Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:57

Loopt daar een pees overheen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:02

Geen flauw idee :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 21:49

Er lopen daar inderdaad wel pezen, maar ligt echt heel erg aan de plek van de "bulten" of dat raakt of niet.

Poezebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 23:37

Lastig Manic, hopelijk kan jouw da een goed advies geven wat te doen.

Waar vinden jullie de paarden die je gaat bekijken? Ik ken de meeste paarden op marktplaats en sporthorses inmiddels wel en ik houd wat fb pagina’s in de gaten. Ik heb het idee dat het paard wat ik zoek hier niet snel op verschijnt want het is of heel jong, of project/bemerking en <10K of goede papieren en minimaal M-niveau en gelijk 15K of hoger. Er tussenin is weinig te vinden op deze kanalen. Geduld is een schone zaak vermoed ik en nog maar eens in mijn netwerk rondvragen.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 06:06

Poezebeest schreef:
Lastig Manic, hopelijk kan jouw da een goed advies geven wat te doen.

Waar vinden jullie de paarden die je gaat bekijken? Ik ken de meeste paarden op marktplaats en sporthorses inmiddels wel en ik houd wat fb pagina’s in de gaten. Ik heb het idee dat het paard wat ik zoek hier niet snel op verschijnt want het is of heel jong, of project/bemerking en <10K of goede papieren en minimaal M-niveau en gelijk 15K of hoger. Er tussenin is weinig te vinden op deze kanalen. Geduld is een schone zaak vermoed ik en nog maar eens in mijn netwerk rondvragen.

Ik heb het vooral veel laten vallen bij andere ruiters, dierenarts, hoefsmid etc. En uiteindelijk via iemand (die ik ook gevraagd of een van haar leerlingen iets had) aan de andere kant van t land die me een berichtje stuurde dat dit paard misschien wat kon zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:10

Ik schrik niet zo af van een kleine bemerking, bijna geen enkel paard is 100% op de foto.

Ik heb er een handje van ze uit het buitenland te halen. Prijzen zijn daar gemiddeld iets schappelijker omdat het aanbod veel groter is.

Deze heb ik als onbeleerde 3 jarige uit Ierland laten overkomen, komt uit een Cornet Obolensky vader en traditioneel gefokte Ierse moeder.
https://www.instagram.com/p/CbzhC1pISWm ... BiNWFlZA==

En deze ook, is een pony kruising paard.
https://www.instagram.com/reel/CtTZ3r_I ... BiNWFlZA==

Eind vorige week heb ik nog een nieuwe aanwinst uit Ierland binnen gekregen, 3 jarige D pony Connemara merrie, echt een enorme lieverd. Is uiteindelijk bedoelt voor de verkoop maar nog zo groen als gras dus ga er lekker rustig aan mee doen. :D

Afbeelding
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:13

Ik ben fan van connemaras sinds we 2 super leuke in pension hebben gehad en ik een hele gave op mijn opleiding heb meegemaakt.

Als ik niet zo groot was nam ik er zelf 1 en denk dat veel volwassenen daar veel lol mee zouden hebben ook!.
Wat is de stokmaat van deze?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:23

Ik heb in mijn pony tijd altijd 2 Connemara’s gehad, heb daar zo ontzettend veel plezier mee gehad! Harde pony’s ook waar nooit iets mee was. Sinds dien echt fan en daardoor ook wel in dat Ierse gebeuren blijven hangen.

Deze is 146 nu! Iets chiquer dan de meeste Connemara’s, maar mijn ervaring is wel dat ze rond hun 5e-6e pas uitzwaren. Al zal deze aan het fijne beenwerk te zien geen dikke prop worden. :')

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:37

Ik heb in Ierland gewoond en idd ook gek op connemaras. Wou dat deze net wat vaker met warmbloed of groter gekruist zouden worden, zou een hoop doen voor goede karakters denk ik.

