[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:33

Van harte gefeliciteerd met de aankoop van het nieuwe stuk. Wat fijn voor jullie. Ontzettend fijn dat je nu een bak kunt maken, ik ben heel blij voor je.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:29

Wat fijn! Nieuwe plannen die vorm kunnen krijgen!
Ik zou op zoek gaan naar een vrachtwagen met geld. Voor een boot wonen jullie te ver van de kust. Snap wel dat hij jullie niet kan vinden. :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 19:41

fardoe schreef:
Van harte gefeliciteerd met de aankoop van het nieuwe stuk. Wat fijn voor jullie. Ontzettend fijn dat je nu een bak kunt maken, ik ben heel blij voor je.

JudithO schreef:
Gefeliciteerd! Dat is erg fijn, kunnen jullie daarmee weer door.
Jammer dat je de ETA van de geldboot nog niet weet, die schijnen vaak lastig te peilen te zijn.
Maar, een afgezet stuk zal al zeker gaan schelen.

Muga schreef:
Wat fijn! Nieuwe plannen die vorm kunnen krijgen!
Ik zou op zoek gaan naar een vrachtwagen met geld. Voor een boot wonen jullie te ver van de kust. Snap wel dat hij jullie niet kan vinden. :+

Dank allemaal en <3 ik hou van jullie humor. Ik heb net uitgerekend dat de omheining met hek voor de manege al 2000 euro gaan kosten. We hebben gekeken naar eigen bomen gebruiken voor de palen van de heining, maar dat gaat een zooitje worden. Planken laten maken van onze bomen bij de zagerij, is enorm veel duurder dan kopen. Maar goed dat is dus alleen de heining rond de bak alleen al. Hoppa! Weer een poos flink doorwerken, Mo, om dat weer bij elkaar te verdienen.

Maar de bestelling staat, of althans offerte is aangevraagd.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:41

Gefeliciteerd Mo! Dat gaat jullie in de loop van de tijd zo veel mogelijkheden en plezier geven <3

Wel vervelend dat Callas nu weer gevoelig loopt, op de filmpjes lijkt ze inderdaad net op eieren te lopen. Hopelijk herstellen haar hoeven snel!
Was het nog gelukt met de steunsels bij te snijden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 16:53

Dank je Cera, ik verheug me erg op een veilige rij-omgeving.

De steunsel heb ik lager geraspt, snijden vond ik toch wat heftig. Op een plat vlak, bijv poetsplateau loopt ze in stap in ieder geval netjes rad.

Misschien had ze zich verdraaid, verstapt of zo.

Ondertussen zijn we weer een week verder en heb ik voor de MaquÉden liefhebbers weer een filmpje:

https://youtu.be/Qc5MB1u8BY4

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:13

Ieuw.. wat een beest zeg! Wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?

Die pelle is toch echt goud waard hè! +:)+
Gefeliciteerd met de uitbreiding van jullie paleis!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 17:21

Hi Namiro, dank voor je felicitaties met het nieuwe stuk grond. De boerderij is nu qua eigendom weer zo groot als hij altijd is geweest. De boer die hier woonde had er nog wel grond bijgepacht maar niet in eigendom. We zijn echt de koning te rijk. Iedere keer zeggen we, jemig wat een rijkdom. Het heeft ook flink wat gekost, maar dan heb je ook wat!

En Pelle, ja dat is echt een gouden greep geweest! We hebben wel wat troubles in Pelle-paradise want de accu doet het soms niet soms wel, maar goed, dat is op te lossen.

Ja, die griezel dat is een vliegend hertlarve. Wel erg triest want hij was al zo groot dat hij ws deze lente zou zijn gaan verpoppen en zou uitkomen tot kever. Ze zitten geloof ik 6 jaar in een eik om dat te kunnen worden. En dat is nu voorbij. Ik heb hem uiteindelijk met een blad opgepakt en dichtbij de eik, waar wij dan niet gingen lopen neergelegd. Maar ik denk dat hij nu ten dode is opgeschreven. Hij kan niet lopen. Alleen een beetje kruipen in de gangen die hij voor zich uit maakt in dood hout. Misschien wordt hij gevonden door een vogel of vos, marter, das en wordt hij opgegeten. Zo'n beest heeft sowieso een triest leven. Jarenlang in een boom knagen, dan verpoppen tot kever en dan geen bek hebben om te eten, geen maag hebben. Maar teren op je reserves, paren, het mannetje gaat vlak erna dood en het vrouwtje gaat dood na eitjes gelegd te hebben. Bizar.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:12

Ooh wat triest inderdaad! ;(
Natuur is af en toe toch wreed.. hopelijk heeft een ander dier er een lekker hapje aan gehad.. is het niet voor niks geweest..

