Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:02

kyrkelover schreef:
Sky_As schreef:
Wat maakt dat dit vermeld moet worden?
Als je een paard verkoopt die vorige week op dressuurwedstrijd geweest is, vermeld je dat er toch ook niet bij?
Bij de verkoop van een fries/fjord/ weet ik het, wordt toch ook niet altijd het ras vermeld.

Een verkoper bepaalt toch zelf wat hij wel/niet in de advertentie zet? Dan is het toch aan de koper om door te vragen als ze iets willen weten?
Vindt het zoiets raars dat je dit moet melden.....

Als het dier vorige week op een dressuur wedstrijd gelopen heeft is dit allemaal gewoon netjes na te zoeken. Resultaten, waar het geweest is wie er gestart is etc.
Bovendien als het dier ook maar minimaal succesvol was op die dressuur wedstrijden wordt het vermeld dmv klasseringen ed. Dat het eventueel allemaal nog wat mooier wordt gemaakt dan het is, ja natuurlijk.
2e van de 2 is nog steeds 2e.
Bij deze manier van adverteren vraag ik mij af of je als niet insider van de sport de info kunt vinden.
Maar vandaar dat ik zeg dat is absoluut geen probleem, maar neem aan dat ze bij navraag over de geschiedenis dit vermeld hebben. Al ga ik er wellicht te standaard van uit dat kopers navraag doen over geschiedenis en opzoeken hoe en wat. Krijg namelijk het idee in dit topic dat de meeste dit wel volop doen. Ik zeg niet dat ze het groot in de advertentie moeten zetten, dat is heel wat anders. Maar goed zulke dingen is denk ik voor iedereen anders. Ik vind het overigens hardstikke leuke dieren,maarja ik ben dan ook bevooroordeeld want heb een grote voorliefde voor het ras :D

Ik zou dat wel vantevoren willen weten omdat zo'n paard misschien gewend is aan flink tempo maken en ik daar niet mee om kan gaan.Het kan natuurlijk ook zijn dat je dat juist fantastisch zou vinden!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:20

absque_dubio schreef:
Ketly schreef:
Ik heb precies hetzelfde Lui. Ik wil alleen iets waarbij ik meteen verliefd ben. Hoeft niet een topper in de dop te zijn of een bewegingswonder, maar gewoon een lief snoetje. Maar ik ben ook wel weer bang. Zodra je een paard hebt heb je al risico dat er wat aan mankeert of aan gaat mankeren. Ik rijd eerst even lekker verder met mijn bijrijdfries en wie weet komt er wat leuks voorbij.

En dan weer een paard? Op een of andere manier zie ik jou namelijk als ponymens in m’n hoofd. Een leuke pony zou denk ik echt wel goed bij jou passen!

Prima2donna succes! Hopelijk is het wat! Blijft jammer dat je eigenlijk net te vroeg zoekt. Mijn pony was wel wat voor jou geweest, maar nog niet in de verkoop. :P

Hahaha dat is een hele goede inschatting, ik zou een pony ook echt niet uitsluiten :+ Maar dan moet het wel een pony met een beetje body en uitstraling zijn :D

StalNollie

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:05

Sky as veel... Ik zou het leuk vinden om te weten en op prijs stellen. Omscholing bijv!

Zondag Etten-Leur weet even niet wie erna vroeg. Ik heb weinig kijk of spring talent van een pony. Hoelaat zou dit zijn?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 15:25

@StalNollie dat was ik! We hebben om 13u afgesproken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:44

Ketly schreef:
absque_dubio schreef:
En dan weer een paard? Op een of andere manier zie ik jou namelijk als ponymens in m’n hoofd. Een leuke pony zou denk ik echt wel goed bij jou passen!

Prima2donna succes! Hopelijk is het wat! Blijft jammer dat je eigenlijk net te vroeg zoekt. Mijn pony was wel wat voor jou geweest, maar nog niet in de verkoop. :P

Hahaha dat is een hele goede inschatting, ik zou een pony ook echt niet uitsluiten :+ Maar dan moet het wel een pony met een beetje body en uitstraling zijn :D

Zo'n lekkere, degelijke Fjord :j Vraag maar aan Seline :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:51

Mijn freiberger is ook gewoon een grote pony. Voor alles in, niets is te gek

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:03

Afbeelding
Ikke die van Seline is een goed voorbeeld ja! Al heb ik zelf dus een fjord look a like in welsh vorm, dat is ook zo’n alleskunner. :) naar buiten, gekke dingen springen, zonder zadel, zonder hoofdstel, met neckrope. Alles kan en niets is te gek. Onbetaalbaar zulke ongecompliceerde pony’s!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 06:40

