Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:41

Soms moet je een stap terug doen om dan enkele stappen voorwaarts te kunnen gaan.

Waar heb je je dubbele longe gevonden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 12:37

In de zadelkamer waar ik al 30 keer langs door gelopen ben. Dacht dat het iets van mijn man was omdat ie vrij hoog op hangt. Tot ik gisteren toch eens van dichterbij keek. :o :o

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:25

Ayasha schreef:
In de zadelkamer waar ik al 30 keer langs door gelopen ben. Dacht dat het iets van mijn man was omdat ie vrij hoog op hangt. Tot ik gisteren toch eens van dichterbij keek. :o :o

_O- _O- _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 14:12

:') :') :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 15:09

In mijn verdediging er hangen ook lange lijnen van de honden in de zadelkamer en mijn man rolt de longe dus op zoals de hondenlijnen. _O-

Ik zag het gisteren alleen omdat ik ineens de twee clips zag. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 22:42

Vandaag even in Paloma haar papieren gedoken en een foto terug gevonden van haar in Spanje. Daar heeft ze een pelhalm in. We vragen ons nu af of we haar met pelhalm kunnen rijden en als ze dan veilig los gereden kan worden kan ik haar van de hand af rijden (want aan die longe is er weinig te werken natuurlijk.).
Als ik haar dan net als Rêve op een los teugeltje kan leren lopen kan er een gewone trens in en kunnen we dan met trens los rond sturen. Nu met trens los werken wil mijn man niet. :+

Ik ben geen fan van zware bitten maar aan die longe klooien ben ik nog minder fan van. Als de pelhalm geen verschil maakt is de trens er snel weer in gehangen.

Ondertussen heeft Joy met zijn witte voetjes wat droge mok ontwikkeld. Dat heeft met immuunsysteem te maken toch?
Anyhow. Het wordt snel minder met de zalf maar Joy is geen fan van de pot:

Afbeelding

Afbeelding

En Joy wat vinden we van de zalf?

Afbeelding

Hij staat trouwens niet daadwerkelijk vast. Touw hangt over de poort. :+ hij denkt dat hij vast staat. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:19

:= _O- De tweede foto ogen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 23:55

Hij kent de pot en hij moest en zou zijn neus tegen het plastickje duwen dat extra af sluit. :+
Dus toen had hij stinkzalf aan zijn neus. :+
Een stipje maar genoeg op beledigd te zijn. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:00

Hang maar die pelham erin idd. Kinketting niet te vast. Die komt dan minder direct in dan hulpen via een trens. Spanjaarden lopen ook vaak beter en rustiger op een ongebroken (stang)bitje.

Edit: ongebroken pelham weliswaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 00:02

Duhelo schreef:
Hang maar die pelham erin idd. Kinketting niet te vast. Die komt dan minder direct in dan hulpen via een trens. Spanjaarden lopen ook vaak beter en rustiger op een ongebroken (stang)bitje.

Edit: ongebroken pelham weliswaar

Ja ik hoop wel dat ik haar naar een trens krijg… Maar ze snapt momenteel precies de hulpen niet… en dan panikeert ze op een gegeven moment en dan is ze precies alle ontspanning die we hadden kwijt ook vanaf de grond.

En ze wíl zo graag. Alles in haar lichaamstaal schreeuwt dat ze het wil snappen…

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:06

Awel, toevallig onlangs een gesprek gehad met mijn lesgeefster. Dat ik ook zei van, we rijden zo licht mogelijk maar wel dergelijk bit erin.
Wat blijkt, als je de kinketting niet aansnoert, dan heb je eigenlijk de schaar die een aantal cm kan bewegen vooraleer die effectief inwerkt. Een erg gevoelig paard of een ruiter met onrustige hand kan dus beter een stangetje met losse ketting nemen. Hoe langer de scharen hoe meer bewegingsmarge zeg maar. Een trensbit, iedere hulp komt rechtstreeks en direct in de mond terecht.
Dus vaak is een stangetje eigenlijk vriendelijker dan een trens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 00:13

We gaan het iig met haar proberen… Zoeken naar wat ze begrijpt en als ze ontspant kunnen we rustig vooruit met haar. Want die longe kan ze ook wel schieten inmiddels volgens mij :=

Rêve was al gestopt met lopen in haar plaats vrees ik. :+
Of longe of rijden maar Rêve ziet totaal het nut niet van gereden worden aan de longe. _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:17

Merrie van m'n zusje is echt al jaren fan van de liverpoolstang(die had ze voor de kar er ook in).
We hoefden dan echt niet veel ermee te doen.

