Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:00

Prachtig paard Ania!

Wat fijn dat het zo goed ging Simone, prachtige manen ook!

_Tarzan

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:45

Prachtig paard Ania! Die had ik ook niet laten staan haha! Is het een spanjaard?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:49

Heel knap dier Ania, gefeliciteerd!

Ik heb donderdag afscheid moeten nemen van mijn 4-jarige ruin. Ik heb constant gezegd dat ik niks nieuws wil maar wat een verschrikkelijke leegte laat hij achter.. Ik wil eerst een even niks maar misschien dat ik over een tijdje naar een veulen wil kijken zodat ik even een stap terug kan zetten met minder verplichtingen en dan over een paar jaar het rijden met een eigen paard weer op kan pakken. Ik rijd nu een paard voor mensen maar het is toch niet je eigen paard.

Zijn er meer mensen hier welke een jong paard verloren zijn? Hoe ging je daar mee om en heb je wel of niet wat nieuws gekocht?

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:54

Ik ben iets meer dan een jaar geleden mijn 5 jarige welsh cob verloren. Ik was er helemaal kapot van, en heb de eerste maanden niet eens naar andere paarden gekeken. Daarna ging ik elk paard wat ik tegen kwam met hem vergelijken. Na een half jaar kon ik dit eindelijk los laten. Ondertussen heb ik een 2,5 jarige freiberger staan en ook dit is een heerlijk dier, maar in het begin riep ik hem nog geregeld met de verkeerde naam....
Het scheelt bij mij misschien dat ik mijn oudje van 23 ook nog had staan dus niet helemaal paardloos was.
Misschien had ik dan minder snel naar iets nieuws gekeken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:59

Heel herkenbaar. Ik kijk mee met een vriendin naar een paard voor haar en kom hele lieve koppies tegen, maar ik denk niet dat ik er nu optimaal van zou kunnen genieten. Ik wil ook eerst dit kunnen verwerken voordat ik daar aan toe ben maar omdat het zo leeg voelt is het allemaal zo dubbel..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 11:01

Jong is misschien relatief, maar die van mij was 10. :) Ik viel in een enorm gat, ook omdat mijn vriendin nog wel een paard had.

Dus uiteindelijk knoerthard gaan sparen en ongeveer 4 maanden later mijn jonkie gekocht. :) Het was in het begin heel gek, maar door bewust wel te kiezen voor een jong dier ipv een bevestigde (wat mijn overleden paard wel was) en een heel ander karakter (jonkie is ontzettend lief en zachtaardig, maar wel sensibel, mijn overleden paard hield niet zo van tutten en was een stuk minder toegankelijk) viel het vergelijken eigenlijk wel mee.

Maar het is per persoon verschillend. Er staat geen bepaalde periode voor rouw of een voorschrift over hoe je "ermee om zou moeten gaan".

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-21 11:02

Ketly schreef:
Heel herkenbaar. Ik kijk mee met een vriendin naar een paard voor haar en kom hele lieve koppies tegen, maar ik denk niet dat ik er nu optimaal van zou kunnen genieten. Ik wil ook eerst dit kunnen verwerken voordat ik daar aan toe ben maar omdat het zo leeg voelt is het allemaal zo dubbel..

Soms als je er bent klikt het ook gewoon.

Denken en voelen zijn twee uitersten. :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:33

Mijn vorige was dan wel niet jong (22) maar ik had hem 12,5 jaar en doordat hij zo abrupt bij mij weg was viel ik ook echt in een mega gat.
Ik had nog 2 pony's, een shet en een mini maar had absoluut geen plezier meer in de paarden!
Ik had toen eigenlijk bedacht om een leuke A/B pony te kopen, maar die zijn tegenwoordig ook onbetaalbaar en toch stiekem naar grotere gekeken en ja toen toch maar een grote gekocht voor het geld dat ik anders aan een kleine kwijt was :')
Het gevoel is nog altijd anders, maar ik heb wél weer plezier met de paarden. Het gevoel zoals ik had bij mijn vorig paard zal ik nooit meer voelen, maar dat neemt niet weg dat ik er wel weer plezier aan kan hebben.

En ondanks ik perse weer een vos wilde en ook heb gekocht was ik mij heel bewust dat een ander paard nooit zou kunnen tippen aan mijn vorige. Ik ben gek op Fuego maar het is en blijft geen Tarzan ...

