Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 06:16

Ayasha schreef:
Idd, daarom dus ook dat ik wat zoek nu. :j
Nu ik kwam daar wel in 2007 ongeveer… hij had toen geen piste of niks. Dus wellicht is hij nu wel minder extreem dan toen. Met bit rijden was ook echt mishandeling in zijn ogen toen. IJzers, bit, kon niet, mocht niet, wilde hij niet zien. :+

Als hij academisch werkt zal hij nu toch ook met bit werken lijkt me. Ik heb wel delen mee genomen, Rêve heeft leren trailer laden zoals Jossy het toen ook deed en wil ik wat meer te zeggen hebben knoop ik liever een touwhalster er rond dan een hoofdstel. :=
Dus heb ook van hel echt wel dingen mee genomen maar wil niet meer terug. _O-
Pretty was hard maar Rêve maakt hem dood vrees ik. :=

Pretty kon overal doorheen maar viel niet aan zoals Rêve wel kan doen…. := Pretty trapte wel wat Rêve dan weer minder doet. Maar als je dat zelfde met Rêve wil proberen kan je best maken dat ze niet aan je kan. := := Dus dat wil ik echt niet met haar doen want ik heb nu een soort van werkende relatie met haar. :=

Ook al denk ik dat ze het expres doet:

[ Afbeelding ]

Niet om je topic over te nemen, maar van mij mag je Reve zijn gang laten gaan met jossy :j
Ik heb een paard van hem gehad waar hij mee gewerkt heeft voor zijn nh periode. En hij mag nog veel paarden “fluisteren”, die schade maakt hij nooit meer goed.

Maar wat heb je Reve nu weer aangedaan dat ze dat gedaan heeft _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:03

Misschien heb je iets aan mijn tip. Overgangen rijden helpt inder daad niet bij alle paarden. Bij Hercule viel pas het kwartje, en ook Polie had er veel plezier van, door vóór de verruiming hem als het waren op zijn gat te zetten en echt te verzamelen. Ik klikte er zelfs met mijn tong bij en hij moest dan zeer langzaam draven op zo'n n manier dat hij begon te swingen (als het ware piaff). Je vraagt halve ophouding, voorzichtig wat ondersteunen met zeer zachte kuit om hem van daaruit te laten verruimen door naar voren te rijden in draf. In het begin versnellen ze maar opeens heb je paar assen verruiming en dat belonen en uitbouwen. Ze moeten het inderdaad eerst begrijpen.
Dan vertrekken ze van achteruit en krijg je na oefenen een paar passen verruiming. En dat bouw je op. Mijn paarden hadden ook niet doe bouw om te verruimen.
Ik geloof zelf nl niet dat academisch je gaat helpen maar eerder Duits klassiek rijden. Ik had altijd het gevoel dat ik de paarden als het ware "op hun gat" moest zetten. Dus laten zitten als het waren.

Duhelo

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:49

@pien: dat is ook de hele insteek van academisch. Eerst gaan zitten, van daaruit vooruit om die gangen mooi uit te werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:09

Duhelo schreef:
@pien: dat is ook de hele insteek van academisch. Eerst gaan zitten, van daaruit vooruit om die gangen mooi uit te werken.

Duhelo in een oud topic klassiek versus Academisch heb ik weinig of geen paarden werkelijk verzameld gezien op die foto's. Dat mag dan wel de insteek zijn maar ik zag het niet.

[DRS] Klassieke vs Academische Rijkunst

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 12:46

Ik zie het bij de moderne dressuur ook weinig maar dat betekend niet dat niemand het correct doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:25

pien_2010 schreef:
Duhelo schreef:

Duhelo in een oud topic klassiek versus Academisch heb ik weinig of geen paarden werkelijk verzameld gezien op die foto's. Dat mag dan wel de insteek zijn maar ik zag het niet.

[DRS] Klassieke vs Academische Rijkunst

ik denk / vrees dat er heel veel "klutsers" rondrijden die maar "iets" doen.
Maar dat heb je in de moderne dressuur ook, in de klassieke dressuur, duitse dressuur idem.
Zelfs in het NH etc, Parelli zou zo vriendelijk moeten zijn naar het paard toe, maar na een filmpje te zien waar linda parella met een blind paard "werkte" en herhaaldelijk de musketon in dat arm dier zijn gezicht sloeg wapperde terwijl dat paard geen benul had wat de bedoeling was, ben ik daar ook wel van terug gekomen.