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:52

Zo had ik vorig jaar een nachtpauwoog gevonden. De kat had haar te pakken gehad maar ze leefde nog. Ik een bakje gemaakt met suikerwater en haar erbij gezet. Ze is dood gegaan . Daarna kwam ik erachter dat een nachtpauwoog helemaal geen mond heeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 21:18

Ow, dat wist ik weer niet Tamara, wat is de insectenwereld toch bizar. Ik weet bijv ook dat er eendagsvliegen zijn, die niet eten, geen mond hebben, geen maag hebben, alleen maar paren, het vrouwtje kan geen eieren leggen, maar valt na het paren in het water alwaar ze verdrinkt en haar eieren in haar tot ontwikkeling komen en de larven de moeder opeten en weer één dag vlieg worden.

Ik vind de natuur ook wreed, Namiro. Altijd gevonden. Ik kan niet naar natuurfilms kijken waar vooral zoogdieren en vogels elkaar te lijf gaan. Zo akelig. Doodgaan is niet erg, maar de manier waarop, het lijden, de stress.

Ik roep wel, als er reïncarnatie bestaat mag ik dan ajb terugkomen op een fruitistische planeet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:22

Heerlijk filmpje weer!
Pelle is fantastisch :D

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:58

Het filmpje was echt heel leuk Monique, bedankt. Vooral de Ragondin, waar ik met een grote glimlach naar gekeken heb.
Mooie uitbreiding van het terrein en Robin zag het einde van het filmpje en zei “wat een prachtig uitzicht” en daar heeft hij gelijk in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 23:50

Hoi allemaal, dagen vliegen voorbij, ja Tamara, ragondins zijn schattig om te zien. Ook als ze groter zijn vind ik ze bijzonder. En ja, Judith, Pelle is echt een enorme aanwinst. We hebben nog veel plannen met hem. En Robin heeft helemaal gelijk, het is gewoon fantastisch de Pyrénées. We zien ze alleen maar als het wat kouder is, vaak in de ochtend en tegen het opwarmen van de dag verdwijnen ze. Soms op koudere avonden zien we ze dan weer wel met waanzinnige zonsondergangen. Het gekke is, met het blote oog zie je ze erg goed, ook de richels erin kun je zien. Soms kunnen we zelfs het gebouw op pic du midi zien. Maar de camera ziet dit alleen maar als je heel ver inzoomt. Gek is dat.

Afijn, vandaag hadden we een belangrijk gesprek met de boerbuurman (niet André zonder gebit, de verzamelaar) over of hij een gedeelte van ons land wil bewerken. De komende jaren hebben we geen geld om bijv een zonnepaneelproject te starten. Ik wil er wel graag een shet en een paard bij, maar dan moeten eerst de voorzieningen goed zijn en dan nog is het omheinen en bijhouden van 12 hectare een hele klus en kost ook wel een beetje. Dus de vraag aan de buurman of hij met zijn zoon een aantal hectares wil gaan bewerken.
we hadden echter wel veel eisen:
- alleen biologische teelt
- wisselteelt
- zsm beginnen met ploegen en land klaarmaken
- telkens met maar 1 jaar verlengen
- geen geregistreerde pacht
- wij voortaan gratis hooi (ipv geld)

Zijn zoon gaat namelijk dit jaar een pastabedrijf beginnen. Hij gaat bio granen telen en daarvan bio pasta's draaien. Dat wisten wij. We wisten ook dat hij pas in november mag gaan beginnen met ploegen op de officiële gronden die hij van zijn vader mag bewerken. Regeltjes. Maar als hij bij ons al mag beginnen heeft hij al een seizoen binnen. Pa teelt al bio (trots van de gemeente) dus wij vonden dit wel een fijn plan. De zoon Julien was er niet, maar de buurman was aangenaam verrast en ging gelijk meedenken. Wij blij. Hij blij, Wat wil je, zomaar een paar (2,5 hectare) hectare erbij zonder staatsregeltjes. Hij heeft de plattegrond van ons gehad en hij gaat nu overleggen met zijn zoon. Er komt dan wel een geschreven overeenkomst tussen hem en ons, waarin wij hem toestemming geven op ons terrein te komen. Dus we hopen dat zijn zoon het ook een goed idee vindt. We zouden het erg fijn vinden op deze manier een jonge man met vooruitstrevende ideeën een start te kunnen geven met bio teelt en dat ons land dan bewerkt wordt en niet gewoon maar ligt te liggen. We zijn benieuwd wat het antwoord gaat zijn.

