met zijn hoofd en slaat helemaal door.. hij wordt bereden zonder spoor of zweep en de berijder doet niets bijzonders en stapt alleen wat rond. Wat mij niet zint is dus dat er nu wordt toegegeven dat er dus wel degelijk druk op de neus staat en dat sommige paarden hier niet goed op reageren. Er is dus DRUK, op mijn bit staat nooit maar dan echt nooit druk..

Op een bit staat juist altijd (lichte) druk, ook met losse teugels: het heeft gewicht en het zit in de mond, in de ruimte waar anders de tong zou zitten.
Er bestaan meer bitloze hoofdstellen dan alleen cook of een hackamore. Als een paard ergens niet goed op reageert moet je het gewoon niet gebruiken, het kan altijd wel anders.
Ik kan me persoonlijk niks voorstellen bij een paard wat op een gewone, rustige manier geen druk op zn neus kan hebben. Hoe doe je dat dan met een halser als je m uit de wei haalt ofzo?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:43

Dus dan heeft een bitloos hoofdstel ook áltijd lichte druk en gaat de hele theorie van "een bitloos hoofdstel heeft geen druk en een bit wel!" ook niet meer op :+

Een paard uit weide halen (waarbij ik de helft van de tijd gewoon een koord om de hals sla en dan in een grote lus em zo mee pak of gewoon bij de manen mee neem :') ) is nog wat anders als een paard systematisch via druk op de neus besturen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:54

Ik kan me ook niet voorstellen dat het de bedoeling is om steeds druk op de neus te hebben. Dan kun je naar mijn mening niet goed en duidelijk met je paard communiceren. Ook verstoor je de balans door zo aan het hoofd te zitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:31

ik ben nog steeds benieuwd naar een reactie op mijn vraag over belemmerde ademhaling door bit icm crossen.

Ik zal morgen mijn Atlas van het paard meenemen en eea inscannen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:39

Lielle schreef:
ik ben nog steeds benieuwd naar een reactie op mijn vraag over belemmerde ademhaling door bit icm crossen.

Het lijkt mij dat het paard er wel last van heeft. Het zijn echter zon wonderlijk sterke dieren dat zij niet dood neervallen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:40

pharagirlke schreef:
Dus dan heeft een bitloos hoofdstel ook áltijd lichte druk en gaat de hele theorie van "een bitloos hoofdstel heeft geen druk en een bit wel!" ook niet meer op :+

die theorie is toch zoiezo gek.. het is toch wel duidelijk dat zowel een bit als een bitloze optoming druk geeft.
En elk paard zal een voorkeur hebben denk ik..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:42

Los daarvan wil ik een extra opmerken dat bij de westernrijstijl ook mét bit doorgaans geen druk is als NIET wordt opgenomen. De wel opnemen, wel druk. Niet opnemen en sturen op bv neckreining is geen druk. Hooguit de druk van het gewicht van de teugels. Maar dat is bij willekeurig welke vorm van optoming hetzelfde.

Dit niet omdat ik vind dat bij dressuur meer of teveel druk zou worden opgenomen. Maar om aan te geven dat los van optoming ook rijstijl voor meer of minder druk kan zorgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:45

laura1986 schreef:
Lielle schreef:

Het lijkt mij dat het paard er wel last van heeft. Het zijn echter zon wonderlijk sterke dieren dat zij niet dood neervallen.

even voor alle duidelijkheid. Een M cross is zo'n 3 km lang, je rijdt met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur, en je maakt zo'n 25/30 sprongen. Maximaal 10 minuten na de cross worden de paarden gekeurd op hartslag en ademhaling, waarden zijn dan rond de 68 slagen per minuut (hartslag, normaal is 40) en 28 (ademhaling, normaal is 12 tot 16). Klinkt dat als een paard dat ernstig belemmerd is in zijn ademhaling tijdens een zware prestatie?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:45

Ik zou stiekum wel een beetje gniffelen als het bit verboden zou worden, de reacties nu al, geweldig :D

Verder zal het natuurlijk geen donder uitmaken, want ook bitloos is er in alle soorten en maten, flinke hefboom eraan en we kunnen weer het bos in :Y)

Yamcha schreef:
Mijn punt was dat het vrij uniek is als een paard géén bit verdraagt. De meeste paarden hebben er geen enkele moeite meer.