Mij zal het eerlijk gezegd een worst wezen welke stijl ik rij, ik heb een hele fijne lesgeefster, de manier werkt voor mij én mijn paarden, en ik pik overal uit wat ik kan gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:31

Ik denk wel dat academische iets meer lijdt onder die groep die wil maar niet kan en dan zich af schermen met ‘jamaar ik rijd academisch daar ken jij niks van.’ :=
Of nouja die willen ook niet echt maar je snapt m wel
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:33

Herkenbaar Duhelo, ik heb ooit ook een aantal Parelli aanhangers met hun paarden zien "werken". Die dieren stonden met afhangend hoofd, dode ogen en afhangende oren precies te doen wat ze moesten doen. Geen sprankje lol sprak eruit.

Ayasha, mijn Bontje kon eerst ook amper tot niet echt verruimen. Ik ben aan de hand begonnen. Zelf achteruit lopen, paard aan de hand: normaal stappen, stap verkleinen, stap weer "verruimen" naar arbeidsstap. Steeds maar 1-2 pasjes, totdat ze dat snapte, het verschil tussen korter en normaal. Van daaruit eens een pasje ruimer en direct weer terug. Begonnen op normale rechte zijden en toen ze "terug en ruimer" wat meer ging snappen, ben ik dat ook gaan doen in de SB: korter, normaal, korter normaal, langer, normaal etc.
Ze heeft toch geleerd wat meer te verruimen onder het zadel, voor haar makkelijkste als ik bleef doorzitten. Maar ging echt met halve passen bij wijze van en een lange adem.
Heb onlangs ook een les van iemand anders gezien, dat paard moest ook verruimen. Werd "voorwaarts gejaagd" op de lange zijde, dier kon zijn balans niet eens vinden, krabbelde enkel een beetje meer dan ie al deed. Met mijn Bontje had ik ook niet naar voren moeten oplossen, dat had zij niet aangekund.

Geen idee of je er iets mee kan hoor

Edit: ik bedenk me ineens dat jij met jouw lichaam wellicht niet zo makkelijk naast het paard loopt, excuus

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:03

Ik vind persoonlijk het grondwerk ook moeilijker dan erop. En zeker als je wat grotere / massievere paarden hebt, die lopen je zo onderste boven.
Mijn trekpaarden verliezen snel balans en die lossen dat op door te gaan bulldozeren. Dus zeker in die verruiming verlies je ze supersnel, dan zit ik er liever op, ben ik tenminste mee ipv dat ik eronder lig.
Ik kan me ook wel voorstellen dat Rêve misschien niet het veiligste paard is om op korte afstand mee te grondwerken :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 21:38

Er langs lopen is idd niet mijn sterkste kant. Ik kan heel basic longeren en als het echt moet ook dubbele longe maar ik los dingen liefst op vanuit het zadel omdat ik veel behendiger ben in het zadel. :D

Reve is best oké vanaf de grond hoor. Als ze aan het werk is is ze braaf. Alleen als ze gewoon van A naar B gebracht wordt kan ze wat nijdig zijn. :+ ik denk dat Rêve haar trut zijn vaak is dat ze zich verveelt en ze heeft dan laat door dat haar ide van bezigheid een probleem is. :+

Sam kan je niet mee werken aan de longe ongeacht hoe lang de lijn is of hoeveel je er hebt. Die stopt niet met galopperen of gooit zich achterover. := Die is dan weer alleen van A naar B te brengen aan een touwtje op voorwaarde dat ie mag trippelen. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 17:06

De andere wannabe Spanjaard is vandaag met touwtjes gelongeerd en deed het super flink ondanks grasmaaiers enz aan alle kanten (het was nationale werk in je tuin met het meest luidruchtige apparaat dat je hebt dag)
Ze is ook al mooi aan het veranderen in die bovenlijn. :+:

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:50

Haha! Ja die dag is het blijkbaar vaak net als je even rustig met je paard wil werken! :+

Maar super dat ze het zo goed deed!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 20:35

Paloma komt van zweten op de poetsplaats bij het zadelen van de stress. En vandaag heeft ze fijn gewerkt tussen al die onzin en geen drupje zweet. :+: Ben zo blij dat ze iig die ontspanning al gevonden heeft. Ze schrok even flink op een gegeven moment maar liet ook weer de spanning los… :+: ze wordt nog een echt functionerend paard. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:50

Wat hoopgevend Kathleen. Top!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 00:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Lauren in eerste instantie eerlijk gezegd heb dat ik het wilde proberen maar haar niet kon beloven dat Paloma ook echt geschikt zou worden om aangenaam mee te werken. Mijn ide van ‘rustig’ is niet de standaard rustig. _O-

Maar van wat ik nu van haar zie denk ik dat ze nog wel eens een prima paard kan worden. :j Ze is gevoelig maar slim en ze is ontzettend werkwillig.

