Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:00

Everwind schreef:
dierenfan schreef:
Noem het een dwaling...ik geloof absoluut niet dat BIJ12 onpartijdig is en dat alle wolven hier in Nederland en België 100% wolf zijn geloof ik net zo min. Als dat zo is hadden ze dat al lang meerdere malen bewezen. Ze brengen dat echter niet openbaar en doen alles er aan om dat ook niet te doen. Als het allemaal zuiver is dan kun je zoiets tegenwoordig zo simpel bewijzen.

Waarom moet men tegenwoordig van elk waanidee bewijzen dat het niet zo is? :? Het bewijs dat het wél zo is, ligt ook niet voor het oprapen zo te zien. :D

Gek he als er zo ontzettend moeilijk aan DNA te komen is plus de kosten die men dan zelf moet dragen EN een instituut vinden die wel eerlijke uitslag wil geven richting particulieren. Waarom moet het op deze manier terwijl BIJ12 al heel lang duidelijkheid kan geven maar dat gewoon weigert. Ik vind het pas kortzichtig om er maar gewoon vanuit te gaan dat wolven met afwijkend gedrag 100% wolf zijn omdat voorstanders dat zeggen zonder bewijs te leveren.

Er wordt zeker veel aan de wolf verdiend door natuur organisaties. De lezingen, de wandeltochten en 'survivals' en nu ook de aanstaande opleiding tot wolf kenner. 5 dagen les 1250 euro...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:17

19 februari 2023 THÜRINGEN/Duitsland/Video
Dode waakhond ontdekt naast schapenweide in district Ilm PREVIEW by MDR THÜRINGEN Vanaf 14 februari 2023, 10:08 uur In het district Ilm hebben wandelaars een dode waakhond gevonden naast een schapenweide. Aangezien het dier bijtwonden heeft, zou het gedood kunnen zijn door een wolf. Of dit het geval was, wordt nu onderzocht. Een dergelijke Pyreneese berghond werd dood aangetroffen in Thüringen met bijtwonden. (Archieffoto) Fotorechten: dpa In Espenfeld in het district Ilm ontdekten wandelaars donderdag 9 februari een dode herdershond met bijtwonden. Daarnaast werden drie vermiste schapen gemeld, aldus het "Wolf, Beaver, Lynx Competence Centre". Espenfeld: waakhond dood aangetroffen Het is nog onduidelijk of de hond mogelijk door een wolf is gedood. Een wolvenexpert heeft monsters genomen van de beetwond, die nu worden onderzocht. De resultaten van de genetische analyse zouden ten vroegste midden februari beschikbaar moeten zijn. Volgens de eigenaar hadden twee waakhonden in de nacht van donderdag 9 februari de 16 schapen tellende kudde in de gaten gehouden. s Ochtends lag het hek op zijn kant. De dode hond lag niet ver van de weide. Volgens de eerste beoordelingen zou de hond enkele schapen buiten het hek verdedigd hebben, terwijl de andere bij de kudde bleef en deze beschermde. In het verleden zijn bij de veehouder in Espenfeld meermaals genetische bewijzen gevonden van het doden van schapen door wolven."

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 468998978/

2 kudde bewakingshonden op 16 schapen. 1 hond dood en 3 schapen kwijt. Dan nog blijft men maar beweren dat kudde bewakingshonden de oplossing is......arme dieren!!!

Ja ik weet het is nog niet definitief vastgesteld dat het 1 of meer wolven waren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:18

Marigold schreef:
Ik zeg niet dat de eigenaar van de ponies hysterisch reageert, daar heb ik het helemaal niet over. Nogal logisch en evident dat het heel sneu is wat er gebeurd is. Zo wil niemand zijn ponies aantreffen.

Ik heb het over het gedrag van Annemieke. Voor Bij12 langs zelf dna afnemen uit puur wantrouwen. Omdat ze gelooft dat het om hybriden gaat en bij12 dat zou achterhouden. Een prijs uitloven voor wie kan aantonen dat wolven zijn uitgezet.

