[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:20

Leuk filmpje weer Monique en de klok , ik kan niet anders zeggen dan prachtig en dat ik jaloers ben :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:19

Wat een gave sleutels en wat een geweldig idee!! Heel mooi!
En die handige Harry zou ik wel eens een tijdje willen lenen, wat kan jouw man veel!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 13:25

-Namiro- schreef:
Daar had ik nog niet over nagedacht.. Callas.. dat is dan een groter ding dan de scopie zelf.
Hopelijk is het niet nodig en was het indd maar een onschuldig iets!

En zo’n man als Erwin herken ik en heb ik hier ook.. al het grote werk is leuk en interessant maar de details cq de afwerking.. mwah! Die slaat hij over om aan een volgend project te beginnen.. :x

Ik denk dat dat met veel mannen zo is. Stoere bouwwerken maken, het nest voor het vrouwtje maken, maar de inrichting en decoratie is toch smaakgevoeliger en precisiewerk. Daar zijn vrouwen beter in.

Hoe gaat het ondertussen met Poupie? Ik heb geen bloedneuzen meer gezien. Ze doet het gewoon zoals ze altijd doet. Ik vind haar nog wel steeds minder drammerig. Want het is wel een dametje dat gewoon over je heen kan lopen. Maar goed, dat heeft misschien minder met energie te maken dan met haar gedrag. Geen bloedneuzen dus tot zover blij.

fardoe schreef:
Leuk filmpje weer Monique en de klok , ik kan niet anders zeggen dan prachtig en dat ik jaloers ben :D

De klok was echt zo'n tref. We komen dus bij die man voor deuren. (Ze blijken nu niet te passen, dus we hebben er voorlopig niets aan, maar wie weet ergens anders weer in het huis. Mogelijk boven aan de ooit toekomstige trap.) Zijn vrouw vraagt of we nog een leren bank willen, neuh, veggie en zo, of we dan nog een "was"tafel, letterlijk zo'n oud ding, willen. Ja daar wilde ik wel naar kijken, komen we in een kamer, een eldorado voor ouwe meuk liefhebbers echt. En ik zag gelijk dat klokje. Alles uit die kamer moest weg. Kwijl. Maar dat klokje. Gelijk verliefd. Afijn, ik raak er niet over uitgepraat wat een tref dat is. Hij vroeg nadat we dus de deuren het wastafeltje en de klok hadden ingeladen een prijs en zijn vrouw deed er nog een oud latafeltje gratis bij. Dus gelukkig hadden we veel meer gepind dan alleen voor de deuren. Ga ik thuis zitten rekenen, hahaha, heeft die schurk me een tientje genaaid! Dus nix geen gratis tafeltje, lol. Maar Erwin vond op internet dat het klokje 6x zoveel waard is als wij hebben betaald, dus hebben we hem weer teruggenaaid.

En Tamara, als je dat klokje al leuk vond, dan had je eergisteren mee moeten gaan. We zijn naar een antiekebouwmaterialenhandel geweest, wauwie. Echt ik had een slabbetje nodig. Ik bleef kwijlen, oude wijntonnen, tig miljoen tuindecoratie antikiteiten, binnen deco ook oud, en oude pilaren, oude hekken, oude tegels. We hebben de spaarpot maar opengetrokken. Het is voor ons geresveerd en in april wordt het allemaal geleverd en ik zal in het filmpje dit weekend wat foto's plaatsen van wat we besteld hebben.

Muga schreef:
Wat een gave sleutels en wat een geweldig idee!! Heel mooi!
En die handige Harry zou ik wel eens een tijdje willen lenen, wat kan jouw man veel!

Die sleutels had ik eigenlijk het idee van dat ik daar een mobiel van zou gaan maken, maar toen ik de lege gaten boven de planken zag dacht ik, waarom niet.

Bon, over de voeten van Callas. Ik heb vandaag even een filmpje gemaakt. Ik hoop dat het er duidelijk op staat. Ik baal, want ze is supergevoelig gaan lopen, soms echt op eieren, soms vind ik zelfs dat ze niet rad is. Ze ontlast vooral rechtsvoor. Ik denk dat ze weer echt pijn in haar zolen heeft doordat de smederin zo veel rand heeft weggehaald. Callas zal wel weer helemaal blauw zijn van binnen arm beest. Ik ga het toch maar weer zelf doen. Wat mis ik mijn smid van ons tweede huis. Ik dacht dat deze vrouw een tref was, maar ze is nu 3x geweest of 4x en ik ben toch niet happy. En Callas al helemaal niet. Het rottige is, dat blauwe plekken in zolen, ook zweren kunnen worden. En sowieso duurt het wéken eer een blauwe plek is weggetrokken. Ben ik weer terug bij af, dat had ik in het begin in het vorige huis ook. En ze blijft dat zo lang gevoelig. En dat terwijl toen we het zelf deden hier, ze niet meer gevoelig was. Ik baal. Voorlopig ga ik er niet op uiteraard, arm dier.

