Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:09

Ik heb een zoektocht van 8 maanden achter de rug en ben geen expert. Voor mijn gevoel zijn de prijzen van jonge paarden echt dramatisch gekelderd.

Idem bij paarden met een “Maartje” qua gedrag of gezondheid.

Voor mijn gevoel zijn Friezen ook goedkoper geworden.
Prijzen van de betere sportpaarden zit ik niet in.
Prijzen van echt brave allround ponies/ paarden, die braaf en gezond waren leken mij zeer zeker niet gezakt.
Met name voor ponies hoor ik af en toe echt hoge prijzen.

Prijzen van rassen die veelal recreatief ingezet worden en bekend staan om hun brave karakter als: Groninger, Freiberger, Schwarzwalder Fuchs, Noriker en echt grote Haflingers kosten echt wel wat en hier was ruim voldoende animo voor. Regelmatig niet meer kunnen komen kijken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:14

SjonnieZ schreef:
Klopt mijn aanname is dat de prijzen echt wel (gaan) dalen, de markt krimpt
- de economie is tanende
- steeds meer stallen stoppen
- door belasting maatregelen is stalgeld / onderhoud van paarden sterk gestegen.

Dat hoor ik al sinds het einde van de corona, maar ik merk er niets van. Gezonde, brave paarden die iets kunnen zijn nog steeds niet goedkoop (en terecht).

Evercreek

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:49

Friezen zijn naar mijn gevoel ook goedkoper geworden, als iemand die zelf is opgegroeid in de Friezenfokkerij wil ik zelf nooit meer een Fries. Don't get me wrong, zijn prachtige paarden, maar zoooveeel problemen in vergelijking met andere rassen; zwakke rug (vooral in combinatie met korte rug), gevoelig voor artrose, mok en dan nog maar te zwijgen over het hoge inteelt gehalte. Zelf helaas ervaring met een Fries die door hoge inteelt slokdarmverlamming kreeg. Kun je ze meteen afspuiten, vreselijk. Ook het gedrag van Friezen is in de jaren erg veel veranderd, waar ze eerst bekend stonden als goedzakken, kom ik in de laatste jaren alleen nog maar Friezen voorbij waar een kop op zit als een volbloed. Heel erg veel temperament, wat mooi is voor de sport natuurlijk, die laten zich ook meer zien. Maar dit is niet het type Fries waar ik op ben gevallen en ik denk menig anderen met mij die ook de kwalen van de Fries zien :') Zal de prijs niet ten goede doen (tenzij je liefhebber bent ofc).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:05

boemel schreef:
Ik heb een zoektocht van 8 maanden achter de rug en ben geen expert. Voor mijn gevoel zijn de prijzen van jonge paarden echt dramatisch gekelderd.

Idem bij paarden met een “Maartje” qua gedrag of gezondheid.

Voor mijn gevoel zijn Friezen ook goedkoper geworden.
Prijzen van de betere sportpaarden zit ik niet in.
Prijzen van echt brave allround ponies/ paarden, die braaf en gezond waren leken mij zeer zeker niet gezakt.
Met name voor ponies hoor ik af en toe echt hoge prijzen.

Prijzen van rassen die veelal recreatief ingezet worden en bekend staan om hun brave karakter als: Groninger, Freiberger, Schwarzwalder Fuchs, Noriker en echt grote Haflingers kosten echt wel wat en hier was ruim voldoende animo voor. Regelmatig niet meer kunnen komen kijken.

Norikers gaan hier in Osttirol heel vaak voor vrij weinig weg. Al ze goed gereden zijn of premie fokmerrie dan willen ze nog wel eens hoger gaan, maar ik zie ze eigenlijk nooit boven de 10 tenzij goedgekeurde Tiger (appaloosa) dekhengst. Gereden en voor de kar beleerd rond de 7000 voor een leuke.
En als het niet een al te bijzondere is gaan ze voor kiloprijs vaak de verkoop in. 8)7

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:23

Evercreek, ik had er 3.
De eerste is nog geen 10 geworden. In laten slapen na eindeloos veel revalideren en behandelingen. Allerlei mankementen.