Wat ik wil zeggen? Geen idee :') Maar volg je gevoel, er is geen goed of fout :(:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:36

Mijn verzorgpaard was 25 en verzorgde ik al 15 jaar.. En ik viel ook in een groot zwart gat. Ik heb echt lichamelijke issues gehad, stress, hoofdpijn, nek die helemaal vast zat van de spanning.

Met de komst van mijn eigen paard is dat helemaal weggegaan. En inderdaad, vervangen zal hij nooit kunnen maar wel een waardige opvolger. Elk paard is anders op zijn eigen manier! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:23

Het verlies van je paard blijft denk ik altijd een groot verdriet, ongeacht de leeftijd.
Vorig jaar is mijn 27 jarige merrie overleden, ondanks haar leeftijd kwam dit heel erg plotseling (verstopping in de maag), maar poe ik heb het er nog steeds regelmatig moeilijk mee.

Vooral voor het eerst in mijn leven paardloos viel heel erg tegen, en wat ik niet had verwacht is een ruime maand later dat ik een nieuw paardje had gekocht, dat had ik ban te voren zeker niet in de planning staan maar deze kwam op mijn pad en moest blijkbaar zo zijn.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:18

Ketly schreef:

Ik heb donderdag afscheid moeten nemen van mijn 4-jarige ruin. Ik heb constant gezegd dat ik niks nieuws wil maar wat een verschrikkelijke leegte laat hij achter.. Ik wil eerst een even niks maar misschien dat ik over een tijdje naar een veulen wil kijken zodat ik even een stap terug kan zetten met minder verplichtingen en dan over een paar jaar het rijden met een eigen paard weer op kan pakken. Ik rijd nu een paard voor mensen maar het is toch niet je eigen paard.

Zijn er meer mensen hier welke een jong paard verloren zijn? Hoe ging je daar mee om en heb je wel of niet wat nieuws gekocht?

Ik heb afgelopen voorjaar mijn zevenjarige ruin laten gaan door een chronische knieblessure die niet meer te managen viel. Hij kon niet meer pijnvrij de wei op, wat de minimale eis voor mij was. Ik mis hem vreselijk, maar tegelijkertijd was ik opgelucht dat de medische molen zowel voor hem als voor mij voorbij was. Ik heb dat paard in juni 2017 gekocht, drie maanden plezier van gehad en daarna amper meer echt van genoten door die blessure.

Stiekem keek ik al langer rond omdat ik wist dat het eraan zat te komen en om die reden heb ik al vrij snel een nieuw paard gekocht (15 april ingeslapen, en op 1 mei stond de nieuwe aanwinst al in de wei :=, al ben ik me ervan bewust dat dat bizar snel was). Voor mij heeft Fedde enorm geholpen met het rouwen. Ik ga nu weer een leuke toekomst tegemoet en ik ben weer met plezier bezig op stal.

Het enige wat ik je mee kan geven is dat kijken bij een nieuw paard nooit kwaad kan. En heel veel sterkte met het verlies :knuffel:

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:22

Wat een prachtige dieren op de vorige pagina! Gefeliciteerd!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:18

Mijn eerste merrie was 24 jaar en liet een gigantische leegte achter. Uiteindelijk een paardje van 14 jaar gekocht van iemand van stal en die heb ik maar 2,5 jaar mogen hebben. Hoefbevangenheid en hoefbeen was zo gekanteld dat er maar 1 optie was. Dat vond ik zo erg, ik heb daarom bewust even een tijdje afstand genomen. Uiteindelijk ging het na 2 maanden weer zo kriebelen en een jonkie gekocht. Ongeacht de leeftijd het blijft zwaar. Sterkte in ieder geval!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:59

Wat jullie allemaal hebben heb ik ook heel sterk! Ik heb 16 jaar eigen paarden gehad dus het voelt nu als een hele grote leegte. Een jonkie lijkt mij ook fijn. Zo nu en dan even knuffelen maar nog niet de volledige zorg zodat er ook tijd is om het verlies van mijn paard te verwerken. Ik weet wel dat ik niet specifiek op zoek ga, er moet echt wat op mijn pad komen wat mij past en als dat niet zo is dan is de tijd nog niet rijp.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:35

Kruip even onder mn mee lees steen vandaan....