Over de heining van het toekomstige trainingsgedeelte. Die 2000 euro waar ik het over had, bleek zonder tva te zijn en de transportkosten bleken bijna 700 euro te zijn, iets met Rusland en benzineprijzen. In totaal kwam ik uit op 3900 euro. Dus ben ik maar eens verder gaan zoeken. Ik heb nu een tweede herziene offerte van AbriVert. Ze luisteren namelijk niet naar wat ik wil, of wel maar proberen het gewoon, en er staan dan van allerlei dingen op waarom ik niet gevraagd heb. Linken had ik erbij gedaan van wat ik wilde en dan gewoon van alles erbij proberen. Trappen wij niet in meneer van Stoffelen. Dus we zitten in de alweer volgende gerectificeerde offerte. Zucht. Het gaat wel goedkomen...

Dat hoop ik ook voor Callas haar rv. Ik rijd niet natuurlijk. In het land lijkt ze vaak prima, maar soms kan ze ineens op stal een stap kreupelen. Daardoor denk ik toch dat het de hoefzool moet zijn. Ik duim daar maar voor en dat het niet iets anders is. Ik zie haar namelijk in het land wel draven en dan denk ik, ziet er goed uit. En dan verstapt ze zich op stal ineens. Bergtoppen en diepe dalen. Ik laat haar maar met rust, kijken of haar lichaam het zelf kan oplossen.

Poupette geen bloedneuzen meer gezien. Yoda 5 kilo erbij! Geen verder nieuws. Tot weer!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:13

Is callas wellicht ietsje stijf van de nachten op stal staan ?!
Weet van mezelf dat je bij een zorg dier sneller vanalles ziet , ook al is er weinig of niets

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 00:52

Wat leuk om jullie buren te helpen. Klinkt als een goed plan. Wel even opletten dat er geen meerjarig recht op gebruik ontstaat. Ik weet niet hoe dat juridisch in elkaar steekt, maar daar kun je lastige kwesties door krijgen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 04:04

Wat wil je voor omheining om je rijbak Monique. Ik gebruik kastanje palen die ik bij de boer waar ik hooi koop heb gekocht. Het plan is om bij de houtzagerij planken te kopen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 09:44

Hi goedemorgen.

Hi Zinti, dank voor je tip, had ik ook aan gedacht van dat stijve, maar ik heb het nu twee keer gezien toen ik haar vanuit het land naar stal haalde, in haar box zette, en dan eten gaf. Dan gaat ze rechtsom naar haar voerbak en ik heb nu twee keer gezien dat ze dan pijnlijk is op rv. Ik zou dan eerder denken dat ze zich een keer verdraaid heeft in de gladde klei of zo in de wei. Maar daarentegen komt ze regelmatig vanuit de wei aangedraafd en zie ik weer bijna niets. Het is ook lastig want we hebben nauwelijks plat terrein waar ik nou eens goed kan laten draven of zien wat er mis is. Het erf is op dit moment te glad. Ik wacht betere weersomstandigheden af en dan zien we weer verder.

Hi Senna, ook dank voor de tip van meerjarig gebruik. In Frankrijk is het zo dat als je er 30 jaar niets van zegt of er 30 jaar zelf niet op komt dat er dan een Napoleon-wet in gang treedt en dat degene die het 30 jaar bewerkt heeft eigenaar wordt van het terrein. Dat geldt ook voor paden die over je terrein lopen, vandaar dat ik het weet. Dus bij ons vorige huis liepen twee communale paden over ons terrein. Maar omdat de postbode daar al 30 jaar niet meer geweest was, echt zo stond het letterlijk in info van de gemeente, verviel het recht van de commune en konden wij het kopen. Helaas was het toen niet zo dat het spontaan aan ons verviel. Voor wat betreft de buurman, gaan we inderdaad een paar weken van het jaar gebruik maken van ons land, bij wijze van spreken wormen zoeken, zodat hij geen rechten kan gaan claimen. Maar eerst eens afwachten tot hij of zijn zoon terugkomt op ons voorstel.

