Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:20

Houd ze goed in de gaten. Mijne stond echt van de een op de andere dag slecht en had ook gelijk beide voeten gekanteld hoefbeen. Stelt me ergens heel egoïstisch wel gerust, dat ze bij jou ook zo reageert, ik loop me nog altijd op te vreten dat ik er iets aan had kunnen doen om het te voorkomen. Maar tegen stress om zoiets kun je niks. :(:)

Saul

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:31

Hmm. Dat stelt mij dan niet gerust.
Maar ergens wel blij dat het niet enkel in mijn hoofd zit dat dit door de rouw kan komen.

Er komt hopelijk dus over 2 weken een pony bij …

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:36

Kan je meteen iets aan het voer doen, Saul? Even extreem voorzichtig dat er naast de stress geen enkele mm is die de druppel kan zijn?
Pony lenen heb je vast al over nagedacht. Soms zeggen ze wel iets over een spiegel, maar dat lijkt me ook eng

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:14

Pony lenen heb ik over nagedacht. Maar ze is 26 en dat levert dan twee keer stress op. Ik denk dat ze beter even deze hopelijk 2 weken uit kan zitten. Heb ook al gedacht haar tijdelijk bij de buren te zetten. Maar gezien vakanties al te stressvol is waren lijkt me dat ook niet slim.

De weides zijn dicht nu. (Al ging ze daar niet meer heen. Ze staat bijna alleen nog maar in de stal :(

Ze krijgt graszaad hooi. Dus qua voeding kan ik helaas niet heel veel meer doen.

Thanks dames voor de tips!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:33

Je kan eventueel het hooi nog weken, dat trekt het suiker eruit is mij destijds aangeraden door de da. Niet om je extreem ongerust te maken, mijn pony heeft dus jarenlang gelopen dat je achteraf dacht hoe is die nooit hoefbevangen geweest.

Sterkte en succes!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:59

Thanks! Ik kijk het even aan en als ik het niet vertrouw dan sluit ik de hooistomer terug aan. (Deze was eigenlijk voor de ruin)

Ze is helaas bekend met HB. Maar de laatste keer was in 2013 dus ik klop even af.

Wel volle bak cushing dus stress op stress is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:22

Ja, snap ik hoor. Dat is 2 keer wennen aan een nieuwe... Hopen dat de 2 weken omvliegen en ze weer dolgelukkig wordt met nieuwe vriendin. Ik duim!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:30

Toch handig dat internet, zou gister een paard bekijken. Gevraagd naar medisch verleden, blessures etc. was helemaal goed. Vind ik later online dat paard peesblessure had. Erg vervelend dat je mensen gewoon niet kan vertrouwen

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:32

Pinacolada schreef:
Toch handig dat internet, zou gister een paard bekijken. Gevraagd naar medisch verleden, blessures etc. was helemaal goed. Vind ik later online dat paard peesblessure had. Erg vervelend dat je mensen gewoon niet kan vertrouwen

Dat is wel erg zuur :(
Hoe ben je er uiteindelijk achter gekomen?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:19

Had gegoogled op naam paard en toen vond ik dr met foto en dit verhaal, kon niet missen. Verkoopster ontkende het ook niet, kon ook niet. Maar idd erg zuur, leek me ook echt een leuk paard

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:28

Dat heb ik ook een keer gehad. Ik had al bij dat paard gekeken en was in twijfel. Vond het verhaal waarom paard stilgestaan had nogal twijfelachtig.

Na lang googlen vond ik ook dat er sprake was geweest van een blessure. Omdat de eigenaar daar niet eerlijk over geweest was, ben ik afgehaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:58

Wij hadden ooit een E-pony laten keuren en deze werd afgekeurd. In 2008.
Mijn dochter zat toen op Bokt in een HK en had er over verteld.
Maanden later kreeg mijn dochter van een Bokker een PB. Zij had de pony gekocht voor haar dochter en de pony was levensgevaarlijk geworden.
Mijn dochter heeft toen haar doorverwezen naar mij.
Ik heb haar toen de XR'S gestuurd en na lang onderhandelen heeft zij een groot deel van het aankoopbedrag teruggekregen en hebben ze de pony toch gehouden en het stalbeleid enz. aangepast.

De pony M2 stond toen te koop voor € 4500 en had ernstige HKO.
Toen ik na het negatieve advies de pony niet wilde, bood hij de pony aan voor € 2500 en later zelfs aan mij voor € 2000. Zo graag wilde hij er vanaf. Maar ik wilde mij geen problemen en verdriet van dochters op de hals halen, dus dat niet gedaan.
De Bokker had hem voor € 3500 gekocht als sportpony. En geen XR-s laten doen tijdens de keuring.