Mijn Andalusier is qua formaat eigenlijk ook een pony maar is wel echt een paardentype. Er zijn zoveel leuke pony-paarden te vinden, daar zal Ketly vast iets tussen gaan vinden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:25

Ponypaardjes zijn heel leuk <3
Ook hier 1 en beleef echt mijn jongere jaren weer opnieuw, had vroeger een D pony waar ik echt alles mee kon en deze is ietsjes gecompliceerder maar lijkt er wel op qua karakter, heerlijk en precies wat ik zocht
Afbeelding

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:27

Oeh, daar zou ik ook niets op tegen hebben, Pretty hier op de wei :~

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:28

Lon schreef:
Dat röntgenfoto's van hals en rug geen goede voorspeller zijn voor of het paard klinisch ok is (https://paardenkliniekgarijp.nl/hals-en ... ng-spines/), ik zou ze daarom bij een paard dat zonder problemen loopt niet laten maken.

Ik zou rug/halsfoto's altijd laten maken. Het is me 2 x overkomen dat ik een paard kocht die daar forse problemen hadden en in hun jonge jaren gewoon klinisch goed mee waren. De ene brak af met 8 jaar in het Z (aangeboren afwijking in de schoft). De andere met 11 jaar met forse artrose in het SI gewricht dat er ook van jongs af aan al zat. In beide gevallen is het doodzonde, want beide paarden hadden - als ze dat niet hadden gehad - nog vele jaren mee gekund.
KS zou ik daarentegen wat minder probleem mee hebben als het paard klinisch goed is. Afhankelijk natuurlijk van de klasse. Je kunt daar echt nog heel veel mee. Ik wil altijd weten wat er zit, paarden die niets hebben zijn er vrijwel niet. Veel bemerkingen kun je prima managen. En als een paard op een andere gebied heel veel kwaliteit heeft kun je daar een keuze in maken. Maar ik wil absoluut weten wat er zit.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:09

Ik kom mij aansluiten bij een zoektocht naar een nieuw maatje, Maar wat is dat moeilijk zeg. Nu heb ik mijn vraagtekens bij de paarden die weg gaan als zijnde "recreatie paard" omdat ze voor de sport niet meer geschikt zijn door een beperking. Zijn deze mensen er niet van bewust dat buitenritten ook niet altijd even licht voor ze zijn? Ik ben bang als je zo een paard koopt dat je eigenlijk iemand anders zijn ellende koopt, of heb ik dat verkeerd? Wat vinden jullie van deze gedachten? :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:12

Mee eens hoor. Mijn dierenarts zegt bij keuringen ook dat een paard gewoon goed moet zijn voor dat doel. En dat recreatie helemaal niet lichter is als sport. Ongelijk terrein, lange ritten, minder aan elkaar gereden (want zwart wit gezegd ga je niet de hele buitenrit paard bij elkaar houden/rijden zoals in een baktraining)

Vaak wordt de ellende idd verkocht op zo'n manier.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:24

MyWishMax schreef:
Mee eens hoor. Mijn dierenarts zegt bij keuringen ook dat een paard gewoon goed moet zijn voor dat doel. En dat recreatie helemaal niet lichter is als sport. Ongelijk terrein, lange ritten, minder aan elkaar gereden (want zwart wit gezegd ga je niet de hele buitenrit paard bij elkaar houden/rijden zoals in een baktraining)

Vaak wordt de ellende idd verkocht op zo'n manier.

Ah fijn dat het toch bevestigd word, dan weet ik zeker dat deze worden overgeslagen in mijn zoektocht!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:27

Het ligt wel aan de beperking, er zullen echt wel dingen zijn die kunnen. Zo heb ik ooit paard gereden die met zonlicht een masker op moest. Anders ging hij enorm headshaken. Voor de sport niet geschikt dus, want hele outdoor seizoen niet starten vanwege zonlicht. Maar als recreatiepaard wel, want wat maakt dat masker dan uit.

Zo zijn er wel meer dingen te bedenken,maar ligt er ook aan voor wat voor sport ze niet geschikt zijn. Echt basis? Dressuur? Waarom dan wel voor recreatiepaard?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:38

Getup schreef:
Oeh, daar zou ik ook niets op tegen hebben, Pretty hier op de wei :~

Leuke pony voor Anna! <<)

Romy die van jou is knap zeg. Heel aansprekend dier.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:40

