Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SjonnieZ schreef:Klopt mijn aanname is dat de prijzen echt wel (gaan) dalen, de markt krimpt
- de economie is tanende
- steeds meer stallen stoppen
- door belasting maatregelen is stalgeld / onderhoud van paarden sterk gestegen.
boemel schreef:Ik heb een zoektocht van 8 maanden achter de rug en ben geen expert. Voor mijn gevoel zijn de prijzen van jonge paarden echt dramatisch gekelderd.
Idem bij paarden met een “Maartje” qua gedrag of gezondheid.
Voor mijn gevoel zijn Friezen ook goedkoper geworden.
Prijzen van de betere sportpaarden zit ik niet in.
Prijzen van echt brave allround ponies/ paarden, die braaf en gezond waren leken mij zeer zeker niet gezakt.
Met name voor ponies hoor ik af en toe echt hoge prijzen.
Prijzen van rassen die veelal recreatief ingezet worden en bekend staan om hun brave karakter als: Groninger, Freiberger, Schwarzwalder Fuchs, Noriker en echt grote Haflingers kosten echt wel wat en hier was ruim voldoende animo voor. Regelmatig niet meer kunnen komen kijken.
boemel schreef:Evercreek, ik had er 3.
De eerste is nog geen 10 geworden. In laten slapen na eindeloos veel revalideren en behandelingen. Allerlei mankementen.
Nr twee haar opvolger, had gedragsproblemen. En geen kleine problemen. Ze is door de trainster overgenomen
Nr drie sinds 5 jaar van ons en nu 16 jaar oud. Altijd vriendelijk en lief, op 1x een kleine blessure na omdat ze te mallotig had gedaan, nooit iets mankeert.
Ze heeft een hele lange rug, die niet week is.
Helaas is ze in het werk niet helemaal mijn paard. Veel go, goudeerlijk, maar ik mis een stuk sensibiliteit. Is er zo een die t liefst met de kop erop en een knie actie de baan door gaat. Het kost me gewoon veel energie om haar fijn en correct over de rug te rijden.
En t is niet van waar we gisteren eindigen, starten we vandaag weer. Nee, t is iedere keer weer opnieuw.
Ik vind haar echt waanzinnig lief en enthousiast, maar ook een beetje dommig![]()
Om me heen ook mensen met Friezen. Slokdarmprobleem, knieproblemen, moeilijke karakters, mijt en mok.
Ik zeg niet dat ik er nooit meer 1 koop, maar ze zijn wel van mijn verlanglijstje af![]()
Klinkt goed qua prijzen Crazycat, maar dan moet je wel naar t buitenland en ook je routes kennen.
SjonnieZ schreef:Klopt dat dit sinds corona al geroepen wordt maar door de recente BTW ontwikkelingen en toch wel wat mindere economische vooruitzichten kan het niet anders dan dat dit daalt.
Het effect van minder fokken, waardoor de prijs stijgt of stabiliseert is pas op langere termijn zichtbaar.
Lieser schreef:SjonnieZ schreef:Klopt dat dit sinds corona al geroepen wordt maar door de recente BTW ontwikkelingen en toch wel wat mindere economische vooruitzichten kan het niet anders dan dat dit daalt.
Het effect van minder fokken, waardoor de prijs stijgt of stabiliseert is pas op langere termijn zichtbaar.
Ook minder fok zie ik niet in mijn omgeving. Ik ken meerdere KWPN-ers die alweer drachtig zijn met een veulen aan de voet. En voor handelaren maakt het helemaal niet uit. Na de Ierse import en de Spaanse paarden zie ik nu aardig wat Poolse en Hongaarse paarden te koop staan.
SjonnieZ schreef:Of er nu al meer of minder gefokt wordt weet ik niet. Daar heb ik geen zicht op.
Het zou wel een logisch gevolg zijn bij een krimpende markt.
oji schreef:Ik verwacht dus niet dat de prijzen van goede sportpaarden gaan dalen en ik verwacht ook niet dat er minder gefokt gaat worden.
Paarden die niet geschikt zijn voor het buitenland, dus de meer HTK paarden of de paarden met bemerkingen die de sportcarrière kunnen belemmeren, die zullen wel in NL blijven en daar zal wel minder vraag naar komen als de NL markt krimpt. Maar ja, de meeste fokkers fokken niet met het fokdoel HTK paard met bemerkingen, die hopen op die goede sportpaarden en daar is dus wel veel vraag naar dus die zullen blijven fokken.