Ze houd sowieso niet van kwijl en gefrutsel om haar mond.
En de liverpool zit als 1 geheel in haar mond.
Ze is ook goed te rijden op een dubbelgebroken normaal bit.

Maar het is aan haar te merken dat ze een voorkeur heeft voor de liverpool.
Dus als mijn zusje haar reed, dan zat de liverpool erin.
Reed de nu ex verzorgster, dan zat de dubbelgebroken erin.
Omdat ze absoluut niet vriendelijk genoeg was met haar handen.(terwijl layka met beide bitten in principe hetzelfde loopt)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 00:22

Ja ik ben echt opgegroeid met geen zware bitten. Ik heb wel met S&T leren rijden en met een Liverpool overigens omdat een van onze tinkers daar op liep maar principieel staat het me tegen zeg maar… heb een paar springpaarden wel gereden met pelhalm dus ik ‘ken’ het bit wel maar het zou normaal nooit mijn voorkeur hebben. Een ongebroken trens heb ik wel als dat de overgang naar trend op termijn makkelijker zou maken voor haar.

Maar Paloma en Lauren hebben niks aan mijn principes uiteindelijk.. :=
Had ik de foto niet gevonden zou ik het nooit overwogen hebben. Maar daar staat ze in het midden van een dorp met een barebackpad en een ruiter in jeans met tennis schoenen. :+ ze was daar dus overduidelijk beter onder controle. :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:50

Mijn vader kende van vroeger alleen de stang bitten.
Dus die was er sowieso wel fan van.
Toen we layka net hadden hebben we geprobeerd op een simpel bitje te rijden.
Maar toen ze met ringsteken zo raar deed heeft mijn vader het menhoofdstel gehaald.
En vanaf toen werd het duidelijk dat ze absoluut een voorkeur had voor de liverpool.
Dus naja... Dan doen we dat toch

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:51

Klopt! En de sterkte van een stangbit is vooral door de kinketting. Hoe langer de schaar hoe meer hefboom je hebt (met een strakke kinketting) en dus in principe scherper, maar als de kinketting los hangt, dan kan je die schaar een stuk bewegen zonder dat er echt druk komt (test maar eens), het enige dat het paard dan voelt is het mondstuk die ronddraait, maar zonder druk. Hoe langer de schaar hoe meer bewegingsmarge dat je hebt zeg maar.
Die westernbitjes ook, kinketting hangt zo los dat die echt amper inwerken. Spreken we wel over een gewoon net glad mondstuk, zonder ribbels, poorten etc...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:12

Het bit is zo hard of zacht als de hand van de amazone. Dus dat zit wel goed bij Kathleen en Lauren.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:50

Die blik van Joy :')

Ik duim dat de pelham goed doet voor Paloma ! Hand van de ruiter is imo veel belangrijker dan het bit dat gebruikt wordt, en ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel goed zit bij jullie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:54

Nouja je hand kan nog zo zacht zijn, als je een paard hebt dat er vandoor stuift (zeker buiten) dan wil je toch wel gaan trekken natuurlijk :=

Bij Mareentje werkte een hackamore veel beter dan een bit. Op bit had ze al geleerd dat ze daar blind doorheen kon rennen en hackamore was nieuw en konden we dan meteen helemaal nieuw aanleren zonder oude ballast zeg maar :)

Was veel vriendelijker dan steeds te moeten trekken om door te komen :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:04

Juist als de hand zacht is kom je met dit soort bitten door als je opeens een wat strengere halve of hele ophouding moet geven. Ooit een paard gereden met pelham, zeer zeer zacht. Ze stond bekend als er tussen uit naaien en was me eerlijk verteld. Dus gelijk toen ik een verandering van energie voelde zei ik streng:" non, on va pas faire ça", (dat gaan we niet doen) met een wat strengere ophouding, waarop ze luisterde en ik haar gelijk mooi lang voorwaarts neerwaarts reed als beloning met een aai in de nek en "bien fait" (goed gedaan).
De neiging tot uitbreken was gelijk over waarop de instructrice zei, wouw doe je dat zo. Dat gaat wel heel gemakkelijk.