Ik denk dat in Ierland ook prijzen wat schappelijker zijn omdat het daar nog mogelijk is om paarden wat goedkoper op te fokken en te houden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:58

De vos die ik hierboven stuurde is een halve Connemara van 160cm. :j

Precies, al moet ik zeggen dat de Connemara’s daar op dit moment echt schrikbarend duur zijn ondanks dat fokkers subsidie krijgen. Qua karakter vind ik ze allemaal heel verschillend. Ik heb er een gehad die niet het meeste vermogen had maar wel super veel inzet en scherp, daar heb ik Z mee gesprongen. En eentje die had echt alle kwaliteiten en schoonheid van de wereld (klasse 1 dekhengst) maar veel minder inzet en minder ‘go’, die is uiteindelijk naar China verkocht. Twee totaal verschillende pony’s dus, heb ik toen een hoop van geleerd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:17

Die wij in pension hadden waren ook hele andere types, van dezelfde eigenaar en met dezelfde opvoeding. De een was echt op en top kinderpony. De ander was jonger dus niet eerlijk om te vergelijken maar ik denk dat als je bij die je ogen dicht deed ze zelf volle vaart een springparcours rond ging. Die had lol in het leven :')

Zijn van die rassen waarvan ik het jammer vind dat ik er geen verstand van heb, omdat ik denk dat er verschillende types zijn?

Als mijn kinderen groot zijn komt er denk ik een conny :D
Laatst bijgewerkt door ruitje op 19-06-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:17

Ik kom me ook melden, vind het wel fijn om hier ervaringen en meningen mee te lezen!

Zelf op zoek naar een super lowbudget projectpaardje, geen sportpaard type. 2 tot 15 jaar. Voorkeur voor ruin, liefst stevige grote D of een e-maatje.

Afgelopen week wezen kijken bij een pony die wel alle uiterste van mijn lijstje tikt, maar karakter vond ik erg leuk en voelde heel vertouwd ondanks zijn onvertrouwen in vreemde mensen.
Nu twijfel ik alleen wat een eerlijke prijs zal zijn voor zo'n pony want dat vind ik nog wel lastig nu ik hem leuker blijk te vinden dan verwacht :') ;

Spaanse vanalles mix, 1.57m, ruin, 15, niets spectaculair om te zien, beetje uit verhouding voor hoe ik ze liever gebouwd zie, flinke schiefel buiten achterbeen, verder mooie droge benen, wat littekens hier en daar maar voelen soepel. Rug voelde ook prima, reageerde nergens pijnlijk maar mist vooral veel spier, rijden is voorlopig niet aan de orde, staat ook al ruime tijd stil. Zit verder super in zijn vel, niet te dik, niet te dun, goede hoeven.

Leek alleen niet helemaal zuiver dus ga nog een keer terug, bak was erg zwaar en kan gewoon gebrek aan kracht en balans zijn dus dat wil ik nog even beter bekijken, als het een dieper liggend probleem lijkt te zijn laat ik hem sowieso staan. Hij vond die eerste ontmoeting mentaal al erg zwaar dus wilde hem niet direct teveel doorvragen.

Verder ook typisch import geval, heel veel verhandeld geweest voor hij bij deze lieve mensen kwam waar hij het op zich prima heeft.
Paspoort klopt wel maar is nog niet in nederland geregistreerd (wisten niet dat dat moest). Basisenting moet opnieuw.
Enorm veel tandsteen op zijn hengstentanden en haken aan de snijtanden dus tandarts staat ook ergens bovenaan de lijst van wat moet gebeuren.

Maar ik vind het nu dus lastig gevoel opzij te zetten om een eerlijk bod te doen (mits de onzuiverheid oplosbaar lijkt natuurlijk). De markt is momenteel zo uiteenlopend qua prijzen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:23

Connemara’s zijn leuk. Maarja ik was voor de newforest gevallen. Bij stal Zonnehoeve in Zeewolde fokte men toendertijd veel connemara X NRPS. Leuke dieren, fijn karakter, liepen daar ook in de manege,essen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:28

IcePrincess schreef:
Ik kom me ook melden, vind het wel fijn om hier ervaringen en meningen mee te lezen!