Nr twee haar opvolger, had gedragsproblemen. En geen kleine problemen. Ze is door de trainster overgenomen

Nr drie sinds 5 jaar van ons en nu 16 jaar oud. Altijd vriendelijk en lief, op 1x een kleine blessure na omdat ze te mallotig had gedaan, nooit iets mankeert.
Ze heeft een hele lange rug, die niet week is.
Helaas is ze in het werk niet helemaal mijn paard. Veel go, goudeerlijk, maar ik mis een stuk sensibiliteit. Is er zo een die t liefst met de kop erop en een knie actie de baan door gaat. Het kost me gewoon veel energie om haar fijn en correct over de rug te rijden.
En t is niet van waar we gisteren eindigen, starten we vandaag weer. Nee, t is iedere keer weer opnieuw.
Ik vind haar echt waanzinnig lief en enthousiast, maar ook een beetje dommig :=

Om me heen ook mensen met Friezen. Slokdarmprobleem, knieproblemen, moeilijke karakters, mijt en mok.

Ik zeg niet dat ik er nooit meer 1 koop, maar ze zijn wel van mijn verlanglijstje af :o

Klinkt goed qua prijzen Crazycat, maar dan moet je wel naar t buitenland en ook je routes kennen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:34

Klopt dat dit sinds corona al geroepen wordt maar door de recente BTW ontwikkelingen en toch wel wat mindere economische vooruitzichten kan het niet anders dan dat dit daalt.
Het effect van minder fokken, waardoor de prijs stijgt of stabiliseert is pas op langere termijn zichtbaar.

Denk dat wat boemel benoemd de prijs van jonge paarden al een belangrijke indicatie is.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:38

boemel schreef:
Evercreek, ik had er 3.
De eerste is nog geen 10 geworden. In laten slapen na eindeloos veel revalideren en behandelingen. Allerlei mankementen.

Nr twee haar opvolger, had gedragsproblemen. En geen kleine problemen. Ze is door de trainster overgenomen

Nr drie sinds 5 jaar van ons en nu 16 jaar oud. Altijd vriendelijk en lief, op 1x een kleine blessure na omdat ze te mallotig had gedaan, nooit iets mankeert.
Ze heeft een hele lange rug, die niet week is.
Helaas is ze in het werk niet helemaal mijn paard. Veel go, goudeerlijk, maar ik mis een stuk sensibiliteit. Is er zo een die t liefst met de kop erop en een knie actie de baan door gaat. Het kost me gewoon veel energie om haar fijn en correct over de rug te rijden.
En t is niet van waar we gisteren eindigen, starten we vandaag weer. Nee, t is iedere keer weer opnieuw.
Ik vind haar echt waanzinnig lief en enthousiast, maar ook een beetje dommig :=

Om me heen ook mensen met Friezen. Slokdarmprobleem, knieproblemen, moeilijke karakters, mijt en mok.

Ik zeg niet dat ik er nooit meer 1 koop, maar ze zijn wel van mijn verlanglijstje af :o

Klinkt goed qua prijzen Crazycat, maar dan moet je wel naar t buitenland en ook je routes kennen.

Precies, de Fries die wel is gebleven en waar ik jaren op heb gereden was zijn gewicht dubbel en dwars in goud waard (voor mijn recreatieve doeleinden). Echt superlief, heel erg voorzichtig met kinderen en als iemand bang voor paarden was stond hij letterlijk zo stil als een muis. Echt het soort paard dat je maar één keer in je leven voorbij komt. Zelf beleerd als meisje van ongeveer 13 en heeft nooit een stap verkeerd gezet. Helaas ging hij op 15 jarige leeftijd met pensioen ivm artrose en ik er met mijn maatje 42 niet meer op wilde stappen. Op 19 jarige leeftijd ingeslapen.

