Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:33

Kwestie van mensen met paarden in plaats van paarden mensen
Ergens goed dat mensen worden beschermd.. maar dit is een hoorbaar gebrek, niet onzichtbaar

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 22:41

Dat is natuurlijk zo, en de prijs is ook wel een rode vlag natuurlijk. Hoewel wij een paard met cornage hadden jaren geleden die echt goed hoorbaar was, maar kwa conditie eigenlijk niet inleverde daarop, welke graad dat dan is? Zou een paard zelf daar niet meteen op afschrijven. Is hij dan geschikt voor het hogere werk? Geen idee, wat bedoelen ze hier daarmee? Z?

Het is nu eenmaal zo dat er meer mensen met paarden zijn, dan paardenmensen, het is natuurlijk niet zo dat die maar bedonderd mogen worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:19

Elisa2 schreef:
Ik vind het vreemd dat ze de cornage niet gehoord hebben..doet me wel twijfelen aan de kennis. Zeker ook bij een top dressuur paard kopen voor e12.000,- in deze markt..

Nou ja, dat iemand Z rijdt wil niet zeggen dat zo iemand van alle gebreken moet weten. Ze zal de cornage best gehoord hebben maar daar niet voldoende over hebben geweten. Dit paard had cornage 4, de zwaarste categorie terwijl de verkoper de koper voorhield dat het om een licht gebrek ging.
Natuurlijk had ze meer onderzoek kunnen doen. En het is allemaal niet heel slim. Maar het paard stond geadverteerd als dressuurtopper en dat is met zo'n gebrek erg bezijden de waarheid. Dat is dus gewoon dwaling. En dat is de reden dat de rechter zo geoordeeld heeft. Niks zielig voor de verkoper. Die heeft het paard laten keuren en wist wat hij/zij in huis had. Dus prima dat de rechter zo heeft geoordeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:22

Pinacolada schreef:
Toch handig dat internet, zou gister een paard bekijken. Gevraagd naar medisch verleden, blessures etc. was helemaal goed. Vind ik later online dat paard peesblessure had. Erg vervelend dat je mensen gewoon niet kan vertrouwen

Ja wees daar gewoon open over. Wil niet zeggen dat het paard niet gewoon goed is. Maar dan laat je zoiets bij een keuring extra onderzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:23

Cioccolato schreef:
Kwestie van mensen met paarden in plaats van paarden mensen
Ergens goed dat mensen worden beschermd.. maar dit is een hoorbaar gebrek, niet onzichtbaar

Lichte cornage is ook hoorbaar, maar daarmee kan een paard nog prima presteren. Dit ging om de zwaarste categorie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:24

Evercreek schreef:
. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?

Verzekering

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 23:27

denisesilver schreef:
Valt mij altijd op dat er geklaagd wordt dat de veulens slecht verkopen, maar de merries vervolgens wel weer vol geduwd worden.

Ja wat ga je dan doen. De merrie leeg laten? Die kost ook jaarrond geld dus je hoopt toch maar dat je of een heel goed veulen fokt of de markt wat aantrekt dat je in ieder geval uit de kosten komt.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:23

Hoi allemaal :)

Vraagje, vriendin van mij wil een paard kopen, is echt een bovengemiddeld goed dressuurpaard maar er zit rijtechnisch nog wel wat werk aan. We zoeken dus iemand die de rijtechnische uitdaging aan wil en kan gaan. Ikzelf rij er zo mee weg en hij kan ook gewoon netjes voorgereden en uitgeprobeerd worden, maar hij is niet door iedereen direct na te rijden.

Waar kun je zo'n paard het beste adverteren? Marktplaats? Facebook? Sporthorses lijkt mij minder geschikt?

Alvast bedankt en groetjes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:08

Wil ze hem kopen of verkopen?

Als ze hem wilt verkopen en hij is bovengemiddeld goed dan loont het misschien of hem even prof door te te laten trainen?

In ieder geval zou ik juist wel voor sporthorses gaan als je een wat beter segment ruiters wilt aantrekken.

