Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 06:34

Richting winter zakken ze altijd, dat is eigenlijk een jaarlijks terugkerend iets

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:29

Cioccolato schreef:
denisesilver schreef:
Ja, maar jij zeurt ook niet als het niet verkoopt :o

Dat klopt inderdaad. Hou altijd rekening met paarden sparen.

Komen overigens wel leuke koopjes voorbij doordat ze echt weg moeten :') die fok ik er bij op! :))

Het is dat ik het geld, tijd en plek er niet voor heb, en niet kan verkopen :+
Misschien ooit als ik niet meer sport of alleen men dat ik elke paar jaar wat shetjes van de markt trek ofzo :')

Ik vond van het vroege voorjaar ook nog best wat te koop staan die weg moesten à la najaarsprijzen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:43

Okee, stomme vraag hier. Wanneer maak je normaliter het aankoopbedrag over? Van tevoren of op de dag dat je het dier ophaalt?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:46

Concorde schreef:
Okee, stomme vraag hier. Wanneer maak je normaliter het aankoopbedrag over? Van tevoren of op de dag dat je het dier ophaalt?

Na positief verkoopadvies van de DA nav keuring, en dan direct opladen :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:52

Ook maar net wat je afspreekt.
Meestal na keuren inderdaad.

Met veulens nog wel aanbetaling..

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:01

Ik had de vraag in een ander topic gezet, maar misschien hier ook wel handig om te doen gezien het waarschijnlijk een angst is voor veel (toekomstige) paardeneigenaren:

Wat doen mensen als het spaarpotje op is en er komen nog meer DA kosten bij? Kun je rekeningen bij een DA in termijnen betalen? Sluit je een lening af als je geen geld bij familie kan krijgen? Laat je een paard inslapen wanneer de kosten te hoog worden en de kans op herstel misschien klein is? Of dan met pensioen en evt pijnstillers tot het einde daar is?
Dit is namelijk mijn grootste angst bij het aanschaffen van een paard, wat ik eind dit jaar/volgend jaar zou willen. Ik en mijn vriend verdienen leuk, maar we hebben ook een huis en andere dieren waar wat mee kan gebeuren. Nu heb ik ook familie die me zeker zullen helpen mocht dit nodig zijn (gelukkig), maar hoe doen andere mensen dit?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:03

Ik na positieve keuring.
En dan gaan ze mee naar huis.
Heb ook geen aanbetaling hoeven doen vooraf, bij geen van mijn paarden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:07

Dat zal voor iedereen verschillend zijn denk ik.
Ik sta er vrij nuchter in, dingen als koliek operatie doe ik niet aan.

Een andere operatie echt alleen als het goede perspectieven biedt en niet als het paard vervolgens alleen nog maar een grasmaaier is of kan zijn.

En ik hou echt heel veel van mijn paarden, heb een 32 jarige, een 26 jarige en een 6 jarige, maar er zijn voor mij gewoon grenzen.

Bij de 2 oudjes zou ik helemaal niks meer doktoren ( die kosten nu al veel extra ivm ouder worden dus meer bij moeten voeren ivm slechte tanden van de 32 jarige)

De 6 jarige alleen als het ook echt een toekomst zou hebben als rijpony.

Maar er zijn ook mensen die hun nieren zouden verkopen om een dier die eigenlijk toch al afgeschreven is in leven te houden. En daar is niks mis mee he!
Hier boven geef ik enkel aan hoe ik er in sta :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:09

Ik betaal altijd na de keuring en dan meenemen.
Let op, dat je kijkt naar je betaallimiet. :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:09

Mijn backup is lenen van partner en schoonfamilie. Bij hoge kosten kun je ook altijd een betalingsregeling krijgen :) er is volgens mij geen enkele kliniek die per se verwacht dat je 10K in 1x gaat aftikken. Als je voldoende verdient om altijd iets opzij te zetten moet het dan goedkomen.

Wat betreft inslapen vs behandelen bij sommige (dure) aandoeningen zou iedereen ongetwifjeld een andere mening hebben, ik zou persoonlijk niet willen beginnen aan een koliekoperatie oid. Extreem dure orthopedische ingrepen zijn ook niet iets vanzelfsprekends en je hebt meestal nog wel ruim voldoende tijd om erover na te denken wat voor jou en jouw paard het beste is.

O ja en veel bokkers hebben hun paarden in de verzekering :P

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:19

Betalen na positief aankoopadvies dierenarts en direct mee.

