Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pharagirlke schreef:Weet je, als je heel erg fan bent van iets, is het zeer moeilijk, misschien zelfs onmogelijk om het negatieve er van in te zien..
Toch blijf ik het vreemd vinden dat geen van de bitloze ruiters zich kan inbeelden dat, net zoals er paarden zijn die niet tegen bit kunnen, er ook paarden zijn die niet tegen bitloos kunnen. Mijn hengst bv kan absoluut geen druk op zijn neus verdragen, ik rijd hem met bit en ook met enkel een halstertouw om de hals. Maar bitloos moet ik met hem niet proberen. Net als met mijn merrie. Weinig druk is ook druk en er zijn nu eenmaal paarden die daar niet geschikt voor zijn. Als de overheid dus bitgebruik zou verbieden, zou ik idd stoppen met rijden. Ik weiger mijn paarden die absoluut niet geschikt zijn voor bitloos rijden te pijnigen met bitloze hoofdstellen.
Citaat:Weet je, als je heel erg fan bent van iets, is het zeer moeilijk, misschien zelfs onmogelijk om het negatieve er van in te zien..
Joceline schreef:pharagirlke schreef:Weet je, als je heel erg fan bent van iets, is het zeer moeilijk, misschien zelfs onmogelijk om het negatieve er van in te zien..
Toch blijf ik het vreemd vinden dat geen van de bitloze ruiters zich kan inbeelden dat, net zoals er paarden zijn die niet tegen bit kunnen, er ook paarden zijn die niet tegen bitloos kunnen. Mijn hengst bv kan absoluut geen druk op zijn neus verdragen, ik rijd hem met bit en ook met enkel een halstertouw om de hals. Maar bitloos moet ik met hem niet proberen. Net als met mijn merrie. Weinig druk is ook druk en er zijn nu eenmaal paarden die daar niet geschikt voor zijn. Als de overheid dus bitgebruik zou verbieden, zou ik idd stoppen met rijden. Ik weiger mijn paarden die absoluut niet geschikt zijn voor bitloos rijden te pijnigen met bitloze hoofdstellen.
Ergens op youtube staat een filmpje van een paard met blijkbaar een gevoelig hoofd, want daar doen ze een cook-hoofdstel om en het beest wordt zowel onder de ruiter als naast de ruiter helemaal gek, schud met zijn hoofd en slaat helemaal door.. hij wordt bereden zonder spoor of zweep en de berijder doet niets bijzonders en stapt alleen wat rond. Wat mij niet zint is dus dat er nu wordt toegegeven dat er dus wel degelijk druk op de neus staat en dat sommige paarden hier niet goed op reageren. Er is dus DRUK, op mijn bit staat nooit maar dan echt nooit druk..
Lielle schreef:ik ben nog steeds benieuwd naar een reactie op mijn vraag over belemmerde ademhaling door bit icm crossen.
Ik zal morgen mijn Atlas van het paard meenemen en eea inscannen
pharagirlke schreef:Dus dan heeft een bitloos hoofdstel ook áltijd lichte druk en gaat de hele theorie van "een bitloos hoofdstel heeft geen druk en een bit wel!" ook niet meer op
laura1986 schreef:Lielle schreef:ik ben nog steeds benieuwd naar een reactie op mijn vraag over belemmerde ademhaling door bit icm crossen.
Ik zal morgen mijn Atlas van het paard meenemen en eea inscannen
Het lijkt mij dat het paard er wel last van heeft. Het zijn echter zon wonderlijk sterke dieren dat zij niet dood neervallen.
Yamcha schreef:Mijn punt was dat het vrij uniek is als een paard géén bit verdraagt. De meeste paarden hebben er geen enkele moeite meer.
Ik zie een bit over het algemeen als vriendelijker dan een bitloze optoming idd![]()
Ik denk dat je heel scherp bitloos kunt inwerken, er zitten nogal veel zenuwuiteinden op de neus...... meer dan in mond in de lagen geloof ik zelfs.
Lielle schreef:laura1986 schreef:
Het lijkt mij dat het paard er wel last van heeft. Het zijn echter zon wonderlijk sterke dieren dat zij niet dood neervallen.
even voor alle duidelijkheid. Een M cross is zo'n 3 km lang, je rijdt met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur, en je maakt zo'n 25/30 sprongen. Maximaal 10 minuten na de cross worden de paarden gekeurd op hartslag en ademhaling, waarden zijn dan rond de 68 slagen per minuut (hartslag, normaal is 40) en 28 (ademhaling, normaal is 12 tot 16). Klinkt dat als een paard dat ernstig belemmerd is in zijn ademhaling tijdens een zware prestatie?