Het sneue is dat ze bang lijkt van haar eigen lijf. :(:) als ze gaat ontspannen dan zie je haar echt af en toe schrikken van het feit dat ze ontspant. :+

Weet niet of ik de filmpjes van jou mag delen Lauren? Bij jou had ze haar issues over de buurmannen los gelaten. _O- Bij mij was ze nog ‘caught between a rock and a hard place.’ _O-

Mooi is dan ook dat Lauren goed aan voelt dat hoewel ze het goed deed de touwtjes wel een nieuwe ervaring waren en dat alleen longeren genoeg was vandaag. :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 06:13

Komt vast goed :j

Mareentje schrok nog in de wei van haar eigen scheet toen ze al een jaar of 8 was :=
En dat is toch ook een redelijk functionerend paardje geworden :) Als ze op een gegeven moment wat zelfverzekerder worden en wat hebben meegemaakt & overleefd dan gaat het ergste randje er wel vanaf :(:)

Laurenntms

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:52

je mag alles delen hoor :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 18:10

Eerst even met mij. Ik pak haar meestal eerst even zeker als we iets nieuw doen zoals een hulpteugel er om heen.

Daarna krijgt Lauren de touwtjes in handen. :D

Het probleem met Paloma was niet perse dat ze bang was, dat gaat vaak met vertrouwen wel goed. Het probleem was dat als ze begint te rennen, er op of als je haar vast hebt ze niet stopt tot ze bv haar stal in kan. Planken, draad enz zag ze niet of negeerde ze. Dát er uit krijgen is vaak iets gecompliceerder. :D

Paloma leert dus vooral ‘ho’ en ‘rustig.’

Daarom zit ik er ook op aan de longe omdat als ze hier door de planken gaat ze naar de rijksweg kan. Aan de hand is het er uit lijkt het dus das hoopgevend. Maar onder het zadel willen we eerst zeker zijn dat ze me niet moeten op pikken over de grens. :+ want ze kan best hard en houdt dat lang vol. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 20:36

Jay! De eerste draf van Paloma en Lauren is een feit. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 06:16

Toppie! Een draf is beter dan een d'r af :))

Laurenntms

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:06

“Ik ga draven he”
Kathleen: oke
“Ik ga he”
Kathleen en stylio wachten geduldig
“OKE IK GA NU HOU ZE HE”
Nog altijd niks…
“Is een halve ronde ook goed?”
Kathleen: nee een volledige en ga nu!
_O- _O-
Ik heb mijn angst overwonnen :):)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:29

Hahahahahaha Lauren _O- dapper "kind"..... _O-

Wat zul jij op een roze wolk zitten...en pmarena opmerking moet ik ook zo om lachen... _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 10:40

Laurenntms schreef:
“Ik ga draven he”
Kathleen: oke
“Ik ga he”
Kathleen en stylio wachten geduldig
“OKE IK GA NU HOU ZE HE”
Nog altijd niks…
“Is een halve ronde ook goed?”
Kathleen: nee een volledige en ga nu!
_O- _O-
Ik heb mijn angst overwonnen :):)

Stylio en ik allebei heel rustig: ‘we hebben haar vast Lauren komt goed.’

_O- je hebt het goed gedaan. De details strijken we nog wel glad. :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:26

Geweldig wat een mooie stappen maken jullie met elkaar!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 23:09

Vandaag een klein stapje terug gedaan. Ze was erg vluchterig maar we merkten het al bij het zadelen. Het ging niet zoals gepland maar het was denk ik voor haar wel een nuttige training in die zin dat we gestopt zijn toen ze ging ontspannen ook al was het met horten en stoten. :(:) we zijn letterlijk een uur met de ‘rustig’ bezig geweest en het resultaat was dat ik soort van controle had maar ook omdat ze aan de longe hing. Zaterdag had ik haar los durven rijden maar vandaag zou ik dat risico niet genomen hebben.

Als het zo’n dag is probeer ik dat voor Lauren ook nuttig te maken door te zeggen wat ik doe wanneer ik het doe en achteraf heb ik ook uitgelegd waar ik de fout in ging waardoor ze me haast dumpte. :+

Leren van wat goed gaat maar ook van mijn inschattingsfouten. :j en leren dat fouten maken iets is wat je blijft doen. Lauren is enorm gemotiveerd maar soms wat te streng voor zichzelf.

En het is niet dat die stap terug niet gezien mag worden maar we hadden geen handen over voor het filmen. :+ misschien toch die pixio maar vragen voor kerst. _O-

Heb wel een filmpje van zaterdag waar ze een hele milde vorm van het vluchten toont maar dat kwam ze nog vrij makkelijk terug. Vandaag gooide ze wat schijnbewegingen in de mix. :+

Heb wel mijn dubbele longe terug gevonden. Eens kijken of ik daarmee iets nuttiger kan longeren want met 1 longe heb je niet zoveel in te brengen bij een vluchter natuurlijk.

(Ja Lauren als dat werkt ga je dat ook leren. _O-)