Ik weet heus dat er gezonde Friezen zijn waar je jarenlang plezier van zult hebben, oud manege hadden er twee lopen die ook behoorlijk op leeftijd waren en nog steeds goed meeliepen in de lessen. Ik heb alleen teveel andere Friezen gezien die dat niet waren en daarom zullen zij ook nooit meer bij mij op het verlanglijstje staan :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:11

De goede Friezen blijven ook gewoon duur. De huis tuin en keuken Friezen daar in tegen..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:17

Denk dat ik liever met een htk fries van doen heb. Heb het idee dat die ook niet zo'n kop erop hebben staan.

Ik had in gedachte dat, na Amy en mijn rijpaardmerrie, ik voor een Freiberger zou gaan. Maar na die val van vorige week houd ik het wel bij d-ponies en alles wat daar onder valt. Ik ga wel mennen met een Welsh ofzo :+

Doe er grappig om, maar eigenlijk voel ik me er heel poedersuiker onder. Klim nu nog liever op Amy dan op die simpele ziel van mijn zus. Kan voorlopig toch niks, dus hopelijk gaat het op den duur bezinken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:27

Steeds minder stalling zal ook meespelen.
Vriendin van mijn dochter heeft vorige week een paard gekocht en in de directe omgeving van 40 km. is geen stalling te vinden.
En dan heeft zij al wat concessies gedaan en een heel ruim budget voor het maandelijkse stallingsgeld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:30

Juist die huis tuin en keuken Fries is door gefokt, wordt niet over na gedacht want even leuk n veulen fokken en verder wordt er niet gekeurd of iets onderzocht.
Ergens goed dat de Friezen wat gaan kruizen, richting t Barock pinto stamboek. Als de Friezen maar uitgeselecteerd worden

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:31

Denk dat dat te zwart wit is. Zullen genoeg htk friezen worden gefokt die wel gewoon onderzocht zijn, voordat er een veulen in wordt gestopt. Net zoals er genoeg KWPN’ers zijn van mensen die voor de leut een keer een veulen fokken, maar wel met goed uitgangsmateriaal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:38

Denk dat dat vies tegen valt. Je pikt ze er ook nog wel eens snel uit op internet. Natuurlijk ook omdat er met Friezen eerder iets aan de hand is dan met 'gewone' kwpn'ers.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:00

Ja dat, ik denk niet dat het per se vaker voorkomt dan bij KWPN’ers, maar ze hebben wat meer genetische afwijkingen.

Over dat er met ponies/koudbloeden minder snel iets mis is dan met paarden/warmbloeden van gisteren overigens, ik denk dat die illusie veelal wordt geschept doordat ponies/koudbloeden minder snel röntgenologisch worden gekeurd dan paarden/warmbloeden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:16

SjonnieZ schreef:
Klopt dat dit sinds corona al geroepen wordt maar door de recente BTW ontwikkelingen en toch wel wat mindere economische vooruitzichten kan het niet anders dan dat dit daalt.
Het effect van minder fokken, waardoor de prijs stijgt of stabiliseert is pas op langere termijn zichtbaar.

Ook minder fok zie ik niet in mijn omgeving. Ik ken meerdere KWPN-ers die alweer drachtig zijn met een veulen aan de voet. En voor handelaren maakt het helemaal niet uit. Na de Ierse import en de Spaanse paarden zie ik nu aardig wat Poolse en Hongaarse paarden te koop staan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:03

Lieser schreef:
SjonnieZ schreef:

Ook minder fok zie ik niet in mijn omgeving. Ik ken meerdere KWPN-ers die alweer drachtig zijn met een veulen aan de voet. En voor handelaren maakt het helemaal niet uit. Na de Ierse import en de Spaanse paarden zie ik nu aardig wat Poolse en Hongaarse paarden te koop staan.