Ik Google ook echt alles.
De fokker van mijn huidige paard, heeft helemaal geen SM, dus niets te vinden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:48

Wij vergeten altijd te googlen voor aanschaf. Met alles. Hebben zo al een aantal keer de kop gestoten dus, en een keer loeihard van een paard gevallen bij bezichtiging :+

Amy heb ik wel de hele geschiedenis van dankzij Bokt en Marjan :D

Ze werd een tijd geleden uitgemaakt voor alien. Kan ik er ook wel uithalen zo
Afbeelding
Maar ze vond dat masker echt helemaal niks om aan te trekken, dus ik moest wat anders verzinnen. Wij hebben echter verder alleen paardenmaskers liggen, dus
Afbeelding
Uhh, ze heeft hele kleine oortjes. Is net een nar nu :))

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:54

Ik knipte de oortjes er altijd af :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:06

Haha dat masker, ze lijkt ook wel echt een alien zo ja haha.

Eerlijkheid duurt het langst denk ik altijd, wel handig tegenwoordig social media. Grote kans dat als mensen wel eerlijk zijn en een blessure over is dat mensen nog steeds gewoon geïnteresseerd zijn. Maar bij een leugen is het vertrouwen direct weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:32

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:22

Ik ben inmiddels 3 mensen tegengekomen op Facebook groepen waar ik contact mee heb gehad over te koop staande paarden die niet helemaal
Zuivere koffie blijken. 2 ervan had ik geen goed gevoel bij vooraf, eentje zou ik zo ingestonken zijn, paard was gelukkig niet wat ik zocht.

Googlen doe ik altijd wel even, zeker als ik de naam van het paard heb en de afstamming, vaak vind je dan wel vanalles terug

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:24

Electra63 schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-koop ... 4tOhEj-Lng

Toevallig een artikel over "misleiding" bij verkoop dressuurtopper ad € 12000.
Verkoper moet hem terugnemen, besluit de rechter.

Oh wow, wat goed dat zo iemand op het matje geroepen wordt!

Dus zelfs als je via MP een paard particulier koopt heb je rechten, dat is fijn om te weten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:48

Evercreek schreef:
Electra63 schreef:

Dus zelfs als je via MP een paard particulier koopt heb je rechten, dat is fijn om te weten.

Je hebt altijd wel rechten maar veel mensen vergeten voor het gemak dat daar ook plichten bij horen.

Blijkbaar had deze persoon dat voldoende voor elkaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:37

Evercreek schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind het alleen vreemd dat in het verslag de Cornage wel genoemd wordt en dan van koper verder geen onderzoeksplicht wordt verwacht.

Ik ken wel andere verhalen van paarden met verborgen gebreken, die resulteren in rechtszaken van jaren met alle kosten van dien.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:50

Ik vind het vooral raar als je zo in de paarden zit en je niet weet wat cornage inhoudt. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 20:51

Ik vind het vreemd dat ze de cornage niet gehoord hebben..doet me wel twijfelen aan de kennis. Zeker ook bij een top dressuur paard kopen voor e12.000,- in deze markt..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:02

Ik heb eerder medelijden met de verkoper :+

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:31

Volgens mij is het zo dat als je de koper expliciet vraagt of betreffend paard geschikt is voor jouw doelen, en de verkoper antwoord daarop dat dat zo is, dat dat al valt onder onderzoeksplicht?

Verkoper wist hier natuurlijk ook meer van en heeft dit paard willens en wetens met dit gebrek verkocht aan een schijnbaar niet zo op de hoogte zijnde koper. Tja ik vind daar wat van

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 21:56

Rochiril schreef:
Volgens mij is het zo dat als je de koper expliciet vraagt of betreffend paard geschikt is voor jouw doelen, en de verkoper antwoord daarop dat dat zo is, dat dat al valt onder onderzoeksplicht?

Verkoper wist hier natuurlijk ook meer van en heeft dit paard willens en wetens met dit gebrek verkocht aan een schijnbaar niet zo op de hoogte zijnde koper. Tja ik vind daar wat van

Ja, dat vind ik ook.

Maar een dressuurtopper van € 12000?
Stalgenootje heeft vorig jaar ook een ruin Z1 met cornage gekocht voor die prijs.
Van wel een bekend jurylid in deze regio. Maar in de advertentie stond vermeld: gunstig geprijsd i.v.m. Cornage. Zij reed zelf L1 en is voor haar een leerpaard en dat gaat prima.