Vorig jaar juli mn lieve 5 jarige merrie in laten slapen, ze was niet pijn vrij te krijgen

Eind augustus had ik een ander paard, niet om haar te vervangen, maar ik viel in zo'n gat, t was zo leeg zonder paard
Dus ik snap t gevoel heel goed, een ander paard kopen is niet een vervanging, maar een nieuwe toevoeging aan je leven

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:38

Ketly schreef:

Wat zonde van je paard, heel veel sterkte! Ik heb eind juni mijn lieve Ivy moeten laten inslapen op elfjarige leeftijd. Ik ben bijna direct op zoek gegaan naar een nieuw paardje. Ivy is heel lang ziek geweest, en in die tijd heb ik besloten dat als ze er niet meer was, ik een nieuwe pony zou kopen. Ik ben ook erg blij dat ik het het heb gedaan. Twee maanden nadat Ivy is ingeslapen heb ik Abby gekocht. Het heeft me zoveel geholpen om weer lekker op stal te zijn en met een paard bezig te zijn. Ivy kan ik nooit vervangen, maar Abby is een heel leuk nieuw project waar ik weer veel plezier aan beleef.

Afbeelding

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:12

Ketly schreef:

Ik ben in juni mijn once in a lifetime paard verloren na 1,5 jaar blessureleed en onduidelijke diagnoses. Ze was 12 jaar...uiteindelijk een diagnose gekregen doormiddel van een MRI scan, en was foute boel. Ik heb er zo ontzettend veel verdriet van, mis haar zo erg. Maar ook heb ik wat jij zegt, een enorme leegte en gemis naar de paarden zelf. Heb even wat verzorgd maar dat is niks voor mij. Vandaar dat ik toch weer wat voor mezelf zoek, maar ik moet het echt voelen bij een paard, en heb geen haast. Ik ga zien wat er op m'n pad komt, en houd m'n ogen en oren open. Wie weet...!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:18

Ik heb precies hetzelfde Lui. Ik wil alleen iets waarbij ik meteen verliefd ben. Hoeft niet een topper in de dop te zijn of een bewegingswonder, maar gewoon een lief snoetje. Maar ik ben ook wel weer bang. Zodra je een paard hebt heb je al risico dat er wat aan mankeert of aan gaat mankeren. Ik rijd eerst even lekker verder met mijn bijrijdfries en wie weet komt er wat leuks voorbij.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:27

Ketly schreef:
Ik heb precies hetzelfde Lui. Ik wil alleen iets waarbij ik meteen verliefd ben. Hoeft niet een topper in de dop te zijn of een bewegingswonder, maar gewoon een lief snoetje. Maar ik ben ook wel weer bang. Zodra je een paard hebt heb je al risico dat er wat aan mankeert of aan gaat mankeren. Ik rijd eerst even lekker verder met mijn bijrijdfries en wie weet komt er wat leuks voorbij.

Wow, als of ik mijzelf hoor! Ik heb dus ook de enorme angst dat als ik weer wat koop, weer zoveel zorgen en verdriet ga krijgen. En tja, dat is iets wat misschien nog wat moet slijten, maar toch wel aanwezig zou blijven. Ach, ik zie wat er op m'n pad gaat komen, en bij verschillende paarden gaan kijken en voelen, kan nooit kwaad denk ik dan.
Heb nu helemaal geen paard of iets meer, is toch wel erg saai en leeg.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:21

Ik heb hetzelfde 3 jaar terug gehad. Vanaf februari wist ik na een second opinion dat ze niet met zekerheid konden zeggen of het goed zou komen. Ik heb Am alle kansen gegeven te herstellen, maar in augustus na een MRI bleek dat het niet meer goed kwam.
Vanaf februari had ik al wel het gevoel van wat als het niet goed komt wat wil ik dan. Toen zei ik ik wil weer kunnen genieten van en met een paard.
Op 12 augustus 2018 heb ik am in moeten laten slapen en op 17 augustus maakte ik kennis met harry en 19 augustus heb ik hem uitgeprobeerd.
Ik viel in zo'n gat en die heeft Harry voor mij opgevuld. Het duurde nog wel door omstandigheden dat hij pas 4 november van mij werd, maar in die tijd heb ik wel een band opgebouwd.
Hij had mij nodig en ik hem.
En heel eerlijk heb ik er 3 jaar later totaal geen spijt van. Harry is heel anders dan Am, maar ook een topper zeker qua karakter

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:00

Lui_ schreef:
Ketly schreef:

Wow, als of ik mijzelf hoor! Ik heb dus ook de enorme angst dat als ik weer wat koop, weer zoveel zorgen en verdriet ga krijgen. En tja, dat is iets wat misschien nog wat moet slijten, maar toch wel aanwezig zou blijven. Ach, ik zie wat er op m'n pad gaat komen, en bij verschillende paarden gaan kijken en voelen, kan nooit kwaad denk ik dan.
Heb nu helemaal geen paard of iets meer, is toch wel erg saai en leeg.