Hallo paardenliefhebbers, ook ik ben zoekende en ervaar hoe moeilijk de markt op het moment is. Mijn laatste ervaring was dubbel vervelend en stressvol omdat ik, met andere kopers die het paard ongekeurd voor de vraagprijs meteen mee wilde nemen, volledig afhankelijk was van de kans die de verkoopster me al dan niet wilde geven. Gelukkig zag ze ook de enorme klik tussen het paard en mij en mocht ik een 2e keer komen kijken, dit keer met een paar ‘deskundigen’, dat ben ik zelf namelijk niet. Iedereen even positief, toen moeten soebatten om tijd voor een keuring. Een da gevonden die dat 2 dagen later kon komen doen en weer in spanning gezeten of de verkoopster niet zou zwichten voor de andere gegadigden. Dat deed ze niet en ‘s maandags werd gekeurd, wat nog slechts een formaliteit werd geacht. Niet dus. Deze ongelofelijk brave, leuke en mooie 5-jarige ‘zakte’ voor de buigproef op 3 benen. En niet maar een beetje positief, maar zeer positief.... Op de rontgenfoto’s was niets te zien, dus zou het volgens de da wrs. een weke delen probleem zijn en kreeg ik zo goed als negatief advies (ze doen natuurlijk geen aankoopadvies, maar de da zei ondermeer dat als het ‘gebruiksdoel’ de sport zou zijn, het hier al ophield.... Iedereen en hun schoonmoeders om advies gevraagd en ook hier op bokt natuurlijk gezocht naar het belang van de buigproef. Eigenlijk unaniem ‘niet doen’. Wat een stress, wat een teleurstelling...ik denk nog elke dag aan het paard en vraag me natuurlijk regelmatig af, ‘had ik niet toch’.....
Ik herken ook het verhaal van paarden die voor de sport zijn afgekeurd (spronggewricht, peesblessure), maar volgens de da van de verkopende partij bij recreatief gebruik geen centje pijn zouden hebben. Daar viel ik eerder ook nog wel eens voor; onze honden en katten zijn veelal ook ‘kneusjes’, maar bij de aanschaf van een paard wil ik het verstand toch boven het gevoel laten gaan....

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:48

MO_horse schreef:
Hallo paardenliefhebbers, ook ik ben zoekende en ervaar hoe moeilijk de markt op het moment is. Mijn laatste ervaring was dubbel vervelend en stressvol omdat ik, met andere kopers die het paard ongekeurd voor de vraagprijs meteen mee wilde nemen, volledig afhankelijk was van de kans die de verkoopster me al dan niet wilde geven. Gelukkig zag ze ook de enorme klik tussen het paard en mij en mocht ik een 2e keer komen kijken, dit keer met een paar ‘deskundigen’, dat ben ik zelf namelijk niet. Iedereen even positief, toen moeten soebatten om tijd voor een keuring. Een da gevonden die dat 2 dagen later kon komen doen en weer in spanning gezeten of de verkoopster niet zou zwichten voor de andere gegadigden. Dat deed ze niet en ‘s maandags werd gekeurd, wat nog slechts een formaliteit werd geacht. Niet dus. Deze ongelofelijk brave, leuke en mooie 5-jarige ‘zakte’ voor de buigproef op 3 benen. En niet maar een beetje positief, maar zeer positief.... Op de rontgenfoto’s was niets te zien, dus zou het volgens de da wrs. een weke delen probleem zijn en kreeg ik zo goed als negatief advies (ze doen natuurlijk geen aankoopadvies, maar de da zei ondermeer dat als het ‘gebruiksdoel’ de sport zou zijn, het hier al ophield.... Iedereen en hun schoonmoeders om advies gevraagd en ook hier op bokt natuurlijk gezocht naar het belang van de buigproef. Eigenlijk unaniem ‘niet doen’. Wat een stress, wat een teleurstelling...ik denk nog elke dag aan het paard en vraag me natuurlijk regelmatig af, ‘had ik niet toch’.....
Ik herken ook het verhaal van paarden die voor de sport zijn afgekeurd (spronggewricht, peesblessure), maar volgens de da van de verkopende partij bij recreatief gebruik geen centje pijn zouden hebben. Daar viel ik eerder ook nog wel eens voor; onze honden en katten zijn veelal ook ‘kneusjes’, maar bij de aanschaf van een paard wil ik het verstand toch boven het gevoel laten gaan....

ach wat rot als de klik zo leuk is, dat is ook iets waar ik bang voor zou zijn. Helaas heb ik door manekementen van mijn draver heel kort van hem kunnen genieten (7 maanden en een hoop ellende en dierenarts kosten) Ik durf het niet meer, een paard met mankementen. Hoe rot het ook is, zou ik jou advies echt hartelijk aan nemen : Verstand boven het gevoel!

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:54

Mijn zoektocht is naar een paard voor recreatief ‘gebruik’ (buitenritten, veel grondwerk, veel gewoon samen zijn; de band met het paard is me veel belangrijker dan erop zitten en heb 0 sportambities) met de volgende voorwaarden. Vraag ik teveel?

