Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwiaa

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:05

Ik denk dat je wel net nog wat meer eisen hebt dan wat je hier schreef? Want het lijkt me dat er best wel veel paarden voldoen aan je beschrijving.

Jammer om te horen van je merrie, hopelijk heeft je veulen het niet geërfd! :(:)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:18

Ania schreef:
Ik heb hem gekocht, mede door het advies van mijn DA inderdaad. Hij gaat nu eerst een jaar de opfok in aangezien hij net 2 geworden is. Dank allen voor jullie tips en adviezen.

Van harte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:37

ruitje schreef:
Ania schreef:
Ik heb hem gekocht, mede door het advies van mijn DA inderdaad. Hij gaat nu eerst een jaar de opfok in aangezien hij net 2 geworden is. Dank allen voor jullie tips en adviezen.

Van harte!

Leuk! Van harte gefeliciflapst. Komen er nog foto's?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:50

Kiwiaa schreef:
Ik denk dat je wel net nog wat meer eisen hebt dan wat je hier schreef? Want het lijkt me dat er best wel veel paarden voldoen aan je beschrijving.

Jammer om te horen van je merrie, hopelijk heeft je veulen het niet geërfd! :(:)

Ik denk onbewust wel.. ondanks dat inslapen voor mijn merrie echt het beste was mis ik haar enorm. Ik denk dat dat erg meespeelt. Al heb ik straks wel echt een maatje nodig voor bij de andere 2. Oo en ik zie dat ik al een belangrijke 'eis' mis! Geen koudbloed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 20:38

JeanneV schreef:
Hoe vaak haalt een gemiddelde gebruiker nou 5 jaar plezier van een paard?? In plaats van zo te zeuren over xrays kunnen veel ruiters zich drukker maken om hun management en rij techniek... Hoeveel paarden worden wel niet kapot gereden?? Hoe vaak doen mensen domme dingen kwa loslaten in wei of paddock... in veel te grote groepen zetten in gevaarlijk kleine weitjes... Slecht rijden... zodat paarden scheef worden en slecht in bespiering zitten en zo blessures ontwikkelen... Te laat naar de smid... in zware bodems trainen... niet ingrijpen bij opstart problemen... Allemaal veel schadelijker dan een chipje...

Nou ik heb op vele grote stallen gestaan en 5 jaar of meer haalden ze wel hoor.
Je doet net alsof dat een unicum is

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 22:57

JeanneV schreef:
Hoe vaak haalt een gemiddelde gebruiker nou 5 jaar plezier van een paard?? In plaats van zo te zeuren over xrays kunnen veel ruiters zich drukker maken om hun management en rij techniek... Hoeveel paarden worden wel niet kapot gereden?? Hoe vaak doen mensen domme dingen kwa loslaten in wei of paddock... in veel te grote groepen zetten in gevaarlijk kleine weitjes... Slecht rijden... zodat paarden scheef worden en slecht in bespiering zitten en zo blessures ontwikkelen... Te laat naar de smid... in zware bodems trainen... niet ingrijpen bij opstart problemen... Allemaal veel schadelijker dan een chipje...

Mee eens. Mensen weten gewoon niet hoe ze correct een lichaam moeten trainen en belastbaarheid moeten opbouwen. Dit zou standaard basiskennis moeten zijn in de manegelessen gezien we verantwoordelijkheid hiervoor dragen zodra we op een paard stappen. Mensen beseffen niet hoe zwaar het kan zijn voor een lichaam om vijf keer in de week een 45 tot 60 min te trainen. De paardenwereld loopt gewoon nog velen jaren achter, helaas.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over fatsoenlijk, dressuurmatig rijden.

Enfin, dit is een totaal andere discussie. Vijf jaar zie ik niet vaak letterlijk voorbij komen maar ik denk wel dat als een paard van vijf jaar bij een prutser komt dat het de nodige overtraining heeft doorgemaakt. Had mezelf destijds voorgenomen een volwassen paard eerst (zo goed als)stil te zetten na aankoop om alle potentiële overtrainingen te laten verdwijnen. Maak ze liever zelf gewoon belastbaar.

Maar goed, een onderwerp waar ik een erg sterke mening over heb. Nogmaals: nu stop ik echt :')

Benieuwd naar foto’s van de nieuwe aanwinsten :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 23:02

JeanneV schreef:

Wacht, halen veel mensen 5 jaar niet met een paard ? Dat is compleet tegenstrijdig met wat ik in de omgeving gemiddeld zie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 23:27

Even he: die 5 jaar was een 'Ruitje noemt zomaar wat aantal jaar' , daar mag ook 7, of 10, of 15, of 3 jaar staan :+ . Mijn punt was dat ik er bij een paard vanuit ga dat ik hem geen 25 jaar heb.

Het aantal mensen wat 5 jaar haalt met hun paard is denk ik wel wat groter, het aantal mensen wat 5 jaar blessure vrij haalt denk ik niet zo.