Hi Tamara, de palen die wij gaan kopen zijn idd ook kastanje 8 euro per stuk maar wel gerond. Dus niet ruw gekloofd. Planken wil ik liever niet om de bak. Ik wil de meisjes daar ook neer zetten als bijv alles nat is, ik hoop dat het daar droger blijft, en ik wil voorkomen dat er geknaagd gaat worden aan planken. Splinters zijn funest voor de organen van paarden. Ten tweede weet ik niet hoe Callas gaat zijn in een omheinde omgeving om daarin te trainen. In de ronde longe heeft ze een aantal keren geprobeerd via de planken naar buiten te klimmen. Ten derde wil ik de bak voor mij zelf zo veilig mogelijk maken. Dat ga ik doen door special band te kopen. Van dat heel brede band. Dit is het meest veilig voor paarden https://www.hipposafetyfence.com/fr/ dat breekt als er meer dan 300 kilo op komt te staan. Maar ik denk dat ik voor deze ga https://www.abrivert.com/cloture-en-pol ... -hsw3-p114
Ten vierde is dit band per saldo minder duur dan planken.
Onze bak gaat 30 bij 40 worden met een erg mooi houten toegangshek (369 euro). Ik heb nu zelf uitgerekend, dus incl bevestigingsmateriaal, beugels, schroeven etc én mooi hek, dat het niet meer hoef te kosten dan 1800 euro. Dat is dan zonder bezorgkosten. We gaan het zien.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 10:36

Dat band ziet er netjes uit, wat is de breedte ? Heb allebei de pagina’s bekeken maar kan de breedte niet vinden.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:25

Wat een spannende update! Hopelijk verloopt het allemaal zoals gepland, maar het klinkt voor de buurjongen als een super mooie deal dus kan me niet voorstellen dat ze het niet aannemen ;)

De plannen voor de bak klinken ook super goed, gaat nog een luxe plek worden :P
Het is jullie zo gegund om straks lekker met alle paarden daar aan de slag te kunnen, zie het al helemaal voor me <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 16:41

@Tamara, het eerste band van hippo safety fence is 4,7cm. Het tweede band waar toch mijn voorkeur naar uitgaat is 10,5.
Het voordeel van het eerste band is dat het breekt uit veiligheid voor het paard.
Het voordeel van het tweede band is dat het 3 ijzeren draden erin heeft waardoor het band met hitte niet kan gaan lubberen, wat de eerste wel schijnt te kunnen. 1 van die ijzerdraden in het band kun je aansluiten op je schrikdr app als je dat zou willen, maar dat wil ik niet. Dus band 2 is 2x zo breed en daarom 2x zo duur.

Hi Cera, nou de bak wordt voorlopig niet zo luxe, alleen maar een hek om een stuk grond om te kunnen trainen, maar alleen dat al zal zo'n verademing zijn als ik voor Callas een plek kan creëren waar ze zich veilig voelt, zoals voor op het erf, en waar ze het leuk vindt om te zijn. Als de bak in de toekomst klaar is, ga ik het ook eerst als miniweiland voor ze gebruiken. Vaak inzetten zodat het leuk is. Dan grondwerken. Dan erin rijden als het vertrouwd is. Later als die geldboot komt aanvaren dan gaan we er een bodem in maken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:49

En zo is het maar net ;). Die bovenste band gaat inderdaad lubberen, ervaring mee dus ik zou het nooit meer doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 21:53

Aha, dat is fijne feedback Balance, dank, dan ben ik blij dat ik ga voor de dure versie!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:29

Ik had in Nederland zo'n band, de dunnere. Alleen in het begin lubberde die een beetje, maar dat kan je weer strak trekken. Daarna bleef het jaren gewoon strak. Had er wel een stroomdraad bij omdat er een paard doorheen ging.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:26

De brede band lijkt me ook mooier Monique. De staaldraden zou ik persoonlijk wel spannend vinden maar ik las dat ze uitrekken als er een paard in/overheen hangt. Dat vind ik een veilig idee.
Mijn lint op de track is 4 cm, dan is 4,7 cm best smal als bakomheining, maar dat is ook weer mijn persoonlijke mening.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 00:04

Hi Tinka, dank ook voor jouw ervaringen. Ik heb er inderdaad ook op het devis spanners bij gevraagd.

We gaan voor het brede band. We vinden dat het meest op een plank lijken. Het geeft echt een flinke zichtbarrière. Dus ja, Tamara, 4,7 vinden wij ook te smal voor een bakomheining.

Op de site van het tweede, dus brede, band, staat een filmpje en dan rijden ze een auto in het band en het breekt niet dus ik heb daarover geen zorgen voor de paardjes. Hier de link naar dat filmpje, je klikt onderaan op het rechter filmpje https://www.abrivert.com/cloture-en-pol ... -hsw3-p114