Hier herken ik mij ook in :j Mijn oude pony had waarschijnlijk die blessure al toen ik hem kocht. Ik ben niet teruggegaan naar de verkoper, want ik kon het simpelweg niet bewijzen. Nu heb ik een jonkie gekocht waarvan ik precies weet wat ermee gebeurd is en waar hij allemaal geweest is.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:07

Snap ik helemaal, dat had ik in 2017 ook, denk..koop een jong dier, is niet verpest
Was ze ook niet, geweldig dier met een behoorlijke gebruiksaanwijzing, helaas vorig jaar juli in laten slapen ivm aangeboren afwijking, was niet pijnvrij te krijgen

Inmiddels wel weer een jonkie, mee gesmokkeld met de merrie die ik vorig jaar augustus heb gekocht, was niet de planning haha, maar t veulen is te leuk dus die hou ik zelf

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:10

Lui_ schreef:
Ik ben in juni mijn once in a lifetime paard verloren na 1,5 jaar blessureleed en onduidelijke diagnoses. Ze was 12 jaar...uiteindelijk een diagnose gekregen doormiddel van een MRI scan, en was foute boel. Ik heb er zo ontzettend veel verdriet van, mis haar zo erg. Maar ook heb ik wat jij zegt, een enorme leegte en gemis naar de paarden zelf. Heb even wat verzorgd maar dat is niks voor mij. Vandaar dat ik toch weer wat voor mezelf zoek, maar ik moet het echt voelen bij een paard, en heb geen haast. Ik ga zien wat er op m'n pad komt, en houd m'n ogen en oren open. Wie weet...!

Ik lees bijna mijn eigen verhaal. Paard 10 jaar oud, 2 jaar blessure leed, uiteindelijk MRI en foute boel.. Ook in Juni ingeslapen.
Ik had al zoveel verdriet tijdens het blessureleed en miste het rijden zo hard, dat ik toen al een ander paard heb gekocht. Voor mij heeft mijn andere paard mij net door dat verdriet getrokken.
Ok ik ben ook een week niet op stal geweest omdat ik daar even geen behoefte aan had. Maar zonder mijn paard zou ik het allemaal net wat minder verwerkt hebben..

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:22

Farjen schreef:
Lui_ schreef:

Ik lees bijna mijn eigen verhaal. Paard 10 jaar oud, 2 jaar blessure leed, uiteindelijk MRI en foute boel.. Ook in Juni ingeslapen.
Ik had al zoveel verdriet tijdens het blessureleed en miste het rijden zo hard, dat ik toen al een ander paard heb gekocht. Voor mij heeft mijn andere paard mij net door dat verdriet getrokken.
Ok ik ben ook een week niet op stal geweest omdat ik daar even geen behoefte aan had. Maar zonder mijn paard zou ik het allemaal net wat minder verwerkt hebben..

Zo bizar, bijna hetzelfde verhaal idd! Ik miste het rijden ook hoor, maar heb ook heel hard geroepen nooit meer een paard. Nu mis ik het toch weer heel erg haha! Ik mis mijn maatje zo erg, zoveel verdriet van. Maar ik denk dat een nieuw paard daarin zeker kan gaan helpen. Al ben ik ook heel achterdochtig geworden en angstig. Als er maar iets is in het verhaal wat naar mijn idee niet klopt of wat ik niet zou willen, haak ik af. Maar het komt wel weer, dan duurt het maar wat langer. Heb de tijd.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:34

Ketly ik heb binnen een jaar tijd mijn 5-jarige merrie moeten laten inslapen die ik al vanaf veulen af aan had en mijn nieuwe 4-jarige die ik daarna had gekocht. Toen zei ik ‘nooit meer een paard’ en heb ik alles, maar dan ook echt alles verkocht. Toch begon het weer te kriebelen en ik heb wat paarden bekeken, maar het was het gewoon allemaal niet. Ik wilde gewoon weer een veulen, zodat ik het opgroeien en beleren in de hand had. Dus weer een veulen gekocht en die is nu 4 jaar en beleer ik samen met mijn zoon. In de tussentijd geen paard aangeraakt, want ik vind paarden van anderen gewoon niet interessant.