dat je graag recht van eerste koop wilt hebben bij eventuele verkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BloemBloem schreef:Wat goed om dit allemaal te lezen! Weet iemand hoe het zit als je contractueel op laat stellen
dat je graag recht van eerste koop wilt hebben bij eventuele verkoop?
MarjanB schreef:Pony’s zijn tegenwoordig ook gewoon duur..
Zag gisteren ook nog een niet zo bijzondere haflinger voor 8 aangeboden worden. Wel knap en wat groter maar te weinig body voor een volwassene
BloemBloem schreef:Wat goed om dit allemaal te lezen! Weet iemand hoe het zit als je contractueel op laat stellen
dat je graag recht van eerste koop wilt hebben bij eventuele verkoop?
Electra63 schreef:Onze fokker wilde dat ook graag.
Zij had een contract opgesteld, dat bij verkoop, zij het 1e recht heeft op terugkoop voor de dan geldende waarde (het is een 4-jarige ruin).
Ik vind dat prima. Zij wilde graag een blijvend tehuis en had het moeilijk met de verkoop. Ik vond dat alleen maar mooi.
CrazyCat schreef:Electra63 schreef:Onze fokker wilde dat ook graag.
Zij had een contract opgesteld, dat bij verkoop, zij het 1e recht heeft op terugkoop voor de dan geldende waarde (het is een 4-jarige ruin).
Ik vind dat prima. Zij wilde graag een blijvend tehuis en had het moeilijk met de verkoop. Ik vond dat alleen maar mooi.
Ja dat is mooi, maar voor mij zou dat toch een minpunt zijn. Als je mij genoeg vertrouwd om je paard aan te verkopen ga ik er ook vanuit dat je vertrouwen hebt in keuzes rondom een eventuele toekomstige verkoop. Wat nou als ik hem aan mijn verzorgster zou willen verkopen of een mega bod boven de waarde zou krijgen van iemand anders?
Evercreek schreef:Als een oud eigenaar vraagt of je het paard weer aan hun terug wil verkopen, mocht je het paard weg willen doen dan zou ik daar zeker begrip voor hebben. Ook zou ik het niet erg vinden als de vorige eigenaren zo nu en dan eens langs willen komen, of mij op social media willen volgen etc. Zou er alle begrip voor hebben. Maar ze mogen niet verwachten dat ik het paard precies zou gaan houden zoals zij dat graag willen zien, ik denk dat zij op hun beurt er op moeten vertrouwen dat ik ook graag het beste voor heb met het paardje en mijn best zal doen om zo goed mogelijk ervoor te zorgen. Dat hij bijvoorbeeld 's winters in een paddock staat van 10 tot 17 ipv 24/7 weidegang daar hebben ze dan niets meer over te zeggen, dan kunnen ze het paard beter zelf houden
Mijn plan is om over een paar maanden/volgend jaar ook voor het eerst zelf te gaan zoeken naar een paard, en ik twijfel nog of ik het paard bij een handelaar weg wil hebben of particulier. Handelaar is minder persoonlijk en zullen makkelijker hun paard aan mij willen verkopen lijkt mij, sommige handelaren kun je zelfs een paard terug brengen/ruilen als het toch niet is wat je zoekt en ik denk dat dit een groot pluspunt is. Aan de andere kant denk ik dat particuliere verkoop eerlijker is misschien, omdat zij ook willen dat het paard een goed plekje krijgt? Zij zullen me meer over het paard kunnen vertellen lijkt mij.
Mijn zoekgebied zal daarbij nog kleiner zijn, gezien ik zoek naar een paard dat nog omgeschoold kan worden naar westernpaard, of al western beleerd is. Ik ken mensen die niet willen dat hun paarden moeten worden omgeschoold of zelfs vinden dat western een te ruige manier van rijden is en niet willen dat hun paard dit gaan doen. Ik ben juist overgestapt naar western omdat ik dit een veel vriendelijker manier van rijden is (de basis dan, wat ik van plan ben te gaan doen). Wat zijn jullie meningen/ervaringen hier in? Beter handelaar bij koop van eerste paard of particulier en waarom?
Lynn_Nikita schreef:kennis verkoopt een wildkleur grote E meen ik, 15 jaar, merrie en zowel western als engels gereden, meen 6000 euro
geen idee of dit iets is wat je zoekt. koe braaf dat wel en een leuke kleur
denisesilver schreef:Ik lees weleens de paardenmarkt topics door, maar als je zelfs daar al ziet het verschil tussen de prijzen van bijvoorbeeld 2016 tov vorig jaar. Die zijn soms gewoon minimaal vier keer over de kop gegaan.
Maar wat Sjonnie zegt is ook waar hoor. Staan genoeg voor een prima prijsje te koop.