Zelf op zoek naar een super lowbudget projectpaardje, geen sportpaard type. 2 tot 15 jaar. Voorkeur voor ruin, liefst stevige grote D of een e-maatje.

Afgelopen week wezen kijken bij een pony die wel alle uiterste van mijn lijstje tikt, maar karakter vond ik erg leuk en voelde heel vertouwd ondanks zijn onvertrouwen in vreemde mensen.
Nu twijfel ik alleen wat een eerlijke prijs zal zijn voor zo'n pony want dat vind ik nog wel lastig nu ik hem leuker blijk te vinden dan verwacht :') ;

Spaanse vanalles mix, 1.57m, ruin, 15, niets spectaculair om te zien, beetje uit verhouding voor hoe ik ze liever gebouwd zie, flinke schiefel buiten achterbeen, verder mooie droge benen, wat littekens hier en daar maar voelen soepel. Rug voelde ook prima, reageerde nergens pijnlijk maar mist vooral veel spier, rijden is voorlopig niet aan de orde, staat ook al ruime tijd stil. Zit verder super in zijn vel, niet te dik, niet te dun, goede hoeven.

Leek alleen niet helemaal zuiver dus ga nog een keer terug, bak was erg zwaar en kan gewoon gebrek aan kracht en balans zijn dus dat wil ik nog even beter bekijken, als het een dieper liggend probleem lijkt te zijn laat ik hem sowieso staan. Hij vond die eerste ontmoeting mentaal al erg zwaar dus wilde hem niet direct teveel doorvragen.

Verder ook typisch import geval, heel veel verhandeld geweest voor hij bij deze lieve mensen kwam waar hij het op zich prima heeft.
Paspoort klopt wel maar is nog niet in nederland geregistreerd (wisten niet dat dat moest). Basisenting moet opnieuw.
Enorm veel tandsteen op zijn hengstentanden en haken aan de snijtanden dus tandarts staat ook ergens bovenaan de lijst van wat moet gebeuren.

Maar ik vind het nu dus lastig gevoel opzij te zetten om een eerlijk bod te doen (mits de onzuiverheid oplosbaar lijkt natuurlijk). De markt is momenteel zo uiteenlopend qua prijzen.

Deze zou ik in ieder geval klinisch laten keuren..waarom staat het dier al een langere tijd stil? Door de onzuiverheid?

Bij tandsteen op de hengstentanden ook checken op EOTHR.

Als hij gewoon goed en gezond is verder dan zit een eerlijke prijs imo onder de e3000,-. Want hij is 15 en van dit soort importpaarden staan er een heleboel te koop.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:08

ruitje schreef:
Die wij in pension hadden waren ook hele andere types, van dezelfde eigenaar en met dezelfde opvoeding. De een was echt op en top kinderpony. De ander was jonger dus niet eerlijk om te vergelijken maar ik denk dat als je bij die je ogen dicht deed ze zelf volle vaart een springparcours rond ging. Die had lol in het leven :')

Zijn van die rassen waarvan ik het jammer vind dat ik er geen verstand van heb, omdat ik denk dat er verschillende types zijn?

Als mijn kinderen groot zijn komt er denk ik een conny :D

Eerst een dartmoor toch ;)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:13

Bedankt voor je reactie Elisa. Pony was van een puber die interesse is verloren, dus staat nu alleen gras te maaien, interesse lijkt niet terug te komen dus daarom zoeken ze nu toch maar een nieuw huis voor hem. Verder ook alleen recreatief mee gereden.

Het is vooral het hupje wat hij maakt bij aandraven en dan wat passen licht onregelmatig, zag dat laatste vooral op het filmpje terug maar niet duidelijk ergens kreupel.
Heb er drie gehad die vrijwel hetzelfde deden, twee waren qua spier net zo'n slappe vaatdoek als deze maar de ander deed het bij pijn in de voet en dat was grote ellende. Dus in dat geval wil ik liever röntgenfoto's en dat vind ik het voor deze pony dan weer niet waard.