Of er nu al meer of minder gefokt wordt weet ik niet. Daar heb ik geen zicht op.
Het zou wel een logisch gevolg zijn bij een krimpende markt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:13

Valt mij altijd op dat er geklaagd wordt dat de veulens slecht verkopen, maar de merries vervolgens wel weer vol geduwd worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:18

Daar zijn het ook fokmerries voor. Als je de ruimte hebt om zelf op te fokken ..
Mijne zijn ook voor de verkoop, verkoopt t niet blijven ze gewoon lopen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:43

Ja, maar jij zeurt ook niet als het niet verkoopt :o

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:05

Nou nou zeuren ik vind het ook jammer dat de markt op zijn gat ligt, maar ik laat ze ook gerust lopen nu, dan fok ik volgend jaar gewoon even niet want dan sta ik vol tot er weer iets weg is. Mijn valk zet ik niet eens te koop, alleen de zwarte, want ik wilde een bonte... :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:07

denisesilver schreef:
Ja, maar jij zeurt ook niet als het niet verkoopt :o

Dat klopt inderdaad. Hou altijd rekening met paarden sparen.

Komen overigens wel leuke koopjes voorbij doordat ze echt weg moeten :') die fok ik er bij op! :))

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:10

SjonnieZ schreef:
Of er nu al meer of minder gefokt wordt weet ik niet. Daar heb ik geen zicht op.
Het zou wel een logisch gevolg zijn bij een krimpende markt.

[VN] Sportpaardenfokkerij in de lift: 'Hengsten uitzoeken is leuk'
Er wordt niet minder gefokt en de markt krimpt ook niet zo te lezen. De markt in NL misschien wel maar er worden meer dan ooit Nederlandse sportpaarden naar het buitenland verkocht.

Ik verwacht dus niet dat de prijzen van goede sportpaarden gaan dalen en ik verwacht ook niet dat er minder gefokt gaat worden.
Paarden die niet geschikt zijn voor het buitenland, dus de meer HTK paarden of de paarden met bemerkingen die de sportcarrière kunnen belemmeren, die zullen wel in NL blijven en daar zal wel minder vraag naar komen als de NL markt krimpt. Maar ja, de meeste fokkers fokken niet met het fokdoel HTK paard met bemerkingen, die hopen op die goede sportpaarden en daar is dus wel veel vraag naar dus die zullen blijven fokken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:22

oji schreef:
Ik verwacht dus niet dat de prijzen van goede sportpaarden gaan dalen en ik verwacht ook niet dat er minder gefokt gaat worden.
Paarden die niet geschikt zijn voor het buitenland, dus de meer HTK paarden of de paarden met bemerkingen die de sportcarrière kunnen belemmeren, die zullen wel in NL blijven en daar zal wel minder vraag naar komen als de NL markt krimpt. Maar ja, de meeste fokkers fokken niet met het fokdoel HTK paard met bemerkingen, die hopen op die goede sportpaarden en daar is dus wel veel vraag naar dus die zullen blijven fokken.

Dat is natuurlijk een schot voor open doel. De echt goede sportpaarden zijn nooit goedkoop geweest en die worden dat ook niet. Die markt is internationaal groot genoeg dat dat niet gebeurt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:33

Klopt Oji, Het hoogste segment waar ze het in dit artikel over hebben is nauwelijks conjunctuur gevoelig. Fokkers die op dit segment mikken en succesvol zijn, zullen dus altijd wel blijven doorfokken.

Maar de echte hobbyist, diegene die voor de leuk fokken al dan niet in de hoop ooit een goedgekeurd paard te fokken, of fokkers van rassen waarvan de verkoopprijzen zo wie zo lager liggen, zullen in mindere economische tijden mogelijk wel een andere keuze maken.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 00:14

Zouden de prijzen niet richting de winter voor jongere dieren wat gaan zakken? Dan moet alles op stal, en dat is toch duidelijk duurder geworden. Je ziet toch veel stallen stoppen met pension of ze hebben het bedrijf te koop staan.