Ja Babootje, ik zelf vind het heel stom..een koper heeft ook onderzoeksplicht. Lijkt me dat je dat rapport ook wel even naar je eigen DA stuurt en een klinische keuring laat uitvoeren. Maar goed, eerlijkheid duurt wederom weer het langst..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:38

LindyTH schreef:

Vraagje, vriendin van mij wil een paard kopen, is echt een bovengemiddeld goed dressuurpaard maar er zit rijtechnisch nog wel wat werk aan. We zoeken dus iemand die de rijtechnische uitdaging aan wil en kan gaan. Ikzelf rij er zo mee weg en hij kan ook gewoon netjes voorgereden en uitgeprobeerd worden, maar hij is niet door iedereen direct na te rijden.

Waar kun je zo'n paard het beste adverteren? Marktplaats? Facebook? Sporthorses lijkt mij minder geschikt?

Ik neem aan dat je verkopen bedoelt?

Zoals Elise al zegt. Als het echt een goed paard is, in training zetten eventueel laten klasseren en dan via die persoon verkopen.
Als het echt ene bovengemiddeld paard is, haal je dat geld er wel uit.

Bij een goed paard vind ik sporthorses juist de meest geschikte. En natuurlijk dan de sm van de persoon waar hij in training/verkoop komt te staan.

Zou wel eerst even laten keuren, dan heb je daar ook meer zekerheid over. Of is dat al een keer gedaan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 10:42

Rochiril schreef:
Volgens mij is het zo dat als je de koper expliciet vraagt of betreffend paard geschikt is voor jouw doelen, en de verkoper antwoord daarop dat dat zo is, dat dat al valt onder onderzoeksplicht?

Verkoper wist hier natuurlijk ook meer van en heeft dit paard willens en wetens met dit gebrek verkocht aan een schijnbaar niet zo op de hoogte zijnde koper. Tja ik vind daar wat van

Ja, daarom beter geen "prospect" "dressuurtopper met kansen" oid in je advertentie benoemen.

Babootje, maar dan heb je straks twee paarden staan die geld kosten, als het veulen niet verkocht wordt. Misschien kom ik teveel vanuit de hobby kant kijken, maar zou het persoonlijk niet handig vinden om door te blijven fokken, terwijl je de veulens niet verkocht krijgt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 11:18

LindyTH schreef:

Met Sporthorses vergroot je je publiek. Marktplaats zitten quasi alleen Nederlanders op. Als het paard niet zo heel gek ver van de Belgische grens staat, zou ik Facebook en Sporthorses mee opnemen.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 22:39

Ik bedoel inderdaad verkopen haha.

Hij staat op het moment al bij een prof, maar het geld is op dus hij moet nu eigenlijk wel verkocht worden.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:11

Hebben jullie misschien ook advies voor mij? Ik probeer een ontzettend leuk paard (ijslander) te verkopen, maar ik stuit op het probleem dat hij maar 1.38 m hoog is en niet bomproef. En die combinatie lijkt het vinden van een leuke nieuwe eigenlijk erg lastig te maken. Ik zie in dit topic bijvoorbeeld ook niemand die zoiets zoekt.

Ik wil niet dat hij de handel in gaat, dus een te lage vraagprijs lijkt me ook niet handig. Ik heb Marktplaats, Facebook en Bokt al geprobeerd en ook wel wat kijkers gehad, maar de match die ik zoek blijkt niet makkelijk te vinden te zijn. Hebben jullie misschien nog ideeen? Ik wil het beste voor hem, maar ik ben ook al weer vrij lang bezig en ik heb het idee dat ik het meeste wel geprobeerd heb om degene te vinden die ik zoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:13

Zit je in de Ijslander wereld? Als je mij de advertentie stuurt (per PB) dan kan ik hem wel even doorsturen naar mijn nicht die zit in de Ijslander wereld. Dat vergroot wellicht het publiek.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:19

Elisa2 schreef:
Zit je in de Ijslander wereld? Als je mij de advertentie stuurt (per PB) dan kan ik hem wel even doorsturen naar mijn nicht die zit in de Ijslander wereld. Dat vergroot wellicht het publiek.

Dankjewel Elsa, ik zit inderdaad niet echt in die wereld, al ken ik er wel een paar die daar wel in zitten.