De link https://youtu.be/K9nM96QCYZA

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:28

Poeh, dat is echt niet okay zoals ze is bekapt. Hopelijk vallen de gevolgen mee en loopt ze snel weer rad.
Gelukkig komt het voorjaar eraan. Dan groeien hoeven toch wat sneller.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:51

Ai daar is inderdaad wel heel veel wand afgehaald. Mij is altijd geleerd dat je alleen de buitenste hoefwand flink mag afronden, de binnenste hoefwand moet altijd in contact blijven met de grond en dat doet die hier niet. Ze loopt inderdaad op haar zool nu.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:27

Ik ben heel benieuwd naar het filmpje met antieke ouwe meuk. Heerlijk dat soort oude spullen en zeker oude bouwmaterialen.
Foto’s van de hoeven zullen duidelijker te bekijken zijn dan een filmpje. Ik zie vooral bij haar hielen nog veel hoefwand zitten en of ze bij de teen op de zool loopt kan ik zien omdat het beeld beweegt. Er lijkt nog wat hoefwand te staan en de scherpe afronding snap ik. Wel lelijk gedaan, dat had wel wat netter afgerond kunnen worden.
Als ze de steunsels heeft laten staan dan kan de gevoeligheid ook daardoor komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 16:42

Ja, dat vind ik ook @Senna en @Judith. Ik baal dus. Sowieso echt alleen maar met hoefschoenen weer gaan rijden voor een hele tijd. Misschien zelfs hoefschoenen in de wei aandoen. Probleem is dan dat ze zich beter voelt en mogelijk dan eens even knettert en ze trapt dan haar schoenen uit. Zie het maar weer eens terug te vinden...

Maar ik vraag haar niet weer. Ik ga Erwin weer overhalen het weer zelf te gaan doen.

@Tamara hier wat foto's misschien is dat beter? En ja ik vond ook dat ze bij de hielen wat meer heeft laten zitten, maar dat deden we zelf ook wel om haar wat minder plat te laten staan en de rek op de pezen wat te beperken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:50

Oei dit is volgens mij wel de klassieke reden waarom natuurlijk bekappen een slechte naam heeft gekregen...
Ze probeert Callas op een vrij korte termijn te brengen naar het ideaal beeld > een hoef waarbij de wand net een mm boven de zool uit komt en een zool zo gezond dat er niks aan gedaan hoeft te worden. Maar helaas werkt dat niet veel alle paarden zo.

Los van de wand die voor Callas oncomfortabel kort is (die van mij staat altijd zo kort en draaft zonder problemen over grind dus kort is ook relatief ;) ) zie ik veel te lange steunsels die mee dragen en veel dode zool die weg gehaald moet worden.

Afbeelding

Wat blauw is kan je waarschijnlijk zo wegkrabben met de hoevenkrabber, dat is allemaal dood en zit alleen maar in de weg (kan ook voor te veel druk zorgen) dus zou dat zelf voorzichtig weg halen. Rood zijn de steunsels, deze mogen niet mee dragen dus moeten tot zool niveau mee gesneden worden. Paarden kunnen hiervan ook al veel last hebben dus gok dat ze daarna ook al wat comfortabeler loopt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:23

Eens met Cera, ik heb een bekap cursus gedaan, een eeuwigheid geleden. Daar heb ik wel geleerd dat steunsels niet te lang mogen en dooie hoorn weggehaald moet worden. Mijn rug laat het helaas niet toe zelf te bekappen.
Hier een foto van 1 van Mercy haar hoeven na het bekappen.
Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:52

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:34

Bedankt voor de foto’s Monique, duidelijk is te zien dat de zool niet heel concaaf is. De overgroeide steunsels zullen bijdragen aan het niet comfortabel lopen.
In de ideale situatie wil je een hiellanding, dit omdat de straal, het straalkussen en de kraakbeentakken de schokbrekers zijn in de voet.
Je idee is goed , je wil hoogte in de hiel. Maar je wil ook dat de hoef niet gaat flaren. Dat betekent van de hiel afblijven zodat je hoogte houd maar dan moet je wel de hoefwand inkorten zodat het paard ook echt alleen op de hiel land.
De teen heeft ze wel heel radicaal ingekort maar ik denk dat ze van de lange teen af wilde.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 15:35

