Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:56

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:04

Skessa_ schreef:
tienus63 schreef:
Gisteravond is er een wolf gesignaleerd bij Dalfsen.
Locatie kinderboerderij Gerner, Koesteeg.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8981891257

Gelukkig vind iedereen het vooral grappig 8)7

Ach ja, zegt weer genoeg over het IQ van de gemiddelde nederlander...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:13

Spoiler:
https://www.facebook.com/groups/933854610132377/permalink/2242007935983698/

Heb het bericht over het hert terug gevonden. Met foto, kan als schokkend ervaren worden vandaar in spoiler gezet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:55

Ik vind de foto zo schokkend, ik wou hem niet eens meer terug zoeken.
Te heftig
%) :r :oo :r :r :r

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:01

SusanH schreef:
Spoiler:

Heb het bericht over het hert terug gevonden. Met foto, kan als schokkend ervaren worden vandaar in spoiler gezet.

Ik ga maar niet kijken, ik raak dat niet van mijn netvlies kwijt. Ik hoop dat het dier alsnog is afgeschoten.

Wintu

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:38

Kijk en hier erger ik me nu groen en geel aan. Op de RTL nieuws facebook pagina staat een artikel over hoe gevaarlijk een haan nu is voor de mens. Geval is gebeurd in Ierland ..... zucht ipv dat ze eens een artikel plaatsen over hoe gevaarlijk een roedel wolven is in Nederland...https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... KxqH63_Qnk

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:47

We zijn niet eens in staat om onze tamme dieren 100% binnen een omheining te houden. Hoe komen we er dan bij dat een wild dier er 100% buiten gehouden kan worden? :?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:52

Everwind schreef:
We zijn niet eens in staat om onze tamme dieren 100% binnen een omheining te houden. Hoe komen we er dan bij dat een wild dier er 100% buiten gehouden kan worden? :?

Dat denken ook enkel mensen die nooit met een omheining te maken hebben, dat is juist het probleem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:00

;( Ik zie net op FB foto's van schapen met ongeboren lammeren... allemaal dood. Ik vind het wel heel verdrietig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:21

Jessix schreef:
;( Ik zie net op FB foto's van schapen met ongeboren lammeren... allemaal dood. Ik vind het wel heel verdrietig.

Heel veel ooien verwerpen nadat de rust in de koppel is verstoord en ze veel stress ervaren hebben.

Ik weet niet of schapenhouders nu wel gecompenseerd worden voor doodgeboren en verworpen lammeren.
Schapen die na een aanval van een wolf naderhand een spuitje moeten krijgen werden in ieder geval niet meegerekend voor schadevergoeding en ook niet als slachtoffer van een wolvenaanval.
Maar misschien wordt dat in sommige provincies nu aangepast.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:40

Wintu schreef:
Everwind schreef:

Dat denken ook enkel mensen die nooit met een omheining te maken hebben, dat is juist het probleem.

Uhm nee. Dat zeg ik uit de ervaring dat ik na 30 jaar in de paarden, niemand ken die ook al meerdere jaren paarden houdt, wiens paard of pony nooit uit de wei ontsnapt is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:43

30 jaar heb ik ze nog niet aan huis.
Wel 18.
Maar als ze hier ontsnappen is dat als ze in complete paniek door het hekwerk gaan.
Tot nu toe nog niet gebeurd.
Met dat k. Beest in de buurt kan dat helaas wel anders worden.

Honden overigens ook niet.

Was wel een flinke investering.
Niet wolf proof...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 16-02-23 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:43

Everwind schreef:
Wintu schreef:

Uhm nee. Dat zeg ik uit de ervaring dat ik na 30 jaar in de paarden, niemand ken die ook al meerdere jaren paarden houdt en wiens paard of pony nooit uit de wei ontsnapt is.

Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen, ik bedoel dat mensen die zeggen dat dieren 100% binnen een omheining blijven, nooit iets met een omheining te maken hebben gehad. Want iedereen die daadwerkelijk dieren binnen een omheining houdt, weet wel beter ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:19

tienus63 schreef:
Jessix schreef:

Heel veel ooien verwerpen nadat de rust in de koppel is verstoord en ze veel stress ervaren hebben.

Ik weet niet of schapenhouders nu wel gecompenseerd worden voor doodgeboren en verworpen lammeren.
Schapen die na een aanval van een wolf naderhand een spuitje moeten krijgen werden in ieder geval niet meegerekend voor schadevergoeding en ook niet als slachtoffer van een wolvenaanval.
Maar misschien wordt dat in sommige provincies nu aangepast.

Die vergoeding zal wel niet dan... Maar hartverscheurend hoor als je dat zo ziet. Arme dieren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:34

Ik vind de onverschilligheid in Nederland zo groot er over.