En ik heb niet getrokken. Het is vaak ook van er heel snel bij zijn en zo zacht als het kan en zo hard als nodig is.

Ook dat zit wel goed bij Lauren en Kathleen. En juist een pelham kan dan helpend zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:17

Dat is eigenlijk wat ik ook zeg hoor :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 20:51

Hackamore is voor Paloma denk ik niet geschikt. Ze heeft vage littekens op haar neus en reageert ook erg angstig op druk op haar neus. Halster enz was voor mij zelfs even op bouwen omdat ze mij niet vertrouwde met mijn handen rond haar neus de eerste dagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 00:05

Sorry ik heb wel al jullie berichten gelezen en het stelt me ook wel wat gerust dat jullie goede ervaringen hebben. Was een beetje van hot naar her aant gaan vandaag. :+

Paloma is stuurbaar maar de rem is moeizaam… ook heeft ze de neiging om wat te gaan ‘hangen’. Echt hangen is het niet maar ze zoekt wel vrij veel druk op maar het voelt alsof ze desondanks niet ‘vindt’ wat ze zoekt. Als ik dat op tel bij de gevonden foto vroeg ik me af of ze een positie zoekt waarbij de trens werkt zoals zij ‘kent’. Ik hoop alleen dat ze niet op druk gereden is met de pelhalm. Welk type mondstuk ze daar had weet ik niet. Het stuk dat zichtbaar is, is rubber. Gok dan ongebroken rubber met ijzer kern? Die hebben we niet gevonden bij onze rond vraag. Enkel gebroken en dubbel gebroken. Maar goed de inwerking zal iig al meer lijken op wat ze kent. Als ze op druk gereden is wil ik haar wel zo snel mogelijk ‘van het bit’. We zullen het gaan zien, morgen eerst nog eens op Joy klimmen. :+ hoop dat morgen alles soepel loopt (dat zou dan uitzonderlijk zijn deze week maar oké.) en dat we het morgen kunnen testen.

Rêve was net weer haar geweldige zelf (not) en heeft het gevulde hooinet naar haar kont gekregen. (En een scheldpartij)
Daarna eerst Paloma getroost, Rêve bij haar halster gepakt en haar naar de stal gebracht aan de hand. Eerst bokt ze en raakt ze alleen niet omdat ik op tijd buk, zodra ik haar uitgescholden had (en oke 14kg hooi gegooid had) komt ze poeslief naar me toe en loopt ze schaapmak mee. :roll: (en Paloma achter haar aan. Die dacht ‘nope. Ik moei me niet.’)

Staat ze op stal het enige trukje dat ze soort van kent te doen:

Afbeelding

Kom ik terug binnen en vertel het aan mijn man want was beetje geschrokken, is lang geleden dat ze nog zo dichtbij kwam.
Schiet die dwaas in de lach en toen ie mijn ‘ >;) ‘ zag zegt ie met zijn handen in de lucht ‘ja schat tis Rêve eh..’

Ellendige wandelende biefstuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:54

Ze weet dat ze over de scheef is gegaan. Kijk dat kunstje om te slijmen. Wouw... gelukkig heeft ze je niet geraakt. Wat een draak is toch af en toe....

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:03

Kijk eens, ik ben wel heeeeel lief, je bent toch niet boos op me he.. Kijk eens, ik kan dit doen.
Echt dat hoofd. Het is echt een portret.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar om 14 kg hooinet naar haar toe te gooien, dat lukt mij echt niet. :') _/-\o_