Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeanneV

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:59

Hoeveel paarden krijgen last een een chipje?? Vrijwel geen!! Hoeveel paarden krijgen last van hun pezen of hals problemen?? Heel veel!! Waar maken mensen zich druk om?? Om een chipje! Ik vindt dat verkeerde prioriteiten stellen.... Alsof je een auto wil kopen met vierkante wielen en je dan heisa maakt om de kleur van de velgen....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:04

Mee eens, weet niet meer wie het deelde maar 40 jaar geleden als al die sport paarden gekeurd werden zoals nu waren er veel al met 3 jaar afgeschreven

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:08

Dank allen voor jullie reacties. Net ook maar even met een andere DA gebeld en die was alles behalve tranquillo erover en nu kan ik wel janken. Zoveel meningen.

hierbij de geanonimiseerde foto

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:11

Ik heb mijn paard in mei gekocht met ook een chipje in zijn achterbeen.. Hij moet er helaas volgende week wel aan geopereerd worden. Maar de keurende dierenarts en dierenarts die onlangs het kreupelheidsonderzoek hebben gedaan gaven aan dat de meeste paarden er geen last van krijgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:18

Ania, hoezo was de andere DA er zo gematigd over? Hoe sta je er zelf in?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:52

Ania schreef:
fokfanaat schreef:
Wat zegt je dierenarts ervan?

Die was niet direct negatief. Zit niet in de weg nog.
Keurend DA zei zowat hetzelfde en gaf dus aan het tijdens de castratie te willen weghalen omdat het paard toch al plat lag.

Hier zou ik gewoon niet over nadenken en doen. Verder ziet die foto er top uit. Het stukje ligt los en is makkelijk te verwijderen. Het kan op termijn wel kwaad (omdat ie los ligt) dus eruit halen zou ik zeker doen.
Je kunt voor de operatie een verzekering afsluiten, dat is niet duur.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 19:56

Simone238 schreef:
Ze is goedgekeurd! *\o/* Helemaal blij en gelukkig, inmiddels op bed met migraine. Denk van alle spanning.. %)
Maar goed, vanavond even met stalhoudster bespreken welke dag handig is en dan kunnen we haar hierheen halen.
De trailer verkopen ze voor een zacht prijsje mee dus dat is helemaal top, *\%/*

Super zeg!! Gefeliciteerd! :)

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:08

Simone238 schreef:
Ze is goedgekeurd! *\o/* Helemaal blij en gelukkig, inmiddels op bed met migraine. Denk van alle spanning.. %)
Maar goed, vanavond even met stalhoudster bespreken welke dag handig is en dan kunnen we haar hierheen halen.
De trailer verkopen ze voor een zacht prijsje mee dus dat is helemaal top, *\%/*

Gefeliciteerd!! *\%/*

Simone238

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:40

Dankjulliewel allemaal als we ze *-:) op stal hebben staan zal ik een foto posten

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:59

Ik heb zelf een chipje in mijn knie, geen last van hoor. Het lichaam lost dat soort kleine dingetjes goed zelf op vind ik.

Gefeliciteerd voor de goedgekeurde!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:20

Dat is voor iedereen helemaal verschillend.Maar als ik een nieuw paard koop hoop ik vooreerst een hele lange tijd geen veeartsgedoe te hebben maar ongecompliceerd te kunnen gaan genieten met de nieuwe aanwinst. Ik zou dus geen paard kopen als ik die eerst zou moeten laten opereren,zelfs niet als de vorige eigenaar het zou betalen. Dan zou hij het paard eerst maar moeten laten opereren terwijl het nog van hem is,en als die helemaal opgeknapt zou zijn dan zou ik opnieuw kunnen gaan kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:26

Ik zou het op basis van de foto en het advies van de DA doen. Maar ik heb er meerdere met OCD gehad die later succesvol koerspaard waren.

