Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:13

Wintu schreef:
SusanH schreef:
Everwind schreef:
Waar zeg ik dat jullie allemaal een kudde bewakingshonden moeten aanschaffen? :')
Iemand zei dat ze een bewakingshond ook doodbijten. Klopt, daarom hebben mensen die deze manier van beschermen succesvol gebruiken ook meerdere honden én gebruiken zij daarnaast geluids en lichtsensoren.

Wat ik dan weer heel makkelijk vind, is bij elke mogelijke oplossing meteen roepen dat het te duur, te veel werk, niet leuk of onmogelijk is. En dat het het dierenwelzijn van de mogelijke slachtoffers niet ingevaar mag komen. Sorry hoor, maar levend opgevreten worden door een roedel wolven is ook niet echt bevordelijk voor het dierenwelzijn.

Helemaal met je eens Wintu!
"Want anders kon het ook altijd zo, en ik ga niet alles veranderen voor een dier dat hier niet hoort".

Wat zie jij dan als mogelijke oplossing? Puur uit oprechte interesse.

Een oplossing gaat er niet zijn als beide partijen niet gaan samenwerken. Van de wolf afkomen gaat m niet worden. Gaat er een weg komt er wel een volgende enz enz.
Vooralsnog vind ik dat beheer wel daadwerkelijk een optie moet zijn en het besef moet inzakken dat het misschien wel nooit helemaal opgelost gaat worden, maar dat het werkbaar moet zijn. Een roedel wolven in het DFW met te weinig wild, is niet werkbaar en daar moet naar gekeken worden.
Maar ook als dierhouder zal je beter je best moeten doen en naar oplossingen zoeken. Dus niet je dieren maar ergens neer plempen onder het mom 'die wolf die hoort hier niet, dus ik zet ze hier gewoon neer en als ze opgevreten worden dan wijs ik met de vinger naar de overheid. Stukje zelfverantwoording moet er zijn. Gemeenten moeten soepeler zijn in gebieden met wolven, zodat mensen de mogelijkheid krijgen hun dieren in een schuilstal kunnen zetten, die dicht kan. Westerveld is daar inmiddels iets soepeler in geworden, heb ik vernomen.
Hier zijn sommige schapenboeren heel welwillend, die vragen de subsidie aan, die zetten een wolfwerend raster en dan blijkt het niet voldoende, dat is zuur en dat moet verbeterd, waar gaat het mis. Op de plekken waar het raster niet goed was zijn geen wolvensporen aangetroffen, dus waar gaat het dan mis.
Ipv allemaal heel hard te gaan roepen, wat niet helpt, moeten we constructief bezig en moet afschot ook gewoon op tafel liggen. Die wolf is er, wegkijken of net doen of ie er niet is, kan niet meer, dat kost je je dieren.

Zeker met dat punt van beheer ben ik het eens. In het pro wolf kamp mag je dat niet noemen. Dan is er meteen geen gesprek meer mogelijk. Ik vind ook dat je je als eigenaar wel in moet zetten om het de wolf zo moeilijk mogelijk te maken. Maar met vinger wijzen en bij een aanval meteen roepen " had je ze maar beter moeten beschermen " is er geen gesprek mogelijk. Ik vind trouwens ook dat anti wolf groepen veel te ver gaan hoor. Door meteen te roepen dat ze maar afgeknald moeten worden kom je niet heel intelligent en genuanceerd over. Zelfde geldt voor al die complot theorieën die nu gebezigd worden. Dat is niet zinvol voor een inhoudelijk debat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:15

Happinez schreef:
Wil jij nu Canada vergelijken met Nederland ?
Ben je wel eens in Canada geweest ?

Nee, dat wil ik helemaal niet, want dat valt niet te vergelijken, dat weet iedere idioot :')

Alleen hebben zij meer ervaring met de wolf dan wij, je had om mij ook Rusland in kunnen vullen of elk ander land dat al jaren ervaring heeft met de wolf in de buurt. Wij staan in onze kinderschoenen wat dat betreft en we zouden iets kunnen leren, hoe andere landen dat doen, waar de wolf al langer rond loopt. Hoe lossen zij het op met vee en dergelijke, wat werkt, wat niet.

