Wintu schreef:SusanH schreef:Everwind schreef:Waar zeg ik dat jullie allemaal een kudde bewakingshonden moeten aanschaffen?
Iemand zei dat ze een bewakingshond ook doodbijten. Klopt, daarom hebben mensen die deze manier van beschermen succesvol gebruiken ook meerdere honden én gebruiken zij daarnaast geluids en lichtsensoren.
Wat ik dan weer heel makkelijk vind, is bij elke mogelijke oplossing meteen roepen dat het te duur, te veel werk, niet leuk of onmogelijk is. En dat het het dierenwelzijn van de mogelijke slachtoffers niet ingevaar mag komen. Sorry hoor, maar levend opgevreten worden door een roedel wolven is ook niet echt bevordelijk voor het dierenwelzijn.
Helemaal met je eens Wintu!
"Want anders kon het ook altijd zo, en ik ga niet alles veranderen voor een dier dat hier niet hoort".
Wat zie jij dan als mogelijke oplossing? Puur uit oprechte interesse.
Een oplossing gaat er niet zijn als beide partijen niet gaan samenwerken. Van de wolf afkomen gaat m niet worden. Gaat er een weg komt er wel een volgende enz enz.
Vooralsnog vind ik dat beheer wel daadwerkelijk een optie moet zijn en het besef moet inzakken dat het misschien wel nooit helemaal opgelost gaat worden, maar dat het werkbaar moet zijn. Een roedel wolven in het DFW met te weinig wild, is niet werkbaar en daar moet naar gekeken worden.
Maar ook als dierhouder zal je beter je best moeten doen en naar oplossingen zoeken. Dus niet je dieren maar ergens neer plempen onder het mom 'die wolf die hoort hier niet, dus ik zet ze hier gewoon neer en als ze opgevreten worden dan wijs ik met de vinger naar de overheid. Stukje zelfverantwoording moet er zijn. Gemeenten moeten soepeler zijn in gebieden met wolven, zodat mensen de mogelijkheid krijgen hun dieren in een schuilstal kunnen zetten, die dicht kan. Westerveld is daar inmiddels iets soepeler in geworden, heb ik vernomen.
Hier zijn sommige schapenboeren heel welwillend, die vragen de subsidie aan, die zetten een wolfwerend raster en dan blijkt het niet voldoende, dat is zuur en dat moet verbeterd, waar gaat het mis. Op de plekken waar het raster niet goed was zijn geen wolvensporen aangetroffen, dus waar gaat het dan mis.
Ipv allemaal heel hard te gaan roepen, wat niet helpt, moeten we constructief bezig en moet afschot ook gewoon op tafel liggen. Die wolf is er, wegkijken of net doen of ie er niet is, kan niet meer, dat kost je je dieren.
Zeker met dat punt van beheer ben ik het eens. In het pro wolf kamp mag je dat niet noemen. Dan is er meteen geen gesprek meer mogelijk. Ik vind ook dat je je als eigenaar wel in moet zetten om het de wolf zo moeilijk mogelijk te maken. Maar met vinger wijzen en bij een aanval meteen roepen " had je ze maar beter moeten beschermen " is er geen gesprek mogelijk. Ik vind trouwens ook dat anti wolf groepen veel te ver gaan hoor. Door meteen te roepen dat ze maar afgeknald moeten worden kom je niet heel intelligent en genuanceerd over. Zelfde geldt voor al die complot theorieën die nu gebezigd worden. Dat is niet zinvol voor een inhoudelijk debat.