Beleerd, km’s onder het zadel gemaakt, min. B
Niet te voorwaarts, liever de aan- dan de uitknop moeten zoeken
Kan een beginnende ruiter hebben
Min. 5 jaar oud
Ruin
Geen blessure
Braaf, kalm, aardig, aanhankelijk, nieuwsgierig
Sociaal naar andere dieren, paarden en honden o.a.
Verkeersmak, bombproof, niet ril, maakt zich niet sterk
Kan alleen op buitenrit
Min. 1m63
Kan 1m86 en 81 kg hebben
Geen stalgebreken
Geen handelaar die dier nauwelijks kent
Niet absurd geprijsd

Nice to have’s:
Klinisch en rontgenologisch gekeurd
Bekend met NH, bitloos rijden, vrijheidsdressuur
P.R.E., Cruzado, schimmel

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:05

MO_horse schreef:
(..) Vraag ik teveel? (..)

Nou, ik zou in ieder geval voorzichtig zeggen; dit wordt wel lastig :j

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:11

Kun je me helpen? Waar overvraag ik?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:13

MO_horse schreef:
Mijn zoektocht is naar een paard voor recreatief ‘gebruik’ (buitenritten, veel grondwerk, veel gewoon samen zijn; de band met het paard is me veel belangrijker dan erop zitten en heb 0 sportambities) met de volgende voorwaarden. Vraag ik teveel?

Beleerd, km’s onder het zadel gemaakt, min. B
Niet te voorwaarts, liever de aan- dan de uitknop moeten zoeken
Kan een beginnende ruiter hebben
Min. 5 jaar oud
Ruin
Geen blessure
Braaf, kalm, aardig, aanhankelijk, nieuwsgierig
Sociaal naar andere dieren, paarden en honden o.a.
Verkeersmak, bombproof, niet ril, maakt zich niet sterk
Kan alleen op buitenrit
Min. 1m63
Kan 1m86 en 81 kg hebben
Geen stalgebreken
Geen handelaar die dier nauwelijks kent
Niet absurd geprijsd

Nice to have’s:
Klinisch en rontgenologisch gekeurd
Bekend met NH, bitloos rijden, vrijheidsdressuur
P.R.E., Cruzado, schimmel

Ik weet niet wat jou budget is, maar hou op instagram/facebook horaciohippique eens in de gaten! Zij hebben leuke paarden waar ze veel mee buiten rijden. Ze maken veel filmpjes waardoor je heel goed kan zien hoe ze op dingen reageren. Hun paarden liggen tussen de 4500,- en 7500,- ! Deze site hou ik ook heel goed in de gaten voor als mijn perfecte match voorbij komt. Ze is wel een "handelaar" maar ze doet het heel leuk in mijn ogen, ze kan je volgens mij prima begeleiden. Ze heeft van warmbloed tot koudbloed rond scharrelen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:25

MO_horse schreef:
Kun je me helpen? Waar overvraag ik?

Het is gewoon erg veel, plus sommige dingen zijn zonde om niet een beetje flexibel in te zijn omdat je zo misschien net je droompaard mist.

Mijn paard (niet te koop!) zou op de meeste eisen een vinkje scoren. Echter is ze 1.60 (maar superbreed en iemand van 1.85 zou er echt niet op misstaan), het is een merrie en ze is 4 jaar. Misschien is ze iets te voorwaarts, maar verder voldoet ze aan al je eisen (prijs is subjectief, dus daar kan ik niet over oordelen en zoals ik zei, ze is niet te koop, of nou voor een tonnetje ofzo misschien wel :D ).

De nice to have's heeft ze op de recente keuring na ook niet (en oja, het is wel een schimmel), maar die reken ik dan even niet mee, omdat het geen 'eis' is. Maar stel ik had haar te koop staan, zou je haar overslaan vanwege die 3 eisen (maat, merrie, leeftijd) die ze niet afvinkt?

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:33

Nee, zo streng ben ik niet . Ik houd zelfs van lekker breed, en idd is de schofthoogte dan flexibel. Net zoals ik niet bij voorbaat nee zou zeggen tegen een merrie als ze de meeste andere hokjes afvinkt. 4 Jaar is zeker ook mogelijk als hij of zij rustig in het koppie is. Ik was al verliefd op een 4-jarige P.R.E., maar die had het spronggewricht probleem. Misschien moet ik het richtlijnen noemen ipv voorwaarden, maar ik heb mezelf wel beloofd niet op bezoek te gaan bij paarden die te sterk afwijken van deze lijst, anders maak ik het mezelf alleen maar moeilijk...

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:34

Heel fijn klinkt jouw paard trouwens