Een beetje hetzelfde als Nederland wordt gevraagd om mee te brainstormen in New Orleans vanwege de ligging aan zee en het voorkomen van een volgende ramp, omdat Nederland er meer ervaring mee heeft om de zee te bedwingen dan Amerika, is Amerika dan te vergelijken met Nederland, eh nee.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 19-02-23 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:21

SusanH schreef:
Zeker met dat punt van beheer ben ik het eens. In het pro wolf kamp mag je dat niet noemen. Dan is er meteen geen gesprek meer mogelijk. Ik vind ook dat je je als eigenaar wel in moet zetten om het de wolf zo moeilijk mogelijk te maken. Maar met vinger wijzen en bij een aanval meteen roepen " had je ze maar beter moeten beschermen " is er geen gesprek mogelijk. Ik vind trouwens ook dat anti wolf groepen veel te ver gaan hoor. Door meteen te roepen dat ze maar afgeknald moeten worden kom je niet heel intelligent en genuanceerd over. Zelfde geldt voor al die complot theorieën die nu gebezigd worden. Dat is niet zinvol voor een inhoudelijk debat.

Daarom ga ik ook niet in discussie met mensen die pro wolf of anti wolf zijn, heeft totaal geen nut.

Je kan er wat van vinden, maar het geroep: 'Had je ze maar beter moeten beschermen', die wordt alom geroepen en gevoeld. Ook niet handig dat de mensen die de media opzoeken in deze, de dieren ook allemaal zonder enig vorm van bescherming hadden staan. Dan bevestig je wat half Nederland denkt.

Beheer moet zeker, maar sowieso, als men de natuur terug wil in Nederland en je laat de wolf overal lopen, dan vind ik dat er beheer moet plaats vinden, jachtverboden voor wild in de gebieden met de wolf en sowieso de nulstanden opheffen en de hekken van natuurgebieden weg en zorgen dat wild rond kan trekken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:35

Dat laatste vind ik wel interessant. Echter op veel plekken zijn ook hekken om te zorgen dat wild niet zomaar de weg op loopt. Die kunnen voor de veiligheid wel beter blijven staan. Of er helemaal niet meer gejaagd moet worden op plekken waar wolven leven vind ik nu nog te vroeg om te zeggen. Ik denk dat jacht opzichters daar beter zicht op hebben. Die weten precies wat waar loopt in hun gebied. En verder wat hekken betreft, zwijnen brengen wel echt veel schade toe en wil je op sommige plekken echt niet hebben. Lagere hekken waar de reeën en herten wel overheen kunnen zijn dan een mooie oplossing.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:59

SusanH schreef:
Dat laatste vind ik wel interessant. Echter op veel plekken zijn ook hekken om te zorgen dat wild niet zomaar de weg op loopt. Die kunnen voor de veiligheid wel beter blijven staan. Of er helemaal niet meer gejaagd moet worden op plekken waar wolven leven vind ik nu nog te vroeg om te zeggen. Ik denk dat jacht opzichters daar beter zicht op hebben. Die weten precies wat waar loopt in hun gebied. En verder wat hekken betreft, zwijnen brengen wel echt veel schade toe en wil je op sommige plekken echt niet hebben. Lagere hekken waar de reeën en herten wel overheen kunnen zijn dan een mooie oplossing.

Dat dacht ik vroeger ook altijd, tot ik door kreeg dat er jagers uit Limburg het jachtveld in Drenthe hebben. Hier dan een af en toe een weekend dan op de camping gaan zitten en gaan jagen, soms met gasten. De telling bestaat uit luidruchtig rondlopen met een roedel loslopende honden, ik heb er met verstand naar staan kijken.

Reeën zijn heel handig. Als je 2 draden prikkeldraad hebt boven elkaar met stroom en een ruimte van een 50 cm ertussen. Kunnen ze er zelfs in galop tussen de draden door springen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:37

DuoPenotti schreef:
In Oostenrijk zijn 20 kudde bewaking honden in het asiel beland. En niemand wilde ze.
In de natuur was het te druk voor ze... Hoe is dat hier dan bij een drukke Veluwe?

Toevallig hier verderop wel een honderd schapen met 2 honden. Ze blaffen zowat de hele dag.
Hier kan dat op 1 van de weinige plekken. Want nu winter komt er weinig op de landerijen. Maar als fietsen en zo weer begint :n

Waar heb je dat gelezen? Wat ontzettend sneu.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:41

Hannanas schreef:
DuoPenotti schreef:
In Oostenrijk zijn 20 kudde bewaking honden in het asiel beland. En niemand wilde ze.
In de natuur was het te druk voor ze... Hoe is dat hier dan bij een drukke Veluwe?