Vooral ook omdat je aangeeft dat hij zo kwaliteitsvol is dat je hem anders nooit zo kunnen betalen. Dan zou ik zo'n risico nemen. Voor een gemiddelde huis tuin en keuken mix waarvan je denkt: daar vind ik er nog 10 van op marktplaats misschien weer niet :o

Maar ik kan ook denken als ik 5 jaar gereden heb met een bovengemiddeld paard en hij gaat dan toch stuk: dan heb ik toch 5 jaar iets gehad wat ik anders nooit zou kunnen hebben. Als jij er in staat dat je denkt: Ik ben de komende 5 jaar alleen maar bang dat hij er op stuk gaat: dan kan je er niet van genieten :)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:38

Hoe vaak haalt een gemiddelde gebruiker nou 5 jaar plezier van een paard?? In plaats van zo te zeuren over xrays kunnen veel ruiters zich drukker maken om hun management en rij techniek... Hoeveel paarden worden wel niet kapot gereden?? Hoe vaak doen mensen domme dingen kwa loslaten in wei of paddock... in veel te grote groepen zetten in gevaarlijk kleine weitjes... Slecht rijden... zodat paarden scheef worden en slecht in bespiering zitten en zo blessures ontwikkelen... Te laat naar de smid... in zware bodems trainen... niet ingrijpen bij opstart problemen... Allemaal veel schadelijker dan een chipje...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:48

anjali schreef:
Dat is voor iedereen helemaal verschillend.Maar als ik een nieuw paard koop hoop ik vooreerst een hele lange tijd geen veeartsgedoe te hebben maar ongecompliceerd te kunnen gaan genieten met de nieuwe aanwinst. Ik zou dus geen paard kopen als ik die eerst zou moeten laten opereren,zelfs niet als de vorige eigenaar het zou betalen. Dan zou hij het paard eerst maar moeten laten opereren terwijl het nog van hem is,en als die helemaal opgeknapt zou zijn dan zou ik opnieuw kunnen gaan kijken.

Het is wel wat gedoe, maar voor een chip op een goede plek zou ik een paard niet laten staan. Zeker niet als de verkoper de operatie betaalt. Het operatierisico is te verzekeren (zou ik zeker doen).
En verder is een chip verwijderen bij de meeste klinieken lopende band werk.
Bij sommige kunnen paarden zelfs "staand" worden geholpen en hoeven ze niet helemaal onder narcose.
Er wordt wel aangeraden om chips altijd te verwijderen, zeker als ze los liggen. Als een paard kreupel wordt van een chip, dan ben je te laat want dan heeft de chip al schade aangericht in het kraakbeen (anders is het paard niet kreupel natuurlijk).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:51

JeanneV schreef:
Hoe vaak haalt een gemiddelde gebruiker nou 5 jaar plezier van een paard?? In plaats van zo te zeuren over xrays kunnen veel ruiters zich drukker maken om hun management en rij techniek... Hoeveel paarden worden wel niet kapot gereden?? Hoe vaak doen mensen domme dingen kwa loslaten in wei of paddock... in veel te grote groepen zetten in gevaarlijk kleine weitjes... Slecht rijden... zodat paarden scheef worden en slecht in bespiering zitten en zo blessures ontwikkelen... Te laat naar de smid... in zware bodems trainen... niet ingrijpen bij opstart problemen... Allemaal veel schadelijker dan een chipje...

Nou ik hoop toch wel langer met mn paarden te doen dan 5 jaar zeg...
Voor de rest ben ik het best eens met je: management is het allerbelangrijkste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:51

Simone238 schreef:
Dankjulliewel allemaal als we ze *-:) op stal hebben staan zal ik een foto posten

Gefeliciteerd!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:56

Ik zou van een chip ook niet echt een probleem maken, mits veearts zegt dat dit gewoon kan verwijderd worden. Er blijft wel risico zitten in de operatie natuurlijk, maar ik lees van zoveel paarden dat ze een chip hebben, als hij verder voldoet aan al mijn wensen zou ik hem er niet voor laten staan.

En ik koop inderdaad ook een paard om 10-15 jaar van te genieten, minstens. Je kan altijd gewoon brute pech hebben natuurlijk, maar na 5j al stuk door slecht management? dat lijkt me echt wel uitzonderlijk? >;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:59

Kiwiaa schreef:
En ik koop inderdaad ook een paard om 10-15 jaar van te genieten, minstens. Je kan altijd gewoon brute pech hebben natuurlijk, maar na 5j al stuk door slecht management? dat lijkt me echt wel uitzonderlijk? >;)

Ik heb ze na 2 maanden al kapot zien gaan.
En dan doodleuk terug brengen want proefperiode, en ik haal wel weer iets nieuws.