Zou bijna een topic waard zijn op Bokt: wat is jouw maximale aaneengesloten periode zonder blessures. Is om te huilen denk ik :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 23:33

ruitje schreef:
Even he: die 5 jaar was een 'Ruitje noemt zomaar wat aantal jaar' , daar mag ook 7, of 10, of 15, of 3 jaar staan :+ . Mijn punt was dat ik er bij een paard vanuit ga dat ik hem geen 25 jaar heb.

Het aantal mensen wat 5 jaar haalt met hun paard is denk ik wel wat groter, het aantal mensen wat 5 jaar blessure vrij haalt denk ik niet zo.

Zou bijna een topic waard zijn op Bokt: wat is jouw maximale aaneengesloten periode zonder blessures. Is om te huilen denk ik :')

Ik kreeg een "kapot" paard, maar inmiddels zijn we 8 jaar verder zonder enkele blessure of koliek of wat dan ook :-D

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:09

ruitje schreef:
')

Correct omschreven wat ik bedoel!! Er is een behoorlijke groep die binnen 5 jaar afscheid neemt om blessures en sporten niet meer haalbaar is... Zijn nooit blessures door een chipje, vaak pezen, hals problemen.. rug problemen.. Blessures horen bij sporten... maar veel blessures zijn ook te voorkomen!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:01

ruitje schreef:

Wat is dan de definitie van "blessure"?

Ik trof eerder deze week een joekel van een insectenbeet op de flank van mijn paard aan. Had die onder de zadelplek gezeten, had ik een paar dagen niet kunnen rijden.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:09

zucht.... wordt jij nooit heel moe van jezelf???

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 12:31

Het is misschien een flauwe vraag, maar ik moet zeggen dat ik me ook de bedenking maakte van 'aaah, aaneengesloten, dat is nog een ander paar mouwen'. Als iemand 15 jaar plezier gehad heeft van zijn paard, maar in de eerste vijf jaar wel 2 keer een jaar langs de kant gestaan heeft met zijn paard, onder welke categorie valt die dan?

Want ik denk dat best wel wat mensen zeker langer dan 5 jaar met hun paard doen, of dat compleet blessurevrij is dat dan misschien weer niet, maar de ene blessure is de andere niet. Hoort een hoefzweer waardoor je twee weken niet kan rijden er ook bij?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:35

Gini schreef:
Het is misschien een flauwe vraag, maar ik moet zeggen dat ik me ook de bedenking maakte van 'aaah, aaneengesloten, dat is nog een ander paar mouwen'. Als iemand 15 jaar plezier gehad heeft van zijn paard, maar in de eerste vijf jaar wel 2 keer een jaar langs de kant gestaan heeft met zijn paard, onder welke categorie valt die dan?

Want ik denk dat best wel wat mensen zeker langer dan 5 jaar met hun paard doen, of dat compleet blessurevrij is dat dan misschien weer niet, maar de ene blessure is de andere niet. Hoort een hoefzweer waardoor je twee weken niet kan rijden er ook bij?

Nee,want als jij 2 weken griep hebt kun je in die tijd ook niet rijden.Het gaat over problemen die chronisch kunnen worden.Ik vind trouwens een aanleg voor hoefzweren wel een vervelend iets als het niet puur door slecht stalmanagement komt.

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:40

Afbeelding

Afbeelding
Ze staat op stal! Vandaag hebben we haar opgehaald en ze heeft het super gedaan.. zo blij met onze knapperd <3

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:01

Wat een leuke Simone! Veel geluk met haar!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:10

Van harte Simone! Echt een leukerd

Dit was ook het dier die nog vrij weinig “bak-ervaring” had toch? Ze is in ieder geval al heel knap. Komt vast helemaal goed :j

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 21:17

Danique_G schreef:
Van harte Simone! Echt een leukerd

Dit was ook het dier die nog vrij weinig “bak-ervaring” had toch? Ze is in ieder geval al heel knap. Komt vast helemaal goed :j

Ja klopt! Mega braaf maar niet echt dressuurmatig gereden.
Ik heb goede hoop, eerst maar eens rustig aan elkaar wennen :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:55

@ Simone238: Wat een knapperd en wat een manen <3

Superbedankt allemaal voor jullie meeleven en vooral ook voor het meedenken!

Ik heb inderdaad ervoor gekozen om hem eerst op de opfok te zetten en daarna te opereren. Hij kan dan nog een jaar hengst blijven en als hij naar stal komt ga ik hem inderdaad eerst castreren en daarna weer op de foto zetten en dan laten opereren. 6 weken boxrust is fijner als hij al iets kent en wat handelbaarder (en rustiger) is. Dan zou hij ook naar buiten op de kneuzenpaddock kunnen ipv 24/7 in een dichte box van 3x4.

Hierbij nog een foto van hem:
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:00

Jeetje die is niet lelijk. Van harte!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:01

Prachtig dier! <3

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:04

Beide mooie paarden! Proficiat!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:47

Wauw Ania, daar hoeft geen strikje rond <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:53

Wauw die is gaaf zeg. Papieren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:59

Apart paard zeg Ania!

Beide van harte gefeliciteerd met jullie aanwinsten!