Paardenspaarpot is minimaal 10k

Koliekoperatie ga denk ik niet dat ik aan ga beginnen, te vaak gehoord dat er problemen blijven of nieuwe problemen ontstaan. Ook vanuit een dierenarts gehoord dat als je weet dat een paard een koliekoperatie gehad heeft, je deze wat betreft aankoop beter kunt laten staan, tenzij paard volledig gereden en goed in conditie is. Dan weet je dat alles goed is gegaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:37

Na de operatie van mijn pony, denk ik in het vervolg wel vier keer na voordat ik er een weer onder het mes doe. 6k lichter en na een jaar moesten we hem helaas als nog laten gaan. Ik mocht destijds in twee delen betalen, achteraf snap ik dat niet zo goed, als het bij de deurwaarders komt, kan het wel in meerdere termijnen. Maar goed, ik kon het gelukkig net betalen. Heb ook wel een achterban die kan bijschieten, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:46

denisesilver schreef:
Na de operatie van mijn pony, denk ik in het vervolg wel vier keer na voordat ik er een weer onder het mes doe. 6k lichter en na een jaar moesten we hem helaas als nog laten gaan. Ik mocht destijds in twee delen betalen, achteraf snap ik dat niet zo goed, als het bij de deurwaarders komt, kan het wel in meerdere termijnen. Maar goed, ik kon het gelukkig net betalen. Heb ook wel een achterban die kan bijschieten, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Dat is natuurlijk wel heel erg sneu :( En dan bedoel ik niet alleen voor jouw portemonnee...

Ik kan nu per maand 1200 aan de kant zetten, verwacht niet dat een paard zoveel in de maand gaat kosten met het doeleinde waar ik het voor aanschaf (recreatief, geen wedstrijden en geen dure omgeving waar ik woon), dus ik verwacht dat ik zelfs na alle maandelijkse kosten van het paard nog kan sparen voor eventuele bijkomende kosten. Toch blijf ik de angst houden dat er iets mis gaat en ik een paard moet laten gaan die misschien nog heel veel jaren paardwaardig door het leven kan gaan :') Houdt me ook gemotiveerd om goed door te sparen voor het paard er ook daadwerkelijk is :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:03

Sky_As schreef:
Dat zal voor iedereen verschillend zijn denk ik.
Ik sta er vrij nuchter in, dingen als koliek operatie doe ik niet aan.

Een andere operatie echt alleen als het goede perspectieven biedt en niet als het paard vervolgens alleen nog maar een grasmaaier is of kan zijn.

En ik hou echt heel veel van mijn paarden, heb een 32 jarige, een 26 jarige en een 6 jarige, maar er zijn voor mij gewoon grenzen.

Bij de 2 oudjes zou ik helemaal niks meer doktoren ( die kosten nu al veel extra ivm ouder worden dus meer bij moeten voeren ivm slechte tanden van de 32 jarige)

De 6 jarige alleen als het ook echt een toekomst zou hebben als rijpony.

Maar er zijn ook mensen die hun nieren zouden verkopen om een dier die eigenlijk toch al afgeschreven is in leven te houden. En daar is niks mis mee he!
Hier boven geef ik enkel aan hoe ik er in sta :)

Ik heb er altijd precies zo ingestaan als jij.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:09

Zo sta ik er ook in. Ook , omdat ik eigenlijk veel ellende hoor na de operatie. En omdat de kliniek hier niet om de hoek is...

Wat niet wil zeggen, dat ik er niets aan wil uitgeven hé ;)

Ben duizenden euro's kwijt aan m'n welsh A, die helaas echt veel pech had. Kwam er elke keer weer bovenop. Was ook goud waard , die pony. Totdat een suf klein ongelukje helaas net de druppel was en we m in moesten laten slapen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:33

Concorde schreef:

Tussen de keuring en het inladen, dus op de dag zelf.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:02

Hier wordt de pony 5 augustus gekeurd en zou het weekend erop gebracht worden.

Nog niet afgesproken wanneer te betalen eigenlijk.
Ze hoefde geen aanbetaling. Pony stond ook niet te koop.

Mss toch maar vragen van te voren of ik het de 5e gelijk mee moet nemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:07

Ik zou ook niet aan koliek operatie beginnen idd. Hetzelfde als hierboven eigenlijk. En verder afhankelijk van de prognose.

Hoewel bij ons de prognose onbekend was en pas achteraf kregen we echt beetje duidelijk mee dat het extreem bijzonder is dat paard nog leeft en weer aan het rijden is zonder belemmering tot nu toe. Zijn nog niet klaar met revalideren en nog niet op oude niveau, maar meerdere dierenartsen op de kliniek hebben al gezegd dat het zo bijzonder is dat ze nog leeft, dat ze het zo goed doet en dat het een kat met 9 levens is.