Provincies Drenthe, Friesland en Overijssel hebben toch gezamenlijk iets ingediend bij de overheid ivm beheer van de wolf alhier en om een uitzonderingspositie te vragen bij de EU?

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:47

Wintu schreef:
Everwind schreef:
Uhm nee. Dat zeg ik uit de ervaring dat ik na 30 jaar in de paarden, niemand ken die ook al meerdere jaren paarden houdt en wiens paard of pony nooit uit de wei ontsnapt is.

Ik denk dat je mijn post verkeerd hebt begrepen, ik bedoel dat mensen die zeggen dat dieren 100% binnen een omheining blijven, nooit iets met een omheining te maken hebben gehad. Want iedereen die daadwerkelijk dieren binnen een omheining houdt, weet wel beter ;)

Ow sorry, dan begreep ik je idd verkeerd :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:57

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:03

Ik denk dat er wel acties van bewoners komen of lokale jagers die in het geniep gaan wolf jagen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:15

tienus63 schreef:
Gisteravond is er een wolf gesignaleerd bij Dalfsen.
Locatie kinderboerderij Gerner, Koesteeg.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 8981891257

Is ook vlakbij een manege.
Is hier overigens nog meer bevestiging ofzo van? Zie het nergens in de waarnemingsgroepen voorbij komen…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:33

Everwind schreef:

Ik begreep het ook verkeerd. Maar toch..
Want zo ingewikkeld is het toch niet je dieren op je erf te houden. Schrik er van dat jullie schrijven dat het iets moeilijks is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:47

SusanH schreef:
Spoiler:

Heel sneu, maar dit is de natuur.. Een hert in het wild heeft in ieder geval nog een kans, in tegenstelling tot ons vee..

Maar als de wolf al niet meer z'n natuurlijke prooi mag grijpen, wat dan wel?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:49

DuoPenotti schreef:
Everwind schreef:

Ik begreep het ook verkeerd. Maar toch..
Want zo ingewikkeld is het toch niet je dieren op je erf te houden. Schrik er van dat jullie schrijven dat het iets moeilijks is.

Dan heb ik het schijnbaar onduidelijk opgeschreven, excuus. Ik bedoel er eigenlijk mee dat mensen die geen dieren achter een omheining houden waarschijnlijk denken dat dat 100 procent dieren binnen en buiten houdt. Mensen die dieren binnen een omheining houden weten wel beter, echter die draaien schijnbaar niet aan de knoppen.

Op het erf houden wel, maar je hebt houdinis er tussen zitten :D
Paard heeft wel eens zijn stal verlaten, omdat ik de onderste grendel vergeten was, mijn konijnen graven zichzelf uit, een marter springt er in, met de kippen even zo, eenmaal te laat gewiekt en de kip is foetsie en dan hebben we het nog maar niet over geiten :D We hadden laatst een slang binnen de omheining, heb ik er niet in gelaten :D Bij de buurkoeien lopen vaak reeen in de wei. Dus ik zie toch best vaak dat omheining geen 100 procent garantie geeft op het binnen of buiten houden van dieren :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:53

nine1987 schreef:
SusanH schreef:
Spoiler:

Heel sneu, maar dit is de natuur.. Een hert in het wild heeft in ieder geval nog een kans, in tegenstelling tot ons vee..

Maar als de wolf al niet meer z'n natuurlijke prooi mag grijpen, wat dan wel?

Dat doet ie echter niet alleen. Het probleem is in mijn beleving, dat het straks complete roedels worden. Wild laat zich al niet meer zien, onze postzegels natuur zijn te klein voor de wolf. Het gaat niet samen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:56

De zorg om roedel deel ik absoluut met je.. Alleen het wild dat zich niet meer laat zien, deel ik niet met je.. Wij zitten in Elspeet en hier loopt zat rond..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:01

nine1987 schreef:
De zorg om roedel deel ik absoluut met je.. Alleen het wild dat zich niet meer laat zien, deel ik niet met je.. Wij zitten in Elspeet en hier loopt zat rond..

Hier in Drenthe zie je niet zoveel als eerder, ik loop dagelijks 3 maal door het bos en meestal zag je wel reeen, nu niet meer, enkel sporen. Zag in de avond wel een damhert op de akkers. De jagers hebben bij de reeentelling enkel op jun jachtveld al ruim 100 minder reeen geteld. En reeen zijn hier de enige bron van prooi voor de wolf in het wild, we hebben verder geen zwijnen en eigenlijk ook een nulstand voor damherten en edelherten, want dat zou te veel schade geven bij boeren. Dus wij zijn niet zo rijkelijk voorzien van wild als de Veluwe. En we hebben sowieso een roedel van 4 of 5 en ik denk zelf dat er wel meer wolven lopen dan dat aantal.