Toevallig hier verderop wel een honderd schapen met 2 honden. Ze blaffen zowat de hele dag.
Hier kan dat op 1 van de weinige plekken. Want nu winter komt er weinig op de landerijen. Maar als fietsen en zo weer begint :n

Waar heb je dat gelezen? Wat ontzettend sneu.

DuoPenotti schreef:
https://www.krone.at/2884518

Ja de kudde bescherming honden zijn toch niet zo gemakkelijk te houden.
Joh... Dat hebben we ook nog nooit bedacht.

Maar die afmaken mag wel. De wolf niet...

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:49

Wintu schreef:
SusanH schreef:

Dat dacht ik vroeger ook altijd, tot ik door kreeg dat er jagers uit Limburg het jachtveld in Drenthe hebben. Hier dan een af en toe een weekend dan op de camping gaan zitten en gaan jagen, soms met gasten. De telling bestaat uit luidruchtig rondlopen met een roedel loslopende honden, ik heb er met verstand naar staan kijken.

Reeën zijn heel handig. Als je 2 draden prikkeldraad hebt boven elkaar met stroom en een ruimte van een 50 cm ertussen. Kunnen ze er zelfs in galop tussen de draden door springen!

Lijkt of we in hetzelfde jachtgebied zitten, qua bezigheden van de heren jagers. 1 of 2 keer per jaar komen ze met een grote groep schieten. Meestal vlak voor kerst. Idd met een roedel loslopende honden. Kratje bier gaat ook mee. Alleen komen deze heren niet uit Limburg, maar uit Duitsland. :D

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:20

probeer een quote te beantwoorden, maar lukt helaas niet.
Laatst bijgewerkt door pinto_1 op 19-02-23 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:23

Maar een jager en een jacbtopzichter zijn wel 2 verschillende dingen. Ik ga geregeld mee op jacht in België. De kennis die ze van het gebied hebben, het wild wat er leeft en waar dat is echt uitzonderlijk. Er is altijd een briefing van tevoren, wat wel geschoten mag worden en wat niet. Er zijn hele strenge regels waaraan men zich moet houden en daar is ook continu toezicht op. Dat is in Nederland niet anders.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:26

pinto_1 schreef:
Ik ga even in op deze qoute. Mijn dieren staan hier al, worden hier niet zomaar neergeplempd. Moet ik me dan maar aanpassen aan de wolf.

Waarom voel jij je persoonlijk aangesproken?

Maar je geeft wel goed een sentiment weer, "moet ik me maar aanpassen aan de wolf?"

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:30

Heb de wolf vorige week gezien, dus ongeveer in mijn achtertuin. Dus maak ik me zorgen om mijn ponys.

Dat maakt het voor mij toch wel heel persoonlijk lijkt me...

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:37

pinto_1 schreef:
Heb de wolf vorige week gezien, dus ongeveer in mijn achtertuin. Dus maak ik me zorgen om mijn ponys.

Als het heel persoonlijk is, dan pas je je toch idd even aan in het belang van je paard? Dan laat je die toch niet achter als prooi voor dat roofdier "omdat je je niet wilt aanpassen"?
Of ben ik nou gek...? :o?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:40

SusanH schreef:
Maar een jager en een jacbtopzichter zijn wel 2 verschillende dingen. Ik ga geregeld mee op jacht in België. De kennis die ze van het gebied hebben, het wild wat er leeft en waar dat is echt uitzonderlijk. Er is altijd een briefing van tevoren, wat wel geschoten mag worden en wat niet. Er zijn hele strenge regels waaraan men zich moet houden en daar is ook continu toezicht op. Dat is in Nederland niet anders.

Hier gaan ze allemaal afzonderlijk. Een jachtopzichter heb ik hier nog niet gezien, wel is er een aanspreekpunt van de FBE Drenthe. Die woont echter 30 km verderop. Verder wordt er enkel gesproken over de jachthouder. Deze jagers mogen ook enkel reeen schieten.
Jachthouders krijgen een machtiging om te schieten van de FBE, elke ree dient na afschot wel geregistreerd te worden en te worden voorzien van een wildmerk.
Ik weet niet hoe de periodes in Belgie zijn geregeld, maar in nederland als volgt:
Afschot van reegeiten en kalveren is toegestaan in de periode van 1
januari tot en met 15 maart en 1 oktober tot en met 31 december.
Afschot van reebokken is toegestaan in de periode van 1 april tot en met 31
oktober.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:41

Maar wat is aanpassen? 300 meter weide opnieuw "wolfproof" om heinen? En hopen dat het genoeg is?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:41

pinto_1 schreef:

Nou, ik ken jou helemaal niet, dus persoonlijk was het niet.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:47

Het ging om de stelling, niet om jou of mij. Dat vat ik niet persoonlijk op.