Tandvlees had ik idd ook nog beter willen bekijken maar was ik vergeten, zijn emmertje was ook snel vol, heb enkel zijn lijf en benen nagekeken en wat minimaal grondwerk om zijn reacties te testen en hem te zien lopen en hij was mentaal al bekaf :(:) . Dus tanden goed nakijken staat ook op de planning voor de volgende keer. Hij at nu iig nog wel goed maar eothr is idd ook een risico wat ik niet wil nemen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:34

Problemen moet je niet willen kopen, die krijg je er wel voldoende bij.
Zo 1 zou ik alleen kopen als je het leuk vindt om uit te puzzelen wat er allemaal mis is en dan dus je ook je verlies willen nemen. Maar ik denk dat ie meer kost aan DA en peuten en supplementen dan dat hij waard is. Dus als je voor je gevoel goed wilt doen en het geld kunt missen, ga je gang. Anders, zoek lekker verder. Deze is slchtprijs waard, dus nu zo een €250.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:34

manic schreef:
Het zit onder de sesambeentjes echt op het kootbeen zelf, heel raar.

Eigen DA nog niet gesproken want weekend. Ik ga morgen een rondje bellen.

Is de dierenarts waar je geweest bent een keuringsarts paard? Want die zou dat eigenlijk wel moeten weten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:01

IcePrincess schreef:
Bedankt voor je reactie Elisa. Pony was van een puber die interesse is verloren, dus staat nu alleen gras te maaien, interesse lijkt niet terug te komen dus daarom zoeken ze nu toch maar een nieuw huis voor hem. Verder ook alleen recreatief mee gereden.

Het is vooral het hupje wat hij maakt bij aandraven en dan wat passen licht onregelmatig, zag dat laatste vooral op het filmpje terug maar niet duidelijk ergens kreupel.
Heb er drie gehad die vrijwel hetzelfde deden, twee waren qua spier net zo'n slappe vaatdoek als deze maar de ander deed het bij pijn in de voet en dat was grote ellende. Dus in dat geval wil ik liever röntgenfoto's en dat vind ik het voor deze pony dan weer niet waard.

Tandvlees had ik idd ook nog beter willen bekijken maar was ik vergeten, zijn emmertje was ook snel vol, heb enkel zijn lijf en benen nagekeken en wat minimaal grondwerk om zijn reacties te testen en hem te zien lopen en hij was mentaal al bekaf :(:) . Dus tanden goed nakijken staat ook op de planning voor de volgende keer. Hij at nu iig nog wel goed maar eothr is idd ook een risico wat ik niet wil nemen.

Als ik een paard zoek waar ik echt mee wil gaan rijden dan moet het er een zijn waar dat meteen mee kan. Waar ik meteen een proefritje op kan maken. Als ik een knuffelpaard, weidemaatje, projectpaard, etc., wil hebben dan is dat een andere zaak. Waar dan ook een geheel ander prijskaartje aan behoort te hangen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:33

Babootje schreef:
Is de dierenarts waar je geweest bent een keuringsarts paard? Want die zou dat eigenlijk wel moeten weten.

Ja hoor maar kennelijk redelijk uitzonderlijk dingetje.

Inmiddels heeft mijn eigen dierenarts een en ander bekeken en die was niet heel positief qua foto’s en dan met name op de schiefel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 16:39

IcePrincess schreef:

Oja lastig, hupje bij aandraven kan ook door scheefheid komen. Veel Spanjaarden zijn hypermobiel waardoor ze eerder slap zijn maar ook sneller vast kunnen zitten.

Maar er licht onregelmatig.. hmja dat zou een gok zijn zonder röntgenfoto,s en 15 jaar oud ..