Hi Cera, Tinka en Tamara, dank jullie voor jullie foto's, links en uitleg. Helder! Lief dat jullie de moeite nemen, mij iets te leren. Erwin gaat als het goed is vandaag de steunsels voor me wegknippen/wegsnijden. Ik heb geprobeerd de zool verder kaal te krabben, maar dat lukt niet, het zit stevig vast. Ze loopt wel al iets beter dan van de week. Maar nog heel kort en je ziet dat ze niet comfortabel loopt. Hoefschoenen was geen goed idee. De modder zuigt te erg.

Afijn, zo gaan de dagen voorbij. Poupette heb ik niet meer kunnen betrappen op een bloedneus. Gelukkig.

Shadow komt de laatste dagen wel regelmatig voorbij in mijn dromen. Komt omdat ik er veel over nadenk dat áls ik of die d.a. nu wel geweten had wat het was, of we hem dan hadden kunnen redden in de kliniek in Toulouse. Toen ik het gevoel had dat de d.a. niet wist wat ie aan het doen was, had ik een 2nd opinion moeten aanvragen. Maar goed. Als je alles van te voren weet.

Ondertussen is er iets aan de hand met Xerox. Die is in de war, staat aan verkeerde deuren te krabben om naar buiten te mogen, heeft al een paar keer in de gang al lopend geplast wat een prachtig zigzagspoor opleverde, en hij trekt raar met zijn achterpoot. Nog een dagje aankijken, anders maar weer naar de dierenarts. Yoda doet het megagoed. Op dit filmpje komt ze even voorbij. Kijk eens wat een vette prop het is geworden ;-) maar haar gedrag spreekt boekdelen. Ze is het zonnetje in huis.

https://youtu.be/a-7vE6U2krA

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:40

Leuk filmpje weer Monique. Vooral de antieke oude spullen. Had wel een iets langer item mogen zijn wat mij betreft. Ja, dat is het nadeel van dieren hebben , de zorgen en het verdriet dat je er van kan hebben. Maar de liefde en de gezelligheid en het plezier die dieren brengen is voor mij heel veel waard.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:04

Wat fijn dat het goed lijkt te gaan met Poupette :j

En heerlijk filmpje weer! Lekker divers :D
Prachtig dorpje ook waar jullie doorheen rijden, krijg ik meteen een vakantie gevoel van <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:36

Leuk filmpje inderdaad! En Yoda ziet er inderdaad bizar goed uit. Heerlijk dier!
Ik snap je zorgen om Xerox. Hij was ook niet de jongste meer toch?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 13:24

fardoe schreef:
Leuk filmpje weer Monique. Vooral de antieke oude spullen. Had wel een iets langer item mogen zijn wat mij betreft. Ja, dat is het nadeel van dieren hebben , de zorgen en het verdriet dat je er van kan hebben. Maar de liefde en de gezelligheid en het plezier die dieren brengen is voor mij heel veel waard.

Een vriendin van mij neemt geen dieren meer, ze heeft altijd paarden honden en katten gehad, maar iedere keer het verdriet van het verlies kan ze niet meer aan. Toch zit haar huis gelukkig vol met katten, maar dan van de buren die er niet voor zorgen. Maar ik snap haar wel. Maar ik ben net als jij, ik vind dieren zo leuk! En ik hoop dat ze het ook leuk vinden bij mij te zijn.

En de antieke oude spullen, een hele dag om daar goed rond te kijken was al te weinig, laat staan een paar seconden in een filmpje ;-) En je kunt je geld goed kwijt daar 8)7

Cera_D schreef:
Wat fijn dat het goed lijkt te gaan met Poupette :j

En heerlijk filmpje weer! Lekker divers :D
Prachtig dorpje ook waar jullie doorheen rijden, krijg ik meteen een vakantie gevoel van <3

Dat 'lijken' Cera, dat is wat misschien de adder onder het gras is. Afijn, voorlopig doet ze het heerlijk, lente en winter wisselen zich hier nog af, maar ze heeft er zin in. Ze trekt weer aan de lijn!

En we wisten niet van deze omgeving af. Erg liefelijk en zoveel schattige dorpjes! Het ligt pal west van Toulouse en noord boven ons. En met het mooie weer, hadden wij ook een vakantiegevoel!

JudithO schreef:
Leuk filmpje inderdaad! En Yoda ziet er inderdaad bizar goed uit. Heerlijk dier!
Ik snap je zorgen om Xerox. Hij was ook niet de jongste meer toch?