Ik ben daar behoorlijk allergisch voor merk ik. Die hele basis van wantrouwen, en dat de aandacht naar zichzelf trekken en mensen meetrekken in haar waan.

Ik ben bij al de partijen die met de wolven bezig zijn wel bij lezingen en symposia geweest en ken die groepen goed genoeg om te weten dat er onderling veel controle is (ze nemen niet alles zomaar van elkaar aan, er zit dus een zelf corrigerend mechanisme in.)
Wolven zijn nou eenmaal niet uitgezet, als er dna van een hybride zou worden gevonden wordt dat heus wel bekend gemaakt en de dna data wordt, zij het met enige vertraging, gewoon gedeeld in de updates.

Bij12 is geen balangengroep, wolven in nederland is niet pro wolf of anti landbouwhuisdieren, het zijn ecologen die de verspreiding en gedrag van de wolven volgen. Die hele hetze is echt nergens goed voor en het bevalt me ook totaal niet. Het is een dwaling en meer niet.

Denk dat velen daar anders over denken...
En beetje nuchter verstand zou jou ook anders moeten laten denken.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:38

dierenfan schreef:
Everwind schreef:
Waarom moet men tegenwoordig van elk waanidee bewijzen dat het niet zo is? :? Het bewijs dat het wél zo is, ligt ook niet voor het oprapen zo te zien. :D

Gek he als er zo ontzettend moeilijk aan DNA te komen is plus de kosten die men dan zelf moet dragen EN een instituut vinden die wel eerlijke uitslag wil geven richting particulieren. Waarom moet het op deze manier terwijl BIJ12 al heel lang duidelijkheid kan geven maar dat gewoon weigert. Ik vind het pas kortzichtig om er maar gewoon vanuit te gaan dat wolven met afwijkend gedrag 100% wolf zijn omdat voorstanders dat zeggen zonder bewijs te leveren.

Er wordt zeker veel aan de wolf verdiend door natuur organisaties. De lezingen, de wandeltochten en 'survivals' en nu ook de aanstaande opleiding tot wolf kenner. 5 dagen les 1250 euro...

Waarom wordt er bij voorbaat vanuit gegaan dat BIJ12 geen eerlijke uitslag geeft? Hoezo is een zwervende wolf in bevolkt gebied, afwijkend gedrag? We hebben al decennia lang niet met wolven temaken gehad. Hoe weten wij wat afwijkend gedrag is? Is het aanvallen van meerdere dieren afwijkend gedrag?
Bestaan er werkelijk door een overheidsinstantie georganiseerde wolvenwandelingen of survivals? :')

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:42

dierenfan schreef:
Dode waakhond ontdekt naast schapenweide in district Ilm PREVIEW by MDR THÜRINGEN Vanaf 14 februari 2023, 10:08 uur In het district Ilm hebben wandelaars een dode waakhond gevonden naast een schapenweide. Aangezien het dier bijtwonden heeft, zou het gedood kunnen zijn door een wolf. Of dit het geval was, wordt nu onderzocht. Een dergelijke Pyreneese berghond werd dood aangetroffen in Thüringen met bijtwonden. (Archieffoto) Fotorechten: dpa In Espenfeld in het district Ilm ontdekten wandelaars donderdag 9 februari een dode herdershond met bijtwonden. Daarnaast werden drie vermiste schapen gemeld, aldus het "Wolf, Beaver, Lynx Competence Centre". Espenfeld: waakhond dood aangetroffen Het is nog onduidelijk of de hond mogelijk door een wolf is gedood. Een wolvenexpert heeft monsters genomen van de beetwond, die nu worden onderzocht. De resultaten van de genetische analyse zouden ten vroegste midden februari beschikbaar moeten zijn. Volgens de eigenaar hadden twee waakhonden in de nacht van donderdag 9 februari de 16 schapen tellende kudde in de gaten gehouden. s Ochtends lag het hek op zijn kant. De dode hond lag niet ver van de weide. Volgens de eerste beoordelingen zou de hond enkele schapen buiten het hek verdedigd hebben, terwijl de andere bij de kudde bleef en deze beschermde. In het verleden zijn bij de veehouder in Espenfeld meermaals genetische bewijzen gevonden van het doden van schapen door wolven."