Ik stuur je een pb, niet geschoten is altijd mis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:28

Je moet inderdaad een Ijslander-liefhebber zoeken.
Zijn daar geen FB-groepen van? Of de fokvereniging ?

https://www.facebook.com/share/199Kb3UD4L/

Dit is de FB-pagina van de Ned.Vereniging van Ijslanders.
Daar zullen wel liefhebbers zitten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:40

Llayla, ik ben geen kenner maar wel een tijdje een dressuurpaard gereden bij iemand die in de IJslanders zit. Die kleinere maat schijnt echt lastiger te verkopen. Ik heb er weleens op een van 1.36 gezeten en dat was ook echt geen gezicht vond ik persoonlijk :o . En dan ook nog eens niet bomproof maakt het lastig denk ik. De paarden die niet voor de sport waren gingen toch naar de recreatieve ruiter die een bomprove willen. In mijn ervaring waren daar ook alle IJslanders bomproof, vergeleken met de dressuurpaarden. Kan je helaas niet helpen aan een oplossing.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:37

Layla

Wat versta je onder niet bomproof? Waar is jouw paard bang voor en wat doet hij dan?

IJslanders worden net als freibergers vaak door oudere gekocht en dan is een betrouwbaar paard buiten idd wel handig

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:53

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:22

Er is op fb ook een verkooppagina voor gangenpaarden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:29

SjonnieZ schreef:
Layla

Wat versta je onder niet bomproof? Waar is jouw paard bang voor en wat doet hij dan?

IJslanders worden net als freibergers vaak door oudere gekocht en dan is een betrouwbaar paard buiten idd wel handig

Eens, maar inderdaad: wat is de definitie van "niet bomproof"

Tante Taart is zeer zeker ook niet bomproof maar wel zo betrouwbaar dat je er niet zomaar vanaf dondert als ze een keer schrikt.

Ik ben weleens aan de kletter gegaan met zo'n klein ding en heel eerlijk: er gebeurde helemaal niks, behalve dat het Hàrd ging....
Die was zeker niet bomproof, maar die zou ik er niet op laten staan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:49

Jij niet ikke.. maar dat geld niet voor iedereen.
Daarbij is bomproof een subjectief begrip, dus vandaar mijn vraag waar hij precies op reageert en wat hij dan doet.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:33

Electra63 schreef:
Je moet inderdaad een Ijslander-liefhebber zoeken.
Zijn daar geen FB-groepen van? Of de fokvereniging ?

https://www.facebook.com/share/199Kb3UD4L/

Dit is de FB-pagina van de Ned.Vereniging van Ijslanders.
Daar zullen wel liefhebbers zitten.

Ik heb er een gevonden voor liefhebbers en waar je ook een advertentie mag plaatsen. Helaas lijken daar ook weinig serieuze reacties vandaan te komen.

Maar de gangenpaarden groep heb ik nog niet gevonden, dus daar kan ik nog wel naar kijken.

Voor degenen die zich afvragen wat ik versta onder niet bomproef, zijn schrikreacties. Die kunnen per paard verschillen. In zijn geval is het onzekerheid denk ik, hij schrikt meer dan gemiddeld van dingen die hij niet snapt lijkt het. En dat kan dan inhouden snurken en een nek opzetten of ervoor weglopen. Hij loopt dan tot hetgene waar die van schrikt ver genoeg weg is voor hem, meestal is dat dan een paar meter en dan stopt hij en is het weer goed. Dus geen aan de kletter naar huis gelukkig, maar het is niet heel handig op de weg en meestal niet wat mensen zoeken als ze een Ijslander willen.

Is de Atorka verkooppagina ook voor IJslanders zonder vol papier?

Bedankt voor de tips in ieder geval! Alle beetjes helpen denk ik, want ik zoek een spelt in een hooiberg.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:49

Maar als er geen papier bij zit is het toch geen Ijslander?
Ik snap wel dat hij dan minder interessant is voor mensen met IJslanders.
Een “ Ijslander “ zonder papier of vol papier is niet welkom op wedstrijden en eigenlijk ook niet op clinics die worden georganiseerd vanuit het stamboek