@Judith, ik ga zo ongeveer nu op Yoda's lijn letten, ze wordt moddervet, mwah, maar ze zit nu heel goed in haar vel. En het is echt het zonnetje in huis. Ze kan ook een soort van zitten te dutten, met een beetje knikkebollen en dan druipt al het vel dat ze heeft naar benee. Oren, wangen, lippen... die zwaartekracht. Het lukt me alleen telkens maar niet er een foto van te maken want ze hoort iedere beweging en dan wordt ze wakker.

We weten niet hoe oud Xerox is. We hebben hem gevonden in aug 2018. De dierenarts schatte hem toen op 10 minstens, maar eerder 12. Wij denken dat dat te oud geschat was. We schatten hem nu op 11 of 12. Dus al wel ruim middelbaar, maar hij zou nog wel een jaar of 3 mee moeten kunnen gokken wij. Oude Unique is nu 16,5 echt ongelooflijk. Gisteren had hij weer een epileptische aanval. Nu alles weer goed, maar wat een stress voor ons ook. Ik heb wel medicijnen voor hem, maar toch gebeurt het. Alles nu weer goed, maar veel dweilen erdoorheen. Als je epi bent dan laat je alles lopen en gaan. 2 voor de prijs van 1. En erna is hij nog in de war. Dit keer ging hij zitten poepen in de slaapkamer. Lekker dun, want hij had met de aanval de vaste drol al laten gaan. Gelukkig houdt Yoda het heel stoer nu droog gedurende de nacht! Knap meisje!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 19:26

Ik dacht vandaag dat het gevoelige wat minder geworden was. Dus maar weer eens een zadel op Callas gelegd, het is nu al een week of twee dat we niet ohz gewerkt hebben. Voor de zekerheid hoefschoenen aan, maar ik vond haar nog steeds slecht lopen. En dat alleen in stap, ik ben niet eens gaan draven. De hoefschoenen nog uitgedaan omdat dat misschien extra druk kan geven, maar dat hielp niet.

De grote vraag is natuurlijk waar de pijn vandaan komt. Het is volgens mij geen bewegingskreupelheid uit de schouder of zo, maar belastingskreupelheid misschien niet alleen in de voet maar in de knie?

Dus na een paar minuten stappen Erwin gevraagd het te filmen zodat ik het zelf terug kan zien en na vijf minuten filmen weer gestopt en nu staat ze lekker hooi te kanen op stal. Erg jammer want ze had erg goede zin, meteen vanaf het begin al briesen. Dat doet ze maar zelden.

Ze is gevoelig dus volgens mij op rv. Als ik linksom cirkel is er weinig te voelen. Rechtsom is gevoelig. Bijvoorbeeld van 1 minuut tot 1.30 als ik daar naar 'beneden' loop, het is nauwelijks een helling, zet ze rv minder ver weg. Vanaf 2.30 minuut vind ik dat je het goed ziet. Vanaf 3.30 minuten zie je het nog meer en waar ik zeg, nee dat is niet goed hè, hebben we haar hoefschoenen uitgedaan om te kijken wat dat opleverde, omdat behalve dat het extra druk op de zool kan geven ook ervoor kan zorgen dat ze minder goed kan draaien op de grond door meer frictie. Maar geen verschil volgens mij.

Dus naar links geen last. Rechtuit en plat minder last, naar rechts en naar beneden meer last. Wat denken jullie dat het kan zijn, of ben ik gek en loopt ze gewoon goed?

Ik heb het filmpje voor jullie op yt gezet. https://youtu.be/eNZXl4Ocqmk

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:32

Ik vind het vooral met het omhoog lopen heel duidelijk. Onregelmatig op rechtsvoor inderdaad. Valt daar extra op omdat ze flink doorloopt.
Hoe en wat precies, daar durf ik niks van te zeggen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:31

Rechtsvoor loopt ze met hoefschoenen duidelijk kort. Zonder vind ik het er meer ontspannen uitzien. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik echt slecht ben in het kunnen zien van kreupelheid. Als je voelt dat ze onregelmatig loopt Monique dan is dat ook zo, je kunt je gevoel daarin gewoon volgen.
Laatst heb ik een onderzoek gelezen waarin werd gekeken hoe de hoefbeweging was op ijzers, met hoefschoenen of kunstof beslag. De hoef met de hoefschoen stond meteen stil bij contact met de grond. Ik weet helaas niet meer waar ik het onderzoek heb gelezen op internet anders had ik de link gedeeld.
Het kan wel verklaren dat wanneer Callas nog gevoelig is op haar hoeven dit door de hoefschoen versterkt word.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:26

Bij de kleinere cirkels rechtsom is zowel rechtsvoor als rechtsachter erg kort.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:27

Ze lijkt rv kort te lopen. Jammer dat je geen filmpje hebt van hoe ze in draf loopt. Daar zie je dat soort dingen vaak veel duidelijker. Hoeft niet onder het zadel, kan gewoon ernaast lopen.
Mercy liep na de laatste keer bekappen ook gevoelig, dat heeft wel een maand geduurd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:56

fardoe schreef:
Rechtsvoor loopt ze met hoefschoenen duidelijk kort. Zonder vind ik het er meer ontspannen uitzien. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik echt slecht ben in het kunnen zien van kreupelheid. Als je voelt dat ze onregelmatig loopt Monique dan is dat ook zo, je kunt je gevoel daarin gewoon volgen.
Laatst heb ik een onderzoek gelezen waarin werd gekeken hoe de hoefbeweging was op ijzers, met hoefschoenen of kunstof beslag. De hoef met de hoefschoen stond meteen stil bij contact met de grond. Ik weet helaas niet meer waar ik het onderzoek heb gelezen op internet anders had ik de link gedeeld.
Het kan wel verklaren dat wanneer Callas nog gevoelig is op haar hoeven dit door de hoefschoen versterkt word.

Waar heb je dat gelezen ?
Ik had die indruk nl al dat een hoefschoen te hard afremt .

Ga je filmpje even kijken Mo

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:21

Ik heb het op internet gelezen, maar ik weet niet meer hoe ik daar op kwam Zinzi_jewel.
De onderzoekers waren in ieder geval ook verbaasd dat het rubber van de schoen zo’n remmende werking had op de grond. Neemt niet weg dat goede hoefschoenen veel demping hebben voor gevoelige hoeven of voorkomen dat de voeten te snel slijten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 13:40

HI Allemaal, dank voor jullie feedback, ik antwoord een op jullie allemaal zonder quotes.

De hoefschoenen zijn op zich erg fijn, maar op vaste bodem kunnen de voeten niet fijn draaien en komt er een extra belasting op spieren. Ik heb al 20 jaar hoefschoenen bij mijn paardjes en die wijsheid heb ik van een smid, die hoefschoenen onzin vond en ijzers beter vond.

Ja ik vind zelf dat ze erg gevoelig voelt. Voor mijn gevoel naar omlaag lopen loopt ze korter dan op het plat en omhoog. Het voelt voor mij als van RV. Ik zou natuurlijk wat Tinka suggereert nog wat draftesten kunnen doen, ik zou ook zelf een buigproef kunnen doen. RA heb ik niet zo gevoeld, maar wie weet. Als het LA zou zijn, zou me dat weer niet verbazen omdat ik al bij de aankoop tegen de d.a. toen heb gezegd dat ik LA niet vertrouwde. En ze staat daar vaak mee op rust.

Ik denk verder dat het en, en is. Ik denk dat het de te korte voet in combi met sowieso al gevoelige zolen is geweest, maar ook iets anders wat ik al langere tijd denk te voelen. Ik herinnerde me namelijk dat ik vóór de hoefsmid ook al vond dat ze kort liep en dat ik dat tegen Erwin zei en dat hij toen terugzei, gelukkig maar dat de smid binnenkort komt. Dus ik vermoed dat het en, en is. Wat het allemaal lastiger maakt om te bepalen waarom ze zo kort loopt. Voeten waren gister met uitkrabben keurig droog.

Afijn, het goede nieuws van vandaag is dat we zojuist getekend hebben voor het terrein! En er zit geen 10 dagen terugtrekkingsrecht op, dus vanaf nu kunnen we plannen gaan maken voor een rijbak.
Omdat het financieel niet allemaal tegelijk kan, gaan we eerst gewoon een stuk afzetten met palen en planken, zodat ik een veilig terrein voor ons kan creëren om te draven en galopperen. Als de geldboot over een tijd binnen is, geen idee eigenlijk waar die vandaan moet komen, maar goed, dan kunnen we gaan denken over zand, drainage, doek etc aanschaffen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:19

Gefeliciteerd! Dat is erg fijn, kunnen jullie daarmee weer door.
Jammer dat je de ETA van de geldboot nog niet weet, die schijnen vaak lastig te peilen te zijn.
Maar, een afgezet stuk zal al zeker gaan schelen.