Maar denk dat we hier niet uitkomen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:48

pinto_1 schreef:
Maar wat is aanpassen? 300 meter weide opnieuw "wolfproof" om heinen? En hopen dat het genoeg is?

Geen idee, wij zetten ze nu iig binnen in de nacht, we willen het risico niet lopen dat we in de ochtend dode dieren vinden.

Niemand heeft een pasklaar antwoord, die wolf is er nu eenmaal helaas. Hopelijk komt er gauw regulering, maar intussen is het idd pappen en nathouden om je dieren veilig te houden. Maar veilig houden proberen we zeker wel. We zetten geen dieren in stille weides, in wolvengebied achter een draadje zonder stroom iig :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:51

pinto_1 schreef:
Het ging om de stelling, niet om jou of mij. Dat vat ik niet persoonlijk op.

Maar denk dat we hier niet uitkomen.

Ik had het over wat ik hier in de regio zie. Over mensen met stalling en weides aan huis, waar de dieren nog relatief veilig staan en die er dan toch voor kiezen hun dieren in een wei zonder stroom in wolvengebied te zetten, waar aardig wat aanvallen zijn geweest, want zij hadden de instelling ook "die wolf hoort hier niet, dus ik doe het niet anders dan anders", met als gevolg heel veel dode dieren. Daar ging mijn stelling over.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:54

Ah ok, ik las je vorige post en daar ben ik het wel mee eens. ;)

Wij doen hier ook alles om onze paarden veilig te houden. Maar soms is het ook een afweging van welzijn en veiligheid.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:56

pinto_1 schreef:
Ah ok, ik las je vorige post en daar ben ik het wel mee eens. ;)

Wij doen hier ook alles om onze paarden veilig te houden. Maar soms is het ook een afweging van welzijn en veiligheid.

Dat is altijd lastig. Hier gaan de paarden met heet weer in de zomer overdag onder dak en in de nacht naar buiten, dat kunnen we nu wel vergeten. En daar balen we enorm van. Maar met een roedel wolven om de hoek durven we geen risico te nemen.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:21

pinto_1 schreef:

100% voorkomen kun je het niet, nooit. Maar het de wolf zo moeilijk mogelijk maken is het enige dat je kunt doen. Ik vind een tijdelijke, vrijheidsbeperkende maatregel voor mijn paard geen gigantisch probleem. Liever dat, dan gevilt en verscheurd in de wei vinden. Misschien wordt er uiteindelijk besloten afschot wel toe te staan, en anders zullen we betere manieren verzinnen om de dieren te beschermen. Met der tijd zal er meer kennis komen.
Maar goed, essentie van het bericht was dat je toch sowieso probeerd om het zo moeilijk mogelijk te maken? Ik bedoel, je gaat toch niet je dier achter een metertje draad laten staan op een plek waar bij wijze van spreken achter elke boom een wolf zit, puur omdat je je niet aan die wolf aan wilt passen? Kijk, dat je daar geen zin in hebt, snap ik volkomen. Maar dan ook maar gewoon helemaal niks doen en afwachten, dat zou ik echt niet snappen

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:02

Maar in mijn geval heb ik dus een omheining met 3 lagen lint, hoogste op 1.30/1.40m. Laagste op… 40cm van de grond? En 1 er tussenin dus. Op het buitenste deel zit ook nog een draad bovenlangs. Maar ik heb echt niet de illusie dat dat een wolf gaat tegenhouden, mijn herders springen met gemak daar overheen. Hoger kan ik niet (en mag ik wettelijk ook niet) met deze palen, dan moet ik overal de palen uit de grond en nieuwe palen kopen. Voor iets wat naar mijn idee geen nut heeft, tenzij ik palen ga halen van 4 meter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:08

Dit zou ik graag nog bovenop hebben.
Maar 33 euro voor 5 stuks.. 3 hectare.
Welke wolven liefhebber komt dat voor mij betalen?

Afbeelding

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:10

Kun je die erop vast maken dan? Lijkt meer bedoeld om in de grond te steken?