Zou hem sowieso even op het harde longeren als dat mogelijk is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:34

Ice pr het is vaak ook een smoesje /verkoop praatje wat betreft interesse verloren.

Met alles wat je opnoemt zou ik hem laten staan. Registreren is zo gedaan maar komt er ook bij de kosten erbij a 36€.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:55

Belker schreef:
Problemen moet je niet willen kopen, die krijg je er wel voldoende bij.
Zo 1 zou ik alleen kopen als je het leuk vindt om uit te puzzelen wat er allemaal mis is en dan dus je ook je verlies willen nemen. Maar ik denk dat ie meer kost aan DA en peuten en supplementen dan dat hij waard is. Dus als je voor je gevoel goed wilt doen en het geld kunt missen, ga je gang. Anders, zoek lekker verder. Deze is slchtprijs waard, dus nu zo een €250.

Dus tussen max 3000 naar 250 , of helemaal niet :)) , bij mij is er vroeger altijd ingestampt om niet veel meer dan de slachtprijs te betalen voor een recreatiepaard, ik had de slachtprijs nu wel een stuk hoger ingeschat en dat ongeveer verdubbeld om mijn budget te bepalen, dan zou ik ergens in het midden van die bedragen zitten, maar ook dat lijkt nog zeldzaam te vinden zelfs voor het type paard wat ik zoek. Zie de meest krakkemikkige paarden voor veel teveel verkocht worden dus vroeg me af of ik dan misschien niet erg onrealistisch laag zat.

Dat puzzelen vind ik idd wel leuk, kant en klaar braaf paard is niets voor mij. Medisch gezien zijn er wel problemen waar ik niet (weer) aan wil beginnen, maar voor het doel vind ik bepaalde dingen ook geen dealbreaker, mits dat ook weerspiegeld in de prijs en het niet progressief is.
Ik vind vooral het mentale aspect van dit soort paarden erg leuk en dankbaar werk. Zal er ook meer naast staan dan dat ik erop zit maar heb nu wel bewust voor een maat gekozen waarbij rijden ook een optie moet kunnen zijn.
Al zie ik mezelf ook wel weer thuiskomen met een hele kleine niet rijbare kijkpony die wel extra wowfactor heeft :') .

Net afspraak gemaakt dat ik hem op hardere ondergrond mag komen longeren, nu was het gewoon even los in zwaar zand dus ben benieuwd of gecontroleerd op betere ondergrond meer duidelijkheid geeft.
Het is ook puur vanwege het karakter dan ik hem niet direct wil laten staan, maar als er hierna nog steeds twijfels zijn over de onregelmatigheid, zijn tanden, of wat anders, dan is het wel een definitieve nee. Of als we het niet eens kunnen worden over wat voor beide een eerlijke prijs is, ze weet iig dat de vraagprijs voor mij sowieso teveel is en ze die bij een ander wel zal kunnen krijgen.

@ StalNollie bij welke zou het 36 euro zijn? De ppi waar ik tot nu toe bericht van terug had was zo'n 100 euro duurder voor alleen de registratie :roll:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:57

StalNollie schreef:
Ice pr het is vaak ook een smoesje /verkoop praatje wat betreft interesse verloren.

Met alles wat je opnoemt zou ik hem laten staan. Registreren is zo gedaan maar komt er ook bij de kosten erbij a 36€.

Ik heb ook zo'n interesse verloren pony gekocht. Was hartstikke stuk en kwam na behandeling en rust wel door klinische keuring maar op foto's was hij echt stuk. Hij had juist een tijd stil gestaan om hem goed te laten lopen. Dat zie je zo vaak, tijdje stil zetten, keuring door of het stukje wat mensen zelf bekijken en binnen paar maanden komen ze erachter dat dier echt volledig kapot is

En zo ken ik meer verhalen en heb ze helaas ook gezien dus ik zie dat ook als een smoesje idd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:02

Aes. Moet je fotos paspoort opsturen binnen enkele dagen krijg je sticker thuis die plak je in paspoort. Kosten zijn 36€