2 kudde bewakingshonden op 16 schapen. 1 hond dood en 3 schapen kwijt. Dan nog blijft men maar beweren dat kudde bewakingshonden de oplossing is......arme dieren!!!

Ja ik weet het is nog niet definitief vastgesteld dat het 1 of meer wolven waren.

Ik snap werkelijk niet waarom we hier in NL (wederom) niet naar landen kijken die veel meer ervaring hebben met wolven. 1 of 2 honden werkt idd niet, daar hebben een paar wolven geen probleem mee. In Canada heeft men bijv een roedel beschermingshonden, samen met bewegingssensoren die licht én geluid produceren. Niet 1 bewakingshond en een hek van 1,50 hoog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:15

De partij voor de dieren en zeker hun aanhang hebben een groot aandeel in de polarisatie rondom het debat over de wolf. Dus in die zin is hun rol imo wel discutabel. Waarom zou een dier als de wolf meer rechten hebben dan de gedomesticeerde dieren die nu ten prooi vallen? De verantwoordelijkheid wordt nu puur bij de dierenhouders gelegd en dat vind ik niet terecht. Omdat het niet klopt. Ook met een wolfwerend raster of met kudde bewakingshonden kan het mis gaan. En je ziet maar, die honden zelf kunnen ook ten prooi vallen aan de wolf. Dat noemde ik pas ook in een pro wolf draadje op Facebook. Maar dat was dom kletsen volgens de mensen daar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:21

Everwind schreef:
dierenfan schreef:

Ik snap werkelijk niet waarom we hier in NL (wederom) niet naar landen kijken die veel meer ervaring hebben met wolven. 1 of 2 honden werkt idd niet, daar hebben een paar wolven geen probleem mee. In Canada heeft men bijv een roedel beschermingshonden, samen met bewegingssensoren die licht én geluid produceren. Niet 1 bewakingshond en een hek van 1,50 hoog.

Duitsland ligt niet in Nederland...
Daarnaast een kudde bewakingshonden en dat op 16 schapen ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij willen schapenhouders schapen houden en geen kudde brok of vlees etende kolossen van een honden. Dat werkt ook niet in Nederland. Gegarandeerd geklaag van geluidsoverlast en je mag je kudde honden opruimen. Naast dat een kudde honden die bewaakt gewoon levensgevaarlijk is voor voorbijgangers die wij hier in Nederland vele malen meer hebben dan in landen met echte uitgestrekte natuurgebieden. Veel wat daar werkt is hier gewoon onmogelijk door de dichtheid qua bevolking

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:28

Oh het is zo makkelijk roepen...
Oplossingen aandragen als je zelf niet in de problemen zit!

Even een roedel kudde bewakingshonden aanschaffen en bij je schapen zetten hier in NL
Yeah right!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:41

Dat geldt overigens ook voor een wolfwerend raster.
Wie heeft dat bedacht en op welke wijsheden is deze kennis gebaseerd?
Het heeft geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden als er landen zijn waar wolven, coyotes etc. dagelijks voor problemen zorgen. Lifestock Guardian Dogs ( kuddebeschermingshonden) dienen juist opgeleid én getraind te worden om een kudde dieren te beschermen. Ook daar moeten de verhoudingen ( aantal honden op aantal dieren in de kudde) kloppen en werkt men met hoge hekwerken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:42

Popstra schreef:
Oh het is zo makkelijk roepen...
Oplossingen aandragen als je zelf niet in de problemen zit!

Even een roedel kudde bewakingshonden aanschaffen en bij je schapen zetten hier in NL
Yeah right!!