Ik zie een bit over het algemeen als vriendelijker dan een bitloze optoming idd :j
Ik denk dat je heel scherp bitloos kunt inwerken, er zitten nogal veel zenuwuiteinden op de neus...... meer dan in mond in de lagen geloof ik zelfs.

even los van verschillende optomingen; dit is gewoon niet waar. Even heel simpel, huid of slijmvlies maakt qua innervatie en doorbloeding toch echt wel een groot verschil hoor.
Puur druk in de mond is gewoon gevoeliger dan puur druk op de neus. Er wordt niet voor niets in de meeste klassieke opleidingen met kaptoom begonnen, om die gevoelige mond in het begin te sparen.

Persoonlijk kom ik erg veel paarden tegen die niet goed met het bit kunnen omgaan. Waarschijnlijk is dit allemaal ruitergerelateerd. De reden dat ik in het begin met alle paarden bitloos rijd, is heel simpel. Als je alle negatieve associaties gewoon weghaalt, is het veel makkelijker een positieve communicatie op te bouwen. Daarna langzaam het bit weer toevoegen, zorgt dan meestal niet meer voor veel problemen. Dit heeft dus verder eigenlijk niet veel te maken met het bit, maar met negatieve associaties.

Druk op de neus is eigenlijk gewoon iets heel logisch voor een paard, dit is simpel druk die van voren komt. Druk in de mond(hoeken) is minder logisch. Met simpele leerprincipes is het dus makkelijk een paard gevoelig te krijgen voor hulpen op de neus. Het is natuurlijk voor een paard ook weer heel logisch om ertegenaan te duwen ;) bij iets minder goed toegepaste principes.

Druk in de mond is minder logisch als terugwerkende hulp, maar wel een goede voor het beinvloeden van de kaak. Dat merk je ook goed aan jonge paarden die nog geen slechte ervaring hebben gehad met de hand.
Daarnaast is de mond gevoeliger, dus voor hele fijne precieze communicatie beter.
Nadeel is dan weer dat bij iets minder fijn contact een paard veel sneller defensief wordt op een bit en dat dat later ook weer moeilijk kan zijn om er weer uit te krijgen.

Hetzelfde met de verschillende optomingen; bitloze- of bitoptomingen die de druk verdelen over meerdere punten, kunnen comfortabel en heel duidelijk zijn omdat ze de druk verdelen. Bij harde druk is het wel weer moeilijker om aan die druk te ontkomen.
Optomingen die puntdruk geven, kunnen sneller oncomfortabel en onduidelijk zijn, maar zijn wel makkelijker om te ontvluchten (al kan je dat natuurlijk ook weer tegengaan door neusriem met sperriem, of door een hefboom aan het neusstuk vast te maken).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:47

Op bitloos staat daarover het volgende: Eén van de verschillen tussen met bit en zonder bit rijden, is dat er met een bit continue druk is (in de mond), ook wanneer je met doorhangende teugels rijdt of zachte en stille handen hebt. Het (veelal zware metalen) bit ligt hoe dan ook in de paardenmond op de tong en op lagen (en soms ook - onbedoeld - tegen wolfskiesjes of hengstentanden) en er is nooit een release wanneer je die zou willen geven.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:48

Lielle schreef:
laura1986 schreef:

even voor alle duidelijkheid. Een M cross is zo'n 3 km lang, je rijdt met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur, en je maakt zo'n 25/30 sprongen. Maximaal 10 minuten na de cross worden de paarden gekeurd op hartslag en ademhaling, waarden zijn dan rond de 68 slagen per minuut (hartslag, normaal is 40) en 28 (ademhaling, normaal is 12 tot 16). Klinkt dat als een paard dat ernstig belemmerd is in zijn ademhaling tijdens een zware prestatie?

De vergelijkende onderzoeken tussen een paard met en zonder biten dezelfde inspanning concludeerden van wel :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:50

Onderzoeken? Meis, die zijn compleet ongefundeerd......
Verder ademt een paard door de neus en niet door de mond.