Totaal gebrek aan kennis en geen nieuwe inzichten willen accepteren want "iedereen heeft zijn eigen waarheid."

Walgelijk. :r

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:54

Ania schreef:
Dank allen voor jullie reacties. Net ook maar even met een andere DA gebeld en die was alles behalve tranquillo erover en nu kan ik wel janken. Zoveel meningen.

hierbij de geanonimiseerde foto

[ [url=m/KRIItH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aangezien ik geen DA ben, maar wel duizenden chip operaties mee geholpen en gezien heb, denk ik dat ik er best wat over kan zeggen.
Deze chip moet inderdaad wel verwijdert worden. Dit omdat het in het rollende gedeelte van het gewricht zit. Laat je het zitten is de kans dus aardig aanwezig dat het gaat irriteren.
Nu las ik een stukje verderop dat hij toch gecastereerd wordt. Nou perfect dus om te combineren want dan liggen ze vaak toch al op tafel en de operatie is prima samen uit te voeren.
Chipje lijkt los te zitten en vrij dus kan er zo uitgenomen worden.
Let wel dit beoordeeld op mijn ervaring en het ene röntgenbeeld hier in het topic.
Kosten zullen tussen de 800 en 1000 zitten vermoed ik.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:42

Ik heb hem gekocht, mede door het advies van mijn DA inderdaad. Hij gaat nu eerst een jaar de opfok in aangezien hij net 2 geworden is. Dank allen voor jullie tips en adviezen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:47

Proficiat!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:55

Ania schreef:
Ik heb hem gekocht, mede door het advies van mijn DA inderdaad. Hij gaat nu eerst een jaar de opfok in aangezien hij net 2 geworden is. Dank allen voor jullie tips en adviezen.

Van harte!! Vraagt om een foto :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:59

Ania schreef:

Neem aan dat je hem wel laat opereren voordat je hem de opfok in gooit.
Mooier kan je het immers niet hebben.
Want kan hij mooi een jaar de wei op.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:12

kyrkelover schreef:
Ania schreef:

Neem aan dat je hem wel laat opereren voordat je hem de opfok in gooit.
Mooier kan je het immers niet hebben.
Want kan hij mooi een jaar de wei op.

Onze ervaring, is toch dat er in de opfok nog heel veel extra kan gebeuren (meermaals mee gemaakt dat we een 3 of 4 jarige wilde kopen, die als 2 jarige gekeurd was, en toch over laten keuren waar toch nog wel wat extra dingen bij gekomen waren door "extern" gebeuren zeg maar)

....dus ik zou hem dan nog een half jaar/jaar de opfok in gooien, dan terug naar binnen, weer volledig op de foto zetten en dan gelijk opereren. Ik zou er denk ik overigens niet voor kiezen om het tegelijk te laten doen (wij laten ze altijd staand castreren).
Voor de castratiewond is het meestal beter om te bewegen (tenzij je het echt via de lies laat verwijderen), en bij OCD operatie moeten ze meestal 4 tot 6 weken boxrust.
Maar daar hangt het dan wel een beetje vanaf in welke volgorde ik het zou doen...

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:51

Ik wil mij hier ook melden! 2021 is al tegen het einde aan het lopen maar mijn 2 paardjes willen per 1 november een maatje erbij. 16 augustus heb ik mijn merrie laten inslapen na 1.5 jaar dikke ellende. Nu zijn mijn shet en 2 jarige merrie 'over', de merrie komt uit mijn merrie vandaan. Ondanks dat ze mega leuk is wist ik niet dat haar moeder iets erfelijks had en de kans erg groot is dat ze het ook heeft. Ik fok dus nooit meer een paard zonder eerst binnenste buiten te keren... maar goed mijn shet en 2 jarige hebben nu een nieuw maatje nodig en ik zou wel weer willen rijden!

Wat ik zoek:
-merrie of ruin
-leeftijd: 3 tot 12 jaar
-beleerd of onbeleerd maakt niet uit
-kleur maakt helemaal niets uit
-gebruik: recreatief sportief :)

Ik heb al wat gekeken op marktplaats/sporthorses om een beetje in te komen van hoe en wat maar wat ik zoek staat er volgens mij niet eens op :\
Misschien heb ik ook wel heel kritisch gekeken hoor + dat ik pas vanaf november een paard erbij kan hebben. Ze staan dan weer aan huis bij het nieuwe huis.