Je kop in het zand steken en doen alsof de wolf er niet is, kan ook niet meer. Daar is vee de dupe van en dat gebeurd best nog. Ook mensen die de faciliteiten hebben om hun dieren veilig/ veiliger te zetten, doen dat niet, puur uit principe.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:42

Waar zeg ik dat jullie allemaal een kudde bewakingshonden moeten aanschaffen? :')
Iemand zei dat ze een bewakingshond ook doodbijten. Klopt, daarom hebben mensen die deze manier van beschermen succesvol gebruiken ook meerdere honden én gebruiken zij daarnaast geluids en lichtsensoren.

Wat ik dan weer heel makkelijk vind, is bij elke mogelijke oplossing meteen roepen dat het te duur, te veel werk, niet leuk of onmogelijk is. En dat het het dierenwelzijn van de mogelijke slachtoffers niet ingevaar mag komen. Sorry hoor, maar levend opgevreten worden door een roedel wolven is ook niet echt bevordelijk voor het dierenwelzijn.

Helemaal met je eens Wintu!
"Want anders kon het ook altijd zo, en ik ga niet alles veranderen voor een dier dat hier niet hoort".

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:46

Kaja schreef:
Het heeft geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden als er landen zijn waar wolven, coyotes etc. dagelijks voor problemen zorgen. Lifestock Guardian Dogs ( kuddebeschermingshonden) dienen juist opgeleid én getraind te worden om een kudde dieren te beschermen. Ook daar moeten de verhoudingen ( aantal honden op aantal dieren in de kudde) kloppen en werkt men met hoge hekwerken.

De overheid moet te rade gaan bij mensen die hier vaker met dat bijltje hakken en ik gok dat dat geen nederlanders zijn, maar dat je idd naar landen als Canada en zo moet gaan kijken.
Verschilletje is dat in Drenthe bijvoorbeeld amper genoeg wild zit voor een wolf, door de nulstand die wordt aangehouden ten behoeve van de boeren. Misschien de Oostvaardersplassen open zetten, nulstand opheffen. En zorgen dat wild overal weer gaan kan. Dat is iig al iets wat je zonder de EU kan regelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:55

In Oostenrijk zijn 20 kudde bewaking honden in het asiel beland. En niemand wilde ze.
In de natuur was het te druk voor ze... Hoe is dat hier dan bij een drukke Veluwe?

Toevallig hier verderop wel een honderd schapen met 2 honden. Ze blaffen zowat de hele dag.
Hier kan dat op 1 van de weinige plekken. Want nu winter komt er weinig op de landerijen. Maar als fietsen en zo weer begint :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:55

Everwind schreef:
Waar zeg ik dat jullie allemaal een kudde bewakingshonden moeten aanschaffen? :')
Iemand zei dat ze een bewakingshond ook doodbijten. Klopt, daarom hebben mensen die deze manier van beschermen succesvol gebruiken ook meerdere honden én gebruiken zij daarnaast geluids en lichtsensoren.

Wat ik dan weer heel makkelijk vind, is bij elke mogelijke oplossing meteen roepen dat het te duur, te veel werk, niet leuk of onmogelijk is. En dat het het dierenwelzijn van de mogelijke slachtoffers niet ingevaar mag komen. Sorry hoor, maar levend opgevreten worden door een roedel wolven is ook niet echt bevordelijk voor het dierenwelzijn.

"Want anders kon het ook altijd zo, en ik ga niet alles veranderen voor een dier dat hier niet hoort".

Wat zie jij dan als mogelijke oplossing? Puur uit oprechte interesse.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:16

SusanH schreef:
Everwind schreef:

Een oplossing gaat er niet zijn als beide partijen niet gaan samenwerken. Van de wolf afkomen gaat m niet worden. Gaat er een weg komt er wel een volgende enz enz.
Vooralsnog vind ik dat beheer wel daadwerkelijk een optie moet zijn en het besef moet inzakken dat het misschien wel nooit helemaal opgelost gaat worden, maar dat het werkbaar moet zijn. Een roedel wolven in het DFW met te weinig wild, is niet werkbaar en daar moet naar gekeken worden.
Maar ook als dierhouder zal je beter je best moeten doen en naar oplossingen zoeken. Dus niet je dieren maar ergens neer plempen onder het mom 'die wolf die hoort hier niet, dus ik zet ze hier gewoon neer en als ze opgevreten worden dan wijs ik met de vinger naar de overheid. Stukje zelfverantwoording moet er zijn. Gemeenten moeten soepeler zijn in gebieden met wolven, zodat mensen de mogelijkheid krijgen hun dieren in een schuilstal kunnen zetten, die dicht kan. Westerveld is daar inmiddels iets soepeler in geworden, heb ik vernomen.
Hier zijn sommige schapenboeren heel welwillend, die vragen de subsidie aan, die zetten een wolfwerend raster en dan blijkt het niet voldoende, dat is zuur en dat moet verbeterd, waar gaat het mis. Op de plekken waar het raster niet goed was zijn geen wolvensporen aangetroffen, dus waar gaat het dan mis.
Ipv allemaal heel hard te gaan roepen, wat niet helpt, moeten we constructief bezig en moet afschot ook gewoon op tafel liggen. Die wolf is er, wegkijken of net doen of ie er niet is, kan niet meer, dat kost je je dieren.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:20

SusanH schreef:
Everwind schreef:

Dat weet ik nog niet. Ik ben me er echter wel in aan het verdiepen hoe men het op andere plekken doet.

Mijn nichtje woont in Michigan, ik heb het er met haar over gehad. Daar hebben ze ook wolven. Echter niet dezelfde problemen als hier. Ze komen daar niet in de bewoonde gebieden en blijven in dichte roedels. Er lopen daar ook bergleeuwen en beren en daar zijn ze bang voor. Om die hier dan maar los te laten lijkt me ook niet de oplossing :D

Ik ben echter wel van mening dat men misschien voorlopig moet stoppen met jagen. Bij voldoende wild, lijkt er minder vee te worden aangevallen.

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:48

Ben het helemaal eens hoor dat je al het mogelijke moet doen je dieren te beschermen. Ik snap ook niet dat mensen hun dieren nog onbeschermd 24/7 buiten durven te laten en ja, dat gebeurd nog veel in gebieden waar zeker van is er wolven huis flink houden. Maar ook zeker dat het aantal wolven in beheer gehouden moet worden.
Ga je je beesten beschermen dan zullen zij helaas beperkt gaan worden in hun ruimte. Het is gewoonweg niet te doen vele hectares te omheinen.
En met omheinen bedoel ik een degelijk diep ingegraven stalen hoog hekwerk met ook nog eens stroom er omheen ipv een gammel rastertje.
Dat gaat nooit goed gevonden worden als dat overal geplaatst word want het is gewoonweg geen ,smoel,
En moet men dit nu allemaal willen voor die ohzo beschermde wolf!?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:01

Wintu schreef:
Kaja schreef:

De overheid moet te rade gaan bij mensen die hier vaker met dat bijltje hakken en ik gok dat dat geen nederlanders zijn, maar dat je idd naar landen als Canada en zo moet gaan kijken.
Verschilletje is dat in Drenthe bijvoorbeeld amper genoeg wild zit voor een wolf, door de nulstand die wordt aangehouden ten behoeve van de boeren. Misschien de Oostvaardersplassen open zetten, nulstand opheffen. En zorgen dat wild overal weer gaan kan. Dat is iig al iets wat je zonder de EU kan regelen.

Wil jij nu Canada vergelijken met Nederland ?
Ben je wel eens in Canada geweest ?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:10

Het enige waar ik een beetje vertrouwen in heb, is een omheining als in een dierentuin, dus wat is dat? 3.5m hoog gaas met stroom erop? Maar dat is toch niet te betalen, ingegraven deels. Want anders graven ze er alsnog onder door.

Al het andere is naar mijn idee niet reeel (qua onderhoud of qua gebruik, ik kan wel palen en lint van 3m hoog neerzetten, maar dan moet ik bij elke opening ook een touwladder hebben hangen, want zo hoog kan ik er niet bij).
Laatst bijgewerkt door Sanet op 19-02-23 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:11

Happinez schreef:
Wintu schreef:

Dit is nou precies wat ik bedoel. Jij wilt dus niet naar oplossingen zoeken in landen als Canada omdat het op dat punt volgens jou niet ge vergelijken is. De jarenlange ervaring gooien we daarom over boord zonder die een blik waardig te keuren.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:15

@ Everwind, een groot verschil is dat Canada zo uitgestrekt is dat de wolven daar in afgelegen natuurgebieden kunnen leven, terwijl ze in Nederland elke paar kilometer weer een dorp tegenkomen.
Nederland is te klein om ze schuw te kunnen houden, er is meer interactie met mensen en hun vee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:28

al was 3,5 meter hoog ingegraven wel te betalen, daar ga je geen vergunning voor krijgen.
daarnaast we zien de wolven hier overdag al door de weides lopen, dus alleen een nacht paddock daarmee is ook niet eens voldoende.

In uitgestrekte gebieden zoals Canada schieten ze de wolven die te dichtbij komen gewoon af.
Zo gaan te tamme wolven ook niet fokken en blijven ze wel hun natuurlijke schuwheid houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:30

Everwind schreef:
Dit is nou precies wat ik bedoel. Jij wilt dus niet naar oplossingen zoeken in landen als Canada omdat het op dat punt volgens jou niet ge vergelijken is. De jarenlange ervaring gooien we daarom over boord zonder die een blik waardig te keuren.

Maar de 'oplossingen' zijn betere hekken: mag in Nederland niet. Is landschapsvervuiling.
Of kuddebewakingshonden: Nederland is te klein om in elke wei een roedel grote honden te hebben die niet vies zijn om Fikkie van tante Truus op te peuzelen. Plus geluidsoverlast; Nederlanders kunnen heel goed klagen.

En ik blijf erbij, waarom wel honden opofferen? Is dat minder zielig?

Ja we kunnen kijken naar het buitenland, maar het vertalen naar Nederland is een vak apart.
Je kan simpelweg de almen in Oostenrijk niet vergelijken met weides in het Groene Hart.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:41

Everwind schreef:
Happinez schreef:

Nee hoor , alleen ben ik in canada geweest ( met paarden gewerkt in het buitengebied ) een aantal weken en heb dus in RL gezien hoe uitgestrekt het is en zo niet te vergelijken is met Nederland.
ik heb coyoties gezien en gehoord in RL en dan praten we nog maar over het kleine neefje van de wolf.
Dus nee heeft niet te maken met geen oplossingen willen maar wat jullie doen is appels met peren vergelijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:58

Wintu schreef:

Wildstand voor op/terug -komst wolf in Canada en VS was ong. 4x nu en dat was dankzij jagers. Die 75% reductie komt van de impact van de wolf op de wildstand (iets met jonge/drachtige dieren zijn makkelijk te vangen). Met het "kleine" verschil dat daar een wolf of coyote die te dicht bij vee/bebouwing komt geschoten wordt. Idem voor een wolf in het wild die bij mensen in de buurt komt, veel mensen lopen daar niet voor niets met pistool op de heup in buitengebied. Maakt/houdt ze schuw en als honger ze toch richting vee drijft ontstaat de nodige druk op de wolvenpopulatie via afschot, (en dan nog hebben ze problemen genoeg). Niet bepaald zaken die hier in Europa mogen/gebruikelijk zijn. Qua wetgeving echter is dat een interpretatiefout. Richtlijn vereist bescherming van ALLE soorten, dus ook afschot van roofdieren als de prooidierpopulaties daardoor in gevaar komen naast de mogelijkheid tot afschot om economische, veiligheids, etc. redenen. Meer lobby die dat claimt als klopt niet dan wat er in de wet staat. Er is dus geen wettelijke belemmering op afschot van de wolf, als je wil kan er zat redenen aangedragen worden om zelfs een nulstand wolf richtlijn te ondersteunen. Er zijn nl zat wolven in het verspreidingsgebied, dat er binnen die gebieden ongeschikte plekken zijn is daarmee geen probleem.