Wij hebben namelijk CT scan laten doen terwijl we geen idee hadden wat de uitkomst zou zijn. Klinische beeld zei breuk. Foto's en scans lieten niks zien. Het kon dus ook inslapen worden. Wr hadden kunnen kiezen voor maanden boxrust en aankijken, maar dan had het ook gekund dat ze maandenlang onnodig had geleden als de breuk ongunstig was en misschien zou kunnen verergeren. Maar zelfs na die CT scan en dus diagnose had het nog verkeerd kunnen gaan en we waren wel veel geld kwijt aan die beeldvorming voor de diagnose (eerst al bij andere kliniek die niet verder gezocht heeft en ons wegsturen met onduidelijke misschien zoolkneuzing, houdt maar 3 dagen hoef ingepakt, maar dus wel daar al flink bedrag kwijt door foto's enzovoorts), daarna behandeling en de wetenschap dat er een hele lange revalidatie en heel veel controles aan zouden komen.

Eerlijk hebben wij ons destijds niet helemaal gerealiseerd hoe onzeker het was. De dierenartsen durfden ook niks aan te geven, alles hing af van hoe het zou gaan genezen en hoe het klinische beeld werd. Ergste was nog dat daarna op de foto's wel ineens heel veel schade te zien was door de klap die ook voor de breuk had gezorgd, wat de kansen eigenlijk kleiner maakte. Maarja, toen waren we al bezig en klinisch ging ze wel vooruit.

Betalen deden wij idd na de keuring en dan op de manier dat verkoper wilde. Soms deel contant, soms ter plekke overschrijven. Maar we hebben ook meestal niet meteen meegenomen, dus dan betaalden we en stond het op de rekening voordat we ze ophaalden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:38

Electra63 schreef:

Ja die moet je even aanpassen anders sta je 4u te wachten :')
Ik was het een keer vergeten, maar mocht hem toch meenemen en dan later betalen wat ik heel netjes vond. Wel contract getekend en ze wisten waar hij heen ging en kenden mij ook dus dat scheelt :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:13

Mijn 22-jarige fitte ruin werd vorig jaar ernstig en accuut ziek. 2 jaar daarvoor uit de verzekering gegooid i.v.m. leeftijd 20 jaar.
Gelijk DA laten komen, die wist het niet. Staleigenaar had het in 40 jaar ook nog nooit gezien. Nog.een DA laten komen, bellen met Utrecht, niemand wist het. Hij was ontzettend ziek en opgeladen naar de kliniek.
Daar hadden ze het ook nog nooit gezien. Allerlei onderzoeken en overleggen met Utrecht hem na een week uiteindelijk in laten slapen, hij had het zo benauwd.
En dan twijfel je, had je hem op dag 1 of 2 al in moeten laten slapen? Dag 3 en 4 knapte hij op, mocht hij een uurtje in de wei zelfs..... en wilde hij geborsteld worden (waar hij eigenlijk niet van hield) en dachten wij misschien mag hij eind vd week wel mee naar huis.

M.a.w. soms krijgt je paard iets en probeer je toch van alles (in overleg met DA) en is het uiteindelijk te laat.
Als wij hem op dag 1 hadden laten inslapen, hadden we denk ik, continu getwijfeld, wat had hij en hebben wij er alles aan gedaan?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:18

Was bij mijn pony ook zo. Ongelukje op de wei gehad en misschien wat kapot getrokken in bekken . Niet te transporteren, dus geen kliniek op dat moment.
Hij verbeterde langzaam . Dus dan ok.
Hij was in januari zo goed vooruit gegaan, dat ik dacht dat hij het ging redden en gewoon weer bij de rest kon staan ipv ernaast. Toen liep hij ineens met z'n knie op slot . Dierenarts erbij..Kreeg flinke dosis metacam en na 2 dagen was t beter , maar niet goed genoeg. Dag 3 echt heel slecht. Toen heb ik meteen de dierenarts gebeld en m in laten slapen.

Ze zeggen toch altijd , je bent nooit te vroeg , eerder te laat.

Achteraf gezien had ik m dus net zo goed in september in kunnen laten slapen. Had veel ellende gescheeld. Maar oktober - januari was hij goed en vrolijk. Ik had al het vermoeden dat hij niet oud ging worden ( was pas 13 en had ook cushing) door al n medische gedoe. Had ook ineens 1x koliek ( terwijl ik er hier thuis in 20 jaar nog nooit 1 met koliek heb gehad) .

Maar dat weet je niet van te voren als je een realistische kans hebt dat ie goed wordt zonder dat het dier er echt onder moet lijden, probeer je het toch. Helaas weet je niet van te voren hoe t gaat lopen.
Laatst bijgewerkt door Getup op 23-07-25 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:20

Getup schreef:
Was bij mijn pony ook zo. Ongelukje op de wei gehad en misschien wat kapot getrokken in bekken . Niet te transporteren, dus geen kliniek op dat moment.
Hij verbeterde langzaam . Dus dan ok.
Hij was in januari zo goed vooruit gegaan, dat ik dacht dat hij het ging redden en gewoon weer bij de rest kon staan ipv ernaast. Toen liep hij ineens met z'n knie op slot . Dierenarts erbij..Kreeg flinke dosis metacam en na 2 dagen was t beter , maar niet goed genoeg. Dag 3 echt heel slecht. Toen heb ik meteen de dierenarts gebeld en m in laten slapen.

Klinkt ook heftig!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:29

Was best sneu

Nichtje zag m aan de verkeerde kant van t draad staan onder de appelboom en was bang dat hij er ziek van werd ( was al paar keer hoefbevangen maar bleek cushing te hebben en kreeg dus medicijnen) . Wilde hem er uit halen, maar ze is niet zo handig soms :o . En de andere 3 stonden er meteen met hun neus bovenop omdat ze dachten dat ze een rand gras kregen.

Ipv iemand te roepen om ze even vast te houden , besloot ze de pony over het draad ( ze had t paaltje omgelegd) te jagen. Hij bleef hangen en trok alles stuk . En heeft zich daarbij zelf ook pijn gedaan. M'n dochter had t gezien en was super verdrietig en boos.

Ze bedoelde het echt goed . Maar hij stond er gras te eten ( geen drama) en dat had echt anders gekund.

En bij n pony van 1m17 had je beter t paaltje even omhoog gehouden.

Heb mezelf echt heel netjes gedragen , maar was er natuurlijk niet blij mee.

Vooral omdat m'n dochter en man in de buurt waren , die gewoon even de andere paarden vast hadden kunnen houden.

Verhaal werd nog beter toen hij na 1 dag op stal gestoken werd en vervolgens een gigantische ontsteking in z'n hoofd kreeg , die opengesneden moest worden . Iets met veel stank , pus en gaten en wondverzorging. Was er echt klaar mee.

Om nog meer ongelukken te voorkomen , uiteraard aangegeven dat iedereen behalve m'n dochters en ik die pony absoluut niet uit de stal of wei mocht halen .

Maar dat moment waarop ik de dierenarts moest bellen om m in te laten slapen..en de nacht die erop volgde was wel erg naar.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:55

c_alsemgeest schreef:
Electra63 schreef:

Ja die moet je even aanpassen anders sta je 4u te wachten :')
Ik was het een keer vergeten, maar mocht hem toch meenemen en dan later betalen wat ik heel netjes vond. Wel contract getekend en ze wisten waar hij heen ging en kenden mij ook dus dat scheelt :+

Schoot mij inderdaad ook net te binnen. Met Amy heel veel geluk gehad dat mijn tante even een deel voor kon schieten :+

Poeh Getup, zulke dingen gaan je het meest aan het hart. Het eerste paard van mijn moeder sprong van de bak op de stenen en bleef met een achterbeen achter de biels hangen. Uiteindelijk bleek het een afgescheurde knieband te zijn. Hebben we nog een jaar laten revalideren, maar door onder andere een dierenarts die niet over de brug kwam met een fatsoenlijke diagnose, en gewoon pure pech heeft het niet mogen baten.

Mijn pony had acute hoefbevangenheid een week nadat het tweede paard van mijn moeder in was laten slapen (ouderdom). Geen idee of het de stress/gemis was, of puur de voeding. Het was al najaar, en die pony had zelden zo slank gezien als het laatste jaar. Als je dan ziet dat hij jaren lang zonder problemen zo rond heeft gehuppeld, verwacht je zo'n hoefbevangenheid niet:
Afbeelding
Het jaar dat we hem in moesten laten slapen, stond zowel op de eerste als op de tweede foto dagelijks op het gras overigens:
Afbeelding

Ik had eerder verwacht dat hij koliek zou krijgen wat niet meer te managen was. Hij was daar sowieso wel gevoelig op, nadat hij als vierjarige een week lang verstoppingskoliek had gehad.

Mijn kinderpony. Ben benieuwd of die rouw ooit nog gaat slijten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:10

Hé wat een vervelende verhalen allemaal.

Hier ook veel gemaakt met beide pony’s. Met de ruin wellicht iets te lang door gedokterd ik weet het niet.

Uiteindelijk ging er een knop om bij mij, nu is het genoeg.

Frappant van de pony Denisesilver. Mijn merrie staat na 15 jaar met mijn ruin gestaan te hebben nu ook alleen.
Ze is compleet van de kaart en ook een week na het overlijden van mijn ruin